Coronavirus 2

Batigoal

Well-known member
In tegenstelling. Dat moet juist één van de kernpunten van ELKE beslissing zijn.

Je bent namelijk afhankelijk van het gedrag van mensen en dat moet je sturen maar ook binnen het acceptabele houden.


Algemeen gedrag: ja; verveling als klacht waarop je gaat sturen: nee. Uiteraard moet je luisteren naar het volk, maar datzelfde volk moet je ook tegen zichzelf in bescherming nemen als dat negatieve gevolgen kan hebben voor de zorgcapaciteit die op dit moment nog fragiel is, terwijl zaken als verveling en geduld niet bepaald aan het begin staan van de piramide van Maslow.





Het kan ook niet de bedoeling zijn dat je onnodigen hordes quality life years uit het raam gooit (Zie bovenstaand artikel) omdat we zo bang zijn voor Corona doden. Het gaat een lastige balanceer act worden, maar het verlies in (goede) levensjaren kon ook nog wel eens enorm zijn door de economische schade.

Net zoals de totale paniek na de intrede van corona is er nu sprake van een totale overspannenheid als het over de economie gaat. Ja, er komt een economische crisis aan. Had je die kunnen voorkomen? Waarschijnlijk niet. Zolang de internationale handel compleet op zijn gat ligt gaat dat vooruitzicht ook niet verbeteren.

Ik vind het geen sterk artikel voor een financieel medium. Hoe cru het ook klinkt; het aantal doden heeft beperkte invloed op de economie, want dat gaat in de meeste gevallen om bejaarden. Wat ik namelijk om mij heen zie en hoor is het ziekteverzuim en dat lijkt mij een grotere impact gelden omdat dat ook geldt voor de beroepsbevolking. Ik ken een bedrijf in Rotterdam waar meer dan 50% van het personeel ziek thuis zit. Nee, dat is lekker voor je bedrijfsvoering.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Je bent toch niet serieus mag ik hopen?

Nou eigenlijk wel.

We hebben nu een dikke maand de intelligente lock down maar desondanks zijn er best wel wat mensen besmet geraakt. Officieel ruim 33.500 maar in werkelijkheid zijn het er heel veel meer.
In die tijd hebben we het aantal besmettingen wel onder controle gekregen en inzicht gekregen in de verspreiding van het virus. Cijfers die niet alleen in Nederland maar ook in alle andere Europese landen eenzelfde patroon kennen. We hoeven dus niet te kijken naar enkel de (mogelijk) onbetrouwbare cijfers uit China.

Je moet met het versoepelen van de regels inspelen op de kennis die er nu is. Een groep jongeren die op een bank in het park zit loopt een zo goed als verwaarloosbaar risico om besmet te worden, een nog kleinere kans om in het ziekenhuis te belanden en de kans dat ze er aan overlijden is kleiner dan het winnen van de lotto.

Moet je een festival gaan organiseren nu, of massaal boodschappen doen of naar de Efteling, nee dat natuurlijk niet. Maar een voetbaltraining voor kinderen of een potje tennissen, waarom zouden we dat nu nog verbieden? Je zult de reguliere maatschappij weer langzaam moeten gaan opstarten, begin dan vooral te denken aan dingen die nauwelijks risico inhouden en bescherm juist wél de risicogroepen. Dat gaat veel beter werken dan de huidige maatregelen allemaal in stand houden wat ongetwijfeld een hoop wrevel in de samenleving gaat opwekken.

Het besef bij de mensen is er echt wel maar het is ook regio en leeftijdgebonden. Er zijn gemeente in Noord-Nederland waar nog 0 besmettingen zijn geconstateerd. Het is heel raar om daar met de huidige kennis exact dezelfde maatregelen te blijven handhaven als in Oost-Brabant.
 

JMD

Well-known member


Algemeen gedrag: ja; verveling als klacht waarop je gaat sturen: nee. Uiteraard moet je luisteren naar het volk, maar datzelfde volk moet je ook tegen zichzelf in bescherming nemen als dat negatieve gevolgen kan hebben voor de zorgcapaciteit die op dit moment nog fragiel is, terwijl zaken als verveling en geduld niet bepaald aan het begin staan van de piramide van Maslow.

