Weekendvoetbal

Bonehead

Well-known member
Afgelopen week was de bijeenkomst voor de 1ste Klasse H in Wierden. Een maat van mij is Teammanager (heette vrögger gewoon leier) van één van die teams en was daarbij. Ik heb hem gisteren onder andere daarover gesproken bij de wekelijkse update van alle lokale clubs tijdens de vrijmi/avbo.

Ik merk dat er bij veel clubs en hun belangenbehartigers er sprake is van een deel koudwatervrees. Daar had deze teammanager geen last meer van omdat zij vorig seizoen ook al aan het eind van de middag/begin van de avond een afstand van 100 kilometer moesten overbruggen om ergens in het hoge noorden te voetballen. Dan was hij nu meer tevreden over dat de Achterhoekse clubs erbij waren gekomen, hoewel het volgens mij qua tijd niet eens zoveel scheelt.

De gewenning om niet altijd op de zaterdagmiddag te voetballen is er dus al. En hoewel niemand bij het zaterdagvoetbal het leuk vindt, wordt het morrend geaccepteerd als het maar niet te vaak gebeurt. Een deel van de voetbalbeleving wordt toch de nek omgedraaid. Wat is er mooier om samen met de supporters en voetballers van lagere teams de overwinning te vieren of een nederlaag te verwerken? Nu is het überhaupt de vraag of na afloop de kantine open mag (nu is de sluitingstijd 19:00 uur in opdracht van de gemeente om oneerlijke concurrentie met de horeca tegen te gaan. Daar wordt wel eens van af geweken, maar als dat te vaak gebeurt krijg je instanties echt wel op je dak) en dan zullen de spelers en begeleiders alleen in de kantine zijn. Supporters zullen, als ze al meegaan, direct naar huis keren en al je clubgenoten zitten al lang en breed thuis. Daarbij moet je als club ook maar vrijwilligers bereid moeten zien te vinden om op zaterdagavond de kantine langer open te laten of te heropenen. Daarbij lijkt het mij in de wintertijd een stuk aangenamer te voetballen bij daglicht te voetballen dan bij kunstlicht en dan heb ik het nog niet eens over de supporters.

De 1ste Klasse H bestaat uit zeven zaterdagverenigingen (waarvan Achilles’12 vorig seizoen horizontaal is overgestapt) en zes zondagverenigingen. Wat mijn maat mij vooral opviel is dat er vooral gepraat werd door de zondagverenigingen of de uitwedstrijden tegen zaterdagverenigingen zo laat mogelijk op zaterdag konden aanvangen. Uiteraard heeft dit met beschikbaarheid van spelers en staf te maken. Nu is dat organisatorisch allemaal wel mogelijk, maar je moet wel een groot beroep doen op de steeds meer krimpende groep van vrijwilligers om dit in goede banen te begeleiden. Daarbij is het maar afwachten wat dit allemaal doet ten opzichte van je toeschouwersaantallen en je omzet. Ook niet onbelangrijk.
 

Joost

Well-known member
Is het niet een kwestie van geven en nemen? Als op beide dagen s middags wordt afgetrapt en niemand bezwaar heeft tegen elkaars voorkeursdag heeft iedereen de voordelen.
 

Bonehead

Well-known member
Alleen heb je te dealen met een aantal zaterdagverenigingen die principieel op zondag statutair gezien geen activiteiten ondernemen. Hoewel het merendeel van de spelers/staf daar geen problemen mee zou hebben is het een illusie dat veel van deze verenigingen dit via een ALV uit de statuten zou kunnen schrapen mochten ze dat wensen. Dit gegeven was bij eenieder bekend dus iedereen wist dat ze daarmee te maken kregen zonder dat ze dat gegeven kunnen veranderen. En kennelijk hebben zondagverenigingen in deze betreffende klasse moeite om op zaterdagmiddag te voetballen. Dat verander je met jouw voorstel natuurlijk niet.
 

