De toekomstige Kuip

Jozsef

New member
Het gaat niet om een paar meter. Veiligheidtechnisch gezien dus een dikke min voor dit plan. Verder alleen maar plussen, op het uitkopen na dan.
 

Tobcoach

New member
Daar is in dat plan een mouw aangepast Jozsef. Station laten staan waar het staat en dan via het oude stadion met een oneglijkvloerse kruising (dus een voetgangerspromenade over de Stadionweg) naar het nieuwe stadion.

En bij dit plan is alweer een oude koe uit de sloot getrokken: een hotel op het Eiland van Brienenoord.
 

De Wolf

Well-known member
In de toekomst willen ze ook een metro tussen Zuidplein en Kralingen aanleggen. Dan kan een halte naast de Kuip ook wel. In het Centrum zitten de haltes ook dicht bij elkaar.
 

Tobcoach

New member
In de toekomst willen ze ook een metro tussen Zuidplein en Kralingen aanleggen. Dan kan een halte naast de Kuip ook wel. In het Centrum zitten de haltes ook dicht bij elkaar.

Een toekomst voor de heel lange termijn. Er wordt nu gesproken over de aanleg ergens in de periode 2060 - 2080, en toch in ieder geval niet voor 2040... En voor wat betreft een stadsbrug: als de westvariant (t.b.v. de WorldExpo) de voorkeur krijgt zal die binnen nu en 2025 worden aangelegd. De Erasmusbrug bestaat nu 20 jaar, dus dan heb je het over eens in de 25 jaar een nieuwe oeververbinding. Dat betekent dan dat de nieuwe brug (of tunnel) tussen De Esch en IJsselmonde er zo tussen 2040 en 2050 zou komen. Kortom: reken er voor de korte termijn maar niet op.

En dan ten aanzien van de stadiondiscussie. Zei ik de vorige keer dat de Klein Belgi?-locatie de favoriet was, inmiddels ziet de wereld er weer heel anders uit. Het wordt echt een nek-aan-nek race tussen alledrie de locaties waarbij ik momenteel niet zou kunnen zeggen welke locatie het wordt. Elke locatie heeft zijn voordelen, maar ook zijn zeer specifieke en moeilijk oplosbare nadelen. Daarbij zijn bijvoorbeeld de aanwezigheid van veel belangrijke kabels en leidingen een probleem, maar ook het feit dat wanneer je in het water gaat bouwen je de waterstand stroomopwaarts met niet meer dan 1 millimeter mag laten stijgen.

De laatste dagen is er veel in de media geschreven over de bekendmaking van de locatie morgen, maar het is nog niet zeker of er morgen ook een duidelijke voorkeurslocatie vanuit Feyenoord bekendgemaakt gaat worden. Er wordt nog druk gerekend en getekend. Morgen zullen alle partijen wel bij elkaar komen om de stand van zaken met elkaar te bespreken, of er nu een voorkeurslocatie vanuit Feyenoord is of niet.
 

Ska P 187

Well-known member
Slim zo'n locatie kiezen waar je voor de eerst komende 100 jaar zeker weet dat je nooit meer kan uitbreiden. God o God wanneer politici visioenen gaan krijgen van prestige projecten dan krijg je dit. Pr voor het plaatje van de buitenkant, met een mooie moskee op de achtergrond.
Nee jhr zou de huidige stadiondriehoek en Varkenoord tezamen eens grondig herontwikkelen. Dat heb je totaal geen ruimte en eindeloos meer mogelijkheden voor een voetbalclub.
Wat ik niet snap is dat er bij de vorige cyclus voor HNS uit grondig onderzoek naar voren was gekomen dat de huidige locatie herontwikkelen in combinatie met Varkenoord als meest gunstig naar voren kwam. Van een gedegen onderzoek heb ik deze keer weinig meegekregen, maar misschien gaat dat nu vrijkomen.
 

Simon

Administrator
Forumleiding
Hebben ze er al bij stilgestaan dat 100.000 vierkante meter bedrijfsruimte erg ambitieus is, zeker gezien het feit dat er al z? veel bedrijventerreinen leeg staan.
 

Tobcoach

New member
Hoppetee........ 1 miljard maar:

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterd...ord-City-kost-meer-dan-een-miljard-euro.dhtml

En kan iemand alsjeblieft die projectnaam definitief schrappen? Tobcoach, doe er wat aan!

Haha... Feyenoord City is een werknaam, als het allemaal klaar is zal het anders gaan heten.

En die 1 miljard is inderdaad even slikken, zeker als je bedenkt dat het plan van de BAM vorig jaar met 240 miljoen te duur was. Maar het is meer dan alleen een stadion, het is de totale Feyenoord City-ontwikkeling.

Bovendien is het zo dat bij het plan van de BAM het volledig ging om binnenlandse investeerders en een bepaalde verhouding tussen het eigen en het vreemd vermogen. Nu is het een plan van internationale allure en is de verhouding EV-VV ook anders vanwege de ontwikkelingen rond het stadion. Bij de presentatie van de voorkeurslocatie (ik wist het vrijdag om 8.30 uur al, moest vervolgens de hele dag mijn kaken op elkaar houden) sprak ik de financieel deskundige en die deed erg luchtig over dat miljard. Al was het twee miljard geweest, dan nog acht hij het plan serieus haalbaar omdat veel buitenlandse investeerders staan te trappelen om mee te doen met dit project.

Affijn, Feyenoord krijgt nu tot eind juni de tijd om de businesscase rond te krijgen. Daarna zal de gemeente het besluitvormingstraject gaan opstarten, waarbij naar verwachting half oktober de gemeenteraad besluiten zal moeten nemen. Die moeten dan de eigen gemeentelijke gebiedsvisie vaststellen, en akkoord gaan met de businesscase van Feyenoord en wellicht zelf nog wat euri's op tafel leggen.
 

Jozsef

New member
Wat betreft jouw laatste alinea.... hoe groot schat jij de kans in dat de raad nu wel akkoord gaat? Ik heb het idee dat het draagvlak nu aanmerkelijk groter is, ook bij publiek.
 

Tobcoach

New member
Wat betreft jouw laatste alinea.... hoe groot schat jij de kans in dat de raad nu wel akkoord gaat? Ik heb het idee dat het draagvlak nu aanmerkelijk groter is, ook bij publiek.

Draagvlak is inderdaad groter dan bij de andere plannen. Maar als Feyenoord een onredelijk hoog bedrag vraagt aan de gemeente dan denk ik dat veel partijen op de rem gaan staan. Bij het plan van de BAM was het een bijdrage van ca. € 35 miljoen voor de aanpassingen in de infrastructuur en ca. € 35 miljoen als bijdrage in de realisatie van het stadion.

Als er nu een verzoek komt om bijvoorbeeld € 70 miljoen neer te leggen als bijdrage in de bouw van het stadion, zullen veel (oppositie-) partijen gaan steigeren. Waar wij als projectorganisatie op aankoersen is dat je de vraag van Feyenoord moet afzetten tegen de meerwaarde die een stadion heeft, en als gevolg daarvan de waarde die het stadion 'teruggeeft' aan de stad. In dat verband zou het best kunnen dat de stad met een bijdrage van € 70 miljoen een beter rendement haalt dan met een lager bedrag. Zaak is nu dat t.z.t. aan het verstand van de dames en heren politici te krijgen.
 
Bovenaan