De hel van het openbaar vervoer

Pascallovic

Well-known member
De lol raakt er wel een beetje van af als het OV zo onberekenbaar blijft. Paar keer met een vriend afgesproken dit jaar die met OV moest komen en iedere keer viel er een trein uit door personeelstekort waardoor hij een half uur later aankwam. Zelf een keer de trein gepakt en hetzelfde verhaal. Belangrijk dat ze een schema maken en die na kunnen komen. Ik snap ook nooit waarom ze altijd zulke korte treintoestellen inzetten. Ook vroeger al als er minder treinen reden vanwege werkzaamheden. Dan waren de treinstellen die wel reden eerder korter dan langer.
En dan rijden ze ook nog eens met bijna de helft aan 1e klasse, waar je dus niet mag zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Max

Administrator
Forumleiding
En het is allemaal ook weer duurder geworden ook. Dat gaat geruisloos, maar ik merk het wel echt. Ik snap het ook gewoon niet. Tuurlijk, personeelstekort is wel een ding wat je niet gemakkelijk oplost. Maar voor mijn gevoel laten we hier in Nederland al jaren kansen liggen om reizen met OV aantrekkelijker te maken. Mede daarom heb ik ook een beetje moeite met de schijn dat het kabinet zo begaan is met het milieu. Als er nou bij uitstek een manier is om minder CO2 uit te stoten dan is het wel om het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren, in plaats van lekker met z'n allen aansluiten in de file. Maar nee, wij leven in een land waarin aansluiten in de file nog altijd een stuk aangenamer is dan reizen met het OV. Onbegrijpelijk.

Duurder en de verbindingen worden ook slechter. De Noor-Zuidlijn in Amsterdam werd gepresenteerd als een toevoeging aan het OV netwerk, maar ondertussen werden door de hele stad een heel hoop verbindingen eruit gehaald onder het mom van, dan moet je die Noord-Zuidlijn wel gebruiken. Allerlei verbindingen waarbij je twee keer moet overstappen. Veel mensen die totaal niet in de buurt van de Noord-Zuidlijn wonen, verloren hun reguliere verbindingen.
 

erka

Well-known member
Oke, hierbij dan alvast 2 regelaanpassingen:

1. Er is voorlopig géén 2e conducteur meer nodig op lange treinen.
2. De 1e klasse wordt gedeeltelijk gedeclassificeerd tot 2e klasse, afhankelijk van het type trein. Want in sommige kan dat makkelijker dan in andere typen. Mensen met een 1e klasse abo worden gecompenseerd.
 

erka

Well-known member
Belangrijkste is echter dat NS het superingewikkelde netwerk en personeels + materieelplanning gaat versimpelen. Zodat je niet steeds trajecten eruit hoeft gooien als op een ander traject een tekort is bijvoorbeeld.
 

Jef400

Well-known member
Belangrijkste is echter dat NS het superingewikkelde netwerk en personeels + materieelplanning gaat versimpelen. Zodat je niet steeds trajecten eruit hoeft gooien als op een ander traject een tekort is bijvoorbeeld.
De problemen zitten nog veel dieper. Zelfs met die maatregelen is er nog een personeelstekort van minimaal 10% van alle beschikbare fte's. Ik krijg nu als uitzendkracht op stations al taken toebedeeld die eigenlijk gewoon bij fulltime servicepersoneel horen. Tijdens mijn wekelijkse vrijdagdienst op Schiphol zit ik bijvoorbeeld al heel vaak in de informatiedesk naast de loketten.
 