Joost

Well-known member
In mijn voorstel zou voor die clubs het aantal duels op zaterdag halveren. Dan is er waarschijnlijk een hoop meer mogelijk.
 

Baggio

Active member
Afgelopen week was de bijeenkomst voor de 1ste Klasse H in Wierden. Een maat van mij is Teammanager (heette vrögger gewoon leier) van één van die teams en was daarbij. Ik heb hem gisteren onder andere daarover gesproken bij de wekelijkse update van alle lokale clubs tijdens de vrijmi/avbo.

Ik merk dat er bij veel clubs en hun belangenbehartigers er sprake is van een deel koudwatervrees. Daar had deze teammanager geen last meer van omdat zij vorig seizoen ook al aan het eind van de middag/begin van de avond een afstand van 100 kilometer moesten overbruggen om ergens in het hoge noorden te voetballen. Dan was hij nu meer tevreden over dat de Achterhoekse clubs erbij waren gekomen, hoewel het volgens mij qua tijd niet eens zoveel scheelt.

De gewenning om niet altijd op de zaterdagmiddag te voetballen is er dus al. En hoewel niemand bij het zaterdagvoetbal het leuk vindt, wordt het morrend geaccepteerd als het maar niet te vaak gebeurt. Een deel van de voetbalbeleving wordt toch de nek omgedraaid. Wat is er mooier om samen met de supporters en voetballers van lagere teams de overwinning te vieren of een nederlaag te verwerken? Nu is het überhaupt de vraag of na afloop de kantine open mag (nu is de sluitingstijd 19:00 uur in opdracht van de gemeente om oneerlijke concurrentie met de horeca tegen te gaan. Daar wordt wel eens van af geweken, maar als dat te vaak gebeurt krijg je instanties echt wel op je dak) en dan zullen de spelers en begeleiders alleen in de kantine zijn. Supporters zullen, als ze al meegaan, direct naar huis keren en al je clubgenoten zitten al lang en breed thuis. Daarbij moet je als club ook maar vrijwilligers bereid moeten zien te vinden om op zaterdagavond de kantine langer open te laten of te heropenen. Daarbij lijkt het mij in de wintertijd een stuk aangenamer te voetballen bij daglicht te voetballen dan bij kunstlicht en dan heb ik het nog niet eens over de supporters.

De 1ste Klasse H bestaat uit zeven zaterdagverenigingen (waarvan Achilles’12 vorig seizoen horizontaal is overgestapt) en zes zondagverenigingen. Wat mijn maat mij vooral opviel is dat er vooral gepraat werd door de zondagverenigingen of de uitwedstrijden tegen zaterdagverenigingen zo laat mogelijk op zaterdag konden aanvangen. Uiteraard heeft dit met beschikbaarheid van spelers en staf te maken. Nu is dat organisatorisch allemaal wel mogelijk, maar je moet wel een groot beroep doen op de steeds meer krimpende groep van vrijwilligers om dit in goede banen te begeleiden. Daarbij is het maar afwachten wat dit allemaal doet ten opzichte van je toeschouwersaantallen en je omzet. Ook niet onbelangrijk.
In mijn dorp is de voetbalkantine op zaterdag tot 21:00 uur gevuld met 150 mensen. Geen horecaondernemer die hier bezwaren tegen maakt. Of ze zien er geen nadeel in óf leggen zich er bij neer.
 

Baggio

Active member
Buitenpost trekt de keutel in; geen rechtszaak en op zondag voetballen als de thuisspelende vereniging daarop staat.
Lijkt me ook heel normaal en zou eigenlijk voor alle situaties het uitgangspunt moeten zijn. Maar goed: in het leven krijg je niet altijd je zin. Nog een paar jaren en dan is dit ook realiteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

Joost

Well-known member
Leg uit. Want ik snap er niks van....
Wat mijn maat mij vooral opviel is dat er vooral gepraat werd door de zondagverenigingen of de uitwedstrijden tegen zaterdagverenigingen zo laat mogelijk op zaterdag konden aanvangen. Uiteraard heeft dit met beschikbaarheid van spelers en staf te maken. Nu is dat organisatorisch allemaal wel mogelijk, maar je moet wel een groot beroep doen op de steeds meer krimpende groep van vrijwilligers om dit in goede banen te begeleiden.

