Coronavirus 2

JMD

Well-known member
Uiteraard zullen we zelf ook in de spiegel moeten kijken want we moeten nog steeds zo nodig naar Oostenrijk of Spanje op vakantie.
O zeker. In mijn jeugd ging iedereen (ik ook) 1x per jaar op vakantie. Dat was toen genoeg. Dat is zeker meer geworden. Maar daarom heb ik ook niks tegen meer belasten van bv vliegreizen, en verder is het natuurlijk (zeker in deze tijd) bullshit dat kerosine niet belast wordt. Maar ja, Schiphol he.

En dat is dus ook weer zo'n voorbeeld van wat ik hierboven aangaf. De hypocrisie. Of we doen het met zijn allen, of niet. Ik ben heel erg voor 'practice what you preach'. (daarom heb ik bv ook zo'n hekel aan mensen die voorstander zijn van gemengde wijken enz, maar zelf wel in roomblanke wijken gaan wonen en hun kinderen naar roomblanke gymnasia sturen)
 
Laatst bewerkt:

Maasveld

Well-known member
Bijvoorbeeld tot hoever de digitale techniek gaat komen. En nogmaals, niks mis met techniek, ik maak er zelf genoeg gebruik van. Maar bv dat artikel van Follow the Money van vorige maand over het digitale ID. Dat wordt nu aangeprezen als 'makkelijk toch om alles ditigitaal op 1 plek te hebben'. Niemand zal dat ontkennen, je wordt af en toe gek van alle verschillende wachtwoorden. Punt is alleen dat je met die digitale ID ook veel andere zaken kan optuigen. En daar zal nu zeker geen gebruik van gemaakt worden, dat geloof ik wel. Maar het kan dan wel.

Stel nou dat Baudet aan de macht komt, zijn FVD krijgt 76 zetels. Dan kan hij met 1 druk op de knop het zijn tegenstanders onmogelijk maken zich op internet te begeven, geld te pinnen, bij je bankaccount te komen enz... In de huidige tijd (met veel minder contant geld dan 10-20 jaar terug in omloop en internet dat je werkelijk overal voor nodig hebt) betekent dat gewoon buitensluiting. Dat vind ik er gevaarlijk aan. Dat als er een gek aan de macht komt dan staat de hele infrastructuur klaar. 'Ben je niet voor me?' 'Loop je mee in de verkeerde demo'. Maar dan ook: 'ga je om met de verkeerde mensen?' Dan kan je niet meer bij je geld (of we nemen het zelfs af).
(
=> Dit is een film, maar in bv China al de waarheid. Als je daar omgaat met de verkeerde mensen (waarbij de staat bepaalt wie dat zijn) dan verlies je punten. Game je teveel? Daar gaan punten. Enz... En zie ook in de film hoe er dan met elkaar omgegaan wordt. Men verraadt elkaar waar je bijstaat, omdat het je zelf pluspunten oplevert, dat is niet wat ik een samenleving vind)

In Nederland werden in de oorlog de meeste Joden (procentueel) opgepakt van heel Europa. Dat heeft vele redenen, maar 1 ervan is dat wij in Nederland zo'n goed bevolkingsregister hadden. De Nazi's konden op alle gemeentehuizen precies zien wie Joods was en ze konden er zo langsgaan. Precies hetzelfde hebben we zo meteen met dat digitale ID. Het heeft zeker voordelen (net als het bevolkingsregister dat heeft) maar het kan ook ooit bij de verkeerde mensen komen en dan hebben we een probleem.
Dat digitale ID hebben we toch al een hele tijd?

Verder zeg je dat je heel erg voor 'practice wat you preach' bent. Je verwijt het OMT dat ze wat voorzichtig zijn omdat er altijd nieuwe varianten kunnen ontstaan. Om je zorgen betreffende het digitale ID kom je zelf met een scenario waarin FvD 76 zetels haalt en iedereen die het niet met hen eens is buiten zou kunnen sluiten. Hoe past dat in jouw opvatting van 'practice what you preach?'
 

JMD

Well-known member
Dat digitale ID hebben we toch al een hele tijd?
Niet de Europese variant.

Verder zeg je dat je heel erg voor 'practice wat you preach' bent. Je verwijt het OMT dat ze wat voorzichtig zijn omdat er altijd nieuwe varianten kunnen ontstaan. Om je zorgen betreffende het digitale ID kom je zelf met een scenario waarin FvD 76 zetels haalt en iedereen die het niet met hen eens is buiten zou kunnen sluiten.
Dat heeft niks, maar dan ook helemaal niks, met practice what you preach te maken.
 

