De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

Sensini

Active member
Volgens mij was er eind jaren 90 ook een West 3, waarom is dat toendertijd afgeschaft? Of was het gewoon een bezuinigingsmaatregel?

Per 1 juli 1996 werden de 6 oorspronkelijke districten gereorganiseerd in 9 districten (en de afdelingen opgeheven): West 1 t/m 4, Midden, Zuid 1 en 2, Noord en Oost. Per 1 juli 2001 werd dat weer teruggebracht naar de huidige 6 districten, alhoewel niet helemaal in de oorspronkelijke vorm (bijvoorbeeld oostelijk Brabant bleef bij Zuid II, dat v??r 1996 alleen Limburg omvatte).
In het KNVB jaarverslag 2001-'02 werd dat "optimalisatie districtenstelsel" genoemd.
"Aanzet tot het verminderen van het aantal districten vormt het feit dat clubs met hun elftallen soms in een ander district moeten spelen, alleen omdat de KNVB anders de competitie niet 'vol' krijgt. Dat is niet alleen voor de betrokken verengingen en de KNVB lastig, het kost ook veel geld. Door een andere competitie-opzet gekoppeld aan een nieuwe structuur van de KNVB kan dit ondervangen worden." Leidsch Dagblad, 13 april 2000
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Ik had op een wat langer toetje gehoopt dan 2 potjes in een KO. Met een twee halve competities filter je de sterke en zwakke teams er beter uit.

Valt ook wat voor te zeggen, maar ik kan hier wel goed mee leven. In een poulesysteem zou de loting onbewust ook voor een 'sterke' en 'zwakke' poule kunnen zorgen.
 

Joost

Well-known member
Ik heb het voor de zondag samengevat in een plaatje;

Promotie_degradatie2.jpg
 

Unregistere

Well-known member
Ziet er netjes uit! Gaan we zo rond april / mei vorig jaar vaak gebruiken, denk ik. En dan invullen met clubs, altijd leuk. Een zondageersteklasser die via de nacompetitie wil promoveren, speelt dus zes wedstrijden. Een zaterdageersteklasser zou het in vier - of afhankelijk van de loting - vijf potjes kunnen doen.

Tweede weekend van juni zou je dus in theorie wel klaar kunnen zijn, lijkt er dus niet op dat ze heel veel langer door moeten voetballen toch?
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Ziet er netjes uit! Gaan we zo rond april / mei vorig jaar vaak gebruiken, denk ik. En dan invullen met clubs, altijd leuk. Een zondageersteklasser die via de nacompetitie wil promoveren, speelt dus zes wedstrijden. Een zaterdageersteklasser zou het in vier - of afhankelijk van de loting - vijf potjes kunnen doen.

Tweede weekend van juni zou je dus in theorie wel klaar kunnen zijn, lijkt er dus niet op dat ze heel veel langer door moeten voetballen toch?

Tussen 1e en Hoofdklasse zijn 6 speelrondes ingepland. In het speelschema staan 8 speelmomenten ingepland waarvan de laatste op 19 juni. Het lijkt dus enigszins mee te vallen

Op zaterdag tel ik 4 of 5 duels dus die zijn ook nog mooi op tijd klaar.
 

Unregistere

Well-known member
Klopt, de zaterdag heeft er maar vier of vijf te gaan. Afhankelijk van de grootte van de poule waarin ze belanden.
 

Methone

New member
'De KNVB verzint regeltjes die het voetbal geen goed doen'

Veel clubs hebben er in het verleden een potje van gemaakt. Het is toch logisch dat de KNVB zich ermee bemoeit?

