De UEFA Super league

Joost

Well-known member
Ik denk dat je makkelijk op veel meer ploegen kan gaan zitten, zeker rond de 60.
De 4 grote sporten tezamen in Amerika bestaan uit iets meer als 120 clubs.
In Europa heb je eigenlijk maar 1 echt grote sport (sommige landen ook nog wel wat basketbal of iets anders) en je zit op het dubbele aantal inwoners. Op basis daarvan zit ik nog aan de krappe kant met 60 clubs.

Ik snap je vergelijking maar ik denk dat die niet opgaat.

In de Amerikaanse sporten is er een heel ander soort transfersysteem en dat speelt een grote rol. Daarnaast spelen ze ook allemaal tegen elkaar in het ijshockey, basketbal en honkbal. Als je een piramidevorm creeert in jouw idee is de hoogste interessant, de laagste niet meer. Maar houdt je het plat dan zit je met heel veel oninteressante potjes en de grootmachten spelen niet allemaal tegen elkaar.
 

Ceephax

New member
Als je zoveel clubs wil laten meedoen, kan je beter er beter een FIFA Super League van maken met clubs als Boca Juniors, River Plate, Santos, Corinthians met wat clubs uit de VS, China en het midden-oosten.


Willen de europese topclubs trouwens in de hoogste divisie's blijven met een 2e elftal? Of gaan ze de divisie's qua clubs inkrimpen zodat ze in beide actief kunnen blijven? Of stappen ze er helemaal uit?
 

ALenstra

Well-known member
Volgens mij gaan de Europese clubs hun 2e team afvaardigen in de binnenlandse competitie zodra de Superleague een feit is.
 

Forza AZ

Well-known member
Volgens mij gaan de Europese clubs hun 2e team afvaardigen in de binnenlandse competitie zodra de Superleague een feit is.
Als ze ?berhaupt nog mee mogen doen aan de nationale competities. Als ze een Superleague beginnen buiten de UEFA om kunnen ze ook door de UEFA geschorst worden.
 

Mario

Well-known member
Het zou ook heel respectloos tegenover de andere clubs zijn, om met het 2e te komen opdraven.
 

JMD

Well-known member
In de VI van vandaag staat dat Ajax en PSV samen naar Nyon zijn gegaan (samen met Anderlecht en Celtic) om beklag te doen over de gang van zaken vwb de CL 2021 e.v.. Vorig jaar is het plan voor 2018-2021 er door gedrukt (met 4 ploegen uit de top 4 gegarandeerd een CL-plek). Het leek rustig te worden, maar de grote ploegen zijn al bezig met 2021-2024, en dreigen opnieuw met afscheiden.

Zoals verwacht dus. Hoop dat de UEFA zijn poot nu stijf houdt, want die rupsjes nooitgenoeg zijn nooit tevreden. Ik denk dat de clubs uit de beste 6 landen een gegarandeerde 1/8e finaleplaats willen ofzo???

PSV en Ajax willen graag naar 48 ploegen in de CL-groepsfase, en aangezien in veel kleine landen de TV-rechten ingestort zijn (verrassend, die groepsfase is gewoon niet spannend meer, en op de top6 na ligt dan bijna elk ander land er uit) zou dat de markt daar weer doen opleven.
Maar goed, als het 48 ploegen zouden worden dan gaan Eng/Spa e.d. gewoon 8 plaatsen eisen en anders dreigen ze weer met opstappen.

Tevens wordt de EL er op deze manier ook niet sterker op.
 

SanMark.

Well-known member
Neem als Nederlandse club toch gewoon die hele CL ter kennisgeving aan. Pak die miljoenen en ga gewoon weer verder in de nationale competitie.
 

JMD

Well-known member
Neem als Nederlandse club toch gewoon die hele CL ter kennisgeving aan. Pak die miljoenen en ga gewoon weer verder in de nationale competitie.

Welke miljoenen? Want die CL-miljoenen halen PSV en Ajax zo meteen niet meer binnen...
 

Batigoal

Well-known member
Als je met een grote groep clubs richting de UEFA druk gaat zetten om het prijzengeld in de Europa League te verhogen bereik je daar meer mee dan je plekje in de Champions League veilig te stellen. Jammer dan dat je niet meer in het hoogste toernooi terecht kunt, dan maar van het tweede toernooi iets moois maken.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik vind het een tikje hypocriet dat Ajax en PSV gaan mauwen bij de UEFA. Als in Nederland de kleine clubs bijvoorbeeld vragen om een eerlijke verdeling van de tv gelden, willen ze dat zelf ook niet. Maar in een competitie waar ze zelf een kleine club zijn, moet de UEFA w?l rekening houden met hun.

Laat die grote clubs gaan. Laat ze die Centen League oprichten. Je wint het uiteindelijk toch niet, zowel het gevecht als het toernooi.
 

JMD

Well-known member
Ik vind het een tikje hypocriet dat Ajax en PSV gaan mauwen bij de UEFA. Als in Nederland de kleine clubs bijvoorbeeld vragen om een eerlijke verdeling van de tv gelden, willen ze dat zelf ook niet. Maar in een competitie waar ze zelf een kleine club zijn, moet de UEFA w?l rekening houden met hun.

Laat die grote clubs gaan. Laat ze die Centen League oprichten. Je wint het uiteindelijk toch niet, zowel het gevecht als het toernooi.
Eens. Tevens, alsof spelen tegen Barcelona, Real en Bayern nog zo leuk is. Met een beetje mazzel verlies je nipt, heb je pech krijg je met 5-0 op de kloten. Alsof dat zo leuk is.

Als je met een grote groep clubs richting de UEFA druk gaat zetten om het prijzengeld in de Europa League te verhogen bereik je daar meer mee dan je plekje in de Champions League veilig te stellen. Jammer dan dat je niet meer in het hoogste toernooi terecht kunt, dan maar van het tweede toernooi iets moois maken.
Precies. Sowieso is de EL een veel leuker toernooi vind ik, veel minder voorspelbaar. (Alhoewel PSG - Barcelona natuurlijk een flinke verrassing was)
 

Mario

Well-known member
Precies. Sowieso is de EL een veel leuker toernooi vind ik, veel minder voorspelbaar. (Alhoewel PSG - Barcelona natuurlijk een flinke verrassing was)

Dit toernooi moet echter wel meer waarde krijgen. Tevens zou een andere opzet welkom zijn.
 
Bovenaan