Coronavirus 2

Hankie

Well-known member
Tot vanmorgen 10.00 uur zijn er 2273 nieuwe besmettingen geregistreerd bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Dat zijn er 1667 minder dan gisteren. Gisteren nam het aantal ook af, met 166. De daling zet dus door en neemt zelfs toe. Gemiddeld werden er afgelopen week 3782 besmettingen vastgesteld. De week daarvoor waren dat er nog 4134.

Gisteren waren alle teststraten dicht vanwege het winterweer. Laboratoria verwerkten nog wel de uitslagen van tests van zaterdag. Het RIVM denkt dat de sluiting van de teststraten ook nog effect kan hebben op de cijfers van dinsdag en woensdag, en dus ook op de weekcijfers die het instituut dinsdag naar buiten brengt.
 

De Groene Scout

Well-known member
Gezien de laatste paar dagen kreeg ik juist de indruk dat het weer op liep.

Dat doet het ook wel, maar op zondag (en vandaag ook deels) zaten de teststraten dicht. Tja, dan komt er ook niets bij. De mensen zitten nu allemaal ziek thuis en laten zich pas dinsdag testen; woensdag dus een enorme piek.
 

Eef de Kip

Well-known member
Dat vermoeden heb ik ook maar dat komt dan ook door het winterweer.
Ik denk eerlijk gezegd, en dat is obv de afgelopen week (dus flinterdun), dat het stabiliseert danwel oploopt. Ik reageerde daarom ook op Joost die het idee heeft dat het terug gaat lopen (althans, zo interpreteer ik het) en heb daar mijn twijfels bij.
Aan de andere kant, dat zou ook wat zijn, als het nu weer gaat stijgen terwijl er geen enkele maatregel meer is.
 

Joost

Well-known member
Oeps.

Gezien de laatste paar dagen kreeg ik juist de indruk dat het weer op liep.
Ik ben echt verbaasd hoeveel testen er dus nog geen uitslag hadden. Toen mijn zoontje laatst getest werd was dat aan het eind van de dag en was de volgende ochtend de uitslag er al om 9 uur. Vandaar dat ik de verwachting had dat de testen die op zaterdag waren uitgevoerd ook al op zondag vrijwel allemaal verwerkt zouden zijn.

Je laatste opmerking klopt.
Het gemiddelde na 5 meldingsdata is er helemaal uit.
 

Joost

Well-known member
Dat vermoeden heb ik ook maar dat komt dan ook door het winterweer.
Ik denk eerlijk gezegd, en dat is obv de afgelopen week (dus flinterdun), dat het stabiliseert danwel oploopt. Ik reageerde daarom ook op Joost die het idee heeft dat het terug gaat lopen (althans, zo interpreteer ik het) en heb daar mijn twijfels bij.
Aan de andere kant, dat zou ook wat zijn, als het nu weer gaat stijgen terwijl er geen enkele maatregel meer is.
Nee allesbehalve;
18-jan​
4.411
19-jan​
4.343
20-jan​
4.287
21-jan​
4.243
22-jan​
4.151
23-jan​
4.090
24-jan​
4.007
25-jan​
3.893
26-jan​
3.758
27-jan​
3.641
28-jan​
3.534
29-jan​
3.446
30-jan​
3.357
31-jan​
3.301
1-feb​
3.235
2-feb​
3.195
3-feb​
3.143

En de cijfers die er al zijn voor 4, 5 en 6 februari gaan die 3143 niet of nauwelijks naar beneden brengen.
 

Joost

Well-known member
Andere maatregelen dus ook niet, alles open gooien dan maar.
Dat is te kort door de bocht maar er mag best gekeken worden naar de maatregelen en naar de balans tussen effectiviteit en draagvlak.