Klopt. Maar als vrij basaal in die piramide worden wel o.a. lichamelijke zaken zoals sport en sociaal contact genoemd.

En me dunkt dat het zorgen maken over je bedrijf of je sportclub of ... ook een flinke aanslag is op het welbevinden.
Ik merk het aan mezelf ook (en dan ben ik nog in de zeer gunstige positie dat mijn werk echt niet verdwijnt en ik maandelijks keurig mijn salaris ga krijgen), ik ga steeds meer piekeren, slaap slechter enz... Hoe moet dat dan wel niet zijn voor iemand met een eigen zaak/sportschool enz.. Dat gaat zo meteen echt een groot probleem worden. En hoezeer ik ook snap dat we nu nog geen grote stappen kunnen zetten, bij de volgende keer (die zal over een week of 3 zijn) moet er echt voor ondernemers enz. licht komen...
 

Batigoal

Well-known member
Klopt. Maar als vrij basaal in die piramide worden wel o.a. lichamelijke zaken zoals sport en sociaal contact genoemd.

En me dunkt dat het zorgen maken over je bedrijf of je sportclub of ... ook een flinke aanslag is op het welbevinden.
Ik merk het aan mezelf ook (en dan ben ik nog in de zeer gunstige positie dat mijn werk echt niet verdwijnt en ik maandelijks keurig mijn salaris ga krijgen), ik ga steeds meer piekeren, slaap slechter enz... Hoe moet dat dan wel niet zijn voor iemand met een eigen zaak/sportschool enz.. Dat gaat zo meteen echt een groot probleem worden. En hoezeer ik ook snap dat we nu nog geen grote stappen kunnen zetten, bij de volgende keer (die zal over een week of 3 zijn) moet er echt voor ondernemers enz. licht komen...

Laat ik het dan zo zeggen; horeca is bij uitstek een sector waarbij het gaat om sociale contacten en waarbij het dus misschien wel het moeilijkste is om op te sturen. Daarnaast denk ik dat de economische impact van andere sectoren zoals onderwijs, handel, transport, zorg, landbouw, bouw etc. veel groter zijn en waar het tegelijkertijd veel gemakkelijker is om maatregelen te nemen (onderwijs wat moeilijker, maar die maatschappelijke impact is dan weer heel groot). Laat eerst die sectoren weer eens meer op gang komen daar waar het heeft stilgelegen. Luxe-voorzieningen zoals de horeca komen dan wel later aan de beurt.
 

Eef de Kip

Well-known member
Hoe dan ook, het zal ergens iets losser moeten. De maximale grens van wat het grootste deel van de mensen nog accepteert aan beperkingen lijkt ruimschoots bereikt.
Dit herken ik dus helemaal niet, en de meeste mensen die ik ken ook niet.

Ik mis het wel om een borrel te drinken met vrienden of de BBQ aan te steken met familie maar ik kan gewoon een ommetje doen met mijn vriendin, of een rondje doen op de racefiets dus ik vind het wel een beetje dramatisch zoals jij het stelt.
Nou heb ik het voordeel dat ik een tuin heb dus ik zit met dit mooie weer ook lekker in de tuin met mijn laptop. Verder ben ik lekker aan het klussen geslagen en mijn werk kan ik verder gewoon uit huis doen dus wellicht dat de impact voor mij een stuk kleiner is.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Ja eens, ik erger me notabene meer aan de harde wind waardoor ik niet fatsoenlijk op balkon kan zitten dan dat ik de grens heb bereikt. Zal de leeftijd wel zijn.
 

Joost

Well-known member
Dit herken ik dus helemaal niet, en de meeste mensen die ik ken ook niet.

Ik mis het wel om een borrel te drinken met vrienden of de BBQ aan te steken met familie maar ik kan gewoon een ommetje doen met mijn vriendin, of een rondje doen op de racefiets dus ik vind het wel een beetje dramatisch zoals jij het stelt.
Nou heb ik het voordeel dat ik een tuin heb dus ik zit met dit mooie weer ook lekker in de tuin met mijn laptop. Verder ben ik lekker aan het klussen geslagen en mijn werk kan ik verder gewoon uit huis doen dus wellicht dat de impact voor mij een stuk kleiner is.

