De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

Methone

New member
Ik verwacht echt dat binnen een paar jaar de meeste clubs weer terug zijn in de nomale reservecompetitie.

Kijk eens naar het eerste van Ajax. Riedewald, Bazoer, Klaassen, Sinkgraven, Andersen, Kishna, El Ghazi.
Dat zijn allemaal spelers die nog enkele jaren soms voor de beloften uit mogen komen.

En als je de selectie van Jong Ajax ziet van seizoen 13/14 dan zijn er maar weinig basisspelers die zijn doorgebroken. Andersen, Ligeon en Bazoer speelden daarin op regelmatige basis.

Clubs moeten onder ogen zien dat wanneer een speler 19 is en niet tegen het eerste aanzit hij het niveau toch niet meer gaat halen.

Deze talenten moeten eigenlijk wekelijks spelen om zich te ontwikkelen, ze krijgen af en toe een inval beurt bij het eerste, maar komen niet meer in aanmerking voor de beloften. Maar je mag aannemen dat een club als Ajax daar toch al overna heeft gedacht.
Misschien doen ze wel een aanvraag voor een 2e elftal in de Reserve League. Bij de KNVB zijn ze immers niet zo moeilijk met elftallen inschrijven.
Een 2e elftal is anders dan een Beloften Elftal. Al wordt het dan wel een zootje, clubs kunnen dan gewoon 5 teams inschrijven op het standaard niveau (een eerste, tweede, beloften, zaterdag en zondag elftal).

Vitesse is dan wellicht de uitzondering. Maar zoals gezegd mogen ze straks in de landelijke divisie helemaal niet zo veel dispensatiespelers opstellen en krijg je veel meer de echte 'beloften'. En daar moet je niet te veel van verwachten. De beste ploeg gaat immers de JL in, dus daarna is het toch een stuk minder.

In de afgelopen tien jaar heeft ASWH bijvoorbeeld vaak tegen 'Jong'-teams geoefend en slechts ??n keer verloren. Doorgaans leverde zo'n oefenduel een overwinning op. Dat zie je vaker. Neem deze voorbereiding, waarbij ik de vaak goede resultaten van Jong Ajax en Jong PSV even niet meeneem omdat zij in de JL spelen:

DVS '33 Ermelo - Jong Cambuur 3-1
HHC Hardenberg - Jong FC Groningen 1-2
Kozakken Boys - Brabant United 2-0
Spakenburg - Jong FC Utrecht 2-2 (pas in het laatste kwartier maakte Utrecht een 2-0 achterstand goed)
Jong Cambuur - GVVV 3-3
HHC Hardenberg - Jong PEC Zwolle 1-1

Dat is een kleine selectie, maar geeft wel een aardig beeld van de verhoudingen.

Ik ging er vanuit dat de regels het zelfde bleven zoals vorig seizoen in de Jupiler League, met elke week een stuk of 4 dispensatie spelers van Eredivisie niveau + talenten die dicht tegen het eerste aanzaten leek het mij vrij eenvoudig boven de huidige topklassers te blijven. Maar wellicht wordt het nu wat lastiger inderdaad. Al geldt het voorlopig alleen voor de beloften uit de Jupiler League, geen idee wat de regels zijn in de Beloften competitie van dit seizoen en voor de Beloften die instromen in de Landelijke Divisie en de Topklasse komend seizoen.
 

Joost

Well-known member
Ik ging er vanuit dat de regels het zelfde bleven zoals vorig seizoen in de Jupiler League, met elke week een stuk of 4 dispensatie spelers van Eredivisie niveau + talenten die dicht tegen het eerste aanzaten leek het mij vrij eenvoudig boven de huidige topklassers te blijven. Maar wellicht wordt het nu wat lastiger inderdaad. Al geldt het voorlopig alleen voor de beloften uit de Jupiler League, geen idee wat de regels zijn in de Beloften competitie van dit seizoen en voor de Beloften die instromen in de Landelijke Divisie en de Topklasse komend seizoen.

