Weekendvoetbal

JMD

Well-known member
Verder is het niet verstandig om de districten af te schaffen en om per regio/district eraan vast te houden dat er per niveau ( 3e div., hoofdklassen, 1e klassen , 2e klassen enz ) per speeldag evenveel poules moeten komen, gezien het huidige en toekomstige verschil in speelsterkte.
Maar heb je nou niet door dat je jezelf tegenspreekt?

Juist voor dat laatste (waar je gelijk in hebt) is het van groot belang dat districten losgelaten worden. Op die manier ontstaat dan vanzelf de beste verdeling, en dan kan het idd zo zijn dat er in de ene regio meer 2e klassen komen dan in de andere regio.
Maar via de districten is dat niet te regelen, want hoe onderzoek je speelsterkte onderling?

Ik weet dat jij nogal in hokjes en grenzen denkt, maar hier in Hillegom zitten we juist op de grens, en speelt de plaatselijke sv het ene jaar in West 1 en het andere jaar in West 2. Foreholte en Teylingen speelden de laatste jaren ook ineens in West 1. (terwijl ze eigenlijk West 2 zijn)

Dus laat die hokjes los, zie Nederland als 1 land en verdeel de 12 (of weet ik hoeveel) 2e klassen gewoon mooi over het land.
 

Joost

Well-known member
Weer zo iemand die voorbij wil gaan aan de wens van clubs en spelers en er toch weekendvoetbal wil doordrukken.

Verder is het niet verstandig om de districten af te schaffen en om per regio/district eraan vast te houden dat er per niveau ( 3e div., hoofdklassen, 1e klassen , 2e klassen enz ) per speeldag evenveel poules moeten komen, gezien het huidige en toekomstige verschil in speelsterkte.

Heb je een representatief onderzoek dat die wens ondersteund? En dan bedoel ik een gericht onderzoek onder spelers en clubs die op dit moment in de Hoofdklasse actief zijn.

Je andere opmerking is vrij raar aangezien het voetbal op zondag van 6 naar 4 1e klassen gaat en het voetbal op zaterdag van 5 naar 4 1e klassen gaat.
 

JMD

Well-known member
Vasthouden aan districten lijkt me verstandig, waarbij er natuurlijk wel uitgeleend kan worden aan andere districten wat nu ook al op grote schaal gebeurt. Vooral uit organisatorisch oogpunt en is wat dat betreft natuurlijk meer dan alleen de standaardelftallen.
Ik denk dat je de standaardelftallen idd los moet koppelen van de rest. Die zitten immers in de 'piramide'. Dus daar weekendvoetbal (waarbij je in lagere klassen wel bv zaterdag of zondagpoules moet houden en een zaterdagteam het recht heeft op zaterdag te spelen) en geen districten meer. De overige teams idd wel via de districten blijven regelen en aparte zaterdag/zondag competities
 

Bonehead

Well-known member
En waarom zou er dan geen reden zijn om op zondag te voetballen, als alles 24/7 open is. Dan kan je toch ook je leven zo willen inrichten dat je zelf op zondagmiddag voetbalt ipv 4 eredivisieduels achter elkaar op TV te willen kijken?
Ik kwam vroeger regelmatig bij standaardteams op zondag en het verbaasde mij altijd dat de wedstrijd van het eerste elftal om half drie (en later 2 uur) op dat moment de enigste was. Af en toe nog wat activiteit rond het middaguur maar verder was het net zo doods als bij een zaterdagclub op die zondag. Ik kan mij best voorstellen dat het lastig voetballen is om 9 uur na een avondje doorzakken. Om een uur of half drie zou het dan een stuk beter gaan...
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Ik kwam vroeger regelmatig bij standaardteams op zondag en het verbaasde mij altijd dat de wedstrijd van het eerste elftal om half drie (en later 2 uur) op dat moment de enigste was. Af en toe nog wat activiteit rond het middaguur maar verder was het net zo doods als bij een zaterdagclub op die zondag. Ik kan mij best voorstellen dat het lastig voetballen is om 9 uur na een avondje doorzakken. Om een uur of half drie zou het dan een stuk beter gaan...
Jep. Lijkt me ook idd. Maar jeugdduels kunnen best op zondagochtend om een uur of 11.00 ofzo. Vroeger speelden traditionele zondagclubs nooit in de ochtend vanwege de kerk, daar ging je in de ochtend naartoe, maar de katholieke kerken lopen razendsnel leeg, dus dat lijkt me nu geen issue meer.
 