In die situatie kan ik je best begrijpen. Buiten dat ik zelf niet naar het voetbal kon of zelf kan gaan badmintonnen is er voor mij ook betrekkelijk weinig verandert. De kinderen worden echter gillend gek zo ongeveer. De oudste staat te springen om weer naar zijn vriendjes te mogen, dat laten we ook al een beetje toe, en de jongste was dolblij dat ze vandaag weer een dagje naar het KDV mocht. Ook daar zijn ze een stukje soepeler geworden en vragen zelfs juist of de kinderen af en toe weer komen.

Voor de kinderen is het geen vakantie, geen school, gewoon pure frustratie ondertussen.
 

Unregistere

Well-known member
Kan, maar neem toch aan dat jullie qua leeftijd niet (heel) veel ouder zijn. Misschien ben je wel meer gewend om in je vrije tijd sowieso in en om huis te leven, dat is ook mogelijk.

Zelf merk ik al een tijd dat het aan het omslaan is. Niet alleen in mijn omgeving, maar ook elders. Was het aanvankelijk 'Dit is vervelend, maar het moet', daar is het nu vooral nog 'Dit is echt heel erg vervelend, hoe lang moet dit nog?'. En dan zie je dus ook dat mensen al voorzichtig weer beginnen met bezoekjes brengen aan anderen, zelfs aan ouderen. Afgelopen zondag stond de complete Zundapp club van de overbuurman bijvoorbeeld gezellig te kletsen in de straat, lang niet meer op anderhalve meter van elkaar.

Maar goed, het zal per persoon verschillen uiteraard. Mijn gevoel is echter dat een verlenging van de lockdown waarschijnlijk op weinig positieve reacties kan rekenen. Dan kan een klein beetje verlossing helpen.
 
Laatst bewerkt:

Eef de Kip

Well-known member
Ja ok, met kinderen kan ik me voorstellen dat het een andere situatie is. Die van mij is 16, die geeft zich volledig over aan het niets doen en dat gaat haat uitstekend af, iets te goed wat mij betreft dus voor haar zou een versoepeling wel goed zijn.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Nou eigenlijk wel.

We hebben nu een dikke maand de intelligente lock down maar desondanks zijn er best wel wat mensen besmet geraakt. Officieel ruim 33.500 maar in werkelijkheid zijn het er heel veel meer.
In die tijd hebben we het aantal besmettingen wel onder controle gekregen en inzicht gekregen in de verspreiding van het virus. Cijfers die niet alleen in Nederland maar ook in alle andere Europese landen eenzelfde patroon kennen. We hoeven dus niet te kijken naar enkel de (mogelijk) onbetrouwbare cijfers uit China.

Je moet met het versoepelen van de regels inspelen op de kennis die er nu is. Een groep jongeren die op een bank in het park zit loopt een zo goed als verwaarloosbaar risico om besmet te worden, een nog kleinere kans om in het ziekenhuis te belanden en de kans dat ze er aan overlijden is kleiner dan het winnen van de lotto.

Moet je een festival gaan organiseren nu, of massaal boodschappen doen of naar de Efteling, nee dat natuurlijk niet. Maar een voetbaltraining voor kinderen of een potje tennissen, waarom zouden we dat nu nog verbieden? Je zult de reguliere maatschappij weer langzaam moeten gaan opstarten, begin dan vooral te denken aan dingen die nauwelijks risico inhouden en bescherm juist wél de risicogroepen. Dat gaat veel beter werken dan de huidige maatregelen allemaal in stand houden wat ongetwijfeld een hoop wrevel in de samenleving gaat opwekken.

Het besef bij de mensen is er echt wel maar het is ook regio en leeftijdgebonden. Er zijn gemeente in Noord-Nederland waar nog 0 besmettingen zijn geconstateerd. Het is heel raar om daar met de huidige kennis exact dezelfde maatregelen te blijven handhaven als in Oost-Brabant.

Er is nog veel te weinig bekend over dit virus om te pleiten voor wat jij nu wilt. Men weet nog helemaal niet in hoeverre jongeren het virus overdragen. Daarop kun je geen ingrijpende wijzigingen doorvoeren. Het enige wat nu heeeeeeel voorzichtig naar voren lijkt te komen, is dat jongeren niet heel erg ziek worden van dit virus.

