Dat het net zoveel schade aanricht als die griepgolf klopt niet. Het aantal overleden mensen in die golf is echt lager maar dat is niet direct de graadmeter. Het was vooral onze intensive care die een explosieve groei niet aan zou kunnen en dat is door de maatregelen wel voorkomen.
Ja, corona zorgt idd vooral (in vergelijking met griep) voor meer ernstige ziekten (zeker bij mensen met een onderliggend ziektebeeld). Stel dat je dat al zou kunnen voorkomen (dat je bv niet meer ernstig ziek wordt, maar dat de klachten niet erger zijn dan een mild griepje) dan zou je al een heel eind zijn.
Overigens denk ik dat je met de huidige maatregelen (iha 1,5m afstand tenzij het niet anders kan, handen wassen, minder OV, geen grote evenementen) de angel van een massa-explosie van zieken al flink eruit hebt gehaald.
Het eerste weekend na de lockdown was het op zaterdag heel mooi weer en was het hardstikke druk aan het strand enz, de rijen stonden (zeker niet op 1,5m) ellenlang bij patatboer, ijskraam enz... Is daar ooit een 'piek' uit gekomen? Nee. Op 11 april stonden ze hier in de Bollenstreek (de bollenvelden stonden toen schitterend in bloei) rijendik bij de bollenvelden, zeker niet op 1,5m. Mensen kwamen uit het hele land. Is daar ooit een 'piek' uit gekomen? Nee.
In Duitsland zit de R0 nu weer boven de 1 (alhoewel die vrijdag nog op 0,81 ofzo stond, dus het lijkt me dat of die van vrijdag of die van gisteren niet klopte (en ook, hoe meet je die R0?)), en wijst men op demonstraties van 'gekkies' tegen de lockdown. Maar die waren afgelopen week. Dat heeft dus (gezien incubatietijd enz) nog geen invloed op die R0.
Buiten kan er imo al echt veel meer, zelfs 1,5m is volgens mij niet eens nodig (je moet natuurlijk niet in elkaars gezicht gaan zitten niesen enz). Binnen daarentegen moet je echt goed oppassen, zeker omdat die aerosols toch een grote rol lijken te spelen. Maar die schijnen minder gevaarlijk te zijn bij bepaalde temperaturen en luchtvochtigheid, dus zaak om dat uit te zoeken.