De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

noordooster

Well-known member
Inderdaad, ik ben een groot voorstander van weekendvoetbal ( die term gebruikte VdZee ook in zijn column dus daar put ik hoop uit !). Weekendvoetbal waarbij de thuisspelende vereniging het recht heeft om de speeldag en aanvangstijd te bepalen. Icm het versoepelen van het licentiesysteem in de JL, verplichte promotie/degradatie ?n strenge controle op spelersbetalingen denk ik dat er een veel gezondere piramide wordt gemaakt waarbij de beste spelers op het hoogste niveau kunnen uitkomen, onnodige reistijd (milieu) wordt beperkt en de ontwikkeling van het jeugdvoetbal wordt gestimuleerd.

Zaterdagclubs die niet op zondag willen spelen kunnen in overleg met de zondagclub proberen om de wedstrijd naar de zaterdag/vrijdagavond te verplaatsen, die ruimte is er altijd. in de praktijk zal het dus best mee kunnen vallen met het spelen op zondag. Los van de vraag wie hier bezwaar tegen heeft: dit is gewoon de meest faire oplossing.

Clubs die zo principieel zijn om bovenstaand eenvoudig te weigeren dienen geroyeerd te worden als lid van de KNVB.

Tukkervoetbal, ik ken je mening en weet dat je die het meest fair vindt.
( Daarom zei ik dat ook )
Ik geef jouw plan weinig kans van slagen ( overigens net zo min als mijn favoriete voorstel , de situatie van het seizoen '15-'16 )

Denk je nu echt dat clubs die niet op zondag willen voetballen, en volgens mij zijn dat er behoorlijk veel , zeker ook in de top, afhankelijk willen zijn van de " goede wil" van zondagclubs om bij gratie uit te wijken naar een andere dag als zondag ?
Daarvoor weet ik iets te goed hoe zij veelal tegen het zaterdagvoetbal aankijken...

Wanneer zondagclub A, nr 2 op de ranglijst moet spelen tegen zaterdagclub B, nr 1 op de ranglijst, kon het best eens gebeuren dat zondagclub A alleen maar kan op zondag.
Gevolg zaterdagclub B wordt geroyeerd en zondagclub A wordt kampioen. Zou zomaar kunnen en dat moet je niet willen.

Of je zou voor de competitie de clubs moeten royeren die het niet met jouw voorstel eens zijn.
Ik voorspel dat er dan een aparte voetbalbond zal komen.
En dat is ook iets wat je niet moet willen, vind ik.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Je trekt het weer compleet uit z'n verband.

Je gaat toch niet midden in het seizoen nog speeldagen wijzigen? Dan wordt het een bende, zeker met verschillende belangen. Clubs hebben tot de start van de competitie de tijd om te veranderen, daarna staat het vast. Komen ze er niet uit, dan bepaalt de thuisclub. Misschien blijven er dan nog 3 of 4 zondagen over om op te spelen, voor een zaterdagclub. Valt reuze mee op een competitie van 34 duels.

En dat argument van jou dat het zo fijn is dat de stand op zaterdag om 16.15 uur helemaal actueel en gelijk is, slaat natuurlijk als een tang op een varken.
 

noordooster

Well-known member
Noordooster, even een vraag: heb ik het goed onthouden dat jij wel eens aangegeven hebt hier dat je niet gelovig bent?
Indien ja, waarom ben jij dan tegen spelen op de zondag? Wat weerhoudt je er van om dat te doen? (en dan even je individuele mening, niet die van jouw club)

Als je gelovig bent snap ik nog dat je niet op zondag wilt spelen, maar als je niet gelovig bent snap ik dat namelijk niet.

Laat ik er dit over zeggen. En ik zie wel weer hoe erop geschoten wordt.
Mijn reacties maken soms nogal wat los hier. :eek:mg:
Ik heb geen principi?le bezwaren tegen voetballen op zondag. Heb het zelf ook gedaan.
En als mijn zoon op zondag wil voetballen , dan doet hij zijn best maar.

Het gaat mij om andere zaken.
Ik heb ook op zaterdag gevoetbald en daar speelden ook jongens die principieel niet op zondag wilden voetballen.
Zij wisten dat ze bij onze club die garantie ook hadden.
Zulke leden zou ik niet buiten willen sluiten door wedstrijden op zondag te spelen.
En ik zou het waarderen als andere niet/minder-principi?le leden dezelfde mening hebben.

