De Bewegers

Pascallovic

Well-known member
Bij Zevenheuvelenloop is dat logisch gezien het meeste klimwerk in het midden zit en de laatste drie kilometers naar beneden gaan. Hier was het middendeel wellicht het makkelijkste deel, maar wellicht ook wel het saaiste deel. Al hoewel het stuk tussen de Van Brienenoordbrug en tot vlak voor De Kuip ook niet echt spannend is. Met wat voor een klokje liep je ook alweer? Een klokje die de snelheid weergeeft kan helpen.
Als het te lang duurt verlies ik gewoon concentratie en ga ik lopen op ontspanning. Dan zijn de kilometer tijden gewoon wat langzamer. In het geval van de Bruggenloop werd ik een beetje wakker geschut door die kilometer naar beneden en daarna kon ik hem gewoon doortrekken naar de finish.

Ik loop met een Garmin Forerunner 15 of zo. Daar kun je snelheden aan aflezen, maar weet bij mijzelf nooit wat er in zit. Gisteren liep ik met hartslag 176 gemiddeld 1 uur 11, in Monnickendam met 175 gemiddeld 53 minuten over 10 km, in Nijmegen was het een hartslag van 176 met een tijd van 1 uur 16 en bij het Olympisch stadion was het 179 gemiddeld met een eindtijd van 48 minuten over 10 km.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Hartslagen en snelheid hebben niet alles met elkaar te maken. Als je lekker in je ritme zit en je ademhaling goed onder controle hebt, dan zal je hartslag relatief laag blijven ook bij een hogere snelheid. Als je niet lekker in een ritme loopt en je ademhaling niet goed onder controle is, dan kan je ondanks je niet heel hard gaat je hartslag toch omhoog schieten.

Ik heb meestal wel een gedachte op welk tempo ik wil lopen en probeer daarin mijn ritme te vinden. Soms doe ik het anders zoals met de halve marathon van Amsterdam waar ik een tempo heb gepakt wat goed voelde, met uiteindelijk wel het doel om tot het einde het tempo vast te houden. Hoe hard je kan blijft altijd lastig inschatten. Uiteindelijk klopt mijn tijd wel aardig op het niveau waarop ik momenteel train. In mijn trainingsintensiteit schema staat bij 10 EM 1.06:17 en als je daar 1,1 km van af haalt, dan kom je op 1.01:46 waar ik 1.02:09 heb gelopen. Met de Van Brienenoordbrug factor dan kom ik al behoorlijk dichtbij. Al moet je gemiddelde snelheid op een 15 km natuurlijk ook weer een fractie hoger liggen dan op een 10 EM.

Wel grappig trouwens al die filmpjes en foto's van het evenement. Iemand van mijn hardloopgroep is bruto een seconde eerder gefinisht zie je gewoon dat we echt naast elkaar over de finish gingen, maar we hebben elkaar niet gezien. Hij was overigens wel twaalf seconde sneller, maar achter mij gestart. Die zal mij op de laatste kilometer ergens zijn gepasseerd en daar ben ik weer naartoe gesprint bij de finish.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Mooi hoor. Ik vond de winnaar op de foto's die voorbij kwam al wat oud ogen. Er zijn overigens genoeg lopen die door 'ouderen' worden gewonnen. Dat maakt de Bruggenloop ook wel erg leuk. Qua parcours en organisatie vind ik hem niet minder dan de Zevenheuvelenloop, maar zonder de poespas van startgelden en daardoor snelle lopers. Mooi toch zo'n local hero. Bij Marathon Hoorn hadden ze in het DSB tijdperk ook startgelden. Won zo'n derde of vierde garnituur Ethiopi?r. Nu is die onzin afgeschaft en is het weer een lokaal evenement met lokale helden.

Voor mij overigens de enige loop tijdens het voetbalseizoen waar ik zonder naar het voetbalschema te kijken mij voor kan inschrijven. Feyenoord zal dan toch nooit thuis spelen.
 

Jozsef

New member
Haha, voor herhaling vatbaar dus? Ik ga volgend jaar "gewoon" onder de 1.25 lopen. Mits de omstandigheden goed zijn.
En.... een goede (langere) warmingup want m'n rechterkuit is naar de klote. Kon vandaag amper lopen, en nog.
Was 't een training dan stop je op 4 km. Maar hier heb je 12 weken, 3x per week voor getraind.
Na de Brienenoord werd de pijn overigens wat minder, dan begint het afzien en is er geen tijd meer voor pijn.

Nu even een stop tot januari. Dan weer 2x per week lopen. Op naar de 10km R'dam in april. :duim:
 

Max

Administrator
Forumleiding
Warming up is inderdaad wel verstandig. Ik heb slechts wat bewogen op mijn plek in het vak. Daarin stond je tot een kwartier voor de start zelfs nog zo ruim dat ik een normale warming up had kunnen doen. Een minuut of tien voor de start mijn trainingsbroek en jack afgegeven aan mijn moeder die mooi een plekje tien meter van de start en dus later de finish had.

Ik blijf gewoon vrolijk doortrainen. Ik geloof dat ik de tweede zaterdagavond van januari ook weer een loopje heb. Morgen rustig trainen, donderdag tennis. Dan nog kijken wat ik vrijdag, zaterdag en zondag ga doen.
 
