Coronavirus 2

gevegt

Well-known member
Ik ken het niet, zijn het dwazen?
Zo mag ik ze hier niet noemen.
Laat ik het zo zeggen: ze protesteren op een quasi intelligente manier op alle maatregelen en zijn er van overtuigd dat er te moeilijk wordt gedaan over het belang van deze griepperiode.
 

gevegt

Well-known member
Wat mij nu ook opvalt is dat er logistiek voor een ander model is gekozen voor de boosterprik. Je krijgt geen uitnodiging mee, maar moet het zelf regelen. Ook zijn er veel minder priklocaties ingericht. Waarom is dit?
Heeft iemand hier nog een verklaring voor?
 

Forza AZ

Well-known member
De eerste 2 prikken werken niet tegen de variant, de booster wel. Maar de booster is gewoon het vaccin van de 1e prik. Het word steeds mooier.
2 prikken werken minder goed tegen Omikron dan tegen Delta. Met een 3e prik breng je het beschermingsniveau omhoog zodat het beter werkt tegen Omikron.
 

Joost

Well-known member

We weten het niet. Maar goed, gewoon die spuit er in, die zijn nu eenmaal besteld.

Op zich wel iets maar dan die 19 seconden van Van Dissel waarna het filmpje plots wordt afgebroken.
De rest van het antwoord kwam zeker slecht uit.

VRAAG (NU.NL)

Meneer Van Dissel, u had het over de metafoor dat omikron een andere jas aan heeft en twee prikken van het vaccin helpen daar dus niet tegen, maar een booster dan weer wel terwijl dat dezelfde prik is. Hoe zit dat?

VAN DISSEL

Ja dat is een hele interessante vraag, het korte antwoord is: dat weten we nog niet. Het wat meer uitgebreide antwoord is dat – daarom is het mooi dat u de vraag stelt – dat een beetje de mening leeft, althans dat hoor ik vaak van: er is allemaal afname van immuniteit en dergelijke. En dat wil ik eigenlijk hier dus niet bestrijden, maar juist aangeven: dat het niet zozeer afname van immuniteit is, maar afname van het doel van de immuniteit. En blijkbaar is het zo dat je met een booster toch nog dermate die afweer weer kan stimuleren, dat je uiteindelijk voldoende kruisreactie krijgt, waardoor het toch weer werkt. Het tweede punt wat ik nog wilde noemen, is dat de afweer bestaat niet alleen uit antistoffen. En daar lees je eigenlijk het meest over. Dat komt omdat dat is eigenlijk het simpelst, de simpelste laboratoriumproeven oplevert, experimenten. T-celexperimenten zijn veel complexer, nemen meer tijd, dus dat komt pas mondjesmaat vrij. Wat daar eigenlijk uit volgt is dat die T-celgemedieerde afweer, dus meer de zogenaamde cellulaire afweer, dat dat veel meer geconserveerd is. Dus dat de afweer die je met Pfizer of AstraZeneca of Janssen met name hebt opgeroepen, dat dat eigenlijk ook nog een goeie reactie geeft tegen omikron. De vraag is natuurlijk uiteindelijk: is allemaal mooi die laboratoriumexperimenten, wat gebeurt er nou in de praktijk? En ja, dat is dan het punt. Ik heb net iets genoemd tegen de dame van de NRC, maar daar leren we van en dat beeld is gewoon nog incompleet.
 

gevegt

Well-known member
Dat begrijp ik zo langzamerhand wel.
Maar hoe zit het met de fiets en auto naar bv Limburg of Duitsland?
Sorry pleonasme.
Ze lezen mee!

Vanaf woensdag gelden strengere
regels voor reizigers die vanuit niet-
Schengenlanden naar Nederland komen.Zij
moeten dan een negatieve testuitslag
laten zien,ook als ze volledig zijn
gevaccineerd of recent zijn hersteld.

Reizigers uit landen die als zeer hoog
risico zijn aangemerkt moeten vanaf
woensdag tien dagen in quarantaine,ook
als ze gevaccineerd zijn.Nu geldt die
regel alleen voor reizigers uit 'landen
met een zorgwekkende virusvariant',
zoals Zuid-Afrika.

De aangescherpte inreisregels gaan
uiteindelijk ook in de rest van de
Europese Unie gelden.
 

SanMark.

Well-known member
Hier draait het om wat mij betreft. En ik vind het eigenlijk heel zuur dat ik hier woorden over moet vuil maken. Ik ken tientallen mensen die in deze situatie zitten. Ze hebben voor hen moverende reden om zich niet te laten vaccineren. Dat wil zeggen dat zich in een hokje moeten laten drukken en het moet zeker ziet zeggen dat ze zich door mensen die zich niet interesseren om hun beweegredenen moeten laten veroordelen.

Uiteraard hebben de extremen de overhand. Elke vergelijking met Jodenvervolging gaat uiteraard mank omdat men een keuze heeft in tegenstelling tot het Jood zijn.

Waar ik SanMark en velen in mijn omgeving om respecteer is dat zij aanvaren wat het gevolg van hun keuze is en zij er naar handelen. Helaas kan ik dat niet zeggen over iedereen die die keuze maakt.

Respecteer ieders keuze!
Mooi gesproken.

