Coronavirus 2

Atreides

Well-known member
Ik keek op stichting-nice naar het aantal personen dat het zieknhuis reeds verlaten heeft.
Daar staat ook het aantal mensen per leeftijdscategorie dat nog op de IC ligt en dat is heel erg weinig.

Komt ook nog bij dat de cijfers aangeven dat 70% van de overledenen onderliggende aandoeningen had. Dat aantal is zelfs nog laag want van 20% was dit niet doorgegeven.

Hoge bloeddruk kwalificeerd ook als een onderliggende aandoening en dan vallen er ineens wel heel veel mensen onder.

De balanceeract blijft lastig, want ook de gezondheid van mensen komt in het gedrang bij baanverlies.
 

U.G.

Well-known member
Dat het net zoveel schade aanricht als die griepgolf klopt niet. Het aantal overleden mensen in die golf is echt lager maar dat is niet direct de graadmeter. Het was vooral onze intensive care die een explosieve groei niet aan zou kunnen en dat is door de maatregelen wel voorkomen.

Het is inderdaad niet de graadmeter, maar toen was er ook sprake van een opnamestop bij ziekenhuizen. De zorg was er toen ook gewoon niet klaar voor, maar dat ging minder gepaard met hysterie. Alleen duurde de IC verblijven korter idd.
 

JMD

Well-known member
Ik vraag me wel af; is er eigenlijk ook maar 1 buitenevenement geweest dat als brandhaard heeft gediend?
Nope.

Bij alle zaken die als superspread bekend zijn het naw de binnenlocaties die het verspreid hebben:
* kerkdienst in Kessel en Biblebelt
* carnaval (drukke café's)
* wintersport (après ski in de kroegen)
* Atalanta - Valencia (gespeeld in Milaan, waardoor ook de ATalantasupporters en masse met de bus moesten)
* Liverpool - Atletico (beide duels natuurlijk in de open lucht, maar uitsupporters hangen bij een Europees duel vaak de hele dag in de stad in kroegen)
* ook nu weer in Seoul, de corona gevallen zijn gekomen in clubs (dus binnen)

Sterker nog: op 8 maart speelde Feyenoord in de Kuip tegen nota bene Willem II. De Kuip was uitverkocht. Toch geen superspreadevenement. Een andere Brabantse club, PSV, speelde in Groningen op dezelfde dag, Groningen heeft zo ongeveer de minste besmettingen van heel Nederland. Brabant was op dat moment echt de brandhaard van NL qua corona.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Dat het net zoveel schade aanricht als die griepgolf klopt niet. Het aantal overleden mensen in die golf is echt lager maar dat is niet direct de graadmeter. Het was vooral onze intensive care die een explosieve groei niet aan zou kunnen en dat is door de maatregelen wel voorkomen.
Ja, corona zorgt idd vooral (in vergelijking met griep) voor meer ernstige ziekten (zeker bij mensen met een onderliggend ziektebeeld). Stel dat je dat al zou kunnen voorkomen (dat je bv niet meer ernstig ziek wordt, maar dat de klachten niet erger zijn dan een mild griepje) dan zou je al een heel eind zijn.

Overigens denk ik dat je met de huidige maatregelen (iha 1,5m afstand tenzij het niet anders kan, handen wassen, minder OV, geen grote evenementen) de angel van een massa-explosie van zieken al flink eruit hebt gehaald.

Het eerste weekend na de lockdown was het op zaterdag heel mooi weer en was het hardstikke druk aan het strand enz, de rijen stonden (zeker niet op 1,5m) ellenlang bij patatboer, ijskraam enz... Is daar ooit een 'piek' uit gekomen? Nee. Op 11 april stonden ze hier in de Bollenstreek (de bollenvelden stonden toen schitterend in bloei) rijendik bij de bollenvelden, zeker niet op 1,5m. Mensen kwamen uit het hele land. Is daar ooit een 'piek' uit gekomen? Nee.