En wat denk je wat het openstellen van tennisbanen, golfbanen etc doet voor de stromen mensen op straat? Het zal weer veel drukker worden met alle gevolgen van dien.

En de economen die nu moord en brand schreeuwen, zullen ook eens de economische ramp moeten aftekenen van het feit dat er helemaal geen maatregelen zouden zijn getroffen. We gaan nu heel en heel langzaam over naar een stukje controle over de intensieve zorg. Er hoeft maar dit te gebeuren en je bent terug bij af.


Daarnaast kan die groep jongeren op het bankje prima mensen in de supermarkten besmetten als ze hun volgende lading Energydrank halen.

Bovendien lijken er in het noorden weinig besmettingen te zijn, maar is er ook nauwelijks iets in kaart gebracht daar. Je moet dus werken met modelleringsonderzoek. Leuk voor de show, maar nog weinig betrouwbaar.

En dan het wijzen naar Scandinavië. Totaal onvergelijkbaar. Daar heeft men geen Brabant gehad en kon men juist hard ingrijpen op het moment voor de chaos. Hier kwam eerst chaos en toen kwamen er maatregelen.

Mensen lijken echt te vergeten dat we de huidige situatie alleen aankunnen, omdat er 'strenge' maatregelen zijn getroffen.
 

Joost

Well-known member
Er is nog veel te weinig bekend over dit virus om te pleiten voor wat jij nu wilt. Men weet nog helemaal niet in hoeverre jongeren het virus overdragen. Daarop kun je geen ingrijpende wijzigingen doorvoeren. Het enige wat nu heeeeeeel voorzichtig naar voren lijkt te komen, is dat jongeren niet heel erg ziek worden van dit virus.

En wat denk je wat het openstellen van tennisbanen, golfbanen etc doet voor de stromen mensen op straat? Het zal weer veel drukker worden met alle gevolgen van dien.

En de economen die nu moord en brand schreeuwen, zullen ook eens de economische ramp moeten aftekenen van het feit dat er helemaal geen maatregelen zouden zijn getroffen. We gaan nu heel en heel langzaam over naar een stukje controle over de intensieve zorg. Er hoeft maar dit te gebeuren en je bent terug bij af.


Daarnaast kan die groep jongeren op het bankje prima mensen in de supermarkten besmetten als ze hun volgende lading Energydrank halen.

Bovendien lijken er in het noorden weinig besmettingen te zijn, maar is er ook nauwelijks iets in kaart gebracht daar. Je moet dus werken met modelleringsonderzoek. Leuk voor de show, maar nog weinig betrouwbaar.

En dan het wijzen naar Scandinavië. Totaal onvergelijkbaar. Daar heeft men geen Brabant gehad en kon men juist hard ingrijpen op het moment voor de chaos. Hier kwam eerst chaos en toen kwamen er maatregelen.

Mensen lijken echt te vergeten dat we de huidige situatie alleen aankunnen, omdat er 'strenge' maatregelen zijn getroffen.

Alle onderzoek dat er tot nu toe is wijst erop dat het virus zich het best verspreid in binnenruimtes en van mens op mens.
Risicogroepen moet sowieso wegblijven van drukke plekken en we hebben niet voor niets ouderenuurtjes in de supermarkten.
Mensen die symptomen hebben wordt ook gevraagd thuis te blijven.

In hoeverre is het iets drukker worden op straat bij openstellen van tennis of golfbanen een echt probleem? Veel mensen gaan daar op de fiets of de auto naartoe maar ook niet allemaal tegelijk en de belasting lijkt me te verwaarlozen. Daarnaast kun je niemand besmetten als je in je eigen auto rondrijdt en moet je sowieso niet op pad gaan als je symptomen hebt.

Demi Schuurs heeft de afgelopen weken 'gewoon' kunnen trainen op de privetennisbaan van Sjeng Schalken. Waarom zou het op een tennisbaan van een vereniging besmettelijker zijn?
je kunt bij die sport zonder enig probleem de 1,5 meter in acht nemen.
 

Atreides

Well-known member


Algemeen gedrag: ja; verveling als klacht waarop je gaat sturen: nee.


Klopt, al zijn verveling en algemeen gedrag wel iets wat je kan meten.

