Coronavirus 2

Jamel

Administrator
Forumleiding
Nu even serieus. Ik snap jouw punt, maar Van Ark was een jaar geleden nog geen minister. Hugo heeft dat toegezegd. Tamara is er later bijgekomen om Hugo te ontlasten van dit soort dingen.

Daar heb je gelijk in, maar dan nog heeft ze in die 9 maanden dat ze nu minister is voor precies nul extra bedden gezorgd. Hugo heeft er in de eerste golf daarentegen wél voor gezorgd dat er destijds veel meer bedden beschikbaar kwamen.
 

gevegt

Well-known member
Daar heb je gelijk in, maar dan nog heeft ze in die 9 maanden dat ze nu minister is voor precies nul extra bedden gezorgd. Hugo heeft er in de eerste golf daarentegen wél voor gezorgd dat er destijds veel meer bedden beschikbaar kwamen.
Ligt dat niet aan het personeel wat er toen wel was, maar nu niet meer?
 

erka

Well-known member
Daar heb je gelijk in, maar dan nog heeft ze in die 9 maanden dat ze nu minister is voor precies nul extra bedden gezorgd. Hugo heeft er in de eerste golf daarentegen wél voor gezorgd dat er destijds veel meer bedden beschikbaar kwamen.

Yep, door alle reguliere zorg te stoppen. Dat is nu niet gebeurd. Overigens was dat ook niet door Hugo maar door Martijn van Rijn.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ligt dat niet aan het personeel wat er toen wel was, maar nu niet meer?

Yep, door alle reguliere zorg te stoppen. Dat is nu niet gebeurd.
Overigens was dat ook niet door Hugo maar door Martijn van Rijn.

Dat begrijp ik, dat was natuurlijk een tijdelijke oplossing. Maar uiteindelijk is er destijds ook door menigeen geconstateerd dat het in voorgaande jaren wegbezuinigen van een gedeelte van de IC-capaciteit een slechte zaak was. En dat er structureel meer capaciteit zou moeten komen. Sowieso is volmondig toegegeven dat de werkdruk in de zorg te hoog is. Maar vervolgens is er tot nu toe dus niks aan gedaan.
 

erka

Well-known member
Dat klopt. En wat ik nou ook slecht vindt aan Van Ark is dat die haar tijd verdoet met of je nou iedereen een zorgbonus moet geven of de helft van de mensen en dan een 2x zo hoge. Daar zijn natuurlijk talloze ambtenaren + een accountant al wekenlang mee bezig.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dat klopt. En wat ik nou slecht vindt aan Van Ark is dat die haar tijd verdoet met of je nou iedereen een zorgbonus moet geven of de helft van de mensen en dan een 2x zo hoge. Daar zijn natuurlijk talloze ambtenaren + een accountant al wekenlang mee bezig.

Dat gaat inderdaad echt helemaal nergens over. Tijdens Prinsjesdag was al maanden bekend dat meer mensen door werkgevers werden aangemeld dan vooraf gedacht. Dus die 500 per zorgmedewerker hadden ze überhaupt nooit mogen noemen.

Waar ik helemaal van m'n stoel van viel was dat ze op een gegeven moment zei dat enkel mensen in de gezondheidszorg zich de frontlinie mogen noemen en daarmee alle andere vormen van zorg dus niet. Daar werd ze direct ook hard op aangepakt.
 

gevegt

Well-known member
Dat klopt. En wat ik nou ook slecht vindt aan Van Ark is dat die haar tijd verdoet met of je nou iedereen een zorgbonus moet geven of de helft van de mensen en dan een 2x zo hoge. Daar zijn natuurlijk talloze ambtenaren + een accountant al wekenlang mee bezig.
Hier maakt ze een cruciale fout. Zij moet beslissen over de bonus en het niet overlaten aan de Kamer.
 

gevegt

Well-known member
Dat begrijp ik, dat was natuurlijk een tijdelijke oplossing. Maar uiteindelijk is er destijds ook door menigeen geconstateerd dat het in voorgaande jaren wegbezuinigen van een gedeelte van de IC-capaciteit een slechte zaak was. En dat er structureel meer capaciteit zou moeten komen. Sowieso is volmondig toegegeven dat de werkdruk in de zorg te hoog is. Maar vervolgens is er tot nu toe dus niks aan gedaan.
Dat kun je haar niet aanrekenen. Dat is het beleid al jaren. Niet kijken wat er nodig is, maar kijken wat de kosten zijn.
Komt bij dat het jaren duurt om mensen op te leiden naar dat niveau, zie de posten van BH.
Ondanks alles blijft de hoofdverantwoordelijke gewoon de grootste partij van Nederland.
 

JMD

Well-known member
Dat begrijp ik, dat was natuurlijk een tijdelijke oplossing. Maar uiteindelijk is er destijds ook door menigeen geconstateerd dat het in voorgaande jaren wegbezuinigen van een gedeelte van de IC-capaciteit een slechte zaak was. En dat er structureel meer capaciteit zou moeten komen.
Maar dat laatste geeft bv Van Haga ook al maanden aan en dan krijgt hij continu de repliek: ja maar IC-personeel kan je niet binnen 1 jaar opleiden.
En dat laatste lijkt me waar. Dan kan je het toch Van Ark ook niet kwalijk nemen dat ze binnen 1 jaar niet meer IC-personeel heeft gevonden?