In Duitsland zit de R0 nu weer boven de 1 (alhoewel die vrijdag nog op 0,81 ofzo stond, dus het lijkt me dat of die van vrijdag of die van gisteren niet klopte (en ook, hoe meet je die R0?)), en wijst men op demonstraties van 'gekkies' tegen de lockdown. Maar die waren afgelopen week. Dat heeft dus (gezien incubatietijd enz) nog geen invloed op die R0.


Buiten kan er imo al echt veel meer, zelfs 1,5m is volgens mij niet eens nodig (je moet natuurlijk niet in elkaars gezicht gaan zitten niesen enz). Binnen daarentegen moet je echt goed oppassen, zeker omdat die aerosols toch een grote rol lijken te spelen. Maar die schijnen minder gevaarlijk te zijn bij bepaalde temperaturen en luchtvochtigheid, dus zaak om dat uit te zoeken.
 

Forza AZ

Well-known member
Sterker nog: op 8 maart speelde Feyenoord in de Kuip tegen nota bene Willem II. De Kuip was uitverkocht. Toch geen superspreadevenement. Een andere Brabantse club, PSV, speelde in Groningen op dezelfde dag, Groningen heeft zo ongeveer de minste besmettingen van heel Nederland. Brabant was op dat moment echt de brandhaard van NL qua corona.
Uitsupporters mengen natuurlijk niet of nauwelijks met de thuissupporters bij deze wedstrijden. Ze hebben hooguit het personeel bij het uitvak aan kunnen steken.
 

Maasveld

Well-known member
Ik keek op stichting-nice naar het aantal personen dat het zieknhuis reeds verlaten heeft.
Daar staat ook het aantal mensen per leeftijdscategorie dat nog op de IC ligt en dat is heel erg weinig.

Komt ook nog bij dat de cijfers aangeven dat 70% van de overledenen onderliggende aandoeningen had. Dat aantal is zelfs nog laag want van 20% was dit niet doorgegeven.

Daarom hoop ik ook zo dat er gerichtere maatregelen gaan komen.

Tja, ik heb een lichte vorm van astma. Zou ik dan ook onder de categorie met onderliggende aandoeningen vallen?
 

gevegt

Well-known member

De Wolf

Well-known member
Ik vraag me wel af; is er eigenlijk ook maar 1 buitenevenement geweest dat als brandhaard heeft gediend?

In een aantal sloppenwijken / kampen zijn wel grote uitbraken geweest. Deze mensen leven veelal dicht op elkaar dus in de buitenlucht lijkt het ook te verspreiden.
 

Batigoal

Well-known member
Tja, ik heb een lichte vorm van astma. Zou ik dan ook onder de categorie met onderliggende aandoeningen vallen?

Ja. Wij hebben uitgerekend dat er in mijn team van collega's (12 man) in totaal 7 mensen in de risicocategorie vallen, vanwege astma, zware hooikoorts, 1 roker, een diabeet enz. Tsja, best wel veel voorkomende aandoeningen die normaal gesproken niet zo'n probleem zijn, maar niet echt handig om dan corona te krijgen.
 

Susa

New member
Ik kon mijn zoontje om 9.00 alweer ophalen van school.

Hij was aan het hoesten en dat mag dus niet meer:eek:mg:
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ja. Wij hebben uitgerekend dat er in mijn team van collega's (12 man) in totaal 7 mensen in de risicocategorie vallen, vanwege astma, zware hooikoorts, 1 roker, een diabeet enz. Tsja, best wel veel voorkomende aandoeningen die normaal gesproken niet zo'n probleem zijn, maar niet echt handig om dan corona te krijgen.

Jammer de pammer en mooi laten creperen, zou Satyr zeggen.
 

Joost

Well-known member
Ik kon mijn zoontje om 9.00 alweer ophalen van school.

Hij was aan het hoesten en dat mag dus niet meer:eek:mg:

Mijn zoon is 8 weken lang gezond geweest en moest vanochtend plotseling een keer niezen, gelukkig lijkt het daar bij te blijven.
 

Atreides

Well-known member
Zeker, ik zal mijn collega's verzoeken om de komende anderhalf jaar binnen te blijven zodat Satyr kan darten.:duim:

Roken is echt geen onderliggende aandoening.