Uiteraard moet je luisteren naar het volk, maar datzelfde volk moet je ook tegen zichzelf in bescherming nemen als dat negatieve gevolgen kan hebben voor de zorgcapaciteit die op dit moment nog fragiel is, terwijl zaken als verveling en geduld niet bepaald aan het begin staan van de piramide van Maslow.

Klopt. Maar sociale contacten wel. En die worden met na bij de contingent singles met een drukke baan en sociaal leven nu midscheeps geraakt. Het is fysiek gewoon goed voor mensen om zo nu en dan anderen te zien (al zou je kunnen beargumenteren dat dit ook op 1,5 meter kan, maar gaat weer moeizamer met blijf zoveel mogelijk thuis).

Net zoals de totale paniek na de intrede van corona is er nu sprake van een totale overspannenheid als het over de economie gaat. .

Waar haal je die wijsheid vandaan?

Ja, er komt een economische crisis aan. Had je die kunnen voorkomen? Waarschijnlijk niet. Zolang de internationale handel compleet op zijn gat ligt gaat dat vooruitzicht ook niet verbeteren

Die crisis valt niet te voorkomen. De omvang van de recessie kun je wel sterk beinvloeden en dan heb ik liever niet dat het bloded door de straten loopt.

Ik vind het geen sterk artikel voor een financieel medium. Hoe cru het ook klinkt; het aantal doden heeft beperkte invloed op de economie, want dat gaat in de meeste gevallen om bejaarden. . Ik ken een bedrijf in Rotterdam waar meer dan 50% van het personeel ziek thuis zit. Nee, dat is lekker voor je bedrijfsvoering
.

Kun je uitleggen waarom het geen sterk artikel zou zijn? Ik lees ontzettend veel en ik vind het namelijk veruit één van de beste artikelen die ik heb gelezen waarin heel genuanceerd zaken worden benoemd en in beeld gebracht.


Wat ik namelijk om mij heen zie en hoor is het ziekteverzuim en dat lijkt mij een grotere impact gelden omdat dat ook geldt voor de beroepsbevolking

De voorlopige cijfers:

lkChBHQVx1oyFky_0ShOdEXBBD4.png?cs=tinysrgb&w=1280.png
Toelichting:
Let wel, dit zijn risico’s die je loopt als je de infectie eenmaal hebt opgelopen. Het totale risico is kleiner omdat niet iedereen de infectie zal oplopen en dat risico afhankelijk is van gedrag, omgeving en de timing.

En de risico’s zijn natuurlijk gebaseerd op het verleden: dit waren de kansen van de afgelopen acht weken, en we gaan er voor nu even van uit dat die kansen constant blijven. Die kansen kunnen best beter worden naarmate we meer weten over de behandeling, maar wellicht ook slechter als bijvoorbeeld de IC-capaciteit wordt overschreden.

Als we dan óók nog eens meenemen dat de kwetsbaarder binnen hun leeftijdschort minder vaak zullen werken lijkt het me vrij onwaarschijnljik dat er zoveel zieken zijn. Maar goed, thuis preventief in quarantiane zitten te telewerken is natuurlijk wat anders dan de fabrieksarbeider die óók preventief in quarantaine zit.

Dat er nu toevallig méér zieken zijn in jouw omgeving dat kan. Ik ken zelf dan weer niet van dergelijke verhalen.

Ik ben trouwens heel benieuwd wat je van de Quality life years vindt in deze discussie.
 

Atreides

Well-known member
Er is nog veel te weinig bekend over dit virus om te pleiten voor wat jij nu wilt. Men weet nog helemaal niet in hoeverre jongeren het virus overdragen. Daarop kun je geen ingrijpende wijzigingen doorvoeren. Het enige wat nu heeeeeeel voorzichtig naar voren lijkt te komen, is dat jongeren niet heel erg ziek worden van dit virus..

De kans dat kinderen uberhaubt de infectie oplopen lijkt al heel klein te zijn.

En wat denk je wat het openstellen van tennisbanen, golfbanen etc doet voor de stromen mensen op straat? Het zal weer veel drukker worden met alle gevolgen van dien.

