De historie van de dag!

BlauwVinger

Well-known member
lgMiJId.jpg
 

U.G.

Well-known member
Today in history. 5 Juli 1982. Sarria. Barcelona. No words...

NwuucKJ.jpg

Deze wedstrijd. M’n oom - de hoofdverantwoordelijke voor het feit dat ik Sportinguista ben - vertelde me dat ie zo zeker was van een Brasuca overwinning dat ie simpelweg de eerste helft oversloeg binnenkwam bij een 1-2 achterstand en de televisie vervolgens niet geloofde. Heerlijke voetbaltijd om mee te maken lijkt me ook ; al dat Zuid-Amerikaanse talent zie je dan letterlijk voor het eerst op zo’n toernooi.

Rossi heeft hoogstpersoonlijk Brazilië een trauma bezorgd, net als Uruguay dat heeft gedaan ( ‘50) en meer recentelijk Duitsland. Nog steeds hebben ze het over hem. Ik had het niet gek lang geleden nog over Rossi met m’n Italiaanse maatje Gio ( ijsverkoper in R’dam trouwens, beste gelati van de stad,…zegt ie zelf, op de Oude Binnenweg ), die Rossi was vlak voor dit WK eigenlijk uitgespeeld in Italië, dat had te maken met een schandaal. Dit booste ‘m helemaal weer op.

Wat een tenues trouwens 🙏🏼
 

BlauwVinger

Well-known member
Today in history. Assault and battery of the human anatomy.

West-Duitsland vs Frankrijk. Halve finale WK. Spanje. 1982.

W1lidIe.jpg
 

Abubakari

Well-known member
Ook al was het zonder Nederland, het wk82 is in mijn herinnering het mooiste wk wat ik bewust heb beleefd. Vooral dankzij Brazilie maar ook de romantiek van stiekem op mijn zolderkamer de late wedstrijd kijken.😀
 

BlauwVinger

Well-known member
Het is inmiddels vijf jaar geleden dat de knuffelvoetballer Abdelhak Nouri tijdens een oefenwedstrijd in Oostenrijk werd getroffen door een hartstilstand.

Zijn familie richtte in zijn geest exact vijf jaar na zijn hartstilstand de Abdelhak Nouri Foundation.

Het doel van de stichting is om 'mensen en voornamelijk jongeren die aan de zijlijn staan door welke beperking dan ook mee te laten doen in een veilige omgeving', zo meldt de familie.


Het doel sluit nauw aan bij het gedachtegoed van Nouri. 'Dit is altijd het motto van Abdelhak geweest. Als hij op een pleintje speelde zorgde hij ervoor dat iedereen, ongeachte beperkingen, mee kon doen', meldt de foundation. 'Hij had oog voor de ander, zorgde dat niemand zich buitengesloten voelde en bracht verbinding.'


Als eerste project richt de Nouri Foundation zich op het plaatsen van 34 AED’s (defibrillators) op sportlocaties in 34 verschillende Nederlandse steden. De keuze voor 34 defibrillators en steden is een verwijzing naar Nouri's rugnummer. Verder organiseert de foundation cursussen aan sportbegeleiders over het gebruik van de AED.

Frenkie de Jong, Donny van de Beek, Steven Bergwijn en Matthijs de Ligt worden ambassadeur van de foundation. De Jong zegt op de website van de foundation dat Nouri in zijn tijd als speler altijd al aandacht had voor spelers met een beperking. 'Dit is iets wat Appie heel belangrijk vindt en waar hij altijd extra aandacht voor heeft gehad, viel mij op in onze tijd bij Ajax', aldus De Jong.
 

U.G.

Well-known member
Vandaag zes jaar geleden :


En daarmee werd iets uit mijn eerste bewuste toernooi gewroken :


En gelijk een trauma….dat is niet waar, ik werd door deze wedstrijd nog verliefder op voetbal.
 

BlauwVinger

Well-known member
Vandaag zes jaar geleden :


En daarmee werd iets uit mijn eerste bewuste toernooi gewroken :


En gelijk een trauma….dat is niet waar, ik werd door deze wedstrijd nog verliefder op voetbal.

Dat toernooi was mijn kennismaking met Fernando Chalana. Fantastische speler!
 
  • Leuk
Waarderingen: U.G.

U.G.

Well-known member
Dat toernooi was mijn kennismaking met Fernando Chalana. Fantastische speler!

Een complete snorren-elftal 😁 Chalana en Bento,die keeper, dat waren de Mario brothers.

Ik heb tijdens het toernooi het land Denemarken leren kennen, überhaupt het bestaan daarvan. En wat een kennismaking. En dan de Fransen met Platini natuurlijk. Ja, en dan twee jaar later het Maradona-toernooi, voor mij persoonlijk het moederschip der toernooien. Forever.
 

BlauwVinger

Well-known member
Qatar 2022 wordt 'mijn' 15de WK in living memory. Mijn eerste eindronde was het WK in Engeland 1966 en zou voor een niet onbelangrijk deel bijdragen aan mijn 'levensloop' en aan voorliefde voor stadionarchitectuur in het algemeen en de Engelse in het bijzonder.


Today in history. Maandag 11 Juli 1966. Wembley. Engeland vs Uruguay.

DAAqyXE.jpg

sHDFMxk.jpg
 
Bovenaan