De toekomstige Kuip

DeftonesJP

New member
Dat is jammer want rond het stadion moet je toch vooral goed bier kunnen klappen. Ik ben wel benieuwd hoe het stadion zelf wordt. Hoe dicht laten ze het publiek op het veld zitten bijvoorbeeld. Waar zetten ze de fanatieke supporters neer? Vullen ze de lange zijdes met bobo's? Dat soort vragen.
 

Fabian

Active member
Dat is jammer want rond het stadion moet je toch vooral goed bier kunnen klappen. Ik ben wel benieuwd hoe het stadion zelf wordt. Hoe dicht laten ze het publiek op het veld zitten bijvoorbeeld. Waar zetten ze de fanatieke supporters neer? Vullen ze de lange zijdes met bobo's? Dat soort vragen.

Ik heb het gevoel dat ze rond Feyenoord met bier willen oppassen.

Overigens zijn er genoeg kroegjes in de wijk te vinden.
 

Jozsef

New member
Gemiste kans. Vroeger kon je oa onder vak P (nu de Legioenzaal) gewoon echt bier drinken. Dat ging altijd hard daar, net als in "de zaal" onder de oude Maastribune. Die winst is nu weg.
 

Shayman

New member
Ik zal er niet om lijden. Het is ook niet alsof de huidige route naar De Kuip zo'n kunstwerkje is. Het is allemaal al zo lelijk als de nacht.

Het stadion zelf is het belangrijkste, dat daar sfeer wordt gemaakt. Alles eromheen is het vooral lekker als je een beetje droog en comfortabel erbij staat en er een pilsje makkelijk te verkrijgen is.

Ik ben liefhebber van die oude Engelse tochtige stadionnetjes waar de schilfers asbest in je smoel waaien wanneer er een bal lomp buiten de lijnen wordt gerost maar ik zou er toch niet aan moeten denken dat ik er 2-wekelijks zou moeten staan terwijl er de helft van het seizoen minstens een bal afvriest en de andere helft je meer water in je bek krijgt dan in de week ervoor bij alle douchebeurten samen.
 

Fabian

Active member
Het stadion zelf is het belangrijkste, dat daar sfeer wordt gemaakt. Alles eromheen is het vooral lekker als je een beetje droog en comfortabel erbij staat en er een pilsje makkelijk te verkrijgen is.

Ik ben liefhebber van die oude Engelse tochtige stadionnetjes waar de schilfers asbest in je smoel waaien wanneer er een bal lomp buiten de lijnen wordt gerost maar ik zou er toch niet aan moeten denken dat ik er 2-wekelijks zou moeten staan terwijl er de helft van het seizoen minstens een bal afvriest en de andere helft je meer water in je bek krijgt dan in de week ervoor bij alle douchebeurten samen.

Natuurlijk is het stadion het belangrijkste. Niet al die poespas eromheen . Zal mij het verdommen als ik over een soort entertainmentboulevard moet lopen als ik het stadion in wil. Maar Ivanhoe heeft gelijk. Zo staat het niet beschreven in de gebiedsvisie.
 

Joost

Well-known member
Er is wel duidelijk over nagedacht en het lijkt me een goed plan. Groot voordeel is dat Feyenoord blijft op de plek waar ze nu ook al zit. Ik herinner me de eerste keer ArenA dat het echt in de middle of nowhere lag.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Er is wel duidelijk over nagedacht en het lijkt me een goed plan. Groot voordeel is dat Feyenoord blijft op de plek waar ze nu ook al zit. Ik herinner me de eerste keer ArenA dat het echt in de middle of nowhere lag.

Op de fiets vanuit Amsterdam moet je nog steeds door niemandsland.
 

Jozsef

New member
De toekomstige Kuip

Ik heb wel vertrouwen in dit plan. Ziet er doordacht uit, zeker niet gehaast en de locatie's zijn alle drie top. De crisis is voorbij, de gemeenteraad zal ook gunstiger gestemd zijn en de supporter is inmiddels, op wat lunatics na, ook wel om. Die sfeer blijft overigens ?cht wel behouden. Een tweede Kuip wordt onmogelijk, dit gaat iets totaal anders worden. Leer mij Rotterdam kennen.
 

Ska P 187

Well-known member
Huidige plek lijkt me toch het best.
1) lijkt me goedkoper als gedeeltelijk bouwen in een rivier. Al moet het huidige stadion dan wel afgebroken worden wat ook niet gratis is. Kan je misschien wegstrepen tegen het feit dat je dit ook niet meer hoeft te onderhouden.
Ook hier zal wel het 1 en ander uitgekocht moeten worden, want de driehoek moet wel 'weer' echt een driehoek worden.
2) je houdt de directe connectie met Varkenoord waar je in combinatie met het stadion (park?) echt iets heel moois van zou kunnen maken. Beetje a la Man city.
3) het lijkt me ook niet slecht aan het spoor te zitten, maar ik begrijp dat er ook hen ??n en ander bij de rivier gaat gebeuren qua infrastructuur.
 
Laatst bewerkt:

De Wolf

Well-known member
Optie Gamma zit ook aan het spoor. Zitten daar vooral verhuurbare units dus het lijkt mij niet echt een groot probleem met uitkopen.
 

Ska P 187

Well-known member
Het stomme is dat het allemaal al een keertje is uitgerekend en dat de huidige locatie er als beste uit kwam, of heb ik alleen het gevoel dat elk onderzoek al een keertje eerder gedaan is?
 