Ook clubs waarbij om welke reden dan ook in de statuten staat dat ze niet op zondag spelen of waarvan de meerderheid der leden het niet wil, zou ik niet willen verplichten.

Verder geeft de ervaring dat het zaterdagvoetbal lange tijd met de nek aangekeken werd door het zondagvoetbal en nu opeens nodig schijnt te zijn om het zondagvoetbal er bovenop te helpen ook niet veel animo om op zondag te voetballen.
Ook persoonlijke ervaringen met bejegeningen in za-zo-derby's, in za-zo fusieprocessen en bv ook in de taal die sommigen hier uitslaan puur om te shockeren maken mij niet enthousiast.

De ervaringen van de tweede divisie in het vorige en dit seizoen bij HHC doen mij terugverlangen naar 2015-2016, met fatsoenlijke aanvangstijden, meer aansprekende tegenstanders en veel publiek.
De manier waarop op DVK de discussie wordt gevoerd en de gebruikte "argumenten" maken me eerder minder dan meer enthousiast.

Dat spelers en trainers wel op zondag willen voetballen vind ik geen doorslaggevend argument.
Zij gaan er niet alleen over en ze behoren te weten hoe er binnen hun club over zulke zaken wordt gedacht.

Overigens vergis je niet. Ik ken veel voetballiefhebbers die niet of niet streng gelovig zijn , die geen principi?le bezwaren hebben tegen voetballen op zondag , die toch niet willen dat hun zaterdagclub op zondag gaat spelen.
Je hoeft dus niet zelf een principi?le zaterdagvoetballer te zijn om toch voor jouw club tegen het voetballen op zondag te zijn .
 

noordooster

Well-known member
Je trekt het weer compleet uit z'n verband.

En dat argument van jou dat het zo fijn is dat de stand op zaterdag om 16.15 uur helemaal actueel en gelijk is, slaat natuurlijk als een tang op een varken.

Ik trek niks uit zijn verband. Ik reageer op het voorstel van Tukkervoetbal.
Ik zou zeggen, lees dat eerst eens.

Van die tang, dat is jouw mening. Ik vind een competitie waarbij de wedstrijden gelijktijdig plaatsvinden, zoals in alle zaterdagcompetities onder de tweede divisie gewoon beter en mooier. Mag dat niet ?
In de enqu?te onder tweede klassers na afloop van vorig seizoen bleek dat de clubs allemaal erg ontevreden waren over dat weekendvoetbal. Maar misschien sloeg hun bezwaar ook als een tang op een varken ?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Het blijft gewoon raar omdat er een paar (in verhouding tot het totaal aantal leden van de KNVB!) spelers niet op zondag willen spelen, we alles maar zo gaan houden.

Nogmaals, het is echt niet zo dat een zaterdagteam nu ineens 15x op zondag komt te spelen. En zelfs als dat wel zo is, zijn er zo te lezen voldoende zondagteams die gerust op zaterdag willen spelen. Maar van de zaterdag komt echt 0,0 beweging om die paar potjes dan op zondag te spelen.
 

noordooster

Well-known member
"Het verhaal van de KNVB over toenemende toeschouwersaantallen, als promotie
voor de invoering van de piramide, is achterhaald door de praktijk. Een club als
Kozakken Boys klaagde vorig seizoen over teruglopend bezoek, met name bij de niet
aansprekende tegenstanders, terwijl de Werkendammers toch een vaste aanhang
hebben. Andermaal een bewijs dat toeschouwers hangen aan traditie. De Tweede
divisie trekt minder publiek dan de topklasse (zaterdag) in de zes jaar daarvoor.
Maar ook de Derde divisie (zaterdag), voorheen de topklasse, is qua
toeschouwersaantallen teruggelopen. Logisch want de traditioneel sterke
zaterdagclubs houden in de Tweede divisie de toeschouwersaantallen nog enigszins
op peil, op basis van traditie. "

Deze constatering op een veelgelezen voetbalsite vind ik veel meer van realiteitszin getuigen dan de quote van Jan Dirk van der Zee :
"Je ziet in de Tweede divisie hoe spectaculair de wedstrijden kunnen zijn tussen zaterdag- en zondagclubs."

