Coronavirus 2

JMD

Well-known member
Dit wist viroloog Maurice de Hond al lang.

Je kan er flauw over doen, De Hond is zeker geen viroloog, maar wel een universitair afgestudeerd sociaal geograaf en data-analist. En hij zal idd niet kunnen uitleggen of snappen waarom het virus blijkbaar niet tegen bepaalde omstandigheden kan, maar een sociaal geograaf en data-analist kan natuurlijk wel gegevens aan elkaar koppelen en conclusies trekken.
 

SanMark.

Well-known member
:)




Er begint steeds meer bewijs te komen dat luchtvochtigheid / temperatuur een grote invloed heeft op het virus. Verder zou je binnen de grootste kans lopen om het virus op te lopen en buiten veel minder... Ik vraag me af wanneer het RIVM hier ook mee gaat komen, ik mag hopen vrij snel want als dit echt klopt kan je een flink aantal maatregelen afschalen en kan je voor 'binnen' maatregelen gaan treffen (laat de klimaatbeheersing de condities leveren waarbij het coronavirus het het slechtst heeft) en daarna ook weer zaken afschalen.

Maurice de Hond kwam hier een week of 3 terug al mee
 

erka

Well-known member
Je kan er flauw over doen, De Hond is zeker geen viroloog, maar wel een universitair afgestudeerd sociaal geograaf en data-analist. En hij zal idd niet kunnen uitleggen of snappen waarom het virus blijkbaar niet tegen bepaalde omstandigheden kan, maar een sociaal geograaf en data-analist kan natuurlijk wel gegevens aan elkaar koppelen en conclusies trekken.

Ah, dat ben ik ook. Dat verklaart een hoop :eek:mg::rumcolaa:......
 

JMD

Well-known member
Maurice de Hond kwam hier een week of 3 terug al mee

Klopt. Heb het hier ook al eens vermeld. Maar steeds meer mensen komen hier nu mee, dus ik dacht hier even een update van te geven... :p
(en tevens de hoop dat het RIVM hier ook serieus naar gaat kijken, want stel dat dit echt 100% blijkt te kloppen, dan kan je best wat maatregelen afschalen (en ironisch genoeg zouden dan juist de scholen dicht moeten, want als ergens over het algemeen klimaatbeheersing ontbreekt is het daar wel...), zonder dat er gevaar is voor een hernieuwde uitbraak of opleving van het virus)
 

Maasveld

Well-known member
Klopt. Heb het hier ook al eens vermeld. Maar steeds meer mensen komen hier nu mee, dus ik dacht hier even een update van te geven... :p
(en tevens de hoop dat het RIVM hier ook serieus naar gaat kijken, want stel dat dit echt 100% blijkt te kloppen, dan kan je best wat maatregelen afschalen (en ironisch genoeg zouden dan juist de scholen dicht moeten, want als ergens over het algemeen klimaatbeheersing ontbreekt is het daar wel...), zonder dat er gevaar is voor een hernieuwde uitbraak of opleving van het virus)

Festivals kunnen dus gewoon doorgaan :duim:
 

De Wolf

Well-known member
Er zijn wel meerdere aanwijzingen dat het ventilatiesysteem een belangrijke verspreiding is. Op een aantal cruiseschepen zijn bijvoorbeeld sporen van Corona gevonden in het ventilatiesysteem en als je dat ook recirculeren zoals bijvoorbeeld je ook doet als je je airco in de auto aanzet dan is het een prima verspreiding voor virussen.
Het advies van het REHVA (organisatie voor ventilatie binnen Europa) is daarom ook om lucht direct naar buiten af te zuigen.
 

Atreides

Well-known member
Ah, dat ben ik ook. Dat verklaart een hoop :eek:mg::rumcolaa:......

Lijkt me een interessant werkveld.

Wat ik me wel afvroeg. Klopt mijn beeldvorming dat je als sociaal geograaf toch vooral voor (semi)-overheden kunt werken en eventueel NGO's?
 

erka

Well-known member
Lijkt me een interessant werkveld.

Wat ik me wel afvroeg. Klopt mijn beeldvorming dat je als sociaal geograaf toch vooral voor (semi)-overheden kunt werken en eventueel NGO's?

En vooral voor adviesbureaus die voor die overheden werken.
 

Atreides

Well-known member
En vooral voor adviesbureaus die voor die overheden werken.

Merci.

Ik veronderstel zo dat Corona ook van grote invloed is op de sociale geografie (in elk geval voor korte tijd), klopt het dat sociale geografie veel te maken heeft met Corona? Heeft je eigen werk als sociaal geograaf direct invloed op je werk Erka (los van de gebruikelijke maatregelen als social distance en veel thuiswerken)?
 

Atreides

Well-known member
Hebben ze wat, met hun mondkapjes.

Waarom twijfel jij aan mondkapjes? Daar zijn zoals ik het lees toch vrij overtuigende studies naar gedaan. Niet zozeer voor de individuele bescherming, maar de bronnen van infectie zijn zeer zeer veel minder besmettelijk als iedereen mondkapjes draagt.
 

JMD

Well-known member
Waarom twijfel jij aan mondkapjes? Daar zijn zoals ik het lees toch vrij overtuigende studies naar gedaan. Niet zozeer voor de individuele bescherming, maar de bronnen van infectie zijn zeer zeer veel minder besmettelijk als iedereen mondkapjes draagt.

Precies. En tevens zou dan bv het OV weer gewoon redelijk normaal kunnen draaien. iets wat van groot belang gaat zijn als meer en meer zaken terug richting (het nieuwe) normaal gaan. Als bv de VO-scholen open gaan dan geeft dat al druk op het OV.
 

De Wolf

Well-known member

Eef de Kip

Well-known member
Wel met een I Pad neem ik aan.

Intussen stijgt in Duitsland de besmettingsgraad weer naar 1.

Vreemd aangezien ze het daar zo goed doen. Singapore ook, werd ook geloofd om de aanpak maar inmiddels is wel duidelijk dat het daar erg snel gaat met de verspreiding.
 
Bovenaan