?Nee, dat is het niet. Ik ben volledig voor vrije marktwerking. Natuurlijk moeten er voor, tijdens en na een wedstrijd regels zijn. Voor de veiligheid en dergelijke. Maar laat de clubs verder met rust. Nu word ik door de KNVB verplicht een financieel en een algemeen directeur in dienst te hebben en in de Eredivisie een persvoorlichter en ga zo maar door. Nog voordat er een bal is getrapt, ben ik zo een miljoen euro kwijt. Laat mij lekker zelf bepalen wie onze boekhouding doet. Als ik iemand heb die het voor heel weinig geld heel goed kan, is dat toch prima? Nee, zegt de KNVB, die man moet twintig uur in vaste dienst zijn. Maar het is niet alleen de KNVB, h?. Ik vind de VVCS een geweldige organisatie die goed is voor de spelers, maar er is ??n regel die totaal niet deugt. Een club moet in de Eredivisie minimaal achttien contractspelers in dienst hebben. Waarom in godsnaam? Als ik het met vijf heel goede spelers en de rest amateurs kan, is dat mijn zaak. Nu kost het me geld, ze moeten namelijk allemaal in elk geval minimumloon hebben. Ja, zeggen ze dan, als je dat al niet eens kunt opbrengen dan heb je geen bestaansrecht. Maar dat bepalen zij toch niet? Als ik honderd spelers heb, maar ik zit dik in de schulden, heb ik dan wel bestaansrecht? Natuurlijk hebben clubs als Haarlem, SC Veendam, RBC en AGOVV het financieel niet goed gedaan, maar als ze niet aan al die stomme regeltjes hadden moeten voldoen, hadden ze misschien nog bestaan. Met al die regels en extra onnodige kosten zegt de KNVB eigenlijk: Ga maar failliet. Wij moeten ons geld binnenhalen tijdens thuiswedstrijden, dat is ??n keer in de twee weken. Dat moet veel geld zijn, om aan al die extra kosten die we door de KNVB hebben, te kunnen voldoen. Het is echt de wereld op z?n kop.?

Marco Boogers

http://www.vi.nl/premium-kennismaking/de-knvb-verzint-regeltjes-die-het-voetbal-geen-goed-doen-1.htm

Ik vraag me af of de amateurclubs die nu naar de Landelijke Divisie gaan promoveren wel kunnen voldoen aan al die regeltjes van de KNVB.
Het zou zonde zijn als een aantal clubs uiteindelijk failliet gaan omdat ze min of meer gedwongen worden om te veel geld uit te geven.
Wordt er tegenwoordig nog veel zwart betaald in de Top- en Hoofdklasse? Wellicht zijn er dan ineens veel minder mogelijkheden bij een aantal clubs kan ik me zo voorstellen.
 

de waan

Well-known member
Marco Boogers is een held! Helemaal mee eens, de regelzucht is compleet doorgeslagen.

Koninklijke HFC en EVV hebben al aangegeven zeker niet aan de contractverplichtingen te gaan doen. Nou heb ik niet de indruk dat hun intenties helemaal zuiver zijn, maar ik ben wel benieuwd hoe de KNVB hier mee om gaat volgend jaar. Gaan ze clubs dan daadwerkelijk terugzetten naar de hoofdklasse?
 

Unregistere

Well-known member
Aan de andere kant... In het eerste jaar moeten clubs in de landelijke divisie acht contractspelers in de selectie hebben. Die spelers moeten dan minimaal een derde van het minimumloon voor 12 uur in de week verdienen. Een jaar later zijn dat er dertien. Topklassers moeten drie en vervolgens zes contractspelers hebben. Dat zijn bedragen die nu ook betaald worden, nu krijgen spelers waarschijnlijk zelfs meer. Zo heel schokkend is het dus allemaal ook weer niet. Tenzij je een club bent die echt NIET betaalt, maar volgens mij speel je dan nu niet in de topklasse.

Ik dacht overigens dat de contractverplichtingen straks ook voor de hoofdklassers gelden, maar dat weet ik niet zeker.
 

Joost

Well-known member
Ik vind die licentie-eisen ook helemaal niet zo gek.

Eerste Divisie:
16 full profs en apart bezoekersvak.
Clubs krijgen 4 jaar de tijd om aan de contractspelersverplichting de voldoen en 3 jaar om aan de accommodatie-eisen te voldoen

Landelijke Divisie
13 contractspelers voor minstens 12 uur per week en 2000 plaatsen
Clubs krijgen 2 jaar de tijd om aan de contractspelersverplichting te voldoen.

Topklasse
6 contractspelers voor minstens 12 uur in de week en 2000 plaatsen.
Clubs krijgen 2 jaar de tijd om aan de contractspelersverplichting te voldoen.

Stel;
Je traint tweemaal 2 uur per week; inclusief een uur voor en achteraf zit je al gauw op tweemaal 4 dus 8 uur.
Rond een wedstrijd zit je ook makkelijk aan 4 uur dus qua uren is het geen probleem.
Het minimumloon is €8,66 per uur x 12 uur = €103,92

In de Topklasse moet je dus minstens 6 spelers hebben die je minstens 100 euro per week betaald en in de Landelijke Divisie zijn dat er 13.

Dat lijkt mij niet een heel onoverkomelijk probleem.

