Coronavirus 2

Satyr

Administrator
Forumleiding
Zou je je laten vaccineren tegen longkanker als dat mogelijk was?
Je vraag moet zijn: Zou je je laten vaccineren tegen longkanker als dat moet.

Ik heb niks tegen vaccins en ben ook absoluut niet van de complotten, maar deze situatie klopt van geen kant. Ik mag gerust 3x per dag naar de AH aan de overkant van mijn huis, maar de action, die figuurlijk 100 meter verder is, moest dicht en daar moet ik een afspraak maken, ook al is er geen kip in de winkel.

Het is bizar dat je moet bewijzen dat je een ziekte niet hebt. En ik zou het nog doen ook, als ik dan mag stoppen met mondkapjes en gewoon naar de kroeg en bouwmarkt kan.
 

ALenstra

Well-known member
Ik zit ook niet te wachten op een samenleving waar je overal moet aantonen dat je negatief getest bent of een vaccinatiebewijs bij je moet hebben.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik zit ook niet te wachten op een samenleving waar je overal moet aantonen dat je negatief getest bent of een vaccinatiebewijs bij je moet hebben.
Als iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren, wat is er dan op tegen om alles voor iedereen gewoon weer open te gooien. De mensen die gavaccineerd zijn zullen nagenoeg zeker niet meer ernstig ziek kunnen worden, dus wat is dan het probleem als je iemand tegen komt die niet gevaccineerd is?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Als iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren, wat is er dan op tegen om alles voor iedereen gewoon weer open te gooien. De mensen die gavaccineerd zijn zullen nagenoeg zeker niet meer ernstig ziek kunnen worden, dus wat is dan het probleem als je iemand tegen komt die niet gevaccineerd is?

Het probleem waar ik mee zit: Ook zonder vaccin worden nagenoeg alle mensen niet ernstig ziek. Waarom dan een vaccin moeten nemen?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Het probleem waar ik mee zit: Ook zonder vaccin worden nagenoeg alle mensen niet ernstig ziek. Waarom dan een vaccin moeten nemen?

Dat heeft met een aantal factoren te maken.

- Het virus is heel erg besmettelijk en slaat daardoor sneller over van mens tot mens dan andere virussen.
- Dit virus tast specifiek de longen aan, waardoor relatief veel mensen ademhalingsproblemen krijgen.
- Gelukkig is het mortaliteitscijfer relatief laag, maar daar zit wel een kanttekening aan, wat te maken heeft met het vorige punt. Namelijk dat relatief gezien veel mensen aan de beademing moeten tijdens de behandeling van hun besmetting.
- Er zit altijd een grens aan het aantal beschikbare bedden, de benodigde apparatuur en aantal verplegers. Dus je kunt een beperkt aantal mensen tegelijk de juiste zorg geven.
- Als teveel mensen tegelijk besmet zijn, dan kom je op een punt dat de zorg overbelast raakt, waardoor mensen niet de juiste behandeling kunnen krijgen. Hierdoor loopt het aantal sterfgevallen automatisch op.
- Als je structureel meer dan gemiddeld veel mensen in het ziekenhuis hebt, heeft dit uiteraard ook gevolgen voor andere behandelingen. Hierdoor dreigt er een situatie dat ook niet-covid gerelateerde patiënten niet de juiste zorg kunnen krijgen. Met alle gevolgen van dien.
- Er is slechts enigszins sprake van een profiel van de gemiddelde patiënt die ernstig ziek wordt van covid. Met andere woorden, er zijn teveel variabelen. Er zijn teveel op het eerste oog gezonde mensen toch ernstig ziek geworden, of zelfs overleden. Waardoor je niet kunt sturen op een specifieke vaccinatiestrategie.
- Een kenmerk van een virus is dat het muteert. Wat betekent dat als je een virus vrij rond laat gaan, de kans groot is dat deze zich muteert tot een veel gevaarlijkere variant.

Dit alles zorgt ervoor dat een volledige vaccinatie voor de gehele bevolking in mijn ogen de beste keus is. We moeten nooit in een situatie komen dat een ziekenhuis moet beslissen wie de juiste zorg krijgt en wie niet. Of erger nog: wie er sterft en wie er blijft leven.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
- Poeh, hoeveel bedden en ziekenhuizen hebben de kabinetten Rutte ook alweer afgeschaft?
- En hoeveel bedden en ziekenhuizen staan er momenteel in de planning om toe te voegen?

En het zit me niet lekker dat ik met een vaccin toch nog een mondkapje op zou moeten. Ik ben dan beschermd, maar eigenlijk toch niet blijkbaar.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
- Poeh, hoeveel bedden en ziekenhuizen hebben de kabinetten Rutte ook alweer afgeschaft?
- En hoeveel bedden en ziekenhuizen staan er momenteel in de planning om toe te voegen?

En het zit me niet lekker dat ik met een vaccin toch nog een mondkapje op zou moeten. Ik ben dan beschermd, maar eigenlijk toch niet blijkbaar.

Daar heb ik van de week ook iets over gezegd. Daar is terecht heel veel kritiek op. Desalniettemin is het niet realistisch om te denken aan bijvoorbeeld een verdriedubbeling van het aantal IC-bedden. Je moet ook het benodigde zorgpersoneel daarvoor hebben. En dan nog, er zit altijd een grens aan zoals ik al zei. Het is gewoon geen optie om een virus als dit gewoon z'n gang te laten gaan. Het zal altijd zo goed als mogelijk onder controle moeten blijven. Dus het alternatief voor vaccinatie is tot in lengte der jaren in (gedeeltelijke) lockdown. Dat wil volgens mij niemand.

