Die hele coronapas is sowieso een slecht idee in de huidige vorm en ik hoop dan ook dat een meerderheid van de kamer zich tegen deze idioterie uitspreekt. Ik ben op zich geen tegenstander om mijn vaccinatiebewijs bij grootschalige evenementen te laten zien, maar voor elk wissewasje lijkt me totaal geen goed idee. Linksom of rechtsom is dit een vorm van drang en daar moeten we gewoon niet aan willen. Ook in mijn omgeving zijn er mensen die zich niet laten vaccineren. Ik heb zelf liever dat ze dit wel doen, maar ik vind het absurd dat ze een deel van hun bewegingsvrijheid moeten inleveren vanwege deze keuze.
Ik ben het dan ook eens met de alternatieve ideeën om het virus in te blijven dammen. Zoals veel meer investeren op het verspreiden van de juiste informatie op plekken waar de vaccinatiegraad laag is. Zoals op de biblebelt en in bepaalde wijken in grote steden. En ook het investeren in goede ventilatie in publieke ruimtes lijkt me een zinvolle maatregel. Dat is sowieso verstandig voor de volksgezondheid, nog los van het coronavirus. Ook lijkt het me een zeer goed plan om het adviesrapport 'Aan de slag in de Zorg' van de SER, verschenen in mei van dit jaar, eens serieus te nemen, want daarin staan heel goede adviezen over hoe je de zorg een aantrekkelijker beroepsgroep maakt, waarmee de druk op de huidige zorgverleners ook afneemt. Het stoort me mateloos dat het kabinet deze drie prima alternatieven, met name de laatste twee, steeds negeert en eendimensionaal in blijft zetten op vaccinaties en bij oplopende besmettingen vrijheidsbeperkende maatregelen.