De (tijdelijke) trainer van Ajax: John van 't Schip

Maasveld

Well-known member
Tja, vanaf het begin al geen goed huwelijk eigenlijk. Genoeg scepsis bij zijn aanstelling, wat logisch is aangezien hij 0,0 ervaring heeft met het niveau waarop Ajax hoort te acteren. Tel daarbij op dat het nu niet bepaald de makkelijkste situatie is om te starten als trainer (in 2 seizoenen tijd immers 10 basisspelers vertrokken) en je weet dat het een hels karwei wordt. Vervolgens kan de TD schijnbaar amper spelers halen voordat er wordt verkocht, waardoor je aan het einde van de transferperiode opeens een hele lading spelers krijgt die uit alle windstreken van Europa komen. In de pakweg 50 dagen dat de selectie inmiddels bij elkaar is zaten twee interlandperiodes en 8 wedstrijden, waardoor er nauwelijks fatsoenlijk getraind heeft kunnen worden. Zeker voor een beginnend trainer in de top gedoemd om te mislukken.

Zelf maakte hij echter ook een kapitale blunder door in een interview te stellen niet tevreden te zijn met (het gros van) de aankopen. Daar heeft hij m.i. zijn eigen graf al gegraven. Dan is al je krediet in de spelersgroep direct naar de klote en gaan ze je niet meer serieus nemen. Dat ie dan in een interlandperiode ook nog naar Ibiza gaat maakt an sich natuurlijk vrij weinig uit, maar is voor de beeldvorming toch ook funest. Zeker niet bij een club als Ajax.

Al met al een verre van ideale situatie om in te stappen, waarbij zijn eigengereidheid hem uiteindelijk echter de das om heeft gegaan.
 

Abubakari

Well-known member
Belangrijke vraag: Wie durft het aan om voor de groep te gaan staan?
Een jonge veelbelovende trainer of juist een ervaren toptrainer? Kans dat je het niet redt is groot, aangezien het in alle lagen binnen de club rommelt. En kans dat je over 1 a 2 maanden in hetzelfde schuitje zit als Steijn is groot.
Toen Frank de Boer instapte was het ook chaos alom. Was op het veld niks van te merken met 4 titels op rij. Daarnaast staat de boel met de komst van die twee nieuwe mensen (Kroes en Beuker) alweer enigszins in de steigers.
Het wordt zo te lezen van’t Schip. Zou niet mijn eerste keus zijn, maar ik weet ook niemand die beschikbaar is die je wel moet nemen.
 

Pieros

Active member
Toen Frank de Boer instapte was het ook chaos alom. Was op het veld niks van te merken met 4 titels op rij. Daarnaast staat de boel met de komst van die twee nieuwe mensen (Kroes en Beuker) alweer enigszins in de steigers.
Het wordt zo te lezen van’t Schip. Zou niet mijn eerste keus zijn, maar ik weet ook niemand die beschikbaar is die je wel moet nemen.

Klopt wat je zegt over de tijd van De Boer, maar het verschil met toen is dat door de periode van Ten Hag het verwachtingspatroon veel hoger zal zijn. Wellicht niet meteen nu, maar op een gegeven moment zal alleen kampioen niet genoeg.
 

Abubakari

Well-known member
Klopt wat je zegt over de tijd van De Boer, maar het verschil met toen is dat door de periode van Ten Hag het verwachtingspatroon veel hoger zal zijn. Wellicht niet meteen nu, maar op een gegeven moment zal alleen kampioen niet genoeg.
Nee hoor, die ambitie -aanhaken bij de Europese top- is alweer overboord gezet. Kost teveel geld en dat kan Ajax niet structureel volhouden.
 

Pieros

Active member
Nee hoor, die ambitie -aanhaken bij de Europese top- is alweer overboord gezet. Kost teveel geld en dat kan Ajax niet structureel volhouden.

Vanuit de club zelf kan ik dat wel begrijpen, maar geldt dat ook voor de supporters/volgers en media? Ik denk dat daar meer het probleem zit, maar kan het gigantisch mis hebben hoor.
 