Ik weet niet of het mag van de bazen hier, maar ik herhaal 'm nog een keer , omdat ik 'm te interessant vind om onbecommentarieerd
voorbij te laten gaan . Misschien heeft niet iedereen het gelezen. :rumcolaa:
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
"Het verhaal van de KNVB over toenemende toeschouwersaantallen, als promotie
voor de invoering van de piramide, is achterhaald door de praktijk. Een club als
Kozakken Boys klaagde vorig seizoen over teruglopend bezoek, met name bij de niet
aansprekende tegenstanders, terwijl de Werkendammers toch een vaste aanhang
hebben. Andermaal een bewijs dat toeschouwers hangen aan traditie. De Tweede
divisie trekt minder publiek dan de topklasse (zaterdag) in de zes jaar daarvoor.
Maar ook de Derde divisie (zaterdag), voorheen de topklasse, is qua
toeschouwersaantallen teruggelopen. Logisch want de traditioneel sterke
zaterdagclubs houden in de Tweede divisie de toeschouwersaantallen nog enigszins
op peil, op basis van traditie. "

Deze constatering op een veelgelezen voetbalsite vind ik veel meer van realiteitszin getuigen dan de quote van Jan Dirk van der Zee :
"Je ziet in de Tweede divisie hoe spectaculair de wedstrijden kunnen zijn tussen zaterdag- en zondagclubs."

Ik weet niet of het mag van de bazen hier, maar ik herhaal 'm nog een keer , omdat ik 'm te interessant vind om onbecommentarieerd
voorbij te laten gaan . Misschien heeft niet iedereen het gelezen. :rumcolaa:

Kijk eens naar de Eredivisie en de Juup. Daar komt ook steeds minder, dat ligt niet aan de competitieopzet.
 

SanMark.

Well-known member
Kijk eens naar de Eredivisie en de Juup. Daar komt ook steeds minder, dat ligt niet aan de competitieopzet.

Misschien een mooi vergelijk om de aantallen van de ere divisie, Juup en tweede divisie naast elkaar neer te leggen en kijken of die neerwaartse spiraal overal hetzelfde laat zien.

We hebben genoeg cijferautisten hier dus dat moet wel in orde komen.
 

JMD

Well-known member
Laat ik er dit over zeggen. En ik zie wel weer hoe erop geschoten wordt.
Mijn reacties maken soms nogal wat los hier. :eek:mg:
Ik heb geen principi?le bezwaren tegen voetballen op zondag. Heb het zelf ook gedaan.
En als mijn zoon op zondag wil voetballen , dan doet hij zijn best maar.

Het gaat mij om andere zaken.
Ik heb ook op zaterdag gevoetbald en daar speelden ook jongens die principieel niet op zondag wilden voetballen.
Zij wisten dat ze bij onze club die garantie ook hadden.
Zulke leden zou ik niet buiten willen sluiten door wedstrijden op zondag te spelen.
En ik zou het waarderen als andere niet/minder-principi?le leden dezelfde mening hebben.

Ook clubs waarbij om welke reden dan ook in de statuten staat dat ze niet op zondag spelen of waarvan de meerderheid der leden het niet wil, zou ik niet willen verplichten.

Verder geeft de ervaring dat het zaterdagvoetbal lange tijd met de nek aangekeken werd door het zondagvoetbal en nu opeens nodig schijnt te zijn om het zondagvoetbal er bovenop te helpen ook niet veel animo om op zondag te voetballen.
Ook persoonlijke ervaringen met bejegeningen in za-zo-derby's, in za-zo fusieprocessen en bv ook in de taal die sommigen hier uitslaan puur om te shockeren maken mij niet enthousiast.

De ervaringen van de tweede divisie in het vorige en dit seizoen bij HHC doen mij terugverlangen naar 2015-2016, met fatsoenlijke aanvangstijden, meer aansprekende tegenstanders en veel publiek.
De manier waarop op DVK de discussie wordt gevoerd en de gebruikte "argumenten" maken me eerder minder dan meer enthousiast.

Dat spelers en trainers wel op zondag willen voetballen vind ik geen doorslaggevend argument.
Zij gaan er niet alleen over en ze behoren te weten hoe er binnen hun club over zulke zaken wordt gedacht.

