Coronavirus 2

Forza AZ

Well-known member
Nee, het is in principe geen enkel probleem als je gevaccineerd bent (en dat ben ik, dus het kost me idd geen moeite). Maar daar gaat het niet om.
Voor de kleine groep mensen die niet gevaccineerd is vanwege een medische reden (en die dus wel gevaccineerd zouden willen worden) lijkt het me wel een groot probleem. Die kunnen niet zomaar even naar de horeca, bios, theater zonder zich eerst te laten testen.
En dus zou je die Corona-check echt zo snel mogelijk moeten schrappen en niet langer aanhouden alleen vanwege de angst dat het mis zou kunnen gaan.
De situatie zal in Denemarken vast niet helemaal gelijk zijn met hier, maar zo enorm veel verschil zal er ook weer niet zijn. Daar hebben ze alle regels nu ruim een maand geleden al afgeschaft en ik hoor geen berichten dat het daar nu ineens helemaal fout gaat.
 

Max

Administrator
Forumleiding
We zitten bijna op de heilige 85%, dus ik neem aan dat alle maatregelen bijna worden opgeheven.

Eerder maart 2022 dan november 2021 gok ik. Al zal de IC in maart nog steeds coronagevallen bevatten. Die 2.400-3.200 vinkt in het trage tempo van de afgelopen tijd natuurlijk niet lekker af. Op dit moment streept je ongeveer 50 coronagevallen per week op de IC weg.
 

Eef de Kip

Well-known member
Eerder maart 2022 dan november 2021 gok ik. Al zal de IC in maart nog steeds coronagevallen bevatten. Die 2.400-3.200 vinkt in het trage tempo van de afgelopen tijd natuurlijk niet lekker af. Op dit moment streept je ongeveer 50 coronagevallen per week op de IC weg.
Die 2400-3200 was toch een indicatie van een tijdje terug alweer? maar idd, een jaar ben je wel bezig met die aantallen maar ik denk wel dat je hoger zit dan die 50 per week.
Vraag is natuurlijk vooral of die aantallen wel kloppen. Tegen de tijd dat je er 3K hebt gehad wordt die wellicht weer naar boven bijgesteld.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Die 2400-3200 was toch een indicatie van een tijdje terug alweer? maar idd, een jaar ben je wel bezig met die aantallen maar ik denk wel dat je hoger zit dan die 50 per week.
Vraag is natuurlijk vooral of die aantallen wel kloppen. Tegen de tijd dat je er 3K hebt gehad wordt die wellicht weer naar boven bijgesteld.

Klopt. Was in juli denk ik. Augustus/september hebben we met een bezetting van ongeveer 200 gewerkt. Dus dan kon je bij een doorligtijd van 2,5 week er 80 per week wegstrepen. Maar het zal wat je zegt wel weer een worst zijn.
 

JMD

Well-known member
We zitten bijna op de heilige 85%, dus ik neem aan dat alle maatregelen bijna worden opgeheven.
De Jonge heeft zelf aangegeven dat we inmiddels al boven de 85% zitten, de grens ligt nu hoger. Hij zal het liefst de grens naar 120% ofzo zetten... ;)
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Gelukkig vertrek ik zaterdag al naar Engeland. Lijkt me heel sterk dat ze voor die tijd de maatregelen alweer gaan aanscherpen. In de komende weken ben ik er nog niet zo zeker van.
 

Eef de Kip

Well-known member
Met deze stijgende cijfers en daaraan gekoppelde (denk ik) stijging in ziekenhuisopnames kun je er natuurlijk op wachten.
 

Eef de Kip

Well-known member
  • Leuk
Waarderingen: Max

JMD

Well-known member
Als het net zo gaat als vorige winter kan je alle prognoses van het OMT wel door minstens 2 delen... :) Toen hadden ze het over honderden nieuwe IC-patiënten per dag...

En ook de Britse versie van het OMT maakt er een zootje van, die kwamen voor "Freedom Day" (ergens in juni) met prognoses dat het allemaal verschrikkelijk zou worden in ziekenhuizen en met veel overledenen. Nu 4 maanden verder blijkt zelfs het aantal van de gunstigste prognose net aan voor de helft gehaald te worden...

Ik snap best dat een prognose maken lastig is, maar het is toch knap als je er elke keer een factor 2-3 naast blijkt te zitten, dan moet je (er van uitgaande dat ze dit niet expres doen) misschien toch eens naar de modellering gaan kijken... Maar ja, zolang er geen serieus Kamerlid (dus niet een FVDer) na afloop eens kritisch terugblikt op die prognoses kan je gewoon verder met die modellen...
 