In België zijn er bijvoorbeeld duidelijke richtlijnen gemaakt voor het weer opengaan van kappers. Tussen twee klanten moet tien minuten ruimte zitten en moet de hele salon gelucht worden. Door het vrijwel risicoloos weer open laten gaan van kappers zorg je wel ervoor dat mensen zich beter aan andere maatregelen houden.
 

zwammy

Well-known member
Avondklok werd ingevoerd omdat ze bang waren dat we naar de 170.000 besmettingen zouden gaan met de Engelse variant. De feiten zijn dat we op 3900 zitten, en toch zetten ze 'm door. En alles word maar gewoon normaal gevonden, oh ja wel even scoren met een tocht.
 

JMD

Well-known member
Maar weer even een overzicht over hoe corona zich ontwikkelt. Bron, het dashboard van de WHO, zij tellen van maandag t/m zondag als week (i.t.t. bijvoorbeeld het RIVM die op dinsdag steeds de updates doet). De gegevens zijn van afgelopen week, die is nu 'afgesloten', ervaring leert dat er altijd nog wel iets bijkomt, maar dat is niet veel.

Wereld: afgelopen week 3,1 miljoen besmettingen, een afname van bijna 18%. De weken ervoor afnames van 11 en 12%. Het laagste weekaantal sinds half oktober. Met de jaarwisseling waren er nog iets meer dan 5 miljoen besmettingen. Sinds het begin van corona was er af en toe wel 1 of 2 weken met dalingen, maar dan was de afname in minstens 1 van die weken zeer klein. Nu al 4 weken op rij een daling, waarvan 3 flink.

Europa: afgelopen week net iets meer dan 1,1 miljoen besmettingen, ook hier een flinke afname, iets minder dan 20%. En de 4e week op rij een flinke daling, begin januari zaten we nog op bijna 1,9 miljoen besmettingen. Europa heeft al wel eerder 4 weken daling gehad, maar toen was die niet zo scherp als nu.

Nederland: iets meer dan 27.000 besmettingen, een daling van 12%, het laagste aantal sinds begin oktober. De 6e week op rij een daling, iets wat alleen in het voorjaar voor is gekomen.

VK: iets minder dan 135000 besmettingen, een daling van een kwart vergeleken met vorige week, de 5e week op rij een daling, en het gaat fors daar qua dalingen. Het VK is terug op het niveau van begin december

Ierland: in totaal iets meer dan 7.000 besmettingen, een daling van 20%, terug op het niveau van net voor kerst. De daling was de 4e week op rij.

Portugal: had vorige week nog wel een stijging, maar van nog geen 2%, de weken ervoor grote stijgingen. Deze week een daling van 41%, waarmee het terug is op het niveau van begin januari.

Israël: daalde voor de 3e week op rij. In totaal 'slechts' 13% daling, maar de resultaten bij de gevaccineerde groepen zijn indrukwekkend, 60% minder besmettingen.

Brazilië registreerde een daling van bijna 10% en zit weer op het aantal besmettingen van 1 maand terug.

Zuid Afrika registreerde voor de 2e week op rij een afname van meer dan 40%, het was de 4e afname op rij en heeft met 24.500 besmettingen het laagste aantal sinds begin december.
 

zwammy

Well-known member
Zuid Afrika stopt mar het astra zenica vaccin want werkt onvoldoende tegen de ZA variant. Het is maar goed dat we er hier 11.7 miljoen van besteld hebben.
 

Joost

Well-known member
Avondklok werd ingevoerd omdat ze bang waren dat we naar de 170.000 besmettingen zouden gaan met de Engelse variant. De feiten zijn dat we op 3900 zitten, en toch zetten ze 'm door. En alles word maar gewoon normaal gevonden, oh ja wel even scoren met een tocht.
Die 170.000 kwamen uit een presentatie van van Dissel die volstrekt bezopen was.

In die presentatie was 170.000 het resultaat van een R waarde van 1,6 bijeen start van 10.000 besmettingen.

Hij kwam aan die 1,6 omdat de Britse variant wellicht tot een verhoging van de R met 0,7 zou leiