Coronavirus 2

JMD

Well-known member
Daarnaast zit ik ook niet in een regio met hoge infectiecijfers, waar ze nu ook de voorrang aan geven (in Scotland is dat vooral Glasgow).
In NL zou dat eerst wekenlang overleg hebben gekost voordat men dat soort strategieën zou toepassen. Plus dat De Jonge gaat zeggen dat verandering van strategie op zo'n korte termijn 'logistiek' niet mogelijk is (terwijl het leger al wekenlang hulp heeft aangeboden).
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
In NL zou dat eerst wekenlang overleg hebben gekost voordat men dat soort strategieën zou toepassen. Plus dat De Jonge gaat zeggen dat verandering van strategie op zo'n korte termijn 'logistiek' niet mogelijk is (terwijl het leger al wekenlang hulp heeft aangeboden).

Hier in Schotland zijn ze wat dat betreft veel effectiever, toen de cijfers van de hoge besmettingen in Glasgow en Moray (vrij landelijk gebied tussen Inverness en Aberdeen) bekend werden, besloot Sturgeon meer direct leveringen van de vaccins naar die 2 gebieden te sturen en direct meer mensen aan te stellen om anderen in te enten + nieuwe locaties te boeken om de vraag bij te houden. De volgende dag was veel daarvan al geregeld en werden er al meer mensen geprikt daar.
 

JMD

Well-known member
Hier in Schotland zijn ze wat dat betreft veel effectiever, toen de cijfers van de hoge besmettingen in Glasgow en Moray (vrij landelijk gebied tussen Inverness en Aberdeen) bekend werden, besloot Sturgeon meer direct leveringen van de vaccins naar die 2 gebieden te sturen en direct meer mensen aan te stellen om anderen in te enten + nieuwe locaties te boeken om de vraag bij te houden. De volgende dag was veel daarvan al geregeld en werden er al meer mensen geprikt daar.
O, Schotland regelde dat apart? Dacht dat de vaccins centraal gingen in het VK. Dat maakt het wel iets makkelijker natuurlijk om zaken om te gooien.
 

De Wolf

Well-known member
Eén prik is straks voldoende om een coronapaspoort te krijgen, melden ingewijden rond de EU-onderhandelingen. Het Europees Parlement en de EU-landen zijn het daar over eens geworden, klinkt het. Zo'n inentingscertificaat moet het reizen binnen de Europese Unie eenvoudiger maken.
Een reiziger is daarmee nog niet verzekerd van vrije toegang tot alle EU-lidstaten. Een land kan mensen die pas een van hun twee prikken hebben gekregen, vragen om een test te ondergaan of in quarantaine te gaan. Het is nog onduidelijk of een lidstaat dat van plan is. De meeste landen willen juist zo min mogelijk obstakels opwerpen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Nou, ik ben blijkbaar een risicogroep, kreeg net de eerste uitnodiging voor een prikkie. Kan 27 mei al, enige nadeel is dat het in Maastricht is. Kans is dus groot op infecties :cool:
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
O, Schotland regelde dat apart? Dacht dat de vaccins centraal gingen in het VK. Dat maakt het wel iets makkelijker natuurlijk om zaken om te gooien.

Zorg is volledig de verantwoordelijkheden van de Schotse regering, datzelfde geldt voor coronamaatregelen bijvoorbeeld.
 

Joost

Well-known member
Dinsdag zien we de cijfers van maandag en dat is de dag waarop meestal de hoogste weekinstroom in het ziekenhuis is. Over gisteren zijn door het LCPS 199 opnames gemeld en dat is heel mooi.

De bezetting van verpleegafdelingen daalt zelden op maandag en gaat nu ook 1 persoon omhoog. Dat is niet zorgwekkend, ga er maar vanuit dat het morgen echt flink zal dalen en dat het aantal op de verpleegafdeling naar ronde de 1400 zakt. Vorige week daalde het aantal mensen in het ziekenhuis nog met 135 op 1 dag.

De IC stroomt zelfs leeg, vandaag alweer 35 minder.
 

Eef de Kip

Well-known member
We hebben nog 37 jaargangen te gaan dus wanneer we de Hugo planning willen halen moet er iedere dag een jaartal uitgenodigd worden en binnen een week geprikt worden.
Dat moet toch lukken?

Als je hier kijkt zie je de leeftijdsopbouw

Bevolkingspiramide (cbs.nl)

Dus grofweg 250.000 per leeftijd. ik schat zo'n 70% die zich laat vaccineren dus is 175000 per dag, ze zitten nu dik over de 150K per dag dus dat lijkt me redelijk te doen.

Ik vraag me alleen af hoeveel % zich laat vaccineren, ik vrees dat we niet boven de 70% uit gaan komen.


Edit, ik realiseer me dat er natuurlijk ook nog dagelijks mensen zijn die een 2e prik krijgen dus dan moet je wel flink boven die 175K uit komen.
Aan de andere kant zie je bij die bevolkingspiramide dat je bij de 40 - 45 jarigen een stuk minder mensen hebt in die leeftijdscategorie.
 

De Wolf

Well-known member
Beneden de 50 jaar is het ongeveer 200K per leeftijd. Ik verwacht dat de vaccinatiebereidheid daar ook een stuk lager zal zijn. Een deel heeft al corona gehad, een deel is wappie en ook een deel heeft een migratie achtergrond. Bij die laatste groep is de vaccinatiebereidheid ook een stuk kleiner.
 

Forza AZ

Well-known member
Oftewel het gaat Hugo gewoon lukken, dikke prima dus (y)
Het gaat hem dus alleen lukken als maximaal 70% zich wil laten vaccineren. Waar zou hij dan nu op hopen? Dat z'n planning gehaald wordt met een lage vaccinatiegraad, of dat z'n planning niet gehaald gaat worden maar wel een hoge vaccinatiegraad.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Hier is de acceptatie zo'n 90% tot nu toe. Het helpt wellicht ook dat wij geen afspraken hoeven te maken. Je krijgt hier een brief met een afspraak en moet ze contacteren als je niet wil/kan komen.
 

De Wolf

Well-known member
Ik denk dat het ook hoger gaat uitvallen nu je met een prik naar het buitenland mag. Zelfs mijn wappie tante wil zich laten prikken omdat ze anders niet naar Zweden mag.
 
Bovenaan