De Fortuna Sittard selectie, 2018/2019

Lu.

Member
Jazeker. Als we zondag van PSV verliezen, kunnen we het kampioenschap wel op onze buik schrijven.
 
Laatst bewerkt:

Janssen

Well-known member
De Fortuna Sittard selectie, 2018/2019

En ook nog een of andere Duitser uit de derde Liga erbij. Dan moet die blessure van Ninaj toch wel ernstig zijn.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Nog maar weer even vijf nationaliteiten erbij in de deze winterperiode. Sloveen, Kroaat, Albanees, Fransman en een Duitser.

FC Vreemdelingenlegioen speelt nu in Sittard ipv Kerkrade?
 

Joost

Well-known member
Er staan wekelijks 5 of 6 Nederlanders in de basis dus wat is het probleem precies?

Begrijp me niet verkeerd hoor, het maakt mij nooit uit of iemand uit Limbricht, Appingedam of Burkina Faso komt.
Het is alleen belangrijk om een evenwichtige selectie samen te stellen met oog voor posities en kwaliteiten.

Dat geneuzel over eigen opleiding en Nederlanders is sowieso belachelijk en Roda is daar nog het best voorbeeld van. Staan er een paar buitenlanders in die matig presteren schreeuwt iedereen om een herkenbaar elftal. Maar het is niet zo dat nu er een zes spelers uit eigen opleiding in de basis staan het stadion helemaal vol stroomt.

Met het Ton Caanen effect doelde ik op het ogenschijnlijk lukraak halen van spelers van zoveel mogelijk verschillende nationaliteiten. Jullie hebben deze zomer al behoorlijk wat spelers gehaald en ook nu wordt de selectie uitgebreid.
 

Batigoal

Well-known member
Het wordt meer een probleem als die gasten uit alle windstreken er geen reet van kunnen. Fortuna heeft een tijdje een duidelijke link gehad met Portugal, dus niet raar dat daar wat spelers vandaan kwamen. Voor ploegen uit de grensstreek vind ik het logisch dat ze veel naar Belgi? en Duitsland kijken. En zo'n jongen van een erkende opleidingsclub als Red Bull Salzburg zou best eens een buitenkansje kunnen zijn.
 

Janssen

Well-known member
De Fortuna Sittard selectie, 2018/2019

Tot nu toe zat er eigenlijk geen enkele totale misser bij. Het aantal huurlingen is misschien wat hoog maar dat is nou eenmaal de financiele positie waar je in zit. Rodriguez, El Messaoudi en Lamprou waren in elk geval voltreffers.

Aan de andere kant hebben sterkhouders als Diemers, Dammers, Pinto en Koselev gewoon doorlopende contracten en ik begreep dat men ook serieus werk maakt van Novakovich.
 

Janssen

Well-known member
image-dacf5676-2ec4-11e9-895a-712ec5d0bf76-18ab2d26-2ee3-11e9-895a-712ec5d0bf76.jpg


JOS? RODRIGUEZ
Als tiener tussen Real-sterren


Fortunees Jos? Rodr?guez kijkt vanavond met een apart gevoel naar Ajax-Real Madrid. De Amsterdammers waren zes jaar geleden in Bernab?u opponent bij het debuut van de Spanjaard, destijds pas 17 jaar oud, in de sterrenformatie van Real. Over trainen met Cristiano Ronaldo en gelukkig zijn bij Fortuna.

DOOR IVO OP DEN CAMP

De catacomben van het Fortuna-stadion zijn overzichtelijk. Geen doolhof van gangen, zoals in Madrid in het Bernab?u. Daar, in en rond het immense theater van schone voetbalkunsten, was hij jarenlang thuis, ook al speelde Jos? Rodr?guez er vrijwel nooit. Nu staat hij aan de reling van de centrale trap die naar de sponsorruimte van Fortuna Sittard leidt. Niet te missen. Geen vijftig journalisten die na een training samenklonteren, bedelend om een quootje. Enorme tegenstellingen, maar Rodr?guez is er als persoon niet door veranderd.

In een mum van tijd heeft de in de omgeving van Alicante geboren middenvelder/verdediger zich bij Fortuna ontpopt tot leidende persoonlijkheid, ofschoon hij zich nauwelijks kan uitdrukken in een andere taal dan het Spaans. ?De communicatie gaat prima. Voetbaltaal is universeel. Met de trainers kan ik goed overweg; ze zien en behandelen me als leider.? Hij spreekt over Ren? (Eijer, red.) en Kevin (Hofland, red.), waar in Spanje een coach vrijwel altijd met ?mister? wordt aangesproken. ?Het zegt wel iets over de verhoudingen in de groep. We zijn een eenheid. Er loopt niemand met sterallures.?

Gebronsde kop

Twee maanden geleden is hij 24 jaar geworden. Hij oogt ouder, met zijn baard en doordringende bruine ogen. Spaanse, gebronsde kop. Jos? Rodr?guez Mart?nez, een Fortunees die jaren geleden als tiener de kleedkamer deelde met sterren als Ronaldo, Kak?, Modric en Benzema. ?Mensen denken dat het dit soort spelers vanzelf komt aanwaaien, maar Ronaldo is een trainingsfanaat. Altijd wil hij de beste zijn, wil hij scoren. Daar doet hij alles voor, op en naast het veld.? Het was de periode dat Jos? Mourinho aan het roer stond in Madrid. ?Over hem denkt iedereen zwart-wit. Voor mij was het wit. Fantastische coach, vooral op tactisch gebied.?

Rodr?guez heeft er veel van opgestoken, zegt hij. Maar veranderd als mens heeft het hem zeker niet. ?Iedereen vraagt me waarom dat zo is. Ik ben van nature nuchter. Weet je: in het begin kijk je ontzettend op tegen dat soort spelers, maar na een poosje is het normaal om met ze te trainen. Het niveau is heel hoog, zowel technisch als tactisch, maar in de kern is er geen verschil tussen trainen bij Real Madrid of Fortuna.?

Het onderscheid wordt, afgezien van de financi?le middelen, in de ogen van Rodr?guez vooral gemaakt door de wijze van selecteren bij de jeugd. ?Bij Real kijken ze niet alleen of je goed kan voetballen. Het gaat vooral om je persoonlijkheid. De club eist dat je je studie vervolgt, ziet toe op discipline, op vorming van je karakter, verlangt een bepaalde intelligentie. Ga je daar niet in mee, kun je vertrekken. Real heeft op die manier veel spelers opgeleid die weliswaar niet allemaal het eerste elftal hebben gehaald, maar wel over de hele wereld hun geld verdienen als voetballer.?

Rodr?guez speelde vier duels in het eerste elftal van Real Madrid, twee in de Spaanse Copa, eentje in de competitie tegen stadgenoot Atl?tico ?n tegen Ajax.

Met 17 jaar en 354 dagen oud was hij de jongste Real Madrid-speler ooit in de Champions League. Om meer aan spelen toe te komen vond Real het beter hem elders te stallen. Na een huurperiode bij Deportivo werd de Spanjaard verkocht aan Galatasaray, waar hij werd weggeplukt door Mainz 05 uit de Bundesliga. Na huurperiodes bij M?laga en Maccabi Tel Aviv belandde hij afgelopen zomer bij Fortuna. In Sittard bevalt het hem z? goed dat hij een langer verblijf niet uitsluit. ?Een terugkeer bij Mainz (waar hij tot medio 2020 onder contract staat, red.) is uitgesloten. Dat wil ik zelf niet. Maar het verschil tussen wat ik heb en wat ik hier zou krijgen is nog erg groot. Kijken of we toch tot een akkoord kunnen komen.?

Barbecue

Het is een oprechte wens van Rodr?guez die zich ook los van de Fortuna-familie, buiten trainingsveld en stadion, op zijn gemak voelt. ?Ik woon in Brunssum, samen met mijn vrouw, zoontje en dochtertje. Ik hou niet van uitgaan, drink niet, kom nooit in een disco. Buiten het voetbal wil ik bij mijn familie zijn en dat kan hier.?

Hoezeer Spanjaarden in het algemeen hechten aan saamhorigheid bleek tijdens het trainingskamp van de Sittardse ploeg tijdens de winterstop in Alf?s del Pi, niet ver van de geboorteplaats van Rodr?guez. Hij heeft er nog altijd een woning en nodigde de hele groep uit voor een barbecue bij hem thuis. ?Dat zal ik nooit meer vergeten. Het gaf me een heel gelukkig gevoel en was tekenend voor de eenheid binnen de groep.?

Maar vanavond, als de meeste van zijn teamgenoten waarschijnlijk voor Ajax zullen duimen, supportert hij Real Madrid. En denkt Rodr?guez terug aan 4 december 2012, toen hij een kwartier voor tijd mocht invallen voor Kak? in het Champions League-duel tegen Ajax. ?Na de geboorte van mijn kinderen is dat de mooiste dag van mijn leven. Invallen voor Kak?, mijn held. Misschien zit ik wel in het stadion, want ik heb nog altijd vrienden bij Real. Ik zal zeker terugdenken aan die wedstrijd.?

Rodr?guez droeg die avond rugnummer 34, dat hij ook bij Fortuna draagt. ?Ik zal je een geheimpje verklappen. Ik droeg dat nummer bij Real en daarna nooit meer. Tot ik hier kwam, bij Fortuna. Dat zegt iets over mijn gevoel voor Fortuna.?

Artikel in De Limburger gisteren over Jose Rodriguez.
 

Janssen

Well-known member
En met afstand de beste speler dit seizoen. Zowel op het middenveld als nu in de verdediging. Ik schat dat hij wel voor een 1,5 miljoen op de loonlijst staat bij Mainz dus hem houden lijkt een utopie.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De Fortuna Sittard selectie, 2018/2019

In de war met Calvin Jong-a-Pin. Dat zou ik nog enigszins begrijpelijk vinden. Wat moet Fortuna met Calvin Macintosh?
 
Bovenaan