Als je in je eigen auto'tje zit heb je vrijwel geen risico, volgens Duits onderzoek is fietsen ook risicovrij. Daar kun je dus best een modus operandi in vinden.

En de economen die nu moord en brand schreeuwen, zullen ook eens de economische ramp moeten aftekenen van het feit dat er helemaal geen maatregelen zouden zijn getroffen. We gaan nu heel en heel langzaam over naar een stukje controle over de intensieve zorg. Er hoeft maar dit te gebeuren en je bent terug bij af.

Ik weet bij god niet welke economen je naar verwijst, volgens mij is de concencus dat de intelligente lockdown meer dan prima is geweest.

Daarnaast kan die groep jongeren op het bankje prima mensen in de supermarkten besmetten als ze hun volgende lading Energydrank halen.

Misschien moeten die door PES5's van deze wereld en papa en mamma maar eens een goede uitleg krijgen over één gappie naar binnen en iedereen een tikkie.

Mensen lijken echt te vergeten dat we de huidige situatie alleen aankunnen, omdat er 'strenge' maatregelen zijn getroffen

Namen en rugnummers? Ik ken ze niet.
 

De Wolf

Well-known member
Bij restaurants en terrassen gaat dat misschien wel werken. Maar voor kleine cafés is dat gewoon onmogelijk. Er zijn cafe's waar volgens de 1,5 meter regel maar 6 mensen binnen zouden mogen, en iedereen eerst naar buiten moet als degene die achterin staat naar buiten wil.

Die zullen iets langer moeten wachten tot er bijvoorbeeld een maatregel komt waarbij (kleine) groepen samen mogen komen.
 

Atreides

Well-known member
In België word iedereen getest, dat is hier niet het geval. Er zijn hier wel een stuk meer doden gevallen dan het rivm met cijfertjes probeert aan te tonen.

Het RIVM is daar toch heel eerlijk over? Volgens mij hebben ze zelfs expliciet aangegeven dat de toename aan sterfgevallen t.o.v. een vergelijkbare periode aan Corona is toe te schrijven.

Verantwoordelijkheid nemen is prima, en ook goed dat we het blijkbaar goed doen kijkende naar de curve maar blijf me afvragen hoe het meer ruimte geven gaat opgepakt worden, maar goed, we wachten wel a

Dat is inderdaad d grote vraag. Het is te hopen dat iedereen de veiligheidsmaatregelen zoveel mogelijk in acht neemt.
 

U.G.

Well-known member
Wat denken we hier van de sportclubs?

- Sportscholen: open met maximaal aantal bezoekers gerelateerd aan het oppervlak?
- Niet-contactsporten als tennis/badminton/padel/atletiek/...: Trainingen weer opstarten mits voldoende afstand gehouden kan worden?
- Contactsporten: Open indien trainingsvormen zonder contact?

Bij de sportscholen kun je makkelijk met een max. aantal werken idd. Tussen de loopbanden door kun je afstand creeren door de helft uit te schakelen. En bij de gewichten kun je a la de supermarkten vakken maken. Dit is gewoon te doen.
 

Unregistere

Well-known member
Kappers, pedicures, schoonheidsspecialisten, massagesalons, nagelstylisten e.d. zouden ook best weer open kunnen, met een paar maatregelen. Diverse kappers zijn hier op de achtergrond al mee bezig.
 

De Wolf

Well-known member
Alle maatregelen worden verlengd tot 19 mei. Alleen basisscholen gaan 11 mei open en jongeren kunnen bij de sportclub trainen (boven de 12 jaar geld een 1,5 meter afstand).
Alle evenementen met vergunningsplicht worden deze zomer afgelast. Wedstrijden met publiek is dus niet mogelijk. Wedstrijden zonder publiek voorlopig nog niet.
 

JMD

Well-known member
Alle maatregelen worden verlengd tot 19 mei. Alleen basisscholen gaan 11 mei open en jongeren kunnen bij de sportclub trainen (boven de 12 jaar geld een 1,5 meter afstand).
Alle evenementen met vergunningsplicht worden deze zomer afgelast. Wedstrijden met publiek is dus niet mogelijk. Wedstrijden zonder publiek voorlopig nog niet.

Huh, wedstrijden zonder publiek vielen toch ook onder die vergunningsplicht?
 
Bovenaan