Coronavirus 2

ALenstra

Well-known member
Maar waarom zijn ze massaal afgekomen op het huis van Pol LIonch? Was daar een speciale aanleiding voor?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Massaal naar zee gaan helpt op de lange termijn meer dan thuisblijven. Ik blijf het volslagen idioot vinden dan we, voor cijfers die een griepgolf ook kan veroorzaken, deze beperkingen nu al maanden moeten accepteren. Met name die anderhalve meter, hou eens op met dit flauwekul. Puur willekeurig, alsof het virus na 149 cm reizen dood neervalt.

Opheffen die beperkingen en lééf weer zoals het ging voor 15 maart.

Ja, er gaan mensen dood aan corona, maar ik ken er nu meer die lijden door de stress dat hun zaak (horeca) failliet gaat, dan dat ik corona patienten ken. Dat vergeten we vaak, we moeten de corona doden redden, maar daardoor sterven er aan de andere kant mensen.
 

JMD

Well-known member
Massaal naar zee gaan helpt op de lange termijn meer dan thuisblijven. Ik blijf het volslagen idioot vinden dan we, voor cijfers die een griepgolf ook kan veroorzaken, deze beperkingen nu al maanden moeten accepteren. Met name die anderhalve meter, hou eens op met dit flauwekul. Puur willekeurig, alsof het virus na 149 cm reizen dood neervalt.

Opheffen die beperkingen en lééf weer zoals het ging voor 15 maart.

Ja, er gaan mensen dood aan corona, maar ik ken er nu meer die lijden door de stress dat hun zaak (horeca) failliet gaat, dan dat ik corona patienten ken. Dat vergeten we vaak, we moeten de corona doden redden, maar daardoor sterven er aan de andere kant mensen.

Er is denk ik ook idd weinig mis met het bezoeken van de zee, er is ruimte zat. Maar 'zomerdrukte' kan je nu echt niet gebruiken. Het probleem zat gisteren in het feit dat ineens iedereen met de trein ging...

Ben het deels met je laatste deel eens, alleen is de angst vooral dat de IC's overbevolkt raken, en dan zijn we verder van huis.
 

Maasveld

Well-known member
Massaal naar zee gaan helpt op de lange termijn meer dan thuisblijven. Ik blijf het volslagen idioot vinden dan we, voor cijfers die een griepgolf ook kan veroorzaken, deze beperkingen nu al maanden moeten accepteren. Met name die anderhalve meter, hou eens op met dit flauwekul. Puur willekeurig, alsof het virus na 149 cm reizen dood neervalt.

Opheffen die beperkingen en lééf weer zoals het ging voor 15 maart.

Ja, er gaan mensen dood aan corona, maar ik ken er nu meer die lijden door de stress dat hun zaak (horeca) failliet gaat, dan dat ik corona patienten ken. Dat vergeten we vaak, we moeten de corona doden redden, maar daardoor sterven er aan de andere kant mensen.

Oké, het leven van vóór 15 maart weer oppakken. Dat betekent dat, afgezien van corona, de zorg ook weer op normaal niveau komt. Verder zal het aantal corona-patiënten (met klachten) flink stijgen. Dan kun je dus 2 kanten op:

1) Je biedt de corona-patiënten wél zorg aan. Gevolg hiervan is dat je mensen die zorg nodig hebben na bijvoorbeeld een ongeval niet meer kunt helpen. Andere zware, noodzakelijke operaties kun je ook vergeten.

2) Je laat de reguliere zorg gewoon doorgaan en biedt geen zorg meer aan coronapatiënten. Je laat deze thuis creperen en het sterftecijfer schiet gigantisch de lucht in, ook onder 70 minners.

Welk scenario heeft jouw voorkeur?
 

Joost

Well-known member
Ieder land heeft zo ongeveer zijn eigen draai aan de beperkingen gegeven maar zijn de uitwerkingen niet in ieder land vrijwel hetzelfde?

In Nederland mogen we nog heel veel, in België bijna niets maar toch vertoond de verspreiding een vrijwel identiek beeld.