Fregge

Well-known member
Eén ding wat JMD zegt heb ik ook met verbijstering gelezen: dat ze nog rekenen met de modellen voor de Deltavariant. Ik snap echt niet wat die gasten daar bij het RIVM de hele tijd doen. Omicron is al weken in de wereld en heeft ondertussen al een schat aan gegevens opgeleverd. Opper-abacus Wallinga heeft vast nooit les gehad van JMD.
Hebben ze dan al genoeg data voor modellen voor Omicron?
 

JMD

Well-known member
Hebben ze dan al genoeg data voor modellen voor Omicron?
Dat ligt eraan wat je onder 'genoeg' verstaat... Tuurlijk kan het altijd meer.
Maar vorig jaar met Delta was er zeker niet genoeg data (want dat werd 1 week na 'ontdekking' gebruikt, omicron is al 2 maanden onder ons, en Zuid Afrika loopt flink voor) om direct met de meest draconische maatregelen te komen 'omdat er anders 10.000 mensen per dag het zkh in moeten'...
 

JMD

Well-known member
Als je een Lada koopt en je vind dat daar geen genoeg info over is, kijk je toch ook niet bij de data van een BMW ?
Dat ligt eraan wat je doel is. Als je een eerlijke vergelijking wilt is dat idd niet de bedoeling. Maar als je maatregelen wil nemen op basis van de data, en de BMW-data komen je beter uit, dan neem je altijd de BMW-data...

Het gekke is verder dat ze in het advies wél rekenen met de verhoogde verspreiding van omicron, maar niet met de verlaagde zkh-opname e.d..
 

zwammy

Well-known member
Nee hoor, is niet veel geks aan. Htmet is geen toeval dat ze allemaal net de meest negatieve vooruitzichten vertellen.
 

zwammy

Well-known member
Ja, het is heel vervelend dat omicron zo weinig voorstelt. Succes met de maatregelen, ik vermoed dat het Nederlandse volk dadelijk Fuck you zegt.
 

JMD

Well-known member

Misschien moet nu.Nl het nog een keer fact checken en iedereen die dit dacht wappie te noemen.
Maar van Maasveld moeten we ons niet zorgen maken, want de kans dat hier misbruik van gemaakt wordt is 0,0000000000...

En idd hebben we in NL een digitaal ID, de Digid, maar dat is niet gekoppeld aan je bankrekening bijvoorbeeld. Dat gaat met de Europese ID wel gebeuren. Nu nog vrijwillig, maar dat zouden de vaccinaties ook zijn. In NL is dat idd nog wel zo, maar er zijn al landen in de EU waar je vaccinatieplicht is.
 

JMD

Well-known member
De modelleurs van het RIVM verwachten een enorme golf in februari :eek:
Qua ziekenhuisopnames of besmettingen? Besmettingen lijkt me sterk, dat gaat nu idd snel omhoog, maar zal op een gegeven moment afnemen naar logistische groei omdat er simpelweg niemand meer is om te besmetten (iedereen heeft het dan gehad, of antistoffen tegen (danwel wegens vorige besmettingen, danwel vaccinatie)).

Er zal best nog wel een piekje in de ziekenhuizen komen, maar als je kijkt naar landen om ons heen die 'voor' op ons liggen qua omicron, dan valt die piek wel mee.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De modelleurs van het RIVM verwachten een enorme golf in februari :eek:

Op basis van wat? Sinds begin januari zien we alleen maar relatief explosief stijgende besmettingen en dalende ziekenhuisopnames. Als 200.000 besmettingen per week al niks doet, zitten we inmiddels op het dubbel aantal besmettingen en zien we ook nog niks gebeuren. Op een bepaald moment kun je het aantal besmettingen niet meer verdubbelen.
 

JMD

Well-known member
Op basis van wat? Sinds begin januari zien we alleen maar relatief explosief stijgende besmettingen en dalende ziekenhuisopnames. Als 200.000 besmettingen per week al niks doet, zitten we inmiddels op het dubbel aantal besmettingen en zien we ook nog niks gebeuren. Op een bepaald moment kun je het aantal besmettingen niet meer verdubbelen.
Precies.

Het is natuurlijk wel goed mogelijk dat de zkh-opnames even stijgen, maar dat zal dan zeker niet meer gaan zoals eerder, dankzij omicron en de vaccins.
 
Bovenaan