Coronavirus 2

Joost

Well-known member
Mag een demissionair kabinet eigenlijk wetten maken?
Ja, een demissionair kabinet kan juridisch gewoon alles wat een normaal kabinet ook kan. Dat is ook niet zo gek want iedere wet moet door de tweede kamer, en die bestaat nog steeds uit dezelfde 150 gekozen leden.

Alleen is het gewoonlijk zo dat er enkel wetten worden gemaakt met een spoedeisend karakter.
 

Joost

Well-known member
Geen idee wat er nu weer gebeurt is maar het RIVM heeft weer wat testuitslagen gevonden lijkt het.

Volgens de cijfers zijn er namelijk op 16 februari 45.376 testen uitgevoerd.
Exclusief de dichte teststraat van 7 februari is het gemiddelde van de afgelopen maand zo'n 30.000 per dag en nooit hoger dan 36.000.

Ik vermoed dat er veel testen bij zitten van de grote acties want het percentage positief is over die 45376 maar 9,8 procent. Voor het eerst sinds 1 oktober is het percentage onder de 10%.

Veel testen=veel positieve testen dus het aantal van vandaag zegt weer betrekkelijk weinig.

Wat wél informatie geeft is de ziekenhuisbezetting en dat is niet zulk goed nieuws, de gemiddelde opnames zijn heel lichtjes gestegen en ook de bezetting is stabiel.
 

Atreides

Well-known member
De uitspraak is wel 'geschorst' he , dat is wel heel uitzonderlijk. En de reden lijkt me nogal afwijkend van diezelfde uitspraak. Maar waarschijnlijk komt er toch een spoedwet, dus.

Tja, een pandemie is ook heel uitzonderlijk dus je hebt alle redenen om af te wijken.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
 

JMD

Well-known member
Rutte ziet weinig mogelijkheden tot versoepeling... Op het moment dat de cijfers gemiddeld 3500-4000 per dag zijn, de laagste sinds begin oktober (toen alles nog open was (op 1,5m)). Mind you, de lockdown ging half december in toen we op 12.000 zaten...

Dus eerst lopen de aantallen significant terug maar kan er niet versoepeld worden vanwege de Britse variant. Dan blijken de cijfers toch 'iets' minder erg te zijn en dan ga je de kaarten zetten op andere varianten en daarom kan je niet versoepelen. Tsja, virussen muteren altijd en zullen dat ook altijd blijven doen. Als je angstig af gaat zitten wachten tot er helemaal geen virussen meer zijn die muteren dan kan je lang wachten...

"Er is nog nooit iemand bevrijd door risicomijdend beleid" is wel een mooie quote die ik tegenkwam, en dat geldt hier ook bij... Je zal toch iets moeten doen, want anders blijven we hiermee bezig.
 

Eef de Kip

Well-known member
Wacht nou gewoon volgende week af, ik denk dat er mbt middelbaar onderwijs echt wel wat versoepelingen komen hoor.
 

Joost

Well-known member
Als de kapper maar opengaat en er voor Middelbare scholieren wat gebeurt mag de rest van de maatregelen wel blijven.
 

Bonehead

Well-known member
Ik zou het wel fantastisch vinden en geheel in de lijn van het beleid om alle zeilen bij te zetten om de avondklok juridisch voor elkaar te krijgen om hem dinsdag af te schaffen
 

Eef de Kip

Well-known member
Vandaar dat ik er ook niet op reken maar goed, ik weet sowieso niet wat ik allemaal moet doen na 9 uur 's avonds. Ben je een maand of 2 verder dan is het wel weer anders natuurlijk.
 
Bovenaan