In het enige land dat het anders deed; Zweden zijn relatief veel mensen overleden maar is volgens de berichten de groepsimmuniteit wel bijna bereikt.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Oké, het leven van vóór 15 maart weer oppakken. Dat betekent dat, afgezien van corona, de zorg ook weer op normaal niveau komt. Verder zal het aantal corona-patiënten (met klachten) flink stijgen. Dan kun je dus 2 kanten op:

1) Je biedt de corona-patiënten wél zorg aan. Gevolg hiervan is dat je mensen die zorg nodig hebben na bijvoorbeeld een ongeval niet meer kunt helpen. Andere zware, noodzakelijke operaties kun je ook vergeten.

2) Je laat de reguliere zorg gewoon doorgaan en biedt geen zorg meer aan coronapatiënten. Je laat deze thuis creperen en het sterftecijfer schiet gigantisch de lucht in, ook onder 70 minners.

Welk scenario heeft jouw voorkeur?

2 natuurlijk. Want gigantisch gaat het niet worden. Hier, staat net op nu.nl

Er zijn momenteel wereldwijd 4 miljoen (miljoen, niet miljard) besmettingen, waarvan 1,5 in de VS. Er wonen 7 miljard mensen op de Aarde. Dus, 0,1% van de wereldbevolking is besmet. Niet dood, maar besmet. En voor die 0,1% moet álles wijken? Ik vind dat idioot.
 

Eef de Kip

Well-known member
Jezus Satyr, Je begrijpt toch zelf ook wel dat dit zo beperkt is juist door die maatregelen? En als je alles open gaat gooien dat percentage omhoog schiet. Maar jij gelooft dus niet in het scenario dat de IC's straks geconfronteerd kunnen worden met een hausse aan patiënten waardoor keuzes gemaakt moeten gaan worden wie wel en wie niet geholpen gaat worden?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Jezus Satyr, Je begrijpt toch zelf ook wel dat dit zo beperkt is juist door die maatregelen? En als je alles open gaat gooien dat percentage omhoog schiet. Maar jij gelooft dus niet in het scenario dat de IC's straks geconfronteerd kunnen worden met een hausse aan patiënten waardoor keuzes gemaakt moeten gaan worden wie wel en wie niet geholpen gaat worden?

Ik heb daar geen probleem mee. Nogmaals, de maatregelen van nu zorgen voor problemen bij anderen (horeca oa) en ook daar vallen slachtoffers. Ik heb liever dat de economie de voorkeur krijgt boven oude en zieke mensen met corona, die daar eventueel aan overlijden. Even heel zwart wit, maar die red (rek...) je nu voor misschien een paar maanden. Het spijt me dat ik dat niet alleen denk, maar ook zeg.
 

JMD

Well-known member
Jezus Satyr, Je begrijpt toch zelf ook wel dat dit zo beperkt is juist door die maatregelen? En als je alles open gaat gooien dat percentage omhoog schiet. Maar jij gelooft dus niet in het scenario dat de IC's straks geconfronteerd kunnen worden met een hausse aan patiënten waardoor keuzes gemaakt moeten gaan worden wie wel en wie niet geholpen gaat worden?
Klopt.

Maar het is natuurlijk wel zo dat er nu mensen aan Corona overlijden voor wie dit gewoon het laatste zetje was. Er wordt steeds gezegd dat het aantal mensen dat overlijdt door Corona groter is dan hetgeen gepubliceerd wordt (omdat de doodsoorzaak niet bekend is), maar er zijn er natuurlijk ook die overlijden door Corona (ouderen) die al dusdanig zwak waren dat een griepje dat ook had kunnen 'bewerkstelligen'. Hoe vaak gebeurt het niet bij ouderen dat ze bv ongelukkig vallen, iets breken en dan een paar maanden later overlijden.

En hoeveel ouderen overlijden nu niet doordat ze doodongelukkig en eenzaam zijn?

Let wel, ik ben echt niet voor 'gooi alles maar open', maar dat vind ik toch echt wel schrijnend.
 

De Wolf

Well-known member
Het zijn ook niet alleen ouderen. Een hoop mensen op de IC zijn nog niet eens 50 jaar en er zijn zelfs mensen in de 20 overleden.
 

