De UEFA Super league

SanMark.

Well-known member
Afscheiding van de grote Europese clubs zal er een keer van komen.

We kunnen hier misschien wel eens gaan speculeren hoe dat eruit moet gaan zien in de toekomst, en welke clubs daar in moeten komen te zitten.

Ik zie wel wat in een Amerikaans model, dat hoeft niet 1 op 1 te worden overgenomen maar als je met divions ( op gelijk niveau) werkt kun je meer clubs toe laten tot de superleague (en in de toekomst misschien wel clubs toe laten van buiten Europa) en dan kun je eindigen met play offs.


Engelse clubs

Man U
Man C
Liverpool
Arsenal
Chelsea
Spurs ?

Duitse clubs

Bayern
Dortmund
Wolfsburg/Leverkusen/BMG/Schalke

Spaanse clubs

Real
Barca
Atletico
Sevilla

Italie

Juventus
AC
Inter
Napoli

Frankrijk

PSG
Monaco
Lyon/Marseille/ ??

Portugal

Porto
Benfica

Rusland

Zenith
???

Oekraine

Shaktar

Nederland

Ajax
Feyenoord/PSV

Belgie

Anderlecht

Schotland

Celtic
Rangers

Turkije

Galatasaray
Fenerbahce

Met dit rijtje clubs zitten we op circa 30 namen.

Ik heb het zo uit mijn hoofd gedaan dus waarschijnlijk mis ik er nog wel een paar.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Op basis waarvan zou je deze clubs selecteren c.q. hoe heb jij je selectie gedaan per land?
 

SanMark.

Well-known member
Op basis waarvan zou je deze clubs selecteren c.q. hoe heb jij je selectie gedaan per land?

Puur op basis van historie en hoe groot de club in het land zelf is en wat ze nu nog voorstellen in dat land.

Bv Liverpool hoort erbij maar op basis van de historie en niet op basis van de resultaten van de afgelopen 10 jaar.

Ik heb de UEFA ranking er bij gepakt hoeveel clubs een land ongeveer mag afvaardigen in combinatie met aansprekende namen. Dat is dus ook de reden dat ik zowel Celtic als Rangers erbij genomen heb.

Duitsland behoort denk ik ook wel een club of 5 af te vaardigen voor deze league ( Schalke was ik nog vergeten)
 

JMD

Well-known member
De vraag is natuurlijk bij zo'n Super League in welke mate clubs als Galatasaray, PSV, Rangers, Ajax mee zouden willen doen. Je bent in zo'n Super League niks anders dan veldvulling.

Ik denk eerder aan een ploeg of 12 die zo'n Super League zouden willen vormen:
bv Bayern, Barca, Real, Atletico, Man Utd, Chelsea, Man City, Liverpool, Arsenal, Paris SG, Dortmund
 

SanMark.

Well-known member
De vraag is natuurlijk bij zo'n Super League in welke mate clubs als Galatasaray, PSV, Rangers, Ajax mee zouden willen doen. Je bent in zo'n Super League niks anders dan veldvulling.

Ik denk eerder aan een ploeg of 12 die zo'n Super League zouden willen vormen:
bv Bayern, Barca, Real, Atletico, Man Utd, Chelsea, Man City, Liverpool, Arsenal, Paris SG, Dortmund


Wil je als competitie echt groeien is meer concurrentie alleen maar goed , dus het niveau zal dichterbij elkaar gebrachten moeten worden.

Bij deze super league spelen de clubs dus ook niet meer in de nationale competitie maar alleen maar in deze Europese competitie.

Dus TV gelden eerlijker verdelen zoals gebeurd in bv de PL.
 

Ceephax

New member
Het is gewoon kwestie van meedoen in zo'n competitie, de rest komt vanzelf wel. Je krijgt waarschijnlijk zo'n 100 miljoen extra TV-geld, je wordt ook wat interessanter voor sponsors en investeerders, vooral als er maar 16 clubs kunnen meedoen. En met zo'n sjeik als PSG ziet de wereld voor Ajax er ineens heel anders uit.
 

SanMark.

Well-known member
En dat gaat dus nooit gebeuren....

En verder wordt in de PL het geld ook niet eerlijk verdeeld. Wel is een basisbedrag hetzelfde, maar daarna loopt het scheef. Arsenal kreeg afgelopen seizoen bv meer dan leicester.
http://www.ad.nl/buitenlands-voetbal/arsenal-krijgt-meer-tv-geld-dan-kampioen-leicester~a5281020/

Prima verdeling toch ? Het gaat om hoe vaak je live op tv komt in combinatie met de plek waar je op eindigt .( helft van je tv geld de andere helft word eerlijk verdeeld)

Eerlijker hoeft het wat mij betreft toch nooit te worden.
 

JMD

Well-known member
Prima verdeling toch ? Het gaat om hoe vaak je live op tv komt in combinatie met de plek waar je op eindigt .( helft van je tv geld de andere helft word eerlijk verdeeld)

Eerlijker hoeft het wat mij betreft toch nooit te worden.

Oke, ja, eens...
Ik dacht dat je met eerlijk bedoelde dat de koek gewoon in 20 gelijke stukken gedeeld werd.
 
G

Gast

Guest
Echt wat is er mis met de huidige opzet en berekening van co?ffici?nt om te bepalen in welke pot je wordt ingedeeld, geplaatst/ongeplaatst.

Clubs/Landen hebben deze punten jaren opgebouwd en nu gaat alles op de schop. Gaat nergens over. Neem een club als Basel. Staat boven man. U / tottenham acmilan ajax inter en PSV.

Fair Play promoten en dan zonder overleg zoiets bedenken. Clubs die de UEFA onder druk zetten, wat een bullshit. willen jullie een eigen competitie opzetten? De UEFA had heel simpel kunnen zeggen: Dan gaan wij wat strenger worden omtrent schulden, transfers van kleine kinderen en andere limieten instellen.
 

Joost

Well-known member
Echt wat is er mis met de huidige opzet en berekening van co?ffici?nt om te bepalen in welke pot je wordt ingedeeld, geplaatst/ongeplaatst.

Clubs/Landen hebben deze punten jaren opgebouwd en nu gaat alles op de schop. Gaat nergens over. Neem een club als Basel. Staat boven man. U / tottenham acmilan ajax inter en PSV.

Fair Play promoten en dan zonder overleg zoiets bedenken. Clubs die de UEFA onder druk zetten, wat een bullshit. willen jullie een eigen competitie opzetten? De UEFA had heel simpel kunnen zeggen: Dan gaan wij wat strenger worden omtrent schulden, transfers van kleine kinderen en andere limieten instellen.

Als het sportieve het hoogste was dan was er nooit getornd aan de opzet van de Europacup 1, 2 en 3. Uiteindelijk draait het bij de UEFA ook gewoon om geld verdienen waarbij ze als gladde jongens natuurlijk zeggen dat ze daarmee ook investeren in voetbal in kleinere landen. De grote clubs niet te vriend houden zal er voor zorgen dat die weglopen en zonder hen is de CL nog maar weinig waard.
 
G

Gast

Guest
Omgekeerde wereld, de clubs moeten de UEFA te vriend houden en niet andersom.
 

Makanaky

Well-known member
En dan gaan ze dus, volgens je plannetje, naar VS-model, in divisions spelen? Minimaal 4x per seizoen tegen elkaar en dan ook nog een best-of-seven playoffs? Nee, d??r zitten we op te wachten...

Doe me een lol, ik wil Darmstadt, Bournemouth, Crotone, Angers en Legan?s en dat meen ik.
 
Bovenaan