Coronavirus 2

Joost

Well-known member
OMT-lid Marc Bonten loopt in het NOS Radio 1 Journaal niet vooruit op het spoedadvies dat het team gaat uitbrengen aan minister De Jonge. "Het overleg is vanavond en ik ben ook heel benieuwd welke vragen hij aan ons gaat stellen."

Tot nu toe hebben we altijd gewerkt vanuit de doelstelling: de kwetsbaren beschermen en zorgen dat de zorg niet overstroomt en zicht op het virus houden, memoreert Bonten. "Als je vanuit dat perspectief kijkt kun je tot een overweging komen. Maar wellicht stelt hij ook andere vragen, zoals wat er nodig is om ervoor te zorgen dat Nederland niet in de gevarenzone komt voor het reizen."

Volgens Bonten lopen de besmettingen onder meer op omdat de versoepelingen alleen verantwoord uit te voeren waren als voldaan werd aan een aantal maatregelen die het OMT heeft aanbevolen. "Groepen mochten bij elkaar komen in clubs en discotheken, ook op minder dan anderhalve meter, maar dan moesten de mensen wel allemaal gescreend zijn. Het risico dat er iemand binnenkwam die besmettelijk was, moest heel klein zijn. En we hebben nu een aantal voorbeelden waarbij dat dus duidelijk niet gelukt is."

Het ligt dus weer aan de mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dan vrees ik voor allerlei veilige dingen die nu wel weer kunnen.
 

Hankie

Well-known member
Het ligt dus weer aan de mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dan vrees ik voor allerlei veilige dingen die nu wel weer kunnen.
Ja maar hoe zou je het anders willen doen dan? Je toegangsbewijs en id laten zien? Dat kan weer gezeur met privacy opleveren en er zullen altijd mensen zijn die zich er niet aan houden.
 

Fabian

Active member
Het ligt dus weer aan de mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dan vrees ik voor allerlei veilige dingen die nu wel weer kunnen.
Het land op slot gooien, omdat mensen op vakantie willen naar het buitenland lijkt mij wat te ver gaan.

Als het goed is, hebben deze cijfers geen invloed op de ziekenhuisopnames dus die reden kun je dan wegstrepen. Hoewel we daar pas over twee weken meer over kunnen zeggen.
 

Joost

Well-known member
Ja maar hoe zou je het anders willen doen dan? Je toegangsbewijs en id laten zien? Dat kan weer gezeur met privacy opleveren en er zullen altijd mensen zijn die zich er niet aan houden.

Simpel. Een persconferentie houden waarin De Jonge eerst meldt dat ze van Dissel in de hofvijver hebben gegooid. Daarna biedt hij zijn excuses aan dat ze niet al lang de basismaatregelen anders hebben gecommuniceerd. Vervolgens melden dat het niet verstandig is om feestje te houden of met veel mensen in een kleine ruimte te zijn. En tenslotte meedelen dat helaas het nog niet mogelijk is om (zelfs met TvT) nachtclubs en discotheken te openen totdat er een vaccinatiegraad bereikt is die hoog genoeg is.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

JMD

Well-known member
En als je wilt voorkomen dat NL 'rood' wordt dan ben je nu al te laat lijkt me...
Overigens apart dat die reden er nu ineens bij komt, en als je dat gaat gebruiken als waarop je stuurt dan kom je er nooit van af....
(waarbij ik wel het idee heb dat men deze zomer (europees) strenger is dan vorig jaar, en dat terwijl nu er vaccins zijn die uitgerold worden en in zo ongeveer elk land de kritische groepen wel zo ongeveer gevaccineerd heeft.

Idd gewoon op zkh-opnames sturen.
 

Fabian

Active member
En als je wilt voorkomen dat NL 'rood' wordt dan ben je nu al te laat lijkt me...
Overigens apart dat die reden er nu ineens bij komt, en als je dat gaat gebruiken als waarop je stuurt dan kom je er nooit van af....
(waarbij ik wel het idee heb dat men deze zomer (europees) strenger is dan vorig jaar, en dat terwijl nu er vaccins zijn die uitgerold worden en in zo ongeveer elk land de kritische groepen wel zo ongeveer gevaccineerd heeft.

Idd gewoon op zkh-opnames sturen.
Met de vaccinaties lijkt het mij ook tijd om anders naar corona te gaan kijken. Er blijven altijd risico's. Jongeren zijn zelf ook niet altijd veilig. Maar we moeten wel weer gaan leven.

Het is wel zaak dat je landen gaat helpen voor wie het allemaal te duur is. Daar liggen ook de risico's voor andere landen.
 

JMD

Well-known member
Met de vaccinaties lijkt het mij ook tijd om anders naar corona te gaan kijken. Er blijven altijd risico's. Jongeren zijn zelf ook niet altijd veilig. Maar we moeten wel weer gaan leven.
Dit dus...
En daar lijkt het beleid ook steeds meer op gemaakt te worden, alleen helpt het niet dat dat kleursysteem dus nog wel naar aantallen kijkt...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het land op slot gooien, omdat mensen op vakantie willen naar het buitenland lijkt mij wat te ver gaan.