Ik merk echt in mijn omgeving dat sommige mij verwijten dat ik niet gevaccineerd ben, maar dat zijn dan wel degene die de komende weken gewoon met 6 a 7 man in huis bier gaan drinken met elkaar. Ik word er ook achterdochtig door als ik denk dat mensen achter mijn rug om dingen doen. ( heb het op de man op gevraagd en het bleek anders te zitten maar daar zou ik anders nooit wat achter zoeken)

Mijn vriendin is praktijkondersteuner in een dokterspraktijk, van haar collega's of leidinggevende voelt ze niet zo'n druk maar als ze met patiënten bezig is , die dan te keer gaan op de ongevaccineerden heeft ze het soms wel moeilijk maar zij zegt dan bv niet dat ze niet gevaccineerd is.

Voor mij ligt het wel simpeler ( zeker wat werk betreft) , en als ik mij onheus bejegend voel als ongevaccineerde ga ik elke keer weer vol de discussie aan, en dat is voor haar in haar functie natuurlijk niet te doen.

Alleen door die drang en dwang van de overheid maakt mij het sterker door niet te buigen. Mijn vriendin begint wel te twijfelen om de verkeerde redenen, ze volgt een nieuwe cursus waarvoor ze bij elke les weer getest moet worden, haar ouders( vader is 77 jaar oud) willen nog weer heel graag met iedereen op vakantie naar het buitenland , en zei zegt ja het kan in deze tijd altijd de laatste keer zijn en als wij door ons ( totaal 10 volwassen waarvan er nu 4 niet gevaccineerd zijn 1 is niet gevaccineerd maar heeft door besmetting wel een QR code) gedrag niet op vakantie gaan dan ontneem ik mijn ouders een stuk plezier, en dan wil ik ze ook niet ontnemen.

En stel dat zo'n vakantie er daarna niet meer van komt, zit mijn vriendin net totaal anders in elkaar dan ik , en kan ze zich nog aardig lang daar verwijten overmaken. Het is btw mijn vriendin haar eigen volle overtuiging om zich niet te laten vaccineren en staat volledig los van mij, al vind ze het wel heel fijn dat we er samen zo in staan.

Mijn schoonouders hebben net twee weken terug corona gehad, en het koste mij wel een beetje moeite door niet langs te gaan en het ook proberen op te lopen, qua timing is het natuurlijk wel perfect want nu kunnen we wel met de hele familie kerst vieren.
 

gevegt

Well-known member
Mooi gesproken.

Ik merk echt in mijn omgeving dat sommige mij verwijten dat ik niet gevaccineerd ben, maar dat zijn dan wel degene die de komende weken gewoon met 6 a 7 man in huis bier gaan drinken met elkaar. Ik word er ook achterdochtig door als ik denk dat mensen achter mijn rug om dingen doen. ( heb het op de man op gevraagd en het bleek anders te zitten maar daar zou ik anders nooit wat achter zoeken)

Mijn vriendin is praktijkondersteuner in een dokterspraktijk, van haar collega's of leidinggevende voelt ze niet zo'n druk maar als ze met patiënten bezig is , die dan te keer gaan op de ongevaccineerden heeft ze het soms wel moeilijk maar zij zegt dan bv niet dat ze niet gevaccineerd is.

Voor mij ligt het wel simpeler ( zeker wat werk betreft) , en als ik mij onheus bejegend voel als ongevaccineerde ga ik elke keer weer vol de discussie aan, en dat is voor haar in haar functie natuurlijk niet te doen.

Alleen door die drang en dwang van de overheid maakt mij het sterker door niet te buigen. Mijn vriendin begint wel te twijfelen om de verkeerde redenen, ze volgt een nieuwe cursus waarvoor ze bij elke les weer getest moet worden, haar ouders( vader is 77 jaar oud) willen nog weer heel graag met iedereen op vakantie naar het buitenland , en zei zegt ja het kan in deze tijd altijd de laatste keer zijn en als wij door ons ( totaal 10 volwassen waarvan er nu 4 niet gevaccineerd zijn 1 is niet gevaccineerd maar heeft door besmetting wel een QR code) gedrag niet op vakantie gaan dan ontneem ik mijn ouders een stuk plezier, en dan wil ik ze ook niet ontnemen.

En stel dat zo'n vakantie er daarna niet meer van komt, zit mijn vriendin net totaal anders in elkaar dan ik , en kan ze zich nog aardig lang daar verwijten overmaken. Het is btw mijn vriendin haar eigen volle overtuiging om zich niet te laten vaccineren en staat volledig los van mij, al vind ze het wel heel fijn dat we er samen zo in staan.

Mijn schoonouders hebben net twee weken terug corona gehad, en het koste mij wel een beetje moeite door niet langs te gaan en het ook proberen op te lopen, qua timing is het natuurlijk wel perfect want nu kunnen we wel met de hele familie kerst vieren.
Even serieus dan maar.
Hoewel ik niets begrijp van het niet vaccineren, heb ik wel veel waardering voor je keuze en hoe je zo sociaal er mee omgaat.
Soms denk ik dat je te veel op FB en twitter zit en meteen je conclusie trekt.
Mijn voorstel is om de wetenschap te volgen. Nooit voor de absolutie waarheid, maar altijd beter dan de mensen met zomaar een mening.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5
Bovenaan