Laatst bewerkt:

Kevah

New member
Voor het eerst sinds 9 jaar, eindelijk weer eens onder de 100! Het is nog niet veel, maar ik zit eronder :D
 

Max

Administrator
Forumleiding
Op de valreep toch nog een PR gelopen. Na gisterenavond flink aan de pinten Guinness te hebben gezeten en na een nacht van nog geen vijf uurtjes heb ik vanmorgen 10 EM gelopen. 1.10:05. Ik voelde vooraf de benen nog van het tennis van afgelopen donderdag. De eerste negen kilometer kon ik echter goed de kilometers in de range van 4:12-4:15 min/km te houden. Daarna kwam ik op kilometers rechtdoor met flinke wind tegen. Toen zakte het tempo wel weg naar 4:32-4:35 min/km. Vervolgens kon ik kleine stukjes uit de wind weer een beetje herstellen naar 4:27 min/km, maar daarna kwam nog heel veel meer tegenwind. De laatste twee kilometer echter nog flink het gevecht aangegaan met de win en weer ietsje versneld. Op ruim 300m van de finish stond mijn nichtje die graag mee wilde rennen naar de finish. Die moest ik echter met name het laatste stuk half meesleuren. Ik dacht dat ik toch wel onder de 1.10 zou gaan finishen gezien de klok in zich op 1.09:19 stond. Bleek die klok een seconde of veertig af te wijken. Maar goed, het was toch niet een hele serieuze poging om echt hard te gaan. Gezien mijn trainingssnelheid en de tijd op de Bruggenloop moet ik eigenlijk binnen de 1.07 kunnen lopen. Nichtje heel blij met mijn medaille die zij mocht houden, dus dat was helemaal mooi. Nog een kleine vijftig kilometer dit jaar en ik heb 1.000 kilometers met mijn horloge aan hardgelopen. Ik denk dat ik nog wel mijn best ga doen om toch even die kilometertjes nog dit jaar te lopen.
 
?

?uti

Guest
Goed bezig Max! 1000km lopen, ik moet er niet aan denken.



Zelf ben ik al een goeie 5 dagen ziek en heb ik daardoor totaal niets kunnen doen. Ik ben ook al ruim 4kg kwijt door het ziek zijn.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dinsdag ging de training voor geen meter en heb ik zelfs het programma niet uitgelopen. Ik had nog last van mijn benen van het tegen de wind aan beuken op de zondag. Op Eerste Kerstdag ging het ook nog weinig soepel, maar wel in een uur 11,66 km gelopen. Vandaag een wedstrijd van krap 18 km gelopen. Besloten om gezellig bij een paar bekende te blijven en er een rustige duurloop van te maken. Anders was het ook een saaie loop. Je loopt eigenlijk in vrijwel een lange rechte lijn langs de A7 richting het noorden en dan ga je het viaduct over en langs de andere kant van de A7 weer richting het zuiden. Heen vooral wind mee en terug eigenlijk alleen maar tegen. Terug de kop gepakt. Terug met wind tegen waren we eigenlijk nog sneller dan heen. Gemiddeld 4:49 min/km gelopen. Dat was een mooi tempo. Ondanks het een rustige duurloop was voelde ik wel de laatste kilometers een wat ongewillig spiertje in mijn bovenbeen. Benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen. Nog zestien kilometers te gaan tot de duizend kilometers grens van gemeten kilometers dit jaar. Ik denk dat ik morgen nog wat kilometers maak en dat ik dan dinsdag op de training het restant binnen tik. Woensdag en donderdag zie ik weinig meer gebeuren. Toch wel leuk om het aantal kilometers te halen. Dat terwijl ik in de eerste vier maanden van dit jaar slechts 116 kilometer heb hardgelopen. Volgend jaar zullen het dus heel veel meer kilometers worden.

Ik zag overigens op Tweede Kerstdag op de weegschaal dat ik weer onder de 70 kilo zit qua gewicht. Dat hoeft van mij dan ook weer niet zo. Stabiel rond de 71 kilo beviel mij eigenlijk wel.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Žuti;107921 zei:
Onder de 70kg? Is dat wel gezond?

Ja. Je kan hier checken wat voor jou een gezond gewicht is: http://www.hardloopschema.nl/?p=tools&cat=ideaalgewicht

Ik ben 1.83m dus dan mag ik tussen de 62 en 84 kilo wegen voor een gezond gewicht. Ik zat een jaar geleden op 85 kilo en toen zag ik er niet erg gezond uit en vond ik zelf dat ik veel te zwaar was. Merk je vooral met bewegen/sporten dat het een te zware belasting is voor de gewrichten. Voorheen schommelde ik standaard tussen de 65 en 67 kilo. 65 kilo vind ik zelf te licht.

Ik heb vandaag even met een vriendin een rondje Vondelpark hardgelopen. In het waanzinnige tempo van 7:30 min/km. Lekker uitdribbelen dus na gisteren een rustige duurloop in 4:49 min/km. Met van en naar haar appartement toe rennen en zelf een rondje Vondelpark moet ik nu nog 4,89 km tot de 1.000 km. Morgen staat er op de training 5 x 1 km op het programma, dus dat zou moeten lukken.
 

gevegt

Well-known member
Snel even berekend rond de 8-9%. Professioneel nooit laten opmeten.

Even er van uitgaand dat je geen 20 meer bent, zit je op een kritisch peil tenzij je een beroeps hardloper wil worden.

Het meten kan heel eenvoudig door een huisarts of een fysio gedaan worden. zelf kun je het ook doen met een huidplooimeter.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik ben nog ruim negen maanden twintiger voordat ik in de dertig beland. Van de range van twintigers zit ik er nauwelijks van af. Bij de range van de dertigers zit ik er wel ruim van af. Of het een ?berhaupt een gezondheid risico is daar gaan medici over. Misschien eens een keer door een professional laten opmeten en beoordelen. Er zit geloof ik om de week op mijn trainingsavond een gratis fysio op de club met een binnenloop uurtje.
 
Bovenaan