Als het goed is, hebben deze cijfers geen invloed op de ziekenhuisopnames dus die reden kun je dan wegstrepen. Hoewel we daar pas over twee weken meer over kunnen zeggen.

Wat te ver gaan? Zou volkomen waanzinnig zijn. Vakantie is een luxe en vakantie naar het buitenland helemaal. Totaal waanzinnig om het normale Nederlandse leven en economie aan banden te leggen zodat de happy few naar het buitenland op vakantie kan om met name de buitenlandse economie te spekken.

Niets wijst erop dat de ziekenhuizen gaan overlopen. Iedere dag wordt er enorm veel geprikt. Het lijkt mij een overzienbaar risico om gewoon door te gaan en hooguit de slecht geventileerde discotheken dicht te gooien.
 

Eef de Kip

Well-known member
Dus dat zou betekenen dat we gewoon door gaan zoals het nu gaat, je in no time weer op 10000 plus besmettingen zit en de grenzen op slot gaan omdat in heel Europa niemand meer zit te wachten op ons?

Maar zou dit nou alleen maar hier in Nederland spelen?
Ik kan het me bijna niet voorstellen.
 

Fabian

Active member
Wat te ver gaan? Zou volkomen waanzinnig zijn. Vakantie is een luxe en vakantie naar het buitenland helemaal. Totaal waanzinnig om het normale Nederlandse leven en economie aan banden te leggen zodat de happy few naar het buitenland op vakantie kan om met name de buitenlandse economie te spekken.

Niets wijst erop dat de ziekenhuizen gaan overlopen. Iedere dag wordt er enorm veel geprikt. Het lijkt mij een overzienbaar risico om gewoon door te gaan en hooguit de slecht geventileerde discotheken dicht te gooien.
Mee eens. Het is een luxe.

Maar wellicht wordt het voor landen tijd om anders naar inreisverboden en quarantaines te gaan kijken in tijden van vaccineren.
 

JMD

Well-known member
Dus dat zou betekenen dat we gewoon door gaan zoals het nu gaat, je in no time weer op 10000 plus besmettingen zit en de grenzen op slot gaan omdat in heel Europa niemand meer zit te wachten op ons?

Maar zou dit nou alleen maar hier in Nederland spelen?
Ik kan het me bijna niet voorstellen.
Nee, je ziet overal de besmettingen snel stijgen...
 

JMD

Well-known member
Maar wellicht wordt het voor landen tijd om anders naar inreisverboden en quarantaines te gaan kijken in tijden van vaccineren.
Jep. Sowieso zou iedereen die 2x geprikt is zonder problemen binnen moeten kunnen komen. (Janssen 1x) (mits natuurlijk > 14 dagen na 2e prik)
 

Fabian

Active member
Dus dat zou betekenen dat we gewoon door gaan zoals het nu gaat, je in no time weer op 10000 plus besmettingen zit en de grenzen op slot gaan omdat in heel Europa niemand meer zit te wachten op ons?

Maar zou dit nou alleen maar hier in Nederland spelen?
Ik kan het me bijna niet voorstellen.
Spanje en Portugal zijn inmiddels weer rood geworden. Engeland is natuulijk omhoog geschoten in de besmettingen. In Frankrijk, België en Duitsland neemt de Delta-variant ook de overhand en gaat dat natuurlijk ook leiden tot meer besmettingen. Dus we zijn echt niet de enige.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik was zaterdagavond voor het eerst sinds tijden weer in het lokale uitgaansleven. Ik weet niet of het hier representatief is voor de rest van Nederland, maar van enige handhaving op de coronamaatregelen was amper sprake.
 

Fabian

Active member
Jep. Sowieso zou iedereen die 2x geprikt is zonder problemen binnen moeten kunnen komen. (Janssen 1x) (mits natuurlijk > 14 dagen na 2e prik)
Wat hier dus het probleem is, is dat alleen velen onder de 60 hun tweede prik niet hebben gehad of net te laat krijgen.

Maar ja, het zijn rare tijden. Dan geen vakantie naar het buitenland. Volgende keer beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Max

Administrator
Forumleiding
Ik was zaterdagavond voor het eerst sinds tijden weer in het lokale uitgaansleven. Ik weet niet of het hier representatief is voor de rest van Nederland, maar van enige handhaving op de coronamaatregelen was amper sprake.

Dat zal heel erg per gemeente verschillen zoals al de gehele tijd in coronatijd.

IC capaciteit is gedaald naar 90 en in totaal liggen er nog geen 200 mensen in de ziekenhuizen met corona. Onderstreept de waanzin van het treffen van vergaande ongerichte maatregelen.
 
Bovenaan