De Bewegers

gevegt

Well-known member
Ik ben nog ruim negen maanden twintiger voordat ik in de dertig beland. Van de range van twintigers zit ik er nauwelijks van af. Bij de range van de dertigers zit ik er wel ruim van af. Of het een ?berhaupt een gezondheid risico is daar gaan medici over. Misschien eens een keer door een professional laten opmeten en beoordelen. Er zit geloof ik om de week op mijn trainingsavond een gratis fysio op de club met een binnenloop uurtje.

Bezoek hem en neem ja stats van de afgelopen twee jaar mee.
Een goede fysio kan je dan vertellen of je wel of niet te maniakaal bezig bent.
 

Janssen

Well-known member
Lager dan 12% vet is me nooit gelukt, vond ik voor de zomer ook wel voldoende. Ik moet dan ook echt extreem op m'n eten letten.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Bezoek hem en neem ja stats van de afgelopen twee jaar mee.
Een goede fysio kan je dan vertellen of je wel of niet te maniakaal bezig bent.

Vier jaar geleden woog ik hetzelfde of lichter als dat ik nu weeg, dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. Bij examen lichamelijke opvoeding zat ik destijds ook al onder de range qua vetpercentage. Na drie jaar zuipen, vreten (vooral afhaal, bezorgen, liquid dinner of kant en klaar) en niet bewegen, kook ik nu iedere dag, zuip ik minder regelmatig en sport ik weer. Daarvoor verschilde het niet heel erg met nu. Maar ik zal het iig eens laten bezinken.
 

gevegt

Well-known member
Lager dan 12% vet is me nooit gelukt, vond ik voor de zomer ook wel voldoende. Ik moet dan ook echt extreem op m'n eten letten.
Het ligt er ook aan wat voor sport je doet, maar nog veel belangrijker is. hoe is van natura je spiermassa.
Vier jaar geleden woog ik hetzelfde of lichter als dat ik nu weeg, dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. Bij examen lichamelijke opvoeding zat ik destijds ook al onder de range qua vetpercentage. Na drie jaar zuipen, vreten (vooral afhaal, bezorgen, liquid dinner of kant en klaar) en niet bewegen, kook ik nu iedere dag, zuip ik minder regelmatig en sport ik weer. Daarvoor verschilde het niet heel erg met nu. Maar ik zal het iig eens laten bezinken.
Doe een check en je weet het. Het belangrijkste is dat je spiermassa is toegenomen.

Mijn vetpercentage was laatst 9%. Was gemeten tijdens een sporttest.

Ik geef je nog een week.
 

Pascallovic

Well-known member
Hadden ze er nog een verhaal bij? Jij zit namelijk op ongeveer hetzelfde vetpercentage en voor jou geldt dezelfde range.
Nee, niet echt. Uit het praatje vooraf over mijn levensstijl bleek wel dat daar het lage percentage niet uit voortvloeit. In mijn geval is het gewoon lichaamsbouw die altijd zo is geweest. Daar veranderd het feit dat je van twintiger naar dertiger gaat niks aan. Toen ik begin twintig was, zat ik ook ver van de range af. Dat is bijgetrokken na een aantal jaar.
 
Laatst bewerkt:

Jozsef

New member
Wat een heerlijke winter zeg. :duim: Gisteren zelfs zo lekker dat ik toch maar m'n bike uit z'n diepe winterslaap heb gehaald en naar het vernieuwde MTB-walhalla Utrechtse heuvelrug bent gereden.
Wat een speeltuin! Prachtig weer, snelle singletracks, slopende klimmen, technische segmenten. Voelde na afloop alleen wel m'n benen want die hadden de laatste maanden alleen maar hardgelopen.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zTP-vGi88J8Y.kh9JgzK1nZAI
 

Marinos

Well-known member
Ik zit op 14% doorgaans. Die hele berekening over BMI is trouwens vrij zinloos. Een Rico Verhoeven is 194 cm en weegt 125kg. En die man zit zeker niet hoger dan 10% vet.

Max zal voor zijn fanatieke hardlopen qua BMI lang niet te zwaar geweest zijn, maar waarschijnlijk wel een veel hogere hoeveelheid vet rond zijn organen gehad hebben.
 

Maasveld

Well-known member
Inderdaad, een gemiddelde rugbyer van 1.80 zal de drie cijfers voor de komma ruim aantikken, maar die zal geen grammetje vet teveel hebben.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Nou de 1000 kilometers zijn binnen. Keurig voor dit jaar 1000,13 km op de teller.
 

Jozsef

New member
Knap hoor. Ter vergelijking, die afstand heb ik dit jaar gereden op de mtb. Hardlopen kom ik denk ik rond de 700 km uit.

