Er zijn rond 270 clubs die het convenant hebben ondertekend. Zij kunnen niet verplicht worden op de zondag thuis en uit te spelen.
Dit is naar voren gekomen bij de discussie gemengde 2e divisie.
Er staan ook top amateurploegen op, maar lang niet alle.
De anderen hebben de kans gehad bij de samenvoeging van de belangen verenigingen amateurs zaterdag en zondag om zich bij de afspraken aan te sluiten. Die het niet hebben gedaan moeten ijzersterke argumenten hebben niet op zondag te spelen.
Of het lidmaatschap van de belangenvereniging daarvoor bepalend is zou ik niet weten. Een statutair principi?le club die niet lid is kun je denk ik niet verplichten tot het spelen op zondag.
Maar onder die niet leden zullen ongetwijfeld ook niet principi?le clubs zitten en dan lijkt het spelen op zondag toch wel moeten kunnen.
Is bv Harkema of Nijkerk zo'n principi?le club?
Er is bij mijn weten met het opstellen van het convenant nooit aan zaterdagverenigingen meegedeeld dat het niet mede ondertekenen tot gevolg zou hebben dat men in de competitie op zondag moet gaan voetballen.
Dus dat van die ijzersterke argumenten neem ik met een flinke korrel zout.
De KNVB kan beter de clubs vragen hoe ze erover denken. Zie mijn vorige post.
Tsja wat is christelijk , he. Voor zover het iets zegt:
Er zijn in Harkema bv 2 basisscholen, een openbare met 7 groepen en een christelijke met 11 groepen.
En er zijn 2 voetbalverenigingen, Harkemase Boys en Harkema Opeinde.
De laatste was altijd een zondagvereniging en is 2 jaar geleden overgestapt naar de zaterdag.
Ik schat in dat HB niet op zondag zal gaan voetballen. Misschien dat daarin ook de oude rivaliteit tussen de beide voetbalclubs een rol speelt.