De Bewegers

fr-keff

Active member
Gisteren met de fiets vanaf Maassluis naar Rozenburg en de Brielse maas helemaal rond gegaan. De meter gaf bijna 60km aan het einde van de dag. Behoorlijk pittig nog op een OV fiets maar blij dat het gelukt is. Op dit moment voel ik mij toch weer helemaal fris zonder spierpijn. En drie jaar geleden was ik na 5km fietsen helemaal gesloopt. :duim:
 

Max

Administrator
Forumleiding
Goed bezig Kevin. Je moet je straks opnieuw aan ons voorstellen op meetings. Je bent straks onherkenbaar.
 

Jozsef

New member
Gisteren met de fiets vanaf Maassluis naar Rozenburg en de Brielse maas helemaal rond gegaan. De meter gaf bijna 60km aan het einde van de dag. Behoorlijk pittig nog op een OV fiets maar blij dat het gelukt is. Op dit moment voel ik mij toch weer helemaal fris zonder spierpijn. En drie jaar geleden was ik na 5km fietsen helemaal gesloopt. :duim:

Goed bezig zeg. Rond die haven ben ik opgegroeid, keff. :duim: Die rit (gedeeltelijk) deed ik als kleine jongen vaak. Met vriendjes met de pont naar Rozenburg en dan over de Hartelbrug naar de Brielse Maas. Lekker zwemmen of vissen. Jeugdsentiment man.

Net m'n 1e duurloop gedaan met de Polar. Nog even zonder hartslagsensor want dat ding is al ingewikkeld genoeg. Prima registratie overigens, behalve (zie afbeelding) onder het A16 viaduct bij Kralingse Zoom. Maar die is 100 mtr breed. Lekker gelopen.

ILp5Oemb.png
 

Max

Administrator
Forumleiding
Zo vanmiddag weer nieuwe hardloopschoenen gekocht en mijn huidige schoenen laten analyseren. Op zich kan ik mijn huidige schoenen nog wel een maandje of drie voor asfalt gebruiken, maar daarna beter om ze voor zachte ondergrond te gebruiken zoals voor bijvoorbeeld de baantraining. Als je zoveel hardloopt als ik straks voor de marathontraining wellicht wel ga doen (4 tot 6 keer), dan is afwisselen van schoenen wel handig. Ik heb de opvolger van mijn huidige schoenen gekocht, dus ik verwacht weinig problemen.
 

Jozsef

New member
Ik ga binnenkort ook voor een analyse langs de Run2Day op de Meent, en neem dan m'n huidige schoenen mee. Zit alweer dik over de 1000 km en dat schijnt toch het maximum te zijn.
 

Jozsef

New member
Vanochtend overigens voor de 1e keer met hartslagmeter gelopen. Dan moest voor de hartslagzones instelling op m'n Polar. Maximale bpm opzoeken dus.
Na een warmup rondje een 5km tempoloop tot zeg maar doodgaan: Ik kwam tot 178 bpm. Gemiddeld 162 bpm. PR 5km als mooi resultaat: 24.30.
Dan kan jij me wel vertellen hoe ik ervoor staat. Mij zegt 't nog niets.

4P8CwGhG.png
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
De Bewegers

Ik moet zeggen dat ik zelf erg weinig tijdens het lopen met hartslagmeter doe. Ik bepaal meestal voor mijn trainingsrondjes welk tempo ik ongeveer wil lopen. Ik kijk wel meestal na afloop in welke zones ik heb gelopen. Dat zou jij ook ergens terug moeten kunnen zien. Als je dan vaker dezelfde tempo's loopt, dan zie je dat je op een bepaald moment in een lagere hartslagzone loopt. Dat houdt in dat je conditie dan in principe beter is.

