De historie van de dag!

JMD

Well-known member
Valt me tegen dat je de verjaardag van mister Ajax gister onvermeld liet, Sjakie is 85 geworden.
Ik vind het af en toe een rare kwast die Swart, maar mijn hemel, ik zou er een spreekwoordelijke moord voor doen om op die manier 85 te worden qua gezondheid. Wat ziet die er nog goed uit.

Abubakari

Well-known member
Sjaak is een held. Een superheld. Qua reacties op Ajax zou het mijn vader kunnen zijn. Kom niet aan Ajax, dan kom je aan Sjaak. En aan mij.😀
Maar geweldig toch, zo’n kleurrijk persoon, ik geniet daar wel van. Net als -andere orde- van de Kromme. Ben ik ook groot fan van.

Abubakari

Well-known member
654d0d86c2559-IMG_2848.jpeg

Mario

Well-known member
Leuk weetje zo vlak voor het begin van een nieuwe eindronde:

Precies tien jaar geleden won het Nederlands elftal met 5-1 van Spanje.

Bijlagen

• download-1.jpeg
    download-1.jpeg
    50,1 KB · Weergaven: 4

ALenstra

Well-known member
Vijftig jaar geleden Oost tegen West Duitsland op het WK 1974 in Hamburg. Beide bondscoaches werden in Oost Duitsland geboren.

ALenstra

Well-known member
Niet helemaal. Het is wel de enige A-interland tussen beide teams. Beide teams hebben in het kader van de Olympische Spelen een aantal keren tegen elkaar gespeeld. O.a. in 1972 in München toen de DDR met 3-2 won.

Er was ook een 2e A-interland gepland tussen beide teams rond de Duitse hereniging maar die ging om veiligheidsredenen niet door.

Sensini

Well-known member
[...]
Er was ook een 2e A-interland gepland tussen beide teams rond de Duitse hereniging maar die ging om veiligheidsredenen niet door.

Er waren eigenlijk nog twee A-interlands gepland want begin 1990 werden Oost- en West-Duitsland bij elkaar geloot in de EK-kwalificatiegroep (met nog België, Luxemburg en Wales). Met de aanstaande hereniging trok Oost-Duitsland zich in augustus terug. De reeds geplande uitwedstrijd tegen België werd nog vriendschappelijk gespeeld. De thuiswedstrijd tegen West-Duitsland zou ook nog vriendschappelijk worden gespeeld maar ging dus om veiligheidsredenen niet door.

erka

Well-known member
Bij die wedstrijd op het WK 1974 was ook een uitvak met een zo'n 1500 DDR "fans". Dit waren echter geen gewone fans maar mensen die door de SED werden voorgedragen en voorafgaand maandenlang gecontroleerd en gevolgd werden. En tussen die 1500 zaten ook enkele honderden Stasi's die de anderen in de gaten moesten houden. Interessante materie allemaal.

Ik ben wel benieuwd hoe dat dan in Europacupvoetbal ging. Daar zijn diverse wedstrijden tussen Oost en West geweest. En clubvoetbal uit de DDR was behoorlijk sterk, diverse clubs uit de DDR hebben halve of finales gehaald.

JFK

Well-known member
Bij die wedstrijd op het WK 1974 was ook een uitvak met een zo'n 1500 DDR "fans". Dit waren echter geen gewone fans maar mensen die door de SED werden voorgedragen en voorafgaand maandenlang gecontroleerd en gevolgd werden. En tussen die 1500 zaten ook enkele honderden Stasi's die de anderen in de gaten moesten houden. Interessante materie allemaal.

Ik ben wel benieuwd hoe dat dan in Europacupvoetbal ging. Daar zijn diverse wedstrijden tussen Oost en West geweest. En clubvoetbal uit de DDR was behoorlijk sterk, diverse clubs uit de DDR hebben halve of finales gehaald.
Magdeburg heeft in 1974 de Europacup II gewonnen.

Bovenaan