Dat daar structureel mensen bij moeten lijkt me logisch. maar dat binnen 1 jaar regelen lijkt me nou niet haalbaar.
 

De Wolf

Well-known member
Maar dat laatste geeft bv Van Haga ook al maanden aan en dan krijgt hij continu de repliek: ja maar IC-personeel kan je niet binnen 1 jaar opleiden.
En dat laatste lijkt me waar. Dan kan je het toch Van Ark ook niet kwalijk nemen dat ze binnen 1 jaar niet meer IC-personeel heeft gevonden?

Dat daar structureel mensen bij moeten lijkt me logisch. maar dat binnen 1 jaar regelen lijkt me nou niet haalbaar.

Het opleiden zal nog wel kunnen maar het personeel binnen de zorg is schaars.
 

JMD

Well-known member

Tuurlijk was het 'onder voorbehoud', maar als je binnen 2,5 dag je zo mooi gepresenteerde plannen van afgelopen dinsdag alweer onderuit haalt dan moet je je misschien gaan afvragen of het wel zo verstandig was om afgelopen dinsdag die plannen te presenteren.

Ook opvallend dat nergens 'aantallen' genoemd zijn, alleen maar 'bij genoeg daling'...
 

Joost

Well-known member
De letterlijke tekst;


Relevante passage;
En de eerste stap zetten we als we zien dat we over de piek van de derde golf heen raken. Daarbij kijken we naar de dagelijkse ziekenhuisopnames. Als we over die piek heen raken, durven we de risico’s van verdere versoepeling aan, met kleinere stappen aan het begin en ongetwijfeld grotere en snellere stappen als de kwetsbaarste groepen zijn gevaccineerd.

Feit uit de cijfers; we zijn over de piek heen (nipt dat wel overigens)
 

JMD

Well-known member
De letterlijke tekst;


Relevante passage;


Feit uit de cijfers; we zijn over de piek heen (nipt dat wel overigens)
Ja klopt. Alleen werd in allerlei overheidsdocumenten wel 28 april genoemd als eerste versoepeling. Had er dan gewoon van gemaakt: het eerste wat we versoepelen is dit, het tweede dat enz...
En zeker omdat we afgelopen dinsdag zo ongeveer op de piek zaten, was de kans dat 28 april versoepeld zou worden bijna nihil. Noem die datum dan niet (ook niet in de publicaties vanuit de overheid)
 

Batigoal

Well-known member

Tuurlijk was het 'onder voorbehoud', maar als je binnen 2,5 dag je zo mooi gepresenteerde plannen van afgelopen dinsdag alweer onderuit haalt dan moet je je misschien gaan afvragen of het wel zo verstandig was om afgelopen dinsdag die plannen te presenteren.

Ook opvallend dat nergens 'aantallen' genoemd zijn, alleen maar 'bij genoeg daling'...

Sowieso snap ik niet waarom ze zo nodig altijd maar een periode of streefdatum moeten noemen. Het is na een jaar toch wel duidelijk dat het niet te voorspellen valt en vaak tegenvalt? Noem gewoon geen data meer, dan raken de mensen ook minder gefrustreerd als het dan nog niet blijkt te kunnen.
 

JMD

Well-known member
Sowieso snap ik niet waarom ze zo nodig altijd maar een periode of streefdatum moeten noemen. Het is na een jaar toch wel duidelijk dat het niet te voorspellen valt en vaak tegenvalt? Noem gewoon geen data meer, dan raken de mensen ook minder gefrustreerd als het dan nog niet blijkt te kunnen.
Dat dus.

Maar goed, het is de afgelopen keren in de week naar een persconferentie toe vaak zo geweest dat 1 week van tevoren Rutte en/of De Jonge een quoot liet vallen over 'dat er naw wel versoepelingen komen volgende week', om later die week vervolgens ingehaald te worden door allerlei commentaren en dan op zondag bij het overleg in het Catshuis bleek toch niks te kunnen. Wie weet is het deze keer wel andersom. :)
 

JMD

Well-known member
En noem je geen datum, word Nederland boos omdat er geen perspectief is
Punt is alleen dat je als je komt met een datum, die reëel moet zijn. Iedereen kon vorige week al zien dat 28 april echt te vroeg was. En Rutte heeft het zelf ook deels verknald door sinds december constant te zeggen 'dat bij de volgende persconferentie er echt versoepeld kan worden'. In januari werd er eerst nog verzwaard (avondklok), maar die zou er met de volgende écht af gaan. Toen in februari ging het wel beter, maar kon niet versoepeld worden door de Britse variant (100.000 besmettingen per dag zouden er komen), en zo was er steeds elke keer wel wat.

Kijk nu naar het VK, daar zijn nooit data genoemd, tot begin maart, toen kwamen er 4 data over stappen hoe de samenleving weer open gaat, die in maart werd gehaald, die in april deze week ook...
 
Bovenaan