Dat je ondanks vaccinatie toch een mondkapje moet dragen, heeft ook weer met twee dingen te maken. Namelijk dat een vaccin weliswaar heel goed beschermt, maar nooit volledig. Pfizer beschermt bijvoorbeeld 92% van de gevaccineerden. Dus van de 100 mensen beschermt het 8 mensen niet voldoende. En je weet natuurlijk niet wie wel volledig beschermd is en wie niet. Daarnaast is er nog onvoldoende bewijs dat gevaccineerde mensen het virus niet kunnen overdragen. Dus ook al is de kans dat je zelf ernstig ziek wordt tot bijna nul gereduceerd, dan is het nog niet zeker dat je iemand anders niet alsnog kunt besmetten.
 

Maasveld

Well-known member
Je vraag moet zijn: Zou je je laten vaccineren tegen longkanker als dat moet.
Het ging me specifiek om je opmerking dat je niet snapt dat je je laat vaccineren tegen iets waarvoor je eerst moet testen of je het hebt. Dat geldt in principe voor elke ziekte.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Daarnaast is er nog onvoldoende bewijs dat gevaccineerde mensen het virus niet kunnen overdragen. Dus ook al is de kans dat je zelf ernstig ziek wordt tot bijna nul gereduceerd, dan is het nog niet zeker dat je iemand anders niet alsnog kunt besmetten.

Net als iemand zonder het vaccin dus ;)
 

De Wolf

Well-known member
Kans dat je dood gaat of in het ziekenhuis komt te liggen is inderdaad niet groot beneden de vijftig jaar.
Andere klachten zoals langdurige vermoeidheid en verlies van reuk en smaak komt nog wel veel voor bij jongere mensen. Ik zit daar niet op te wachten dus alleen dat is voor mij al een rede voor een prik te halen.

Die testen zal ook nog een maand twee duren. Daarna is het misschien nog een tijdje bij mensen die geen prik hebben gehad.
 

Eef de Kip

Well-known member
We zitten inmiddels boven de 10% positief besmettingen en boven de 800 bezette IC bedden dus alle positieve verhalen dat we inmiddels over het hoogtepunt zijn kunnen we wel even laten voor wat het is. Vaccineren gaat nu wel behoorlijk rap dus hopelijk krijgen we daar snel de resultaten van te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Forza AZ

Well-known member
We zitten inmiddels boven de 10% positief besmettingen.
Is dat percentage nog wel goed te vergelijken met eerder? Van de "test-voor-toegang" testen worden volgens mij alleen de positieve doorgegeven aan de GGD. Als ze die meetellen in het berekenen van het percentage, dan kom je natuurlijk automatisch hoger uit dan eerder.
 

JMD

Well-known member
Is dat percentage nog wel goed te vergelijken met eerder? Van de "test-voor-toegang" testen worden volgens mij alleen de positieve doorgegeven aan de GGD. Als ze die meetellen in het berekenen van het percentage, dan kom je natuurlijk automatisch hoger uit dan eerder.
Dit dus...



Overigens was het hier vandaag in de Bollenstreek weer bijna als 'vanouds'. Ik moest van Hillegom naar Lisse en was gelukkig met de fiets, want anders had ik in kilometers file gestaan. Enige verschil met 'normaal' is dat het nu bijna alleen maar Nederlanders waren (bijna alleen maar auto's met NL nummerbord), en anders zijn het vooral bussen en veel Duitsers, Belgen en Fransen met de auto.
 

Joost

Well-known member
Is dat percentage nog wel goed te vergelijken met eerder? Van de "test-voor-toegang" testen worden volgens mij alleen de positieve doorgegeven aan de GGD. Als ze die meetellen in het berekenen van het percentage, dan kom je natuurlijk automatisch hoger uit dan eerder.
Het aantal testen dat op die manier terechtkomen in de resultaten is echt heel beperkt.
 

Joost

Well-known member
We zitten inmiddels boven de 10% positief besmettingen en boven de 800 bezette IC bedden dus alle positieve verhalen dat we inmiddels over het hoogtepunt zijn kunnen we wel even laten voor wat het is. Vaccineren gaat nu wel behoorlijk rap dus hopelijk krijgen we daar snel de resultaten van te zien.
Dat is niet helemaal juist.
De gemiddelde IC opnames zitten al een aantal dagen op zo'n 10% daling tov een week ervoor. Maar omdat de ligtijd op de IC betrekkelijk lang is duurt het ook eventjes voordat het ook in de bezetting doorwerkt. Al is de grens van 800 wel een mentale, in cijfers is er nauwelijks verschil met de 798 die er op 8 april waren (cijfers LCPS). De gemiddelde uitstroom op de IC is nog ongeveer op het niveau eind maart. Begin april steeg het opnamegemiddelde op de IC redelijk vlot. Je kan met vrije grote zekerheid wel zeggen dat de IC bezetting bovenop haar piek zit. NICE heeft ietsje andere cijfers maar kent hetzelfde patroon.

Het aantal besmettingen blijft wel hoog maar dat lijkt weer helemaal los te staan van de ziekenhuisbezetting. Het blijft gewoon wachten op warmer weer, toen we dat voor Pasen hadden zakte alles gelijk.
 

gevegt

Well-known member
Harry Hol debunkd op YT ongeveer een jaar uitspraken van oa Jensen en Engel op een vrij grappige manier.
Hij krijgt zulke zware bedreigingen dat hij camera en politiebewaking heeft gekregen.
 
Bovenaan