Coronavirus 2

zwammy

Well-known member
99,94% van de Denen besmet met de omikron variant komen niet in het ziekenhuis. Maar voor conclusies is het nog te vroeg. Nou, ik trek m al wel alvast.
 

Joost

Well-known member
99,94% van de Denen besmet met de omikron variant komen niet in het ziekenhuis. Maar voor conclusies is het nog te vroeg. Nou, ik trek m al wel alvast.
Nee, het is echt te vroeg. Omikron is er pas net en iedere variant verspreid zich eerst onder jongeren, daarna vind het z'n weg naar ouderen.
Pas als het er een maand of 2 is kun je er iets over zeggen.
 

Joost

Well-known member
Het goede ziekenhuisnieuws blijft doorgaan. Alle percentages flink in de min.
Het opnamegemiddelde is al voor de 3e dag op rij 28% lager dan een week geleden.

Vorige week daalde de bezetting op woensdag 114 tov dinsdag, dat wordt wel een interessante doelstelling.
Deze 3 weken lockdown gaan ook nog een versterkend effect hebben op besmettingen en dus ook opnames.

Het doet nu pijn maar daar gaan we echt wel de zoete vruchten van plukken in het voorjaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

JMD

Well-known member
Nee, het is echt te vroeg. Omikron is er pas net en iedere variant verspreid zich eerst onder jongeren, daarna vind het z'n weg naar ouderen.
Pas als het er een maand of 2 is kun je er iets over zeggen.
Dus jij zegt dat we maar 2 maanden in die lockdown moeten blijven?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dus jij zegt dat we maar 2 maanden in die lockdown moeten blijven?

Waar staat dat precies? Half januari zijn alle 50+-ers wel gevaccineerd, zijn de ziekenhuizen na die lockdown weer een stuk leger en dan heb je wel weer meer speelruimte en waarborgen om het mogelijk weer los te gooien.
 

De Wolf

Well-known member
Deze lockdown is voor mijn gevoel ook nutteloos. De kroeg is naar huis verplaatst en in de supermarkt is het een groot mierennest.
Daarnaast lijkt het erop dat Omikron redelijk meevalt.
 

JMD

Well-known member
Waar staat dat precies? Half januari zijn alle 50+-ers wel gevaccineerd, zijn de ziekenhuizen na die lockdown weer een stuk leger en dan heb je wel weer meer speelruimte en waarborgen om het mogelijk weer los te gooien.
Dat staat nergens precies, maar als ik Joost hoor zeggen dat we pas over 2 md iets weten over omicron enz, en we in lockdown zijn gegaan wegens omicron dan trek ik de conclusie dat hij vindt dat we zo lang we het nog niet zeker weten we maar in lockdown moeten blijven.
(daarom ook mijn vraag aan Joost)


Paternotte krijgt even de wind van voren, want door 2G waande iedereen zich veilig. Paternotte schijnt vandaag aangegeven te hebben dat deze lockdown er is om 2G in te voeren (kiezen of delen zo meteen, lockdown of 2G), maar wordt links (SP, PvdA, GL) en rechts (PVV, FVD) de oren gewassen... Wat een hopeloze kneus is die Paternotte toch. Mag toch hopen dat hij geen minister van VWS wordt, die post gaat naar D66 in het nieuwe kabinet.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat staat nergens precies, maar als ik Joost hoor zeggen dat we pas over 2 md iets weten over omicron enz, en we in lockdown zijn gegaan wegens omicron dan trek ik de conclusie dat hij vindt dat we zo lang we het nog niet zeker weten we maar in lockdown moeten blijven.
(daarom ook mijn vraag aan Joost)

Dat heb je ook verkeerd begrepen. We gaan in lockdown vanwege we geen klap kunnen opvangen op basis van de huidige ziekenhuisbezetting. Als we op 200 IC bezetting en 1.000 gewone ziekenhuisbedden hadden gezeten, dan waren we nu niet in lockdown gegaan. We zitten echter op 600 IC bedden en bijna 2.000 gewone ziekenhuisbedden.
 

Joost

Well-known member
Dus jij zegt dat we maar 2 maanden in die lockdown moeten blijven?
Nee allesbehalve.

Ik probeer alleen te zeggen dat je nog onmogelijk kunt zeggen hoe Omikron zich gaat gedragen en tot hoeveel opnames het gaat leiden.
Welke maatregelen je dan vasthangt aan die onzekerheid is een andere vraag. In de huidige situaties zou Omikron bovenop de reeds bestaande enorme druk op de zorgcapaciteit komen, dat zie je nu nog niet in de cijfers.

Door de harde lockdown worden de cijfers nu extreem teruggebracht als het goed is, Delta wordt er volledig mee de kop ingedrukt zo ongeveer.
En tegelijkertijd wordt in 7 weken tijd iedereen die het wil een boostershot gegeven.

Dat moet als gevolg hebben dat er na 14 januari weer meer mogelijk moet zijn. Over wat er dan mogelijk is verschillen het kabinet en ik wel veel van mening.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De weekcijfers zijn prima. Als dit nog een paar weken zo doorzet, dan staan we half januari er voldoende goed voor om wel een risico aan te kunnen.
 

Joost

Well-known member
9500 vandaag, dan wordt er gelijk storing geroepen maar volgens mijn cijfers past het prima in het patroon, wel aan de onderkant.
 

Eef de Kip

Well-known member
Die besmetting cijfers zullen ongetwijfeld weer op gaan lopen maar de komende 2 weken krijg je iig al een indicatie mbt hogere ziekenhuisopnames of stabilisatie daarvan, dat laatste mag je sowieso hopen want als die nu al op gaan lopen dan ben ik bang dat het er slecht uit gaat zien.
En dat kijken naar Denemarken en het VK heeft mi niet zo veel nut want die lopen echt niet een week voor op Nederland denk ik.
 

JMD

Well-known member
Volgens Rutte was de lockdown er (ook als er op tijd was geboosterd en meer IC-capaciteit was geweest) altijd gekomen, want de omikronvariant is volgens Rutte zo gevaarlijk dat strenge maatregelen niet te vermijden zijn...

Daarom zijn wij ook het enige land ter wereld met strenge maatregelen...

Hopelijk gelooft Rutte wel in zijn eigen sprookjes...
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Volgens Rutte was de lockdown er (ook als er op tijd was geboosterd en meer IC-capaciteit was geweest) altijd gekomen, want de omikronvariant is volgens Rutte zo gevaarlijk dat strenge maatregelen niet te vermijden zijn...

Daarom zijn wij ook het enige land ter wereld met strenge maatregelen...

Hopelijk gelooft Rutte wel in zijn eigen sprookjes...
Daarom zijn er natuurlijk ook nauwelijks grote problemen en veel minder vergaande maatregelen in Schotland ondanks dat we meer gevallen per hoofd van de bevolking hebben... Dat wij meer IC capaciteit hebben en veel verder zijn in het booster progamma is natuurlijk toeval.
 

JMD

Well-known member
Maar jullie hebben natuurlijk Sturgeon, dat is een prutser vergeleken met oppergod Rutte en Heilige der Heiligen Hugo de Jonge... Daar verbleken alle andere staatslieden bij. :)
 

Forza AZ

Well-known member

Minstens tot eind januari dus... :)
Als de categorie die veruit het meest in het ziekenhuis beland de booster heeft, dan zou de lockdown toch wel weer (iets) versoepeld moeten kunnen worden. De jongeren raken dan misschien wel besmet, maar zullen niet of nauwelijks in het ziekenhuis belanden.
 
Bovenaan