Tsja, er is geen oplossing. Ik lees nog steeds een heel hoop mensen die niet zien dat er een probleem is en voor zover er een probleem is, dan is het niet ons probleem maar die van de regering. Ja, de regering maakt een heleboel fouten. Maar zelfs als de regering alles goed doet en wij verder overal schijt aan hebben, dan komt het nog niet goed. Als zelfs de minimale medewerking teveel is gevraagd. Er zijn gewoon een hele hoop mensen vanaf het begin tegen welke maatregel ook. Ja dan houdt het wel een beetje op.
De andere kant is dat 20 maanden met beperkingen op het gebied van sociale contacten gewoon niet vol te houden is. Ook dat wijzen de cijfers wel uit. Vorige week dat onderzoek waaruit bleek dat de helft van de studenten psychische klachten heeft ervaren in deze periode. Of kijk even naar de wachtlijsten voor de GGZ. Uiteindelijk wordt gezondheid van de mens gedefinieerd met drie componenten: fysieke gezondheid, mentale gezondheid en sociale gezondheid. We richten ons met corona terecht op de gevolgen voor de fysieke gezondheid als het virus rondgaat. Maar met alle maatregelen, de uitzichtloosheid, de twijfels, het onbegrip, etc komen die andere twee serieus in het geding. Om nog maar niet te spreken wat dat voor gevolgen heeft voor de fysieke gezondheid. Het is namelijk een drie eenheid.
Daarmee geef ik niet helemaal antwoord op je opmerking, trouwens. Want je zegt dat een groep mensen al vanaf het begin schijt heeft gehad aan de maatregelen. Dat klopt. Maar het virus was onder controle toen de overgrote meerderheid zich er wél aan hield, ondanks die enkelen die niet mee deden. Inmiddels lukt dat een veel grotere groep mensen minder goed. Maar dat is ook volkomen logisch. En ik denk niet dat 2G eraan gaat bijdragen dat de meeste mensen zich wel weer aan de basis maatregelen gaan houden.
Ik heb de wijsheid trouwens ook niet in pacht. Het lijkt me een ongelooflijk lastige positie waar De Jonge en Rutte in zitten. Ik ben geen viroloog, dus het bestrijden van infectieziekten is totaal mijn expertise niet. Maar ik heb wel een beetje verstand vanuit mijn vakgebied van mentale en sociale gezondheid. En mede vanuit dat perspectief ben ik echt een groot tegenstander van 2G en maak ik me grote zorgen over het welzijn van de bevolking naar de toekomst toe.