Coronavirus 2

Maasveld

Well-known member
Gewoon allemaal buiten blijven, dan is er niets aan de hand en kun je gewoon op vakantie, naar de kermis en op het terras zitten.
 

Hankie

Well-known member
Kennissen van ons zijn tegen de adviezen in naar Kroatië gegaan, die hebben gewoon het voornemen direct weer te gaan werken ook al werkt er 1 in een zwembad...
 

JMD

Well-known member
Kennissen van ons zijn tegen de adviezen in naar Kroatië gegaan, die hebben gewoon het voornemen direct weer te gaan werken ook al werkt er 1 in een zwembad...
Dat advies sloeg ook nergens op. Kroatië had vorige week 'maar' 350 besmettingen...
 

erka

Well-known member
Moet altijd lachen om die "risicolanden". Qua toename van besmettingen is de top 3 in Europa momenteel: 1. Roemenië 2. België 3. Nederland.
Nederland is zelf één van de grootste risicolanden. Dus ik zou me niet zo druk maken om die andere landen. Grootste bron is eigen land.
 

JMD

Well-known member
Moet altijd lachen om die "risicolanden". Qua toename van besmettingen is de top 3 in Europa momenteel: 1. Roemenië 2. België 3. Nederland.
Nederland is zelf één van de grootste risicolanden. Dus ik zou me niet zo druk maken om die andere landen. Grootste bron is eigen land.
Jep.

Op deze site staan de grafieken van de besmettingen in 130 landen bij elkaar en in 1 oogopslag: https://www.lemonde.fr/les-decodeur...=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1596202709 en dan zie je dat NL idd zo ongeveer de grootste stijging heeft qua besmettingen.

Overigens wordt de curve in België en Roemenië alweer iets 'platter', dus grote kans dat wij over 1 week bovenaan staan. (alhoewel de toename van de toename in NL ook minder wordt, dus van toenemend stijgend naar afnemend stijgend)

En verder: in maart moesten we in lockdown omdat de ziekenhuizen overstroomden en de IC's dreigden vol te raken. Toen vond ik al die maatregelen zeer nodig. Nu, ondanks dat het al weken toeneemt, nemen de ziekenhuis/IC-bezettingen wel ietsje toe, maar ook niet veel. Dus: tuurlijk moet je het in de gaten houden, en zoveel mogelijk proberen in te dammen, maar de paniek die hier en daar ontstaat vind ik echt overdreven. (net als met dat quarantaine afdwingen, dat had in maart moeten gebeuren. Toen gebeurde dat niet, waarom nu wel?)
 

erka

Well-known member
Toen heeft men het gigantisch onderschat. Ik heb liever dat ze het iets overschatten. De kunst is om niet te streng te worden maar wel genoeg te doen en ook nog maatschappelijk draagvlak te houden. Daarom ben ik weinig kritisch op Rutte en De Jonge. Zij moeten al die belangen afwegen, dat lijkt me enorm lastig.
 

Joost

Well-known member
Het verhaal rond het verzorgingstehuis in Maassluis is aardig stuitend ondertussen.

17 van de 21 bewoners en 18 medewerkers raakten besmet op de enige afdeling die geen ventilatie met buitenlucht had.

Maar volgens het RIVM hebben de medewerkers geluncht op te korte afstand en zo het virus verspreid.
Datzelfde RIVM concludeert dat zelfs in een huissituatie hooguit 1 op de 6 huisgenoten besmet raken.
 

Joost

Well-known member
Toen heeft men het gigantisch onderschat. Ik heb liever dat ze het iets overschatten. De kunst is om niet te streng te worden maar wel genoeg te doen en ook nog maatschappelijk draagvlak te houden. Daarom ben ik weinig kritisch op Rutte en De Jonge. Zij moeten al die belangen afwegen, dat lijkt me enorm lastig.
Ze hadden zichtbaarder moeten en kunnen zijn tijdens de zomer in mijn ogen.
 