Abubakari

Well-known member
Vanuit de club zelf kan ik dat wel begrijpen, maar geldt dat ook voor de supporters/volgers en media? Ik denk dat daar meer het probleem zit, maar kan het gigantisch mis hebben hoor.
Verwachten dat je structureel aan kan haken bij de Europese top is niet realistisch, weet iedereen toch?
 

ALenstra

Well-known member
Je kan er wel naar streven om elk jaar de groepsfase CL te overleven. Nog niet zo lang geleden iets heel normaals bij Ajax. Bij de beste zestien horen was het toch?
 

Batigoal

Well-known member
Je kan er wel naar streven om elk jaar de groepsfase CL te overleven. Nog niet zo lang geleden iets heel normaals bij Ajax. Bij de beste zestien horen was het toch?
Zeker, maar dan moet je eens een keer stoppen met al je beste spelers verkopen. Iedere zomer raak je er als Nederlandse clubs wel 1 tot 3 kwijt, dat is niet erg, maar hou niet net als Ajax een totale uitverkoop. Dus net als al die spelers zijn ook de ambities zo'n beetje de deur uitgedaan. Laten we weer eens een normale voetbalclub worden, dat lijkt mij al uitdaging genoeg.
 

Abubakari

Well-known member
Portugese clubs kunnen ook redelijk meekomen. Dan moeten een paar Nederlandse clubs dat ook kunnen.
Er zijn geen Portugese clubs die structureel aanhaken bij de Europese top.

Groepsfase overleven was al pittig genoeg in de ten Hag/Overmars periode.

En je kunt wel je spelers willen bouden maar als die maar Man Utd, Bayern, Juventus, Barcelona of Chelsea kunnen zijn ze niet te houden.
Feyenoord en PSV
Een paar keer in de 20 jaar of al 6 jaar geen kampioen worden? Ambities mogen wel wat hoger liggen.
 

Abubakari

Well-known member
Een club waar alle gebruikelijke functies in de organisatie zijn ingevuld en functioneren.
Waarmee je 4x op rij kampioen wordt, een halve finale CL kan halen, structureel deelneemt aan de groepsfase CL en die groepsfase wel eens overleeft.

Kortom, Ajax zoals het niet zo lang geleden was. Ik weet niet waarom de Wolf denkt dat Feyenoord en PSV de grote voorbeelden zijn maar dat gaat hij vast nog wel even uitleggen.
 

Batigoal

Well-known member
Ajax wil volgens Het Parool inderdaad een buitenlandse trainer komend seizoen. Tsja, ik zou gewoon even wachten tot de winterstop, dan is Knutsen haalbaar en bovendien gaat hij opnieuw kampioen worden met Bodo/Glimt na opnieuw een leegloop. Dat is toch wel kundig en dan zou Ajax toch een mooie tussenstap zijn voor hem op weg naar de Premier League.

Ook is bevestigd dat Mislintat al ver was met Knutsen, maar dat de rvc daar een streep doorzette. En is Van der Sar vlak voor zijn vertrek voor de komst van Bosz gaan liggen en heeft de komst van Steijn geregeld. De vermoedens waren er al dat het zo was gegaan, maar wat een zootje heeft Van er Sar er van gemaakt zeg.
 

Abubakari

Well-known member
Van t schip maakt het seizoen af als coach van Ajax.
Van ‘t Schip neemt het over tot ook hij het tij niet kan keren en stopt. Ik denk niet dat Schip het seizoen afmaakt bij Ajax.
Iemand die net weduwnaar is geworden op dit moment Ajax trainer maken. Het zijn dat soort rare beslissingen waardoor Ajax staat waar het staat.
En van ‘t Schip zal dan wel weer vervangen worden door Sjaak Polak of zo.
 

Batigoal

Well-known member
Van de regen in de drup? Respect voor Van 't Schip dat hij erin stapt, maar ook hij heeft toch niet de ervaring en persoonlijkheid om deze groep eruit te trekken. Gaat nog een heel lang seizoen worden zo.
 
Bovenaan