En verder mag iedereen mij belachelijk maken hoor, be my guest als dat je beter voelt...
Maar ik maak me gewoon serieus zorgen over welke kant we op gaan. En dan niet inzake corona, daar is eigenlijk iedereen inmiddels wel achter en over eens dat dat blijft en milder wordt.
Maar meer in de richting van 2G, vaccinatieplicht enz.. Zo'n bericht van dr. (professor?) Coetzee uit Zuid AFrika, die aangeeft dat leiders uit West Europa aangegeven hebben dat ze liever niet hebben dat zij aangeeft dat omicron mild was, dat vind ik echt doodeng. Het OMT dat niet met omicron rekent, maar wel met delta 'want nog niet alles over bekend'. Oke, dat zal kunnen, maar vorig jaar rekenden ze wel direct met delta, terwijl dat toen ook net nieuw was. Ook zo'n opmerking dat je niet teveel kan versoepelen, 'want er kan nog wat aankomen'. Ja duh. Dat kan altijd. Maar als je daarvoor de maatregelen aan wil houden... Zelfs de Lancet (misschien wel hét medisch tijdschift) geeft aan dat de pandemie het einde nadert (
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(22)00100-3/fulltext), dus waarom die onzekerheid.
Ik heb niks tegen digitale technieken, ben vaak zelfs iemand die er snel gebruik van maakt (zo hebben wij vandaag een online open dag gehouden op mijn school, ging top (hoewel lln in het echt spreken natuurlijk leuker is)), maar daardoor zie ik ook de kant waarop het op kan gaan. En tuurlijk is het prettig dat zaken centraal geregeld zijn (als ik naar de opticien ga ziet zij direct hoe ik verzeker ben, en hoef ik niet meer zelf alle declaraties voor een bril in te vullen, top), maar het kan op een gegeven moment ook te ver gaan. En niet alleen ik vind dat, maar daar worden serieuze artikelen over geschreven door data-experts, en het gevaarlijke is dat je zo meteen voorbij een point-of-no-return bent, en dan kan je niet meer terug. En wie weet wat er dan allemaal aan gekoppeld gaat worden, men denkt al over een CO2-tax ofzo, dat kan dan zo gekoppeld worden. Daarna zijn andere zaken die ons nu nog totaal idioot in de oren klinken, niet ver meer.
En nogmaals, daar kan je nu heel flauw op reageren, doe dat vooral als dat je je beter doet voelen dan mij (vooral dat soort bullshit over dat als ik zou stijldansen dat ik dit dan niet zou zeggen of zaken als 'blijf ademen'), ben dan ook erg blij dat je zo in elkaar steekt dat je dat soort zeikopmerkingen moet maken. Want ik maak me zorgen. Niet om mijn kinderen, die heb ik niet (en ik zal het geintje maar maken, nee ook niet bij de lerares Duits), maar gewoon om de wereld in het algemeen.
En als je het er niet mee eens bent, en mij hoop kan geven, wees welkom. Je hoeft het ook niet met me eens te zijn, zeker niet, dat is waar een forum op draait.