Misschien is de stap naar de Eerste Divisie met 16 full profs na 4 jaar wel een behoorlijk grote maar daar staat wel tegenover dat je een beetje TV gelden krijgt.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik vind het wel gek. Er moeten juist helemaal geen regels voor contractspeles zijn, dat slaat gewoon nergens op. Laat het lekker zichzelf reguleren. Als een club zich redt in de 1e divisie met aan amateurelftal verdienen ze mee te doen.
 

de waan

Well-known member
De fiscus heeft de laatste tien jaar gigantisch veel gecontroleerd bij clubs in de top van het amateurvoetbal. En ook gigantische boetes uitgedeeld. Je kunt echt niet meer zo makkelijk ongebreideld met envelopjes schuiven. En een verplichting voor contractspelers gaat clubs die de boel willen omzeilen natuurlijk ook niet tegen houden.
 

Forza AZ

Well-known member
Landelijke Divisie
13 contractspelers voor minstens 12 uur per week en 2000 plaatsen
Clubs krijgen 2 jaar de tijd om aan de contractspelersverplichting te voldoen.

Topklasse
6 contractspelers voor minstens 12 uur in de week en 2000 plaatsen.
Clubs krijgen 2 jaar de tijd om aan de contractspelersverplichting te voldoen.

Die 2000 plaatsen daar voldoet toch gewoon iedere amateurclub aan? Zelfs zonder tribune kun je makkelijk 2000 toeschouwers kwijt achter de hekjes.
 

De Groene Scout

Well-known member
Volgens het sommetje van Joost zouden clubs dus 60.000 tot 80.000 euro moeten reserveren voor spelerssalarissen. We gaan er dan niet vanuit dat er verschil zit tussen de jochies en de grootverdieners bij de clubs. In theorie lijkt dat wel haalbaar, de praktijk is denk ik toch iets lastiger met dure jongens van buitenaf en goedkopere regionale krachten.
Mijn voorkeur heeft toch wel om de clubs het zelf te laten regelen. Heb je een goed scoutingsapparaat en ben goed bezig met opleiden mag dat toch niet bestraft worden doordat je de spelers minder betaald? Die kant gaat het wel op.
 

de waan

Well-known member
Die 2000 plaatsen daar voldoet toch gewoon iedere amateurclub aan? Zelfs zonder tribune kun je makkelijk 2000 toeschouwers kwijt achter de hekjes.
Zonder tribunes kun je hooguit duizend mensen fatsoenlijk zicht bieden. Een rij publiek (schouder aan schouder) rond het veld is ongeveer 600 man.
 

Unregistere

Well-known member
De fiscus heeft de laatste tien jaar gigantisch veel gecontroleerd bij clubs in de top van het amateurvoetbal. En ook gigantische boetes uitgedeeld. Je kunt echt niet meer zo makkelijk ongebreideld met envelopjes schuiven. En een verplichting voor contractspelers gaat clubs die de boel willen omzeilen natuurlijk ook niet tegen houden.

Eens. In theorie kun je er bij wijze van spreken ook voor kiezen om juist de wat 'mindere goden' een contract te geven en dan kun je met de grote vissen de zaken weer anders aanpakken.

Maar ik kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat een goed georganiseerde amateurclub in de hoofd- of topklasse een probleem krijgt door die eisen. Volgens mij timmeren ze alles nu al min of meer dicht, op wellicht enkele uitzonderingen na. Dan is het bijna alleen een kwestie van een extra stempeltje plaatsen.
 

Forza AZ

Well-known member
Dan zijn ze wel breed in de schouders Waan. Rondje veld tel ik altijd op 800. :D
2,5e rij en je zit aan de 2000. Dan is het inderdaad wel handig om een verhoging te hebben anders heb je slecht zicht inderdaad als je achteraan staat en niet zo lang bent.

Ik zie net op knvb.nl wat meer informatie over hoe wordt bepaald welke belofteteams in welke competitie instromen:


De ranglijst van het huidige seizoen 2015/’16 telt voor 50 procent mee in de eindranglijst;
De prestaties van de beloften in de seizoenen 2012/’13, 2013/’14 en 2014/’15 hebben een gewicht van 25 procent in de eindranglijst;
De verrichtingen van de onder 19 en onder 17 teams in de seizoenen 2013/’14, 2014/’15 en 2015/’16 tellen voor 25 procent mee in de eindranglijst.

Is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe ze dat precies gaan tellen. Gaat het om behaalde punten of krijgt ieder team punten voor de behaalde eindposities?
 
Bovenaan