Ik heb net bij Driehuis meegedaan aan een duinloop van 10 EM. Dat was behoorlijk ploeteren. Ik kwam tot de conclusie dat vals plat omhoog en omlaag mij nu vrij makkelijk afgaat. Dat is goed nieuws voor de marathon van Dingle. De korte pittige klimmen blijven een aanslag op de benen. Langere minder steile klimmen gingen op zich vrij goed qua ritme. Vanaf 7 tot en met 11,5 kilometer had de loop meer weg van een trail. Door water heen moeten lopen, veel mul zand, onregelmatige stenen en veel klimmetjes. Eigenlijk een prima parcours om het afzien een beetje te trainen. Ik kwam uiteindelijk uit op 1.13:13. Daar was ik wel erg tevreden mee.
 
Laatst bewerkt:

Jozsef

New member
De 5 zone's zijn nu bepaald. Voor duur zal ik dan in zone 2 moeten lopen (65% max bpm), voor een tempoloop in zone 4 (85% bpm).
Die 85% hield ik aardig vol, tot ik de laatste 500 mtr echt gas ging geven. Toen ging ik snel naar die (benodigde) 100% toe.

Best grappig overigens, dat analysemateriaal.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Al die data is geweldig. Motiveert je weer om meer te doen. Goed dat ik nu een tweede paar schoenen heb. Kan ik mooi mijn schoenen even goed schoon maken.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Over hartslag zones gesproken. Ik zie dat ik vandaag de eerste kilometer in zone 1 (easy) en 3 (endure) heb gelopen. Verder ruim een uur in zone 4 gelopen (speed) en nog bijna zeven minuten in zone 5 (sprint). Over de laatste 30/40 meter nog een gemiddelde snelheid gehaald van 33,8 km/u. Vraag me af of dat wel klopt, maar het staat leuk.
 

Jozsef

New member
Ik loop doordeweeks altijd tempo (5-7 km), en in het weekend duur (10-15 km) Heb me al wat ingelezen, maar moet ik dan dus zone's 2 en 4 aanhouden?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Zou vooral gewoon op je tempo letten. Je horloge zal ook de snelheid aangeven. Die 10 - 15 km moet je goed langzaam trainen en doordeweeks gewoon interval op snelheid. Maar als het in zones bekijkt, dan zal die 10 - 15 km duurloop in je duurvermogen zone moeten zitten en dat is bij mij 3 en bij jou wellicht twee. Interval kun je de hoge hartslagen aantikken, maar als je echt heel kort werk doet dan kun je ook zomaar vrij laag blijven in je hartslag. Afgelopen dinsdag 200 metertjes gelopen en pas de laatste meters de 160 hartslagen per minuut gepasseerd. Vandaag 162 hartslagen per minuut als gemiddelde.
 

Jozsef

New member
Naargelang je wat langer loopt (voor mij nu ruim 3 jaar) merk ik vooral progressie in herstel. Vanochtend alweer na een paar honderd meter uitwandelen een 115 bpm. Dat was in het begin absoluut niet zo.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat is wel mooi. Qua leeftijd zou je eerder meer herstel tijd nodig moeten hebben, maar je bent natuurlijk nog relatief kort aan het lopen. Het verschilt heel erg wat betreft afstand bij mij. Van een 5 km ben ik zo herstelt en een 10 km in principe ook wel. Ik denk dat ik van vandaag helaas iets langer moet herstellen en vrees dat morgen hem niet gaat worden en ik het dinsdag op de baan nog voel. Een halve marathon hakt er vaak wel een weekje in. De hardloop4daagse voelde ik vandaag ook nog wel lichtjes.
 

Jozsef

New member
Dieven gebruiken loop- en fietsapps

Apps als Strava en Runkeeper zijn goud waard voor inbrekers. Als mensen hun hardloop- en fietsroutes delen met de buitenwereld, kunnen dieven daaruit afleiden waar mensen wonen. In regionale media waarschuwt de politie daarvoor.

Sommige gebruikers plaatsen bijvoorbeeld een foto van hun dure racefiets. Een inbreker weet dat graag. En als inbrekers de app van hun doelwit een tijdje in de gaten houden, kunnen ze zien dat iemand op vaste tijden de deur uitgaat. Dan weten ze wanneer ze in de buurt van het huis moeten zijn en hoelang ze de tijd hebben om hun slag te slaan.
______________________________________________________________

Privacyoptie aanzetten dus.
 
Bovenaan