Ik vond het ook een bizar gezicht toen ik de filmpjes zag. Het lijkt me dat er ook gewoon een onderzoek gaat komen, zoals altijd bij dit soort situaties.
Wat ik ook bizar vind (hoewel het me niet eens meer verbaast) is dat de complotachterlijken, met die verschrikkelijke Gideon voorop, het incident gelijk aangrijpen om de hele politiemacht als corrupt te verklaren. Daar ben ik zo langzamerhand echt helemaal klaar mee. Het beangstigt me trouwens ook. Ik heb hier een tijdje geleden al eens geschreven waarom ik het gebrek aan nuance in de samenleving gevaarlijk vind. Dat was even rustig, nadat de coronamaatregelen eraf zijn gegaan, maar laait nu door dat hele gedoe met de boeren weer op. Het is gewoon super link om in een samenleving vanuit kampen te denken en te praten. Hoe meer onvrede mensen gaan ervaren, hoe vatbaarder ze worden voor opgekropte angst en frustratie. En hoe meer mensen daardoor het gevoel krijgen niets meer te hebben verliezen, hoe groter de kans dat het gaat leiden tot hele enge dingen. 'It only takes one fool, to disrupt a whole society'. Zag hier ook al een filmpje voorbij komen van één zo'n vent die 2 minuten lang verklaart dat hij er heilig van overtuigd is dat er hier al 20 jaar lang een burgeroorlog aan de gang is. Daar gniffelen we een beetje om, maar stel dat zo'n vent morgen zelf in oorlogsmodus schiet? Of anderen, met dezelfde waanbeelden?
Ik hou er persoonlijk ook wel van om soms scherp het debat aan te gaan. Ik denk dat het ook gezond is om het niet altijd met elkaar eens te zijn en over maatschappelijke zaken van gedachten te wisselen, omdat je daar allebei van leert. Maar het helpt mij persoonlijk om te zien dat de wereld niet zwart of wit is. Het is een valkuil van mij geweest om ongezond achterdochtig te zijn en me te laten onderdompelen in de wereld van complotten en op een gegeven moment zat ik 24/7 op m'n zolderkamer Youtube filmpjes te kijken, vertrouwde ik niemand meer en durfde ik niet meer over straat. Die angst was echt super heftig en diezelfde gedachtenspinsels die ik toen had, zie ik nu vrijwel dagelijks door mensen geuit worden in interviews of op social media. En niet door een enkeling.
Zomaar wat gedachten over de gebeurtenissen van de afgelopen dagen:
- Niet elke agent heeft een goed hart; er zijn er inderdaad die genieten van het geweld en situaties als een demo gebruiken om hun eigen agressie met mandaat te botvieren op anderen.
- Een hoge mate van stikstofuitstoot is een probleem; we dragen een collectieve verantwoordelijkheid voor het leefbaar houden van deze planeet voor toekomstige generaties.
- Het gros van de boeren zijn eerlijke, hardwerkende mensen. Het is van groot belang dat we die mensen niet in hun angst voeden, maar perspectief op een fijn leven blijven geven.
- Je kunt niet verwachten dat iemand open staat voor een verzoeningsgesprek als jij degene bent die de ander in eerste instantie het idee hebt gegeven dat hij niets te verliezen heeft en je bent niet bereid om zelf eerst enig water bij de wijn te doen.
- Je kunt sowieso niet forceren dat iemand van gedachten, gevoel en gedrag gaat veranderen als je zelf blijft doen wat je altijd deed. Dat is basiscommunicatie. Een situatie veranderen lukt alleen (misschien) als je bij jezelf begint.