Het wordt sowieso lastig om dispensatiespelers in te zetten. De selecties van de Jonge teams moeten 24 uur voor het duel gespeeld wordt bekendgemaakt worden. Speelt een beloftenteam op zondag om 14:30 dan is het dus onmogelijk om spelers die op het wedstrijdformulier van het eerste team staan in te zetten voor de beloften.

Eerste Divisieclubs hebben daar wel een voordeel. Hun reserves die vrijdags niet gespeeld hebben kunnen wel zondags ingezet worden. Ik verwacht dus een run op plaatsen in de Zondag Topklasse.
 

Methone

New member
Daar zullen ze ook wat op moeten vinden dan, zodat de beloften in de zaterdag en zondag topklasse dezelfde mogelijkheden hebben betreft het inzetten van dispensatie spelers.
Hier in Nederland wordt alles wel heel complex zo met een paar beloften in de piramide, aparte reserve competitie voor een bepaald aantal BVO's, gescheiden zaterdag en zondag afdeling en dan is er ook nog een reserve competitie voor amateurs. Vervolgens kunnen een aantal clubs met wel 4 standaard elftallen in de piramide uitkomen. Het wordt tijd dat we snel nogmaals maar eens flink gaan hervormen, zodat er voor alle clubs dezelfde omstandigheden zijn. Ik kan me voorstellen dat ze er in het buitenland geen zak van snappen betreft het voetbal qua competitie's en divisie's in Nederland.
 

De Groene Scout

Well-known member
Het wordt tijd dat we snel nogmaals maar eens flink gaan hervormen, zodat er voor alle clubs dezelfde omstandigheden zijn. Ik kan me voorstellen dat ze er in het buitenland geen zak van snappen betreft het voetbal qua competitie's en divisie's in Nederland.

Mee eens, maar dan moeten 'wij' kenners het wel bedenken. De KNVB lukt dat gewoon weg niet zolang ze altijd blijven luisteren naar de wensen/verzoekjes van de BVO's.
 

Methone

New member
Spelen trouwens alle 2e elftallen (amateurs) in bijvoorbeeld Spanje en Duitsland in de standaard klasse? En wat betreft de 3e, 4e, 5e en lagere elftallen? En hoe zit dat met een nieuwe club, als die bijvoorbeeld een 1e en 2e elftal willen inschrijven, starten die beide helemaal onderaan? Of kan het 1e iets hoger instromen?

Als bijv. FC Lienden de stap wil wagen om profclub te worden, dan zou er voor hun ook een mogelijkheid moeten zijn om een Beloften elftal in te laten stromen lijkt mij. Omdat Achilles precies op het juiste moment is gevraagd om mee te doen aan de pilot, hebben ze de mogelijkheid om een beloften elftal te laten instromen, en vervolgens ook nog de mogelijkheid om een zaterdag en zondag team in te schrijven. Daar zit geen eerlijk en duidelijk systeem achter. Lijkt meer op een loterij.
Ik heb trouwens het idee dat deze hele nieuwe opzet op veel fronten voor complicatie's gaat zorgen.
 

Joost

Well-known member
Het fenomeen lagere elftallen bestaat in overige landen helemaal niet. In Duitsland zijn er wel reserveteams en heel af en toe ook een derde maar meer ook echt niet.

In Duitsland en Frankrijk is er geen aparte competitie voor de beloften, daar zitten ze allemaal in de reguliere competitie. In Engeland hebben de hoogste niveaus aparte competities voor reserveteams maar op laag niveau spelen er wel reserves in de reguliere piramide. Belgie heeft voor de nationale klassen aparte reservecompetities en op provinciaal niveau mogen de provincies het zelf weten. Om de competitie op te vullen zie je daar wel veel provincies die kleine aantallen toestaan.

Het is dus overal anders.
 

A345

New member
Ahh okay, dat is wel apart, is daar iets als een maximum aantal senior-leden of teams per vereniging?
In bijvoorbeeld Belgi? zijn spelers niet aan een club gebonden. Als je daar recreatief wil voetballen ga je caf?voetbal spelen. Dat zijn vaak teams met een klein sponsortje en die spelen dan een competitie. Maar niet onder de noemer van bijvoorbeeld VW Hamme heren 8 o.i.d.
 

