Coronavirus 2

Maasveld

Well-known member
Gewoon doorgaan zoals nu en dan net doen alsof er niemand bij komt in de ziekenhuizen.

Maar ok, onder 40, maar wat met de veertigers? Vind ik persoonlijk ook een tikje jong om te sterven aan "een griep". En als je mij vraagt vind ik 56 ook aan de jonge kant maar die rekenen we dus maar niet mee?
Ik vind het nogal arbitrair om de knip te leggen bij een specifieke leeftijd.

Verder zie ik dat een kwart van de operaties wordt uitgesteld en ik geef je op een briefje dat dat over een dikke maand 100% is, met alle gevolgen van dien waardoor er weer een hoop extra levens verloren gaan. En is dat de schuld van dit beleid of van het feit dat de ziekenhuizen overvol liggen met corona gevallen waardoor ze niet aan hun reguliere werk toekomen?
DAt KomT dOoR hEt KApoT bEzuInIGEn VAn De ZorG!!!!!
 

Maasveld

Well-known member

Max

Administrator
Forumleiding
Daar zitten ook mensen tussen wiens hartoperatie eindeloos is uitgesteld tot de hartoperatie niet meer nodig was.
 

Joost

Well-known member

Het is simpelweg een eendimensionale benadering van de cijfers.

Het klopt dat mensen in goede gezondheid vrijwel geen kans hebben om in het ziekenhuis te belanden. Maar die mensen dragen wel bij aan de verspreiding van het virus naar mensen in minder goede gezondheid.


Moeten we dan mensen in minder goede gezondheid maar massaal gaan buitensluiten in de maatschappij? Dat lijkt mij niet de bedoeling.
 

De Wolf

Well-known member
De grootste blunder van Hugo is dat hij alleen heeft over ziekenhuisopnames. Er bestaat ook iets als long covid wat ook jonge mensen treft. Daar hoor ik hem ook zelden over in de persconferentie en dan ook nog vrij vaag. Misschien dat ze dan eens wat meer begrip krijgen. Als ik zou denken dat ik alleen een snotneus zou krijgen had ik mij ook niet laten prikken.
 

Max

Administrator
Forumleiding
11% van de mensen 81 plus niet volledig gevaccineerd, 7% van de mensen 71-80, 10% 61-70, 13% 51-60 en 18% 41-50. Die eerste drie groepen zijn goed voor bijna 90% van de opnames. Zijn ongeveer 25-30% van de bevolking 4-5 miljoen waarvan dus ongeveer 500.000 mensen niet gevaccinneerd zijn. De groep van 30 min is net zo groot, maar levert nauwelijks een belasting op. Dat met een vaccinatiegraad van vermoedelijk nog geen 50 procent. Geen betere bescherming dan de groep prikken die het hardste nodig heeft. De resterende groepen zou ik aanbevelen als ze geen zin hebben in het risico op long covid.
 

Joost

Well-known member
11% van de mensen 81 plus niet volledig gevaccineerd, 7% van de mensen 71-80, 10% 61-70, 13% 51-60 en 18% 41-50. Die eerste drie groepen zijn goed voor bijna 90% van de opnames. Zijn ongeveer 25-30% van de bevolking 4-5 miljoen waarvan dus ongeveer 500.000 mensen niet gevaccinneerd zijn. De groep van 30 min is net zo groot, maar levert nauwelijks een belasting op. Dat met een vaccinatiegraad van vermoedelijk nog geen 50 procent. Geen betere bescherming dan de groep prikken die het hardste nodig heeft. De resterende groepen zou ik aanbevelen als ze geen zin hebben in het risico op long covid.
Ik zag gisteren een berekening over de ziekenhuisopnames. In het hypothetische geval dat iedereen gevaccineerd zou zijn had dit 30% van de opnames gescheeld.

Met een groeipercentage van 26% per week hadden we dus nu de cijfers van ongeveer vorige week woensdag gehad.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik kan dat artikel niet lezen, maar aan de titel te zien gaat dat over de oversterfte. Dat is wel wat anders de overleden na een positieve test.
Niet alleen aan oversterfte:

Vorige week zijn er in Nederland ruim 3750 mensen overleden; dat is bijna 850 mensen meer dan op basis van gemiddelden verwacht had kunnen worden, stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De zogeheten oversterfte heeft over de periode 8 tot en met 14 november toegeslagen onder alle leeftijdscategorieën, aldus het CBS. Onder de tachtigplussers waren er bijna vijfhonderd doden meer dan verwacht had mogen worden op basis van de gemiddelden; het totaal aantal overledenen kwam uit op ongeveer 2100.

In de groep van 65 tot 80 jaar bedroeg het oversterftecijfer bijna 300; in totaal gingen er 1200 van deze 65-plussers dood. Onder de Nederlanders die jonger zijn dan 65 jaar overleden vorige week ruim vijftig mensen meer dan verwacht. Hier bedroeg het totale sterftecijfer naar schatting 450, aldus het CBS.

Onder de bewoners van verpleeghuizen en gehandicaptenzorginstellingen was er een stijging van 375 doden ten opzichte van het gemiddelde. In totaal stierven vorige week ruim 1450 leden van deze kwetsbare groep burgers die afhankelijk zijn van langdurige zorg. Onder de zogeheten wlz-gebruikers (Wet langdurige zorggebruikers) is al sinds een maand sprake van oversterfte.

Het CBS meldt dat het RIVM vorige week 127 overleden covid-19-patiënten registreerde. Het CBS kan zelf niet zeggen in hoeverre covid-19 verantwoordelijk is voor de oversterfte van vorige week, omdat veel eerste meldingen over overlijden géén doodsoorzaak vermelden. Wel kan het CBS stellen dat er van maart 2020 tot en met juni 2021 31.384 Nederlanders aan het coronavirus zijn overleden.

Eerder meldde het CBS dat covid-19 in de eerste negen van de pandemie een oversterfte veroorzaakte van naar schatting bijna negenduizend mensen.

Zowel de cijfers over covid-19-besmettingen als over ziekenhuisopnames nemen sinds twee weken met grote aantallen toe.

Lees het volledige artikel:
https://fd.nl/samenleving/1420093/vorige-week-850-meer-nederlanders-overleden-dan-gemiddeld-ksk1caIZz7qy
 

Eef de Kip

Well-known member
Overigens weet ik ook niet hoe ze dat berekend hebben maar het is iig weer voldoende voer om bij te dragen aan de discussie over hoeveel gevallen we het nou hebben.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik zag gisteren een berekening over de ziekenhuisopnames. In het hypothetische geval dat iedereen gevaccineerd zou zijn had dit 30% van de opnames gescheeld.

Met een groeipercentage van 26% per week hadden we dus nu de cijfers van ongeveer vorige week woensdag gehad.

Dat vind ik vreemd. Als de verhouding 50/50 is tussen een groep die ruim vijf keer zo groot is, dan zou je verwachten dat er toch zeker een daling van minimaal 40% in zou zitten. Ik denk dat een snelle booster prik uitrol het nog veel verder zou moeten kunnen laten dalen.
 

De Wolf

Well-known member
Ik zag gisteren een berekening over de ziekenhuisopnames. In het hypothetische geval dat iedereen gevaccineerd zou zijn had dit 30% van de opnames gescheeld.

Met een groeipercentage van 26% per week hadden we dus nu de cijfers van ongeveer vorige week woensdag gehad.
Dus dan moet ik concluderen dat vaccinatie totaal niet helpt tegen verspreiden en besmetten maar alleen in meer gevallen tegen ernstig ziek worden?
 
Bovenaan