Coronavirus 2

Forza AZ

Well-known member
Nieuwe varianten... De griepprik is elk jaar ook ietsje anders...
Voorlopig lijken alle vaccins bescherming te bieden tegen de nu bekende varianten.

Maar als er een variant ontstaat waartegen de vaccins geen of weinig bescherming bieden, dan gaat het wel weer even duren voordat daar weer een nieuw vaccin tegen is. Het is dus vooral zaak om het virus nu zodanig uit de (Europese) samenleving te krijgen dat het niet de kans krijgt om een "foute variant" te ontwikkelen. En tegelijk zorgen dat er niet een eventuele variant vanuit een ander werelddeel waar ze nog niet ver zijn met vaccineren zich hierheen verspreid.
 

Forza AZ

Well-known member
Nu blijkt dat (voorlopig) de mensen die hun vaccinatiegegevens niet met het RIVM wilden delen, daardoor mogelijk geen bewijs kunnen krijgen om te reizen. Bij het invullen van die optie tot delen van informatie stond echter niet vermeld dat dat gevolgen zou kunnen hebben voor een eventueel vaccinatiepaspoort.
Ben je straks dus wel zoals door de overheid gewenst gevaccineerd, maar kun je nog steeds niet op reis omdat de registratie niet op orde is. Terwijl je wel bij de vaccinatie een papieren bewijs mee krijgt. Maar daar heb je dan blijkbaar dus niets aan.
 

Joost

Well-known member
Het LCPS meldt vandaag 96 opnames op de verpleegafdeling. Sinds ze dat melden is het aantal niet eerder onder de 100 geweest.
Het is nu afwachten op de afname die vorige week zo fors was doorzet, want dan komen we echt op mooie aantallen.

Maar die Indiase variant houdt in Engeland aardig huis op scholen, dat zijn wel verontrustende berichten.
 

Joost

Well-known member
Ja ik snap dat wel.

Zie ook dit artikel; https://www.theguardian.com/world/2...pread-of-new-covid-variant-in-english-schools

Qua aantallen is het nog steeds niet heel verontrustend op het totaal. Maar er zijn een paar clusters; Bolton, Bradford bijvoorbeeld waar onder nog niet gevaccineerde de aantallen behoorlijk oplopen.

Het goede nieuws is wel dat de vaccins ook helpen tegen die Indiase variant, maar zolang de vaccinatiegraad nog niet hoog genoeg is moet je proberen die variant weg te houden.
 

Joost

Well-known member
Grote kans dat vandaag de bezettingscijfers in het ziekenhuis stijgen, het typische zondageffect.

Bij het NICE kun je dat real-time zien (ieder half uur een update).
Op de IC gisteren 586, nu 589.
Op de verpleegafdeling gisteren 1124, nu 1151.

Maar de instroom is wel goed, 21 op de IC, 77 op de verpleegafdeling.

Er is dus vrijwel niemand ontslagen uit het ziekenhuis. Dan zullen de cijfers morgen of overmorgen wel weer flink dalen.
Het spannendste blijft of de daling die zo scherp is doorzet toch echt lage aantallen. Ook zou eind deze week de bezetting van de IC echt veel lager moeten zijn.
 

JMD

Well-known member
Het zevensdaagsgemiddelde besmettingen is voor het eerst in 3 maanden weer onder de 4000. Gek genoeg daalt het vandaag niet veel, maar dat komt doordat vorige week maandag er een storing was. De dinsdag werd dat vorige week ingehaald, dus morgen zal het zevendaagsgemiddelde flink dalen.

De 2690 positieve tests (volgens corona-lokaal.nl, dat altijd ietsje afwijkt (plus of min) van het RIVM-aantal) is het laagste reguliere aantal positieve tests sinds eind september. Alleen half januari was het 2 dagen minder, maar toen was er code rood en veel teststraten dicht.
 

De Wolf

Well-known member
Ik denk dat het de komende tijd wel verder gaat dalen. Dat mag ook wel omdat de scholen over een week weer helemaal open gaan. Dan verwacht ik weer een lichte stijging.
 

De Wolf

Well-known member
Ik zag inderdaad niet aankomen dat je in juni ineens getest moet worden om naar een museum of theater te gaan.
 

Joost

Well-known member
Ik denk dat het de komende tijd wel verder gaat dalen. Dat mag ook wel omdat de scholen over een week weer helemaal open gaan. Dan verwacht ik weer een lichte stijging.
Ik betwijfel of dat echt een stijging gaat geven. Het aantal mensen dat in Nederland rondloop dat op dit moment besmettelijk is, is echt heel laag. Zelfs volgens de RIVM inschatting is slechts 7 op de 1000 mensen besmettelijk op dit moment, waarbij de omstandigheden om het over te dragen op dit moment heel erg gunstig zijn.
 

De Wolf

Well-known member
Ik betwijfel of dat echt een stijging gaat geven. Het aantal mensen dat in Nederland rondloop dat op dit moment besmettelijk is, is echt heel laag. Zelfs volgens de RIVM inschatting is slechts 7 op de 1000 mensen besmettelijk op dit moment, waarbij de omstandigheden om het over te dragen op dit moment heel erg gunstig zijn.

Het blijven nog steeds veel besmettingen. Tel daarbij op dat op scholen de afstandsregel vervalt, de meeste ouders niet of net gevaccineerd zijn je een lichte stijging van besmettingen kan verwachten.
 
Bovenaan