Er zijn zeven zaterdag, zes zondagverenigingen.

Een zondagclub speelt dus;
5 thuisduels en 5 uitduels op zondag. 10 van de 24 duels.

Een zaterdagclub speelt alle 22 duels op zaterdag

Als de zaterdagclubs niet vasthouden aan het spelen op zaterdagavond maar hun uitduels ook op zondag spelen dan is het;

Zondagclubs;
12 thuisduels en 5 uitduels op zondag, 17 van de 22 duels

Zaterdagclubs
12 thuisduels en 6 uitduels op zaterdag, 18 van de 24 duels

En dan hebben beide clubs het voordeel van het spelen in de middag.
 

Bonehead

Well-known member
Beste Joost,

Je hebt bovenstaande eerder gepost en ik heb eerder mijn mening erover gegeven. Ik voel er weinig voor om in cirkeltjes te blijven draaien dus hierbij mijn laatste gedachte hierover.

Het is niet voor niets dat bij het het totstandkoming van het weekendvoetbal de KNVB de eis van de BZV dat hun leden niet op zondag hoeven te voetballen heeft ingewilligd. Anders was er nooit een kans van slagen geweest. Daar kun je nu van alles van vinden, maar dat doet dus niet ter zake. Het zaterdagvoetbal is de laatste drie decennia gegroeid van iets wat ze niet serieus namen tot een iets wat kon wedijveren aan het zondagvoetbal. Volgens sommigen ligt dit alleen aan de klamotten, op dezelfde manier als er bij Quick´20 nog nooooooooit betaald is terwijl de spelers toevallig allemaal bij Siers op de loonlijst stonden.

De principiële zaterdagclubs hebben dus bij voorbaat het recht afgesproken niet op zondag te hoeven voetballen. Nogmaals: Dit is iets wat ondanks verzuiling nog steeds leeft en zaterdagclubs kunnen dat niet zo maar veranderen als ze dat al willen. Het is dus geen onwil!

Zaterdagclubs hebben dus een verworven recht voordat er überhaupt iets besproken wordt. De rest van het voordeel van het weekendvoetbal gaat naar de zondagclubs. Zaterdagclubs komen op een minder niveau te voetballen (zondagclubs zakken vanzelf wel af, maar dan nog neemt het niveau niet toe) en qua afstand wordt het meer omdat principiële zaterdagclubs nu eenmaal meer geclusterd zijn in bepaalde regio's van Nederland.


In mijn dorp is de voetbalkantine op zaterdag tot 21:00 uur gevuld met 150 mensen. Geen horecaondernemer die hier bezwaren tegen maakt. Of ze zien er geen nadeel in óf leggen zich er bij neer.
Het klopt dat het per gemeente verschillend is. Hier zijn ze streng terwijl ik vernam dat ze bij Excelsior'31 tot in de laatste uurtjes doorgaan. Uiteraard tot 23:55 uur.
 

Joost

Well-known member
Beste Joost,

Je hebt bovenstaande eerder gepost en ik heb eerder mijn mening erover gegeven. Ik voel er weinig voor om in cirkeltjes te blijven draaien dus hierbij mijn laatste gedachte hierover.

Het is niet voor niets dat bij het het totstandkoming van het weekendvoetbal de KNVB de eis van de BZV dat hun leden niet op zondag hoeven te voetballen heeft ingewilligd. Anders was er nooit een kans van slagen geweest. Daar kun je nu van alles van vinden, maar dat doet dus niet ter zake. Het zaterdagvoetbal is de laatste drie decennia gegroeid van iets wat ze niet serieus namen tot een iets wat kon wedijveren aan het zondagvoetbal. Volgens sommigen ligt dit alleen aan de klamotten, op dezelfde manier als er bij Quick´20 nog nooooooooit betaald is terwijl de spelers toevallig allemaal bij Siers op de loonlijst stonden.