Bonehead

Well-known member
Hier werd er soms om 9 uur afgetrapt door de senioren. Naar de kerk gingen ze dan maar op zaterdagavond. Als er geen probleem is om kader op de been te krijgen lijkt het mij geen enkel probleem dat zondagclubs onderlig met de jeugd op zondag voetballen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Joost

Well-known member
Op zich wel komisch dat je mij wijst op dit artikel. Het is namelijk gewoonweg gekopieerd en geplakt van een overzicht dat op Twitter wordt samengesteld en waar ik nota bene aan bijgedragen heb.

Verder heb ik geen behoefte meer de discussie met je aan te gaan. Hier hoef je ook verder niet op te reageren, dat zal ik ook niet meer doen.
 

Baggio

Active member
Fout. Oplossing is simpel: Richt het in zoals de tweede divisie. Deel in op regio, zet in eerste instantie alle wedstrijden van standaardteams op zaterdagmiddag (laten we zeggen half 4). Dan kun je de voorkeursdagen en -tijden toepassen.

- Heb je zaterdag-zaterdag of zondag-zondag spelen ze op voorkeurstijd thuisploeg
- Heb je zaterdag-zondag: word de wedstrijd gespeeld op zaterdag, en de uitploeg mag dan de aanvangstijd bepalen.
- Heb je zondag-zaterdag: Word de wedstrijd op zaterdag gespeeld en mag de thuisploeg de tijd bepalen
Jij gaat voorbij aan het feit dat accomodaties van zondagclubs neergezet zijn (aantal speelvelden/kleedkamers) om op 2 verschillende dagen gebruikt te worden. Bij de zaterdagclubs is de accomodatieomvang afgestemd op 1 wedstrijddag. De zondagclubs worden nu geconfronteerd met een toenemende vraag naar velden en kleedkamers op de zaterdag en zijn hier niet op ingericht. Om toch aan de behoefte van seniorenleden te voldoen om op zaterdag te kunnen voetballen zal er dus ruimte gemaakt moeten worden en dan kan door het pupillenvoetbal naar de zondagmorgen te verplaatsen. Nu is het pupillenvoetbal op zaterdag gemixed en dat kan dus niet meer als je dit naar de zondag verplaatst.
 

Fregge

Well-known member
Je gaat hier wel voorbij aan het feit dat we nu al een splitsing hebben met zaterdag / zondag hier, en al het pupillenvoetbal bij ons voor 12:00 is gestart. Bij ons is de zaterdag nu gereserveerd voor de jeugd. Senioren spelen ook, maar normaal gesproken pas om 5 uur. Dan hebben we 3 velden beschikbaar (voorlopig nog 7 zelfs, maar het wordt al sneller donker)
 

Baggio

Active member
Je gaat hier wel voorbij aan het feit dat we nu al een splitsing hebben met zaterdag / zondag hier, en al het pupillenvoetbal bij ons voor 12:00 is gestart. Bij ons is de zaterdag nu gereserveerd voor de jeugd. Senioren spelen ook, maar normaal gesproken pas om 5 uur. Dan hebben we 3 velden beschikbaar (voorlopig nog 7 zelfs, maar het wordt al sneller donker)
Als er bij jullie club op zaterdag nog "over-capaciteit" is dan heb je geen problemen. Echter, bij veel zondagclubs is die overcapaciteit er op zaterdag niet. Als de vraag dan naar capaciteit toeneemt dan ontstaat er krapte. Wat vind je dan van de oplossing om pupillenvoetbal naar de zondagmorgen te verplaatsen? Dat het bij jullie niet nodig is begrijp ik inmiddels maar zou je ervoor open staan om een aantal uit-wedstrijden op zondagmorgen te gaan spelen? Want als de toekomst van het amateurvoetbal is dat alles op zaterdag plaats moet vinden dan hebben we een gigantisch probleem.
 

Fregge

Well-known member
Ik ben het wel eens met de oplossing van onze club: Zaterdag is voor de jeugd. Zaterdagavond / zondag voor de senioren
 

Baggio

Active member
Ik ben het wel eens met de oplossing van onze club: Zaterdag is voor de jeugd. Zaterdagavond / zondag voor de senioren
en als een andere club besluit om pupillenwedstrijden thuis op zondagmorgen in te plannen? Wat zou je daar van vinden?
 
Bovenaan