De Bewegers

Max

Administrator
Forumleiding
De Bewegers

Mijn PR mooi met drie minuten aangescherpt. 1:36:34 was mijn tijd. Heerlijk parcours en uiteindelijk stond gelukkig een groot deel van het parcours een aardige wind tegen. Op de stukken waar geen wind stond of je wind in de rug had, was het meteen benauwd. Gezien een halve marathon een heel ander kunstje is dan een tien kilometer die ik de laatste weken vooral loop, dit pas mijn vierde halve marathon is en ik die andere drie in 2007 heb gelopen wist ik nog niet helemaal precies hoe de loop in te delen. Uiteindelijk kon ik na een snelle start al redelijk snel in een tempo van rond de 4:30 - 4:35 min/km terugvallen. Ik had ook de mazzel dat toevallig een bekende datzelfde tempo een kilometer of acht of negen bij mij kon lopen. Daarna heb ik hem gelost. Vijf of zes kilometer voor de finish werd het zwaar. Er was minder wind, ik voelde mijn kuit wat en met name mijn knie. Ietsje teruggezakt in tempo (rond de 4:45 min/km) waardoor ik op zich best nog soepel richting finish kon. Wel merk ik dat deze halve marathon mij een hoop energie heeft gekost. Het energiemetertje is even helemaal leeg. Eventjes terug dat ik na een loop zo leeg ben. Ik zou eigenlijk komende week of een proeftraining bij Phanos meepakken of een duintraining van mijn oude hardloopvereniging, maar gezien de knie en kuitklachten wellicht verstandig om een weekje rust te houden.

Bij de finish heb ik nog eventjes met Pascallovic gesproken. Die heeft helemaal een hap uit zijn PR genomen. Een stuk of acht minuten sneller dan zijn vorige (eerste?) halve marathon drie weken geleden.
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Heb dezelfde loop als Max gedaan. Was mijn vierde halve marathon na Egmond tijdens de storm, de CPC-loop en de Waterland halve marathon. Snap nog steeds niet wat er met die CPC-loop was dat ik zo kapot was na 1 uur 55 minuten. Drie weken geleden nog soepel naar 1 uur 52 minuten en vandaag 01:44:10 als eindtijd. De hele tijd tussen de 4:50 en 5:02 km per uur gelopen, waarbij de tweede 10 km sneller gingen dan de eerste 10 km. Heel tevreden hiermee.

Na afloop inderdaad nog even met Max gesproken. Volgens mij voor het eerst dat ik iemand van dit forum in het echt heb ontmoet.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Haha nee. Vlak na het finishen ging het regenen en verder ook een troosteloos complex. Ik heb zelf daar nog wel even in de kantine gezeten. Daar zat verder vrijwel niemand. Vlak voordat ik wegging kwam er nog een loopclub Running Junkies uit Amsterdam. Die gingen wel keurig aan het bier. Ik ben nog even bij mijn ouders geweest en daarna weer terug naar Amsterdam. Alle energie was wel weg.

Gelukkig vrijdag al een mooie bier sessies gehad. Met z'n vieren zouden we speciaal biertjes tikken keurig een opbouw van 7, 8, 9 en 10%. Eentje had het al zitten bij aankomst en kon niet meer dan een gewoon biertje handelen. Dus ik heb ook de afbouw gedaan met 10, 9 en 8. Zaterdag even nog een troosteloos festivalletje in Purmerend meegepikt die nog werd opgeleukt door de jou wel bekende Undercover band en nog een Guns N Roses coverband. Helaas was het publiek niet in beweging te brengen. Vermoedelijk ook niet door de echte Stones en Guns N Roses. Purmerend is ook meer van de Nederlandstalige muziek schat ik zo in. Het was mij het weekend weer wel...
 

Jozsef

New member
Mijn weekend was nogal.... zanderig. Gisteren met een maat 6 kuub zand m'n tuin in gereden, vanochtend 2 rondjes MTB Zeist knallen door 't mulle zand. Ondanks dat toch nog een nieuw PR.
 
?

?uti

Guest
Heb het nooit echt geprobeerd, maar mul zand zal wel echt zwaar rijden zijn.
Ik heb vandaag een mtb'tje overgenomen van iemand. "gratis" , alleen het schakelwerk is niet optimaal dus moet even worden gefixt.
 

Maasveld

Well-known member
Vaals-Venlo, wat een prachtige loop. Met name de morgenetappes in het Zuid-Limburgse zijn prachtig. De start was on 08:03 op de Vaalserberg en ik heb die eerste etappe ook meegefietst. Bij tijd en wijle een schitterend landschap. Zelf heb ik etappe 6 van Herkenbosch naar Boukoul gelopen. Ik nam me voor om rond de 11,5 km/h te gaan lopen, mede door een nog ietwat zeurende achillespees (waardoor ik ook weinig heb gelopen de laatste tijd). Ik startte echter veel te hard, maar het ging wel lekker. Stuk of 7 man/vrouw ingehaald, zelf maar 1 keer ingehaald. Na 4,5 km echter niemand meer gezien, waardoor het meer een zware trainingsloop werd. Gelukkig wel twee begeleiders op de fiets mee die voor het nodige entertainment zorgden. Ik had wat geluk met het weer, de zon was tijdens mijn etappe nergens te bekennen. Op het laatst van de 10,2 km lange etappe kreeg ik het echter wel zwaar, maar ik zou mezelf niet zijn om niet nog even te versnellen. Uiteindelijk 50:49 gelopen, wat neerkomt op ruim 12 km/u. Erg tevreden dus. De meeste teamgenoten liepen ongeveer hetzelfde gemiddelde, waardoor we ongeveer 9 uur over de 107,5 km gedaan hebben. Onze geschatte eindtijd was 9:24, dus we hebben boven verwachting gepresteerd. Het is echter nog even wachten op de einduitslag. Voor herhaling vatbaar in elk geval.
 