De principiële zaterdagclubs hebben dus bij voorbaat het recht afgesproken niet op zondag te hoeven voetballen. Nogmaals: Dit is iets wat ondanks verzuiling nog steeds leeft en zaterdagclubs kunnen dat niet zo maar veranderen als ze dat al willen. Het is dus geen onwil!

Zaterdagclubs hebben dus een verworven recht voordat er überhaupt iets besproken wordt. De rest van het voordeel van het weekendvoetbal gaat naar de zondagclubs. Zaterdagclubs komen op een minder niveau te voetballen (zondagclubs zakken vanzelf wel af, maar dan nog neemt het niveau niet toe) en qua afstand wordt het meer omdat principiële zaterdagclubs nu eenmaal meer geclusterd zijn in bepaalde regio's van Nederland.



Het klopt dat het per gemeente verschillend is. Hier zijn ze streng terwijl ik vernam dat ze bij Excelsior'31 tot in de laatste uurtjes doorgaan. Uiteraard tot 23:55 uur.
Herhaling geeft dit forum bestaansrecht toch :)
 

Bonehead

Well-known member
wat is er eigenlijk mis met de oude situatie,? Zonder weekendvoetbal?
Volgens de zaterdagcliubs niks. Er zijn echter nogal Egyptofielen die een hardnekkige neiging hebben tot piramides bouwen terwijl dat eigenlijk uit de tijd is. En als dan niet iedereen meedoet dan doet dat wat met het autistische beginselen van die mensen. Dan klopt het niet meer.
Herhaling geeft dit forum bestaansrecht toch :)
En Korsakov. Over een tijdje begin ik gewoon weer opnieuw.
 

ChecK

New member
Volgens de zaterdagcliubs niks. Er zijn echter nogal Egyptofielen die een hardnekkige neiging hebben tot piramides bouwen terwijl dat eigenlijk uit de tijd is. En als dan niet iedereen meedoet dan doet dat wat met het autistische beginselen van die mensen. Dan klopt het niet

werkelijk niemand heeft me ooit goed uit kunnen leggen waarom twee piramides naast elkaar (za-zo) niet goed zou werken. het argument van de reisafstandsn valt in het niet, want het was de KNVB nota bene zelf die de oude Hoofdklasses als hoogste niveau afschafte. Toen waren er pas veel derbys. heeft niets met weekendvoetbal te maken.

denken we ook aan de amateurs zelf? Elke weekenddag beschikbaar moeten zijn om te voetballen?

Kansloos.
 

Abubakari

Well-known member
wat is er eigenlijk mis met de oude situatie,? Zonder weekendvoetbal?
Is dat echt iets voor mensen met bovenstaande mening, dat rare kommagebruik? We hebben hier Noord-Ooster, die zet ook altijd komma’s op rare plekken en heeft het ook niet op de veranderingen in het amateurvoetbal.. Best grappig en toevallig dit.
Zou trouwens ook echt iets voor Noord-Ooster zijn om zijn eerste posts in dit topic te plaatsen. Leuk, zulke eensgezinde posters. Had je op tweenul ook, had je ekster, die was het altijd precies met Noord-Ooster eens. Bijna alsof het een en dezelfde persoon was.
 

ChecK

New member
Het aantal clubs en speler daalt best wel snel. Zonder de volledige piramide van een grondige hervorming te voorzien zou het niet meer toekomstbestendig zijn.
dus?

Je had de keuze als amateurspeler, of op zaterdag standaard of op zondag. Scheelt een hoop gedoe in je priveleven. nu altijd maar weer beschikbaar zijn. En wat te denken van al het vrijwilligerswerk dat zich over meerdere dagen moet gaan verspreiden?