De Wolf

Well-known member
Ik begrijp wel dat ze wat aan de ruime kant zitten. Het blijft giswerk en ook regelmatig hebben ze het onderschat zoals vorig jaar zomer of na dansen met Janssen. Overigens dat laatste is de schuld van Hugo de Jonge.
 

JMD

Well-known member
Ik begrijp wel dat ze wat aan de ruime kant zitten. Het blijft giswerk en ook regelmatig hebben ze het onderschat zoals vorig jaar zomer of na dansen met Janssen. Overigens dat laatste is de schuld van Hugo de Jonge.
Tuurlijk is het logisch dat je wat aan de ruime kant zit, maar daarom doen ze ook niet een precieze voorspelling, maar (terecht) een bandbreedte, zo van: maximaal dit, minimaal dat enz.. Maar als dat zelfs elke keer niet lukt, dan moet je je toch afvragen of er iets niet aan je modellering klopt.

Net als hoeveel % gevaccineerd moest zijn: eerst was het 70% (want de kwetsbaren moesten beschermd worden), toen 85%, en dan zitten we daar nu om en nabij bij, wordt het ineens 87% als doel, en Kuipers geeft nu 97% (een irreëel hoog aantal, want dat wordt bv ook met de DKTP-prikken ed niet gehaald) als wat gehaald moet worden. Zeg dan gewoon eerlijk dat je niet van de maatregelen afwil omdat je dat wel prettig vindt, denk ik dan weleens. Het lijkt nu gewoon steeds een kwestie van de doelpalen verplaatsen als het doel bijna bereikt is, zodat dat niet bereikt wordt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik begrijp wel dat ze wat aan de ruime kant zitten. Het blijft giswerk en ook regelmatig hebben ze het onderschat zoals vorig jaar zomer of na dansen met Janssen. Overigens dat laatste is de schuld van Hugo de Jonge.

Regelmatig of bijna constant hebben ze het overschat. Incidenteel hebben ze het onderschat. Tijd dat journalisten eens kritische vragen gaan stellen, maar er is niet een journalist kennelijk geslaagd voor rekenen. Hoe kan het dat als je er sinds de uitspraak van Van Dissel 400-500 IC opnames hebt kunnen wegstrepen en er nog veel vaccinaties zijn gezet opeens nog de groep die op de IC terecht komt opeens verdubbelen?

Sowieso is het niveau van de stukjes hoog. De boodschap is dat de IC opnames stijgen. Vervolgens lees je dat deze lager waren dan vorige week. Daarnaast was de bezetting gedaald, omdat er meer mensen waren ontslagen/overleden dan opgenomen.

Nu laten ze die Ernst Kuipers weer met een opmerking komen dat nu 97% gevaccineerd moet zijn en de coronapas tot april of mei moet worden gebruikt. In samenhang met die eerdere cijfers is dat echt volkomen flauwekul.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

De Wolf

Well-known member
Tuurlijk is het logisch dat je wat aan de ruime kant zit, maar daarom doen ze ook niet een precieze voorspelling, maar (terecht) een bandbreedte, zo van: maximaal dit, minimaal dat enz.. Maar als dat zelfs elke keer niet lukt, dan moet je je toch afvragen of er iets niet aan je modellering klopt.

Net als hoeveel % gevaccineerd moest zijn: eerst was het 70% (want de kwetsbaren moesten beschermd worden), toen 85%, en dan zitten we daar nu om en nabij bij, wordt het ineens 87% als doel, en Kuipers geeft nu 97% (een irreëel hoog aantal, want dat wordt bv ook met de DKTP-prikken ed niet gehaald) als wat gehaald moet worden. Zeg dan gewoon eerlijk dat je niet van de maatregelen afwil omdat je dat wel prettig vindt, denk ik dan weleens. Het lijkt nu gewoon steeds een kwestie van de doelpalen verplaatsen als het doel bijna bereikt is, zodat dat niet bereikt wordt.
Het excuus voor de vaccinatiegraad is dat toen de besmettelijkere Britse en Delta variant nog niet bekend waren. Daarnaast is dit voor de wetenschap ook allemaal nieuw omdat er voor het eerst op grote schaal met sociale onthouding wordt gewerkt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het excuus voor de vaccinatiegraad is dat toen de besmettelijkere Britse en Delta variant nog niet bekend waren. Daarnaast is dit voor de wetenschap ook allemaal nieuw omdat er voor het eerst op grote schaal met sociale onthouding wordt gewerkt.

Nee, toen Van Dissel zijn uitspraken deed waren die Britse en Delta variant al grotendeels achter de rug. We moeten toch een keer af van het klimaat dat alles wat ze zeggen goed is.
 
Bovenaan