JMD

Well-known member
De NS weigert ook gewoon te rijden zonder personeelstekort. Bij Ajax - Go Ahead (was ook evenement in Ziggodome die avond) dat ze doelbewust al het treinverkeer rond de Arena (Bijlmer, Amstel, Duivendrecht, Zuid/WTC) eruit gooien vanaf 16.00 uur. Daarvoor konden ze rijden, de ochtend er na konden ze rijden. Echter uit angst dat het druk zou worden gooiden ze alles er maar uit. Want ja er waren ook wat werkzaamheden op de route Utrecht. Er had iets kunnen rijden, maar dat weigerden ze te doen. Oh ja en mijn treinroute naar huis (woon in West-Friesland tegenwoordig), reed vanwege personeelstekort ook maar de helft van de dienstregeling. Wedstrijd rond 22.00 uur klaar en pas om 23.20 uur dat ik de trein op Centraal kon pakken.
Inderdaad. Of wat dacht je van die stakingsdagen van begin september? Omdat regio Amsterdam staakte lag het hele treinverkeer plat, terwijl er makkelijk een dienstregeling gereden kon worden tot bv Rotterdam - Utrecht - Amersfoort... En andersom, als bv Eindhoven staakt, zeg dan dat de treinen tot Breda/DenBosch/Nijmegen blijven rijden ofzo... Maar zelfs het boemeltje Eindhoven - Weert vv werd er uit gegooid omdat er in Amsterdam gestaakt werd...
 

JMD

Well-known member
Belangrijkste is echter dat NS het superingewikkelde netwerk en personeels + materieelplanning gaat versimpelen. Zodat je niet steeds trajecten eruit hoeft gooien als op een ander traject een tekort is bijvoorbeeld.
Tsja, dat heeft men 20 jaar terug al geprobeerd... 'Rondje om de kerk'... Leverde toen heel veel protest op. Vermoed dat dat niet minder gaat worden, want bv de hele dag Haarlem - Zandvoort aan Zee moeten doen lijkt me ook niet echt bevordelijk voor je werkplezier.
 

Pascallovic

Well-known member
Inderdaad. Of wat dacht je van die stakingsdagen van begin september? Omdat regio Amsterdam staakte lag het hele treinverkeer plat, terwijl er makkelijk een dienstregeling gereden kon worden tot bv Rotterdam - Utrecht - Amersfoort... En andersom, als bv Eindhoven staakt, zeg dan dat de treinen tot Breda/DenBosch/Nijmegen blijven rijden ofzo... Maar zelfs het boemeltje Eindhoven - Weert vv werd er uit gegooid omdat er in Amsterdam gestaakt werd...
En het dan ook de dag van te voren aankondigen, terwijl je al meer dan 10 dagen wist dat op die dag regio Amsterdam eruit zou gaan.
 

zwammy

Well-known member
Privatisering werpt z'n vruchten af zien we wel. Prijzen ook nog steeds prima. Retourtje ehv Breda was al 23 euro. Dat is iets minder dan een retourtje ehv Praag.
 

JMD

Well-known member
De NS kan ook vertraging te vroeg doorgeven... :)

Vandaag was er een flink ongeluk in Bergen op Zoom waar een trein een bus (gelukkig leeg) aanreed. Geen gewonden in de trein en de buschauffeur was al uitgestapt. Maar wel een ravage, dat is ook wel te zien op de filmpjes en foto's. De NS gaf om 18.00 aan dat het nog 3 dagen zou duren dat er weer treinen zouden rijden vanuit Zeeland naar Roosendaal... Maar nu blijkt dat dat dus alleen geldt voor Roosendaal - Bergen op Zoom...

Geven ze eens op tijd de vertraging aan, zitten ze er maar liefst 3 dagen naast... :)
 

JMD

Well-known member
Klopt gewoon nog. Vanuit Zeeland rijden nog steeds geen treinen naar Roosendaal.
Jep. Maar wel naar bergen op zoom, en vanaf daar dan de snelbus naar Roosendaal. Eerder werd gezegd dat het van Yerseke naar Roosendaal moest…
 

gevegt

Well-known member
De Duits Bahn is helemaal verwaarloost. Slechts 80% van de treinen komt nog op tijd aan.
Op tijd is tegenwoordig +/- 6 minuten.
Dat zou de NS eens moeten presteren, dan is het land te klein.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik zit te kijken wat voor een abonnement vrouwlief nodig heeft om straks naar de UvA te treinen vanuit Hoorn, maar ik verbaas mij wel hoe relatief duur een trajectkaart (235 euro) is ten opzichte van onbeperkt reizen (350 euro).
 

erka

Well-known member
En ja hoor, weer een grote treinstoring, rond Amsterdam dit keer.


edit: valt mee.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan