De Boeren en het stikstofgedoe

Wat zijn de oplossing tegen stikstof?


  • Totaal aantal stemmers
    20

zwammy

Well-known member
Oordeel je nu vanaf een filmpje met een beperkt beeld?

We weten bijvoorbeeld niet of er iemand loopt op de weg waar die trekker reed?
Nogmaals, waar in dat filmpje is er zon beperkt beeld dat je niet kunt zien dat een tractor wegrijd uit een blokkade en politieagenten gericht op die tractor schieten vanaf een paar meter afstand.

Prima als je schiet als er een boer met een tractor recht op je af gereden komt, lekker doen, maar gericht schieten op een tractor die wegrijd is op z'n minst bizar te noemen.

Maar goed, blijkbaar ben ik de enige die dat vind en was het gewoon uit bescherming.
 

De Wolf

Well-known member
Nogmaals, waar in dat filmpje is er zon beperkt beeld dat je niet kunt zien dat een tractor wegrijd uit een blokkade en politieagenten gericht op die tractor schieten vanaf een paar meter afstand.
Kan je zien wat er rechts van het camerabeeld staat?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik geloof niet dat iemand het normaal vind en iedereen voorstander is van het onderzoek wat ook zeker zal volgen.
 

zwammy

Well-known member
Vind je het wel bijzonder dat iedereen moord en brand schreeuwde toen er een 70 jarige vrouw bij die Boswijk voor de deur stond en nu wel graag even het onderzoek willen afwachten?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik vond het ook een bizar gezicht toen ik de filmpjes zag. Het lijkt me dat er ook gewoon een onderzoek gaat komen, zoals altijd bij dit soort situaties.

Wat ik ook bizar vind (hoewel het me niet eens meer verbaast) is dat de complotachterlijken, met die verschrikkelijke Gideon voorop, het incident gelijk aangrijpen om de hele politiemacht als corrupt te verklaren. Daar ben ik zo langzamerhand echt helemaal klaar mee. Het beangstigt me trouwens ook. Ik heb hier een tijdje geleden al eens geschreven waarom ik het gebrek aan nuance in de samenleving gevaarlijk vind. Dat was even rustig, nadat de coronamaatregelen eraf zijn gegaan, maar laait nu door dat hele gedoe met de boeren weer op. Het is gewoon super link om in een samenleving vanuit kampen te denken en te praten. Hoe meer onvrede mensen gaan ervaren, hoe vatbaarder ze worden voor opgekropte angst en frustratie. En hoe meer mensen daardoor het gevoel krijgen niets meer te hebben verliezen, hoe groter de kans dat het gaat leiden tot hele enge dingen. 'It only takes one fool, to disrupt a whole society'. Zag hier ook al een filmpje voorbij komen van één zo'n vent die 2 minuten lang verklaart dat hij er heilig van overtuigd is dat er hier al 20 jaar lang een burgeroorlog aan de gang is. Daar gniffelen we een beetje om, maar stel dat zo'n vent morgen zelf in oorlogsmodus schiet? Of anderen, met dezelfde waanbeelden?

Ik hou er persoonlijk ook wel van om soms scherp het debat aan te gaan. Ik denk dat het ook gezond is om het niet altijd met elkaar eens te zijn en over maatschappelijke zaken van gedachten te wisselen, omdat je daar allebei van leert. Maar het helpt mij persoonlijk om te zien dat de wereld niet zwart of wit is. Het is een valkuil van mij geweest om ongezond achterdochtig te zijn en me te laten onderdompelen in de wereld van complotten en op een gegeven moment zat ik 24/7 op m'n zolderkamer Youtube filmpjes te kijken, vertrouwde ik niemand meer en durfde ik niet meer over straat. Die angst was echt super heftig en diezelfde gedachtenspinsels die ik toen had, zie ik nu vrijwel dagelijks door mensen geuit worden in interviews of op social media. En niet door een enkeling.

Zomaar wat gedachten over de gebeurtenissen van de afgelopen dagen:

- Niet elke agent heeft een goed hart; er zijn er inderdaad die genieten van het geweld en situaties als een demo gebruiken om hun eigen agressie met mandaat te botvieren op anderen.
- Een hoge mate van stikstofuitstoot is een probleem; we dragen een collectieve verantwoordelijkheid voor het leefbaar houden van deze planeet voor toekomstige generaties.
- Het gros van de boeren zijn eerlijke, hardwerkende mensen. Het is van groot belang dat we die mensen niet in hun angst voeden, maar perspectief op een fijn leven blijven geven.
- Je kunt niet verwachten dat iemand open staat voor een verzoeningsgesprek als jij degene bent die de ander in eerste instantie het idee hebt gegeven dat hij niets te verliezen heeft en je bent niet bereid om zelf eerst enig water bij de wijn te doen.
- Je kunt sowieso niet forceren dat iemand van gedachten, gevoel en gedrag gaat veranderen als je zelf blijft doen wat je altijd deed. Dat is basiscommunicatie. Een situatie veranderen lukt alleen (misschien) als je bij jezelf begint.
 

JMD

Well-known member
Zomaar wat gedachten over de gebeurtenissen van de afgelopen dagen:

- Niet elke agent heeft een goed hart; er zijn er inderdaad die genieten van het geweld en situaties als een demo gebruiken om hun eigen agressie met mandaat te botvieren op anderen.
- Een hoge mate van stikstofuitstoot is een probleem; we dragen een collectieve verantwoordelijkheid voor het leefbaar houden van deze planeet voor toekomstige generaties.
- Het gros van de boeren zijn eerlijke, hardwerkende mensen. Het is van groot belang dat we die mensen niet in hun angst voeden, maar perspectief op een fijn leven blijven geven.
- Je kunt niet verwachten dat iemand open staat voor een verzoeningsgesprek als jij degene bent die de ander in eerste instantie het idee hebt gegeven dat hij niets te verliezen heeft en je bent niet bereid om zelf eerst enig water bij de wijn te doen.
- Je kunt sowieso niet forceren dat iemand van gedachten, gevoel en gedrag gaat veranderen als je zelf blijft doen wat je altijd deed. Dat is basiscommunicatie. Een situatie veranderen lukt alleen (misschien) als je bij jezelf begint.
5x helemaal mee eens.
 

Batigoal

Well-known member
Ik hou er persoonlijk ook wel van om soms scherp het debat aan te gaan. Ik denk dat het ook gezond is om het niet altijd met elkaar eens te zijn en over maatschappelijke zaken van gedachten te wisselen, omdat je daar allebei van leert. Maar het helpt mij persoonlijk om te zien dat de wereld niet zwart of wit is. Het is een valkuil van mij geweest om ongezond achterdochtig te zijn en me te laten onderdompelen in de wereld van complotten en op een gegeven moment zat ik 24/7 op m'n zolderkamer Youtube filmpjes te kijken, vertrouwde ik niemand meer en durfde ik niet meer over straat. Die angst was echt super heftig en diezelfde gedachtenspinsels die ik toen had, zie ik nu vrijwel dagelijks door mensen geuit worden in interviews of op social media. En niet door een enkeling.
En hiermee zie je ook wel de schaduwkant en het gevaar van algoritmes. Moet je voor de gein eens jouw Twitter/Facebook-feed vergelijken met die van iemand anders die andere interesses, hobbies etc. heeft dan jij. Een simpele zoekopdracht op die platforms kan totaal andere resultaten geven op beide feeds. En wanneer die platforms dan jouw belangrijkste bron van informatie worden, dan kom je in zo'n tunnel terecht waar te weinig checks & balances zijn om nog uit te komen of in de gaten te hebben dat er een totaal andere wereld bestaat. Geen wonder dat een deel van de mensen daarin verdwaald en bevestigd wordt in het eigen gelijk.

- Je kunt niet verwachten dat iemand open staat voor een verzoeningsgesprek als jij degene bent die de ander in eerste instantie het idee hebt gegeven dat hij niets te verliezen heeft en je bent niet bereid om zelf eerst enig water bij de wijn te doen.
- Je kunt sowieso niet forceren dat iemand van gedachten, gevoel en gedrag gaat veranderen als je zelf blijft doen wat je altijd deed. Dat is basiscommunicatie. Een situatie veranderen lukt alleen (misschien) als je bij jezelf begint.
Dat is ook wel hetgeen wat ik de regering verwijt, de mate van communicatie. Niet alleen in dit dossier, maar ook in coronatijd. Denk aan net doen alsof er niks aan de hand is, tot het laatste moment dat je niet anders kan dan aangeven dat het niet goed gaat en je wel maatregelen moet nemen. Vorig jaar zomer en nu ook weer in de periode dat er minder coronaproblemen zijn, terwijl je gewoon weet dat er in het najaar weer een golf gaat komen. Het lijkt wel alsof ze niet durven te communiceren over vervelende dingen, tenzij er geen weg terug meer is. Terwijl als je mensen d.m.v. communicatie voorbereid op wat gaat komen, de onvrede en mate van maatregelen minder hard aankomen.

Ik zit voor mijn werk dichtbij het vuur m.b.t. het watermanagement in Nederland. En geloof me, de watercrisis in de toekomst gaat komen (een steeds nijpender tekort aan voldoende zoetwater, stijgende zeespiegel, verzakking van land in West-Nederland), daarbij vergeleken zijn de huidige crisissen echt kinderspel. Alleen communiceer daar nu alvast over, vertel de mensen alvast dat het gebruik van water uit de kraan in de toekomst geen vanzelfsprekendheid meer is, leer ze om verstandiger om te gaan met water. Dat zou zoveel ellende later voorkomen. Alleen geen bestuurder die zich daar nu al aan wil branden, want dat is geen populaire boodschap.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik vraag mij af of we ooit er nog uit gaan komen. Het lijkt wel één lange weg van 5g, corona, Poetin en de boeren. Voer voor de teleurgestelden en de Gideons om nog wat extra bij te voeden.

Ik las vanmorgen een beschouwing op de plannen van het kabinet politiek geduid als een Kaagbelasting om de eerste schijf flink te verkorten van de Inkomstenbelasting. Wat men schijnbaar rondom Prinsjesdag gaat lanceren. Die schijf is opgedeeld in premies en Inkomstenbelasting, maar voor normale mensen is dat op het oog hetzelfde. Voor gepensioneerden niet. Die dragen geen premies meer af en die betalen dus over de eerste schijf alleen het stukje Inkomstenbelasting. Deze ‘Kaagbelasting’ zou ook weer leiden tot een verhoging van 17% belasting over het stuk inkomen wat hierdoor wordt geraakt. Gepensioneerden zijn kwetsbaar gezien die geen resterende arbeidsduur meer hebben om hierop te anticiperen. Dan nog de gigantische inflatie die ze moeten slikken.

Ik vind het vrij wonderlijk dat je nog relatief weinig hoort dat minima en gepensioneerden niet meer rond kunnen komen, laat staan als men dit soort plannen er nog doorheen gaat drukken. Ik vond het ook verbazingwekkend dat zo’n post schijnbaar al twee weken op LinkedIn stond zonder echt veel bekijks. Maar goed, de heisa zal na Prinsjesdag wel weer komen.
 

De Wolf

Well-known member
Afgelopen maandagmiddag kwamen er ook een stel van de bekende coronademonstranten naar het plaatselijke distributiecentrum. Die gingen rotzooi trappen waardoor de burgemeester de ME heeft ingezet. Uiteraard spreken de zwammy's van de wereld dan direct schande omdat de boeren zich netjes gedragen. Nadat deze "wappies" weggeveegd waren gingen ze gewoon naar Heerenveen waar de ME even later met traangas ging spelen. Dit is dus maandag en niet gisteren toen een of andere puber (vraag mij af welke ouder hem zou laten gaan na die rotzooi van maandag) iets met zijn trekker deed wat de politie niet beviel.
 

JMD

Well-known member
Ik vraag mij af of we ooit er nog uit gaan komen. Het lijkt wel één lange weg van 5g, corona, Poetin en de boeren. Voer voor de teleurgestelden en de Gideons om nog wat extra bij te voeden.
Ontevredenen zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven. Dat is nu echt niet anders dan in de jaren 70/80 enz (moet je voor de gein eens kijken hoe vaak er flink gedemonstreerd werd in die tijden, dat is echt vergelijkbaar met nu)
Wel eens met wat Bati zegt over de regering, er wordt totaal niet gecommuniceerd, plus dat ze toch ook flinke steken laten vallen, ik noem de toeslagenaffaire, Groningen, jeugdzorg, corona, enz...
Dit komt imo ook doordat vroeger een CDA-politicus echt uit die groep kwam, idem PvdA, VVD enz. Nu zijn het vooral politicologen die een partij gebruiken als een vehikel. De voormalige links/midden/rechtspartijen zijn nu allemaal onderling grotendeels uitwisselbaar (D66/PvdA/VVD/CDA/GL enz), die laten flinke steken vallen en dus krijgen de flanken de ruimte (DENK,BIJ1,SP,PVV,FVD,BBB enz). Wat ook niet helpt is dat het merendeel van de Kamer hogeropgeleid is en uit de grote stad komt. Die weten echt niet hoe iemand met een laag inkomen in een dorp (of in bijv Rotterdam Zuid, Amsterdam West) zich moet redden. Het zal ongetwijfeld niet alleen uit 'liefdadigheid' bedoeld zijn, en ze maken er soms flink misbruik van, maar partijen als DENK,BIJ1, PVV,BBB hebben daar wel oog voor. Ongetwijfeld veel uit eigenbelang, maar toch, dat eigenbelang zit er ook bij de gevestigde partijen.

Ja sorry, te lang, ik weet het... :p
 

Max

Administrator
Forumleiding


Dit bijvoorbeeld, he. Helemaal verbaasd dat de politie het niet toestaat dat je met honderden mensen een arrestant komt bevrijden uit z'n cel. Politiestaat!!!!!1!11!!

Die ook gewoon aantoonbaar op beeld een politieblokkade negeert en aan het spookrijden was richting een snelweg waar hij überhaupt niet mag rijden. Het wel of niet vastzetten van mensen is gelukkig niet direct belegd bij de burger.

Ik begrijp dat de meer biologisch georiënteerde boeren nu met een plan zijn gekomen die uitkomst moet bieden. Daar zou je als regering en boze blokkeer boer naar kunnen kijken.
 
Bovenaan