Maasveld

Well-known member
Ja, en ook 'contacten' met coronapositievegevallen wil men in quarantaine hebben. Vraag me alleen af hoe men dit in hemelsnaam gaat handhaven en ik ben tevens bang dat jongeren zich dan helemaal niet meer laten testen... Dat kan wel eens een nadelig gevolg hiervan zijn.
Dienen dan ook complete teams in quarantaine te gaan wanneer 1 speler besmet is? Of geldt daarvoor onderstaande?

En ik vraag me af als je 'contact' had met iemand met corona en dus in quarantaine moet, of je dan een test kan doen en als die dan 'negatief' is (dus: je hebt geen corona) of je dan weer uit quarantaine kan...
 

JMD

Well-known member
Geen idee...
Men kan momenteel al niet eens de quarantaine handhaven van de 'besmette' gevallen...

De Jonge is er inmiddels ook achter dat het niet handig is al een half plan te droppen... Het plan voor quarantaine via het bron/contactonderzoek is even de ijskast in.. (net zoals de overhaaste noodwet enz...)
 

erka

Well-known member
En een viroloog van het UMCG (Bert Niesters, jaja leuke achternaam) heeft toegegeven dat het afraden van mondkapjes in het voorjaar ook te maken had met het tekort erop en niet alleen omdat het niet zou helpen.

Mijn god, wat een onwaarschijnlijke beerput moet er straks open gaan. Wanneer begint de evaluatie?
 

JMD

Well-known member
En een viroloog van het UMCG (Bert Niesters, jaja leuke achternaam) heeft toegegeven dat het afraden van mondkapjes in het voorjaar ook te maken had met het tekort erop en niet alleen omdat het niet zou helpen.

Mijn god, wat een onwaarschijnlijke beerput moet er straks open gaan. Wanneer begint de evaluatie?
Zodra de corona over is...
Dus dat duurt nog wel even. Tegen die tijd zijn alle verantwoordelijken allang weg, en zijn door de baantjesmachine op andere plekken terecht gekomen. ;)


Ik heb een stuk van het kamerdebat zitten kijken, wat mij opvalt is dat niemand vraagt tot wanneer die quarantaineregels gaan aanhouden... Corona gaat echt nooit meer weg (immers eerdere coronavarianten zijn nu griepvirussen), blijven we dan altijd in quarantaine moeten als we corona hebben, ook als de pandemie al voorbij is. Tuurlijk zal dat niet zo zijn, maar vind het wel opvallend. Geeft ook weer voer aan de complotdenkers...
 

SanMark.

Well-known member
De opvolger van de Jong moet wel eisen dat deze zaak geen consequenties heeft als er allemaal lijken uit de kast komen.
 

JMD

Well-known member
De opvolger van de Jong moet wel eisen dat deze zaak geen consequenties heeft als er allemaal lijken uit de kast komen.
Ja, inderdaad...
(maar goed, ik vind het sowieso altijd al gek dat je afgerekend kan worden op fouten van je voorganger en dat als jij dat opgestapt bent het 'afgedaan' is)
 

erka

Well-known member
Zodra de corona over is...
Dus dat duurt nog wel even. Tegen die tijd zijn alle verantwoordelijken allang weg, en zijn door de baantjesmachine op andere plekken terecht gekomen. ;)


Ik heb een stuk van het kamerdebat zitten kijken, wat mij opvalt is dat niemand vraagt tot wanneer die quarantaineregels gaan aanhouden... Corona gaat echt nooit meer weg (immers eerdere coronavarianten zijn nu griepvirussen), blijven we dan altijd in quarantaine moeten als we corona hebben, ook als de pandemie al voorbij is. Tuurlijk zal dat niet zo zijn, maar vind het wel opvallend. Geeft ook weer voer aan de complotdenkers...

Dat laatste lijkt me nog niet zo ingewikkeld. Zodra er een vaccin is hoeft dat niet meer.
 

JMD

Well-known member
Dat laatste lijkt me nog niet zo ingewikkeld. Zodra er een vaccin is hoeft dat niet meer.
Dat denk jij, dat denk ik. Maar in juni hoorde ik Van Dissel of De Jonge of een andere 'hoog iemand' zeggen dat zelfs met vaccin we nog niet terug naar normaal kunnen 'want het is niet zeker of dat dan voor iedereen werkt' of zoiets...
 
Bovenaan