Verder heb ik wel een heel klein beetje het idee dat als je risicogroepen wilt isoleren of iedereen daarvoor binnen moet blijven of toch vooral die risicogroepen zelf. Het economisch offer is al ongekend groot geweest ten guste de risicogroepen sinds de start van ons Corona-beleid.

Tja, ik heb een lichte vorm van astma. Zou ik dan ook onder de categorie met onderliggende aandoeningen vallen?

Volgens mijn vader wel. Wel bijzonder dat hartpatiënten en kankerpatiënten in hetzelfde schuifje vallen.
 

Unregistere

Well-known member
Kijk, FC Dordrecht weet hoe je klinkende munt uit dit gebeuren kunt slaan:

Nadat minister-president Rutte had aangekondigd dat mondkapjes per 1 juni verplicht zijn in het openbaar vervoer heeft FC Dordrecht meteen een lading besteld in de clubkleuren bij kledingsponsor Jartazi. Ze gaan 9,95 euro per twee kosten en zijn waarschijnlijk eind van de maand verkrijgbaar in een aantal winkels in de wijken van Dordrecht en in het stadion. De helft van de opbrengst gaat naar de maatschappelijke tak van de club.

Steeds meer clubs denken hier al over na.

Zouden jullie een mondkapje van je favoriete voetbalclub of band willen dragen?
 

Batigoal

Well-known member
Roken is echt geen onderliggende aandoening.

Ik had het eigenlijk meer over risicogroepen in het algemeen en daar vallen rokers met hun verteerde longetjes natuurlijk wel onder.

Verder heb ik wel een heel klein beetje het idee dat als je risicogroepen wilt isoleren of iedereen daarvoor binnen moet blijven of toch vooral die risicogroepen zelf. Het economisch offer is al ongekend groot geweest ten guste de risicogroepen sinds de start van ons Corona-beleid.

Dat is evident, maar vriend en vijand is het erover eens dat een tweede golf een nog veel hardere klap brengt aan onze economie, dus men doet er verstandig aan om nog een beetje rekening te houden met de 1,5 meter en andere regels i.p.v. lekker met zijn allen de winkelstraten opzoeken of de trein induiken zoals dit weekend gebeurde. Tenzij die lui geen fuck geven om de economie, dat kan natuurlijk ook.
 

Batigoal

Well-known member
Kijk, FC Dordrecht weet hoe je klinkende munt uit dit gebeuren kunt slaan:



Steeds meer clubs denken hier al over na.

Zouden jullie een mondkapje van je favoriete voetbalclub of band willen dragen?

Als je het gaat dragen kun je er net zo goed een modieus en persoonlijke accessoire van maken nietwaar!

Ik ben benieuwd of iedereen hier in de regio zich aan de anderhalve meter houdt als ik met een Ajax-mondkapje ga rondlopen.
 

Atreides

Well-known member
[/FONT][/COLOR][/LEFT]

Ik had het eigenlijk meer over risicogroepen in het algemeen en daar vallen rokers met hun verteerde longetjes natuurlijk wel onder.

Okay (wel een belangrijk onderscheid wat mij betreft).

Dat is evident, maar vriend en vijand is het erover eens dat een tweede golf een nog veel hardere klap brengt aan onze economie, dus men doet er verstandig aan om nog een beetje rekening te houden met de 1,5 meter en andere regels i.p.v. lekker met zijn allen de winkelstraten opzoeken of de trein induiken zoals dit weekend gebeurde. Tenzij die lui geen fuck geven om de economie, dat kan natuurlijk ook.

Echt 1,5 meter afstand houden is wel heel moeilijk in de praktijk, maar zou eigenlijk altijd nagestreefd moeten worden. Je bent wat mij betreft ook wel een beetje af als jij je niet in hoofregel allen die regel houd.

Dat al die westerlingen weer de hort op zouden gaan was te voorspellen, maar niet minder pijnlijk. Overigens is massaal buiten zijn ogenschijnlijk veel minder risicovol en bieden winkelstraten en stranden wel voldoende ruimte. De trein daarentegen :hsv:.
 
Bovenaan