Een nieuw jaar, nieuwe doelen. Game on!
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ook een behoorlijk aantal kilometers. Ik verwacht dat ik dit jaar richting 1.500 km ga gezien ik de eerste vier maanden van vorig jaar net iets meer dan 100 km op de teller had. Wel afhankelijk van hoeveel wedstrijden en welke wedstrijden ik ga lopen. Het zal helemaal kilometers vreten worden als ik echt begin september die marathon in Dingle wil gaan lopen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Gisteren de eerste wedstrijd van het jaar gelopen. Vondelpark by Night loop een 10 km. Het is een halve fun run met al die verlichting die mensen dragen en de prachtige licht elementen in het park. Desondanks wilde ik wel gewoon even doortrappen en kijken wat er in zat. Het eerste rondje ging heerlijk keurig nipt onder 4 min/km, wat mij aan de magische tijd onder de 40 minuten moet brengen. Tweede rondje kreeg ik helaas steken in mijn zij. Toch teveel gegeten. Toen gas teruggenomen naar 4:23 min/km. Halverwege het derde rondje ging het weer en er toen weer wat gas bij gegeven. Uiteindelijk op een voor mij best aardige tijd van 41:20. Mijn tweede tijd ooit op de 10 km en gezien de omstandigheden eigenlijk niet gek ver boven mijn PR van 40:37. Merk je toch dat je grenzen aan het verleggen bent en niet snel heel ver terug schiet. Kennelijk loop ik op een mindere dag nu een 10 km binnen 42 minuten. Best prima. Volgende keer beter. De afterparty was weer traditioneel reuze gezellig.
 

Jozsef

New member
Jaloersmakend tempo. Maar scheelt een paar jaartjes. (en kilootjes, haha) Zeker blij dat je na jaren stilstand toch maar weer bent begonnen zeker?

Goed... Sinds de Bruggenloop, waar ik dus op km 4 m'n kuit verrekte maar 'm toch uitliep, het vorige jaar niet meer gelopen.
2 weken terug weer begonnen met een rustige duurloop en na km 7: Jawel, weer die verrekte kuit. Uitgewandeld en inmiddels alweer 2x bij fysio geweest.
Op m'n klote gekregen dat ik de Bruggenloop had uitgelopen. Tja, waar train je dan voor 3x in de week zei ik 'm. Ergens begreep hij me wel geloof ik.
Afgelopen woensdag op advies 5 km gelopen op rustig tempo (m?t goede warmingup na 1 km) en vanochtend vroeg 7 km duurloop. Gaat voorlopig goed met de kuit.
Alleen waren vanochtend hier alle fietspaden spekglad dus toen maar over de (gestrooide) hoofdrijbaan IJsseldijk richting Brienenoord gelopen en terug.
 

Pascallovic

Well-known member
Vorig weekend de Egmond Halve Marathon gelopen. Zware tocht dit jaar met de 1e 7 km over het strand met windkracht 5 tegen. Het mij niet mee. Het werd 6 km de kilometer vanwege de omstandigheden. Na het strand moest ik even herstellen, waarna ik vanaf 12 km toch nog 5 minuut 30 per km kon noteren om net binnen de 2 uur te eindigen 1 uur 59 minuten en 45 seconden. Mooie start van het jaar. Heb nog de Schoorlrun en de Zandvoortcirquitrun op het programma staan de komende periode.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Zeker, maar het maakt ook onderdeel uit van het aanpassen van mijn gehele levenspatroon. Ik was wel erg doorgeslagen in veel werken, vreten, zuipen en vooral niet bewegen. Ik deed alles met OV. Nu pak ik vooral de fiets. Maar het hardlopen brengt wel weer een hoop extra. Weer lekker om in beweging te zijn en dit keer ben ik ook wat serieuzer er mee bezig. Voorheen was het vrijheid blijheid en deed ik maar wat. Het gericht ergens mee bezig zijn maakt het ook wel leuker.

Wel vervelend dat je nog een hoop gelazer hebt gehad na de Bruggenloop, maar wel heel logisch dat je hem uitloopt. Als het enigszins kan, dan wil je wedstrijden toch uitlopen. Ik ben ook nog nooit tijdens een wedstrijd uitgestapt. Soms moet je wel eens gas terugnemen als kwaaltjes opspelen. Hier waren de paden om hard te lopen denk ik ook wat aan de gladde kant. Ik hoorde ook van een hardloop maatje die de dag editie van de Vondelparkloop heeft gelopen dat de ondergrond wat glad was.

Vorig weekend de Egmond Halve Marathon gelopen. Zware tocht dit jaar met de 1e 7 km over het strand met windkracht 5 tegen. Het mij niet mee. Het werd 6 km de kilometer vanwege de omstandigheden. Na het strand moest ik even herstellen, waarna ik vanaf 12 km toch nog 5 minuut 30 per km kon noteren om net binnen de 2 uur te eindigen 1 uur 59 minuten en 45 seconden. Mooie start van het jaar. Heb nog de Schoorlrun en de Zandvoortcirquitrun op het programma staan de komende periode.

Egmond was inderdaad uitzonderlijk zwaar. Dat vertaalde zich ook bij de zeer getrainde snelle jongens in mijn hardloopgroep wel in de tijden. Halve marathon van Schoorl ga ik ook doen. Dat is weer heel andere koek. Ga je de Louis Vinkloop nog doen?
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Egmond was inderdaad uitzonderlijk zwaar. Dat vertaalde zich ook bij de zeer getrainde snelle jongens in mijn hardloopgroep wel in de tijden. Halve marathon van Schoorl ga ik ook doen. Dat is weer heel andere koek. Ga je de Louis Vinkloop nog doen?
Mooi dat het niet aan mij lag. Het hoort erbij in januari. Amper regen gehad onderweg, dus op zich kon het nog veel erger. Louis Vinkloop zie ik ook nog staan in mijn agenda en inschrijvingen.
 
Bovenaan