Overigens vergis je niet. Ik ken veel voetballiefhebbers die niet of niet streng gelovig zijn , die geen principi?le bezwaren hebben tegen voetballen op zondag , die toch niet willen dat hun zaterdagclub op zondag gaat spelen.
Je hoeft dus niet zelf een principi?le zaterdagvoetballer te zijn om toch voor jouw club tegen het voetballen op zondag te zijn .
Als eerste: dank voor je uitgebreide reactie.

De kern zit natuurlijk in dit stukje:
"Verder geeft de ervaring dat het zaterdagvoetbal lange tijd met de nek aangekeken werd door het zondagvoetbal en nu opeens nodig schijnt te zijn om het zondagvoetbal er bovenop te helpen ook niet veel animo om op zondag te voetballen."
Dus omdat een eeuwigheid terug zondag niet lief gedaan heeft tegen de zaterdag gaan we nu hetzelfde terug doen... Tering man... Dat zijn kleuterschoolreacties.

Verder:
"Ook persoonlijke ervaringen met bejegeningen in za-zo-derby's, in za-zo fusieprocessen en bv ook in de taal die sommigen hier uitslaan puur om te shockeren maken mij niet enthousiast."
Aha, dus omdat zondag niet lief doet moet het maar niet. Volgens mij loopt het grootste tuig vwb amateurvoetbal overigens bij Quick Boys en Spakenburg en was er een tijd dat Spakenburg en IJsselmeervogels niet tegen elkaar mochten spelen. Allen zaterdagclubs. Zijn daarmee alle zaterdagclubs zo? Nee, tuurlijk niet. Zijn alle zondagclubs niet zo? Nee, tuurlijk niet. Het is maar net wat je wil zien en horen natuurlijk.
Als jij met jouw klaarblijkelijke aversie jegens zondagclubs bij zondagclubs zo bijdehand gaat lopen doen kan je zulk resultaat verwachten. Net als dat een zondagvoetballer bij een zaterdagclub gaat lopen treiteren.

Er is maar 1 iemand hier die zwartwit denkt, en dat ben jij. Zaterdag is alles, zondag is niks. De rest zijn nadenkende mensen die verder kijken dan hun neus en wens lang is. Dat dat niet altijd het resultaat oplevert dat je wil is jouw probleem.
 

noordooster

Well-known member
Als eerste: dank voor je uitgebreide reactie.

De kern zit natuurlijk in dit stukje:
"Verder geeft de ervaring dat het zaterdagvoetbal lange tijd met de nek aangekeken werd door het zondagvoetbal en nu opeens nodig schijnt te zijn om het zondagvoetbal er bovenop te helpen ook niet veel animo om op zondag te voetballen."
Dus omdat een eeuwigheid terug zondag niet lief gedaan heeft tegen de zaterdag gaan we nu hetzelfde terug doen... Tering man... Dat zijn kleuterschoolreacties.

Verder:
"Ook persoonlijke ervaringen met bejegeningen in za-zo-derby's, in za-zo fusieprocessen en bv ook in de taal die sommigen hier uitslaan puur om te shockeren maken mij niet enthousiast."
Aha, dus omdat zondag niet lief doet moet het maar niet. Volgens mij loopt het grootste tuig vwb amateurvoetbal overigens bij Quick Boys en Spakenburg en was er een tijd dat Spakenburg en IJsselmeervogels niet tegen elkaar mochten spelen. Allen zaterdagclubs. Zijn daarmee alle zaterdagclubs zo? Nee, tuurlijk niet. Zijn alle zondagclubs niet zo? Nee, tuurlijk niet. Het is maar net wat je wil zien en horen natuurlijk.
Als jij met jouw klaarblijkelijke aversie jegens zondagclubs bij zondagclubs zo bijdehand gaat lopen doen kan je zulk resultaat verwachten. Net als dat een zondagvoetballer bij een zaterdagclub gaat lopen treiteren.

Er is maar 1 iemand hier die zwartwit denkt, en dat ben jij. Zaterdag is alles, zondag is niks. De rest zijn nadenkende mensen die verder kijken dan hun neus en wens lang is. Dat dat niet altijd het resultaat oplevert dat je wil is jouw probleem.

Nog iets wat ik in mijn lijstje vergeten was.
Ik zie ook de meerwaarde niet van al hetgeen wat wordt voorgesteld op mix-gebied ten opzichte van de situatie van 2016.

Jouw reacties op het stukje vind ik nogal denigrerend en beledigend, maar daar heb jij vaker een handje van. Weinig respectvol naar iemand die een andere mening heeft dan jij.
Je vraagt me wat achtergronden over mijn mening en vervolgens ga je alles belachelijk lopen maken.
Hoewel het me geen moeite zou kosten jou ook enkele kinderachtige diskwalificaties toe te voegen, die dan nog waar zijn ook, doe ik dat niet.

Overigens heb ik veel wedstrijden van zowel Spakenburg als IJsselmeervogels als Quick Boys bezocht. En nog nooit heb ik iets verwerpelijks gehoord of gezien. Maar het is wel zo dat de kans dat er bij pakweg 2000 toeschouwers eens een verkeerd woord valt groter is dan bij 150 toeschouwers.

Dat jij er anders over denkt dan ik kan me niks schelen, maar de manier waarop je het verwoordt , weinig respectvol en met denigrerende toevoegingen en met beledigingen bevalt me niet.

Het lijkt alsof je mijn achtergronden niet vraagt uit interesse, maar slechts met de vooropgezette bedoeling om ze te voorzien van denigrerend commentaar . En om aan te geven dat ik dergelijke ervaringen en achtergronden niet gehad mag hebben omdat ze niet kloppen :confused:
 
Laatst bewerkt:

de Kok

Member
Principi?le clubs zijn niet altijd zo principieel. Las laatst op de site van Wv HEDW over een oefenwedstrijd op zondag 7 januari in Spanje. NU is deze Amsterdamse club niet zo principieel, maar de tegenstander.................. Sparta Nijkerk volgens mij des te meer.
Vandaar ook niets over te lezen op hun site?
Doet me denken aan Spakenberg een aantal jaren geleden, dat ook op Gran Canaria speelde tegen Rijnsburgse Boys en wel op zondag.................
Hadden op maandag gespeeld maar de waarheid kwam via de site van R Boys aan het licht.

Ik vind het allemaal prima, maar het verbaast mij altijd wel als er dan gevraagd wordt om wat concessies.
Wat mij betreft terug naar 6 hoofdklassen!

De huidige ellende hebben we louter te danken aan een paar kapitaalkrachtige clubs in de zaterdag en zondag. Die waren volgens eigen zeggen de hoofdklassen ontgroeid.
KNVB wilde wel op voorspraak van de CED een topklasse o.i.d.

Het beste wat ik eens zag langs komen was dan ook mijns inziens een piramide waarin dergelijke clubs een plaatsje kunnen verdienen op het 2e nivo in Nederland, want financieel zijn ze daar meestal al.

Dus KNVB toon moed en vorm een piramide wat dat ook is.

eredivisie 18 clubs, 2x 1e divisie NZ elk 18 clubs en dan 4 klassen 2x zat en 2x zon of een klasse N, O, W en Z gemengd, elk 16 clubs.

Licentie eisen in eredivisie en in 1e divisie onafhankelijk en verder alleen over organisatie en over transparantie financi?n


Maar het beste wat ik ooit eens langs zag komen was dan toch
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Van 1 eredivisie naar 2 1e divisies lijkt me erg snel 'groter worden'.

Yep, die suggestie heb ik gelukkig een tijdje niet meer gehoord. 2 1e divisies lijkt me erg slecht. Als supporter van een club die nogal wat jaren in de 1e divisie heeft doorgebracht, kan ik het me niet voorstellen dat zoiets goed zou zijn voor de 1e divisie.
 

de Kok

Member
Soms moet je over de eigen club belangen heen kijken.
Die clubs die in de twee 1e divisies kunnen gaan spelen hebben allemaal ongeveer dezelfde bedrijfseconomische kwaliteit. Ik bedoel ongeveer gelijke begrotingen. Zij die naar de eredivisie willen zullen een groter budget hebben.
De licentie eisen moeten soepeler. Immers de huidige 1e divisie clubs hebben het financieel veel moeilijker als vele 2e divisie clubs.
Het lijkt dus ook een stuk eerlijker.
 
Bovenaan