Wil je op zaterdag spelen, Doe je dat in de zaterdagcompetitie, wil je op zondag, doe je dat in de zondagcompetitie. Clubs genoeg. Zo eenvoudig kan het zijn.
 

Abubakari

Well-known member
En dat zegt iemand die zelf niet weet wanneer hij een d, een t of een dt moet gebruiken?
Zou het niet alweer tijd worden om iemands bijdragen te verwijderen, aan te passen en te verplaatsen?

En overigens, dat bijna niemand anders dan ik op dit forum kritisch is op het zgn weekendvoetbal , zijn oorzaken en zijn gevolgen, betekent niet, dat in de echte voetbalwereld men dat weekendvoetbal allemaal zo ziet zitten, getuige recente enquêtes, problemen bij toekomstige en gerealiseerde fusies, kritiek op de idiote aanvangstijden enz.
Tut tut tut, niet zo boos. Die paar keer dat ik een dt vergissing heb gemaakt staat immers niet in verhouding tot al die raar geplaatste, komma’s.
En die paar keer dat ik je zaterdag/zondag bijdragen naar het juiste topic verplaatst heb, moet je daar nu zo boos over doen?

Vond het alleen maar mooi voor je dat je eindeijk een medestander hebt op dit
forum, fijn toch, iemand die er echt precies hetzelfde over denkt. Snap niet dat je zo boos doet.
 

Fregge

Well-known member
Je had de keuze als amateurspeler, of op zaterdag standaard of op zondag. Scheelt een hoop gedoe in je priveleven. nu altijd maar weer beschikbaar zijn. En wat te denken van al het vrijwilligerswerk dat zich over meerdere dagen moet gaan verspreiden?
Dat is in principe nu bekend voor de rest van het seizoen. Daar kan je als zowel vrijwilliger als speler best op inspelen toch? Je doet nu net alsof er 12 weekenden in het jaar zijn dat spelers zowel de zaterdag als de zondag beschikbaar moeten zijn.
 

ChecK

New member
Dat is in principe nu bekend voor de rest van het seizoen. Daar kan je als zowel vrijwilliger als speler best op inspelen toch? Je doet nu net alsof er 12 weekenden in het jaar zijn dat spelers zowel de zaterdag als de zondag beschikbaar moeten zijn.
Het is gewoon niet handig, blijven amateurs. Is weer gedoe met werk, vrij vragen, waarom zo moeilijk? er was geen argument om dit in te voeren volgens mij.
 

ChecK

New member
De echte reden voor het invoeren van het weekendvoetbal is het feit, dat het zondagvoetbal de laatste jaren kwalitatief, kwantitatief en qua belangstelling is voorbijgestreefd door het zaterdagvoetbal. ( ook van der Zee noemde dat)
Dat was de KNVB-zondagmannetjes een doorn in het oog.
Daarom bedachten ze iets waarmee de neergang van het zondagvoetbal gestopt moest worden ten koste van het zaterdagvoetbal.
Maar wat jij zei over het afschaffen van de hoofdklassen als hoogste amateurniveau klopt gewoon.
En toen nog niet lang geleden het zaterdagvoetbal kwantitatief veel minder voorstelde dan het zondagvoetbal nu, maakte niemand zich druk om het gescheiden zaterdag- en zondagvoetbal, vooral het zondagvoetbal niet.
Ook toen konden die 2 entiteiten gemakkelijk naast elkaar bestaan, ieder wat wils.
Daar gaat het verdacht veel op lijken als je de non-argumenten hoort.

mijn voorstel zou zijn.
twee hoofdklasses op zaterdag en op zondag apart. Daaronder de zes districten. Veel derby’s en geen gedoe met werk, aanvangstijdstippen, principieel, christelijk, seculier, anti-zondag of anti-zaterdag etc.

Iedereen is dan blij.
 
Bovenaan