G

Gast

Guest
Het stomme is dat het allemaal al een keertje is uitgerekend en dat de huidige locatie er als beste uit kwam, of heb ik alleen het gevoel dat elk onderzoek al een keertje eerder gedaan is?

Omdat er bij eerdere keren niet naar de hele omgeving of gebied is gekeken maar alleen naar het stadion en een beetje naar de infrastructuur. Ik zal maar zeggen toen mensen nog dachten dat het alle doelstellingen bereikt konden worden door in de Kuip te blijven spelen.
 

Ska P 187

Well-known member
Omdat er bij eerdere keren niet naar de hele omgeving of gebied is gekeken maar alleen naar het stadion en een beetje naar de infrastructuur. Ik zal maar zeggen toen mensen nog dachten dat het alle doelstellingen bereikt konden worden door in de Kuip te blijven spelen.

Toenertijd dat Nederland en Belgie eventueel het WK zouden krijgen toen is de locatie in de Maas ook onderzocht. Toen bleek dat dit niet doorging is die locatie vanwege te hoge kosten direct geschrapt. Dus zonder potjes hier en daar die los zouden komen voor zo?n ?iconische? locatie is het gewoon een slecht idee.
Dan denk ik dat je beter voor het economisch beste plan kan gaan en geld dat niet gebruikt hoeft te worden in iets anders stoppen.
 

Jozsef

New member
De toekomstige Kuip

Gewoon bouwen in de stadiondriehoek. Verreweg de goedkoopste oplossing. Dan hoef je maar een paar bedrijven uit te kopen.
Gaat dan wel ten koste van de Kuip uiteraard. Al hoef je die pas te slopen als driekwart van de nieuwe Kuip er al staat.
Kwestie van de nieuwe Kuip 100 mtr naar het noordoosten plannen. Die ruimte heb je sowiezo toch nodig.
 
G

Gast

Guest
Volgens mij, maar hang me er niet aan op, moeten ze sowieso veel van de bedrijven uitkopen, ook als ze in de stadiondriehoek willen bouwen. Reden is dat de verkeerslogistiek ook drastisch op desktop moet en dan kunnen veel bedrijven daar niet op de huidige manier blijven zitten. Nog afgezien van het feit dat het er niet uitziet. Dat is volgens mij dus het punt waardoor dit onderzoek en gebiedsvisie wezenlijk afwijkt van wat men eerder deed en waarbij men alleen maar keek naar past het stadion wel of niet met verder minimale aanpassingen aan de omgeving. Nu wordt veel verder gekeken en welke van de drie plekken het ook wordt, het gebied gaat hoe dan ook op de schop.
 

Tobcoach

New member
Volgens mij, maar hang me er niet aan op, moeten ze sowieso veel van de bedrijven uitkopen, ook als ze in de stadiondriehoek willen bouwen. Reden is dat de verkeerslogistiek ook drastisch op desktop moet en dan kunnen veel bedrijven daar niet op de huidige manier blijven zitten. Nog afgezien van het feit dat het er niet uitziet. Dat is volgens mij dus het punt waardoor dit onderzoek en gebiedsvisie wezenlijk afwijkt van wat men eerder deed en waarbij men alleen maar keek naar past het stadion wel of niet met verder minimale aanpassingen aan de omgeving. Nu wordt veel verder gekeken en welke van de drie plekken het ook wordt, het gebied gaat hoe dan ook op de schop.

Klopt helemaal. Daarbij komt ook nog dat de 'dijk' die tussen de Stadiondriehoek en de Stadionweg ligt een waterkerende functie heeft en houdt, en je daar ook niet zomaar een enorm gebouw tegenaan mag bouwen zonder hele dure maatregelen te nemen. Dat zorgt voor extra kosten in de Stadiondriehoek.

En vergis je inderdaad niet in het uitkopen, ik heb inmiddels bedragen gezien die er niet om liegen. Daarbij is de locatie in de Stadiondriehoek wel twee keer zo goedkoop als de Gamma-locatie en vier keer zo goedkoop als de Klein-Belgi?-locatie, maar dat zegt nog niet alles. Het gat namelijk niet om een stadion alleen, het gaat ook en met name om aanvullend programma wat je kunt genereren buiten gebruik van het stadion als voetbaltempel, en om het stadion heen. Daar is de Stadiondriehoek enorm in het nadeel, mede gelet op die dijk en het reeds aanwezige Topsportcentrum plus huidig stadion.

Kortom, het gaat niet alleen om het zo laag mogelijk houden van de investeringskosten, maar ook om het zo hoog mogelijk krijgen van de inkomsten van het stadion en alles in de directe omgeving van het stadion. De locatie die voor Feyenoord de beste balans oplevert zal uiteindelijk als voorkeurslocatie gekozen gaan worden.

Inmiddels is de gemeente begonnen met het ophalen van de reacties bij de zogeheten stakeholders. Dat zijn de belangrijkste groepen in het gebied, zoals de gebiedscommissies van Feijenoord en IJsselmonde, de ondernemers, de verenigingen etc. Vanaf februari zullen er informatiebijeenkomsten georganiseerd gaan worden voor het brede publiek, en ook zal de social media ingezet gaan worden om de meningen uit het hele land te peilen. Ben heel benieuwd naar de reacties, tot op heden zijn de reacties van de stakeholders waar we op visite zijn geweest overwegend positief. Grootste zorg voor die groepen is toch wel de vraag hoe alle mensen van en naar het stadion geleid kunnen worden en voor welke overlast dat voor de omgeving gaat zorgen.
 
Bovenaan