Jozsef

New member
De Bewegers

Mooi! Gaan wij een keer een dagje knallen op de Veluwe.
Je kan 'm overigens testen op Appelscha-Diever, daar ligt een prima track.
 
Laatst bewerkt:

Maasveld

Well-known member
We zijn uiteindelijk 33ste geworden in 9:23:48. Dat is inclusief 15 minuten straftijd omdat we op de twee vrouwenetappes gewoon met een man hebben gelopen. Zelf 51:05 uiteindelijk over de 10,2km.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Van de hoeveel? Met die straftijd ben je potentieel nog beter af door mannen te laten lopen. Het verschil tussen de mannen en de vrouwen is met hardlopen vaak best groot. Heel veel goede vrouwelijke hardlopers heb je niet.
 

Maasveld

Well-known member
Van de 48. De meeste teams bestonden overigens louter uit atletiekclubleden. Ik had als geschatte eindtijd 9:24:37 opgegeven, daar zijn we nog akelig dicht bij in de buurt gekomen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Zal jullie team ongetwijfeld het dichtste bij de opgegeven tijd hebben gelopen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De Bewegers

Ik heb deze maand ruim 125 kilometer hardgelopen. Ruim minder dan de maand ervoor toen ik zo'n 200 kilometer op de teller had staan aan het einde van de maand. Het grote verschil is dat ik deze maand op een georganiseerde trainingsloop van elf kilometer na alleen maar wedstrijd kilometers (vooral in tien kilometer wedstrijden) heb gemaakt. Daar waar ik vorige maand druk bezig was met duurvermogen opbouwen. Komende maand worden er nauwelijks wedstrijden georganiseerd. Het is de bedoeling dat ik in de weekenden vooral duurvermogen ga opbouwen en doordeweeks op trainingen aan snelheid ga werken. Ik begin iig de maand met een aantal dagen rust. Komt niet verkeerd uit met dit weer. Al is met warm weer lopen op zich een best goede training.
 

Jozsef

New member
Zal best, maar ik zit nu in de tuin uit te hijgen van een rondje van 8 km.
Normaal geen probleem natuurlijk maar nu na 5 km al zo goed als leeg. Hoge luchtvochtigheid? 35 km fietsen van gisteren in de hitte? Zeg 't maar.
Vorige week rondje van 9 kn en toen had ik zo kunnen doorlopen naar de 15. Allemaal in het tempo van rond de 5.30/min.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De Bewegers

Het probleem is dat je nog te weinig onder die omstandigheden hebt kunnen sporten. Je lichaam moet wennen aan de temperatuur. De enige manier waarop je daar op kan voorbereiden wanneer er nog geen warm weer is, is je te warm kleden. Dat sportprestaties minder worden onder veel warmer weer is verder een gegeven. Ik zou als ik gisteren of vandaag de schoentjes wel had aangetrokken zeker met een trainingsrondje het tempo hebben losgelaten en puur op gevoel hebben gelopen.

Als voor jou 5:30 min/km een aardig tempo is, dan is 6:00-6:30 min/km helemaal geen verkeerde training voor je. Wellicht dat je nog wel langzamer mag gaan. In aanloop naar Apeldoorn heb ik op een relatief warme dag 24 km hardgelopen. Daar heb ik heb ik veel pauzes genomen om mijn spieren niet te overbelasten en daar heb ik de meeste kilometers tussen de 5:53 en 6:30 min/km gelopen. Dat terwijl ik een week later op de etappe die ruim twintig kilometer was 4:51 min/km liep. Je hebt er als training veel meer aan als je ook in een lager tempo/hartslagzone traint. Beter voor je conditie, spieren, gewrichten en prestaties. Als de weersomstandigheden dan zo zijn als nu, dan ben je gek als je tijdens een trainingsrondje wil vlammen.

Ik heb het niet hardlopen overigens volgehouden. Het begon wel te kriebelen woensdag toen ik op weg naar zeilen een hardloper zag lopen en ook de afgelopen dagen had ik wel het idee dat een klein rondje wel even lekker zou zijn. Niet gedaan en hopelijk is dat voldoende rust voor mijn kuiten en knie?n geweest om vanaf dinsdag het hardlopen weer volledig op te pakken.
 
Laatst bewerkt:

Jozsef

New member
De Bewegers

Mijn pr is 54.51 op de 10 km. Dat is 5.29min/km.
Ik moet bekennen dat ik met trainen eigenlijk ook wel dat tempo loopt. Soms iets trager.
Ik ga zeker wat doen met jouw tips. Thanks!
 
Bovenaan