Joost

Well-known member
In bijvoorbeeld Belgi? zijn spelers niet aan een club gebonden. Als je daar recreatief wil voetballen ga je caf?voetbal spelen. Dat zijn vaak teams met een klein sponsortje en die spelen dan een competitie. Maar niet onder de noemer van bijvoorbeeld VW Hamme heren 8 o.i.d.

Zulke clubs spelen dan in bijvoorbeeld de Koninklijke Limburgse Bedrijfssportbond, Vlaanderens Liefhebbers Voetbalverbond of Koninklijke Antwerpse Vereniging van Vriendenclubs.

Vooral die laatste is erg groot en heeft afdelingen in haast alle sporten.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
In Engeland is het ook ongeveer zo. De caf? elftallen spelen vaak op een lokaal veld onder een eigen naam in een lokaal georganiseerde competitie. Grote clubs met vele senioren elftallen heb je hier eigenlijk niet.
 

Methone

New member

A345

New member
Dan krijgt je veel doordeweekse wedstrijden, volgens mij zitten de meeste supporters daar ook niet op te wachten.

Inderdaad, hier zit niemand op te wachten.

Ik vond de verhoging in het amateurvoetbal van 22 naar 26 al onnodig. Ben je uiteindelijk alsnog 35 weekenden per jaar aan het voetballen.
 

Joost

Well-known member
Inderdaad, hier zit niemand op te wachten.

Ik vond de verhoging in het amateurvoetbal van 22 naar 26 al onnodig. Ben je uiteindelijk alsnog 35 weekenden per jaar aan het voetballen.

Die vind ik niet zo heel verkeerd hoor. De winterstop duurde bij de amateurs toch al ontzettend lang en er waren heel veel vrije weekenden.
 

A345

New member
Die vind ik niet zo heel verkeerd hoor. De winterstop duurde bij de amateurs toch al ontzettend lang en er waren heel veel vrije weekenden.
Het zal waarschijnlijk aan mijn veranderende interesses liggen, maar ik vind het seizoen vooral heel lang duren.
 

Methone

New member
Ik vind wel dat die nacompetitie wel erg lang door gaat. Volgens mij zo'n 3 weken. Dat moet toch wel korter kunnen.
 

de waan

Well-known member
En dan kun je de reguliere competitie tot eind mei laten lopen. Hoef je ook niet half januari alweer te beginnen.
 

Forza AZ

Well-known member
Tussenstand instomingstabel beloften na 1e speelronde:

1 FC Twente 9,50
-------------------------
2 FC Utrecht 9,25
3 FC Groningen 9,00
4 AZ 7,75
5 Vitesse 7,00
-------------------------
6 Sparta Rotterdam 6,75
7 Almere City FC 5,25
8 Brabant United 4,00
9 FC Volendam 3,75
10 De Graafschap 2,25
11 Achilles'29 1,50
 

Forza AZ

Well-known member
Tussenstand instomingstabel beloften na 2e speelronde:

1 FC Groningen 9,00
-------------------------
2 AZ 8,75
3 Vitesse 8,00
4 FC Twente 8,00
5 Sparta Rotterdam 7,75
-------------------------
6 FC Utrecht 6,75
7 Almere City FC 6,25
8 FC Volendam 4,25
9 Brabant United 3,00
10 De Graafschap 2,25
11 Achilles'29 2,00
 

Forza AZ

Well-known member
Tussenstand instomingstabel beloften na 3e speelronde:

1 AZ 9,75
-------------------------
2 FC Twente 8,50
3 Sparta Rotterdam 7,75
4 FC Groningen 7,50
5 Vitesse 7,50
-------------------------
6 Almere City FC 6,75
7 FC Utrecht 6,75
8 FC Volendam 4,25
9 Brabant United 3,50
10 De Graafschap 2,25
11 Achilles'29 1,50
 
Bovenaan