Gastel en Virtus tekenen bezwaar aan bij KNVB: ‘Indeling in Zuid-Holland is doodsteek voor onze club’
Als het aan Gastel ligt, keert het zo snel mogelijk terug naar de Brabantse zondag 3A. In de nacht van donderdag op vrijdag werd Gastel samen met Virtus
ingedeeld in de Zuid-Hollandse derde klasse, waardoor alle (Halderbergse) derby’s wegvallen. Zowel Gastel als Virtus heeft besloten om protest aan te tekenen bij de KNVB.
Maarten Elst
Even na middernacht ontploft zowat de telefoon van Gastel-trainer Johan van Batenburg. Het is naar aanleiding van een terugkerend fenomeen: begin juli maakt de KNVB rond middernacht de competitie-indeling bekend voor alle West-Brabantse voetbalclubs. Tot hun grote schrik zien de spelers van Gastel geen Hoeven, Victoria’03 of Sprundel als tegenstanders, maar Charlois, HOV/DJSCR en Steeds Hooger.
,,Van een aantal teams hadden ze tot middernacht nog nooit gehoord”, vertelt Van Batenburg. ,,Taurus, HWD, het zijn geen aansprekende namen. Ik begrijp hun teleurstelling: je traint twee keer per week en leeft naar de wedstrijden van zondag toe. Op school of op je werk kom je je tegenstander tegen. Dat valt nu allemaal weg.”
Direct in de pen voor heroverweging
Het bestuur van Gastel klom vrijdagochtend direct in de pen en vraagt de KNVB om een heroverweging. ,,We snappen hier helemaal niks van. Op basis van wat moeten wij naar clubs uit Delft en Rotterdam? We hebben een protestbrief gestuurd en hopen dat de KNVB begrip toont voor onze situatie”, aldus Van Batenburg.
De trainer krijgt veel bijval van inmiddels ex-competitiegenoten. ,,Betrokkenen van Victoria’03, Hoeven, maar ook van DSE en Schijf waren zeer verrast. Wat voor gevolgen heeft dit voor het zondagvoetbal in onze buurt? Dit is een doodsteek voor clubs als Gastel, de twijfels om naar het zaterdagvoetbal over te stappen nemen enkel toe op deze manier. Ik hoop dat ik mijn jongens kan motiveren om – als we alsnog naar Zuid-Holland moeten – gewoon voor het eerste elftal te strijden. Maar het liefst hopen we op wedstrijden in onze vertrouwde omgeving.”
Ook Virtus tekent bezwaar aan
Bij Virtus ging er eveneens een protestbrief uit naar de KNVB. ,,De voetbalbond heeft ons drie jaar geleden ook in West 2 ingedeeld”, vertelt secretaris Hans Baremans. In het seizoen 2017-2018 eindigde het tweede achter Meeuwenplaat, waarna het een jaar later in het Brabantse zondag 3A uitkwam. ,,Toen is ons beloofd dat het maar voor één seizoen was. Ik was ook stomverbaasd vannacht toen ik de indeling zag. Als bestuur overleggen we of we in beroep gaan tegen dit besluit.”