JMD

Well-known member
Er zijn 17 mensen jonger dan 30 op de IC gekomen waarvan dr 3 zijn overleden.

In totaal.

Het RIVM meldt hier ( https://www.rivm.nl/documenten/epidemiologische-situatie-covid-19-in-nederland-10-mei-2020 ) iets anders qua doden, maar het is nog steeds heel weinig.

En sowieso overlijden er weleens jonge mensen.
En ook de 20 45-49 jarigen in meer dan 2 maanden vind ik nog niet eens heel schokkend eigenlijk. In totaal 12,4% ziekenhuisopnamens voor mensen onder de 50.
Daarna loopt het wel snel op. Dus ja, we moeten vooral de ouderen in de gaten houden.
 

U.G.

Well-known member
Massaal naar zee gaan helpt op de lange termijn meer dan thuisblijven. Ik blijf het volslagen idioot vinden dan we, voor cijfers die een griepgolf ook kan veroorzaken, deze beperkingen nu al maanden moeten accepteren. Met name die anderhalve meter, hou eens op met dit flauwekul. Puur willekeurig, alsof het virus na 149 cm reizen dood neervalt.

Opheffen die beperkingen en lééf weer zoals het ging voor 15 maart.

Ja, er gaan mensen dood aan corona, maar ik ken er nu meer die lijden door de stress dat hun zaak (horeca) failliet gaat, dan dat ik corona patienten ken. Dat vergeten we vaak, we moeten de corona doden redden, maar daardoor sterven er aan de andere kant mensen.

Ik neig hier ook steeds meer naar. Covid-19 is weliswaar nieuw, maar hoe het werd aangekondigd als een hollywoodesque-pandemie lijkt het niet meer schade aan te richten dan de griep-epidemie van 2018. Alleen maakt dit ontzettend veel herrie. En zoals vermeld, de maatregelen verschillen per land maar de uitwerkingen komen op 1 lijn.

Deze maatregelen komen nu supertreiterend over bij veel branches. Volksgezondheid voorop, maar dit gaat zeker niet goed zo.
 

Joost

Well-known member
Het RIVM meldt hier ( https://www.rivm.nl/documenten/epidemiologische-situatie-covid-19-in-nederland-10-mei-2020 ) iets anders qua doden, maar het is nog steeds heel weinig.

En sowieso overlijden er weleens jonge mensen.
En ook de 20 45-49 jarigen in meer dan 2 maanden vind ik nog niet eens heel schokkend eigenlijk. In totaal 12,4% ziekenhuisopnamens voor mensen onder de 50.
Daarna loopt het wel snel op. Dus ja, we moeten vooral de ouderen in de gaten houden.

Ik keek op stichting-nice naar het aantal personen dat het zieknhuis reeds verlaten heeft.
Daar staat ook het aantal mensen per leeftijdscategorie dat nog op de IC ligt en dat is heel erg weinig.

Komt ook nog bij dat de cijfers aangeven dat 70% van de overledenen onderliggende aandoeningen had. Dat aantal is zelfs nog laag want van 20% was dit niet doorgegeven.

Daarom hoop ik ook zo dat er gerichtere maatregelen gaan komen.
 

Joost

Well-known member
Ik neig hier ook steeds meer naar. Covid-19 is weliswaar nieuw, maar hoe het werd aangekondigd als een hollywoodesque-pandemie lijkt het niet meer schade aan te richten dan de griep-epidemie van 2018. Alleen maakt dit ontzettend veel herrie. En zoals vermeld, de maatregelen verschillen per land maar de uitwerkingen komen op 1 lijn.

Deze maatregelen komen nu supertreiterend over bij veel branches. Volksgezondheid voorop, maar dit gaat zeker niet goed zo.

Dat het net zoveel schade aanricht als die griepgolf klopt niet. Het aantal overleden mensen in die golf is echt lager maar dat is niet direct de graadmeter. Het was vooral onze intensive care die een explosieve groei niet aan zou kunnen en dat is door de maatregelen wel voorkomen.

Ik vraag me wel af; is er eigenlijk ook maar 1 buitenevenement geweest dat als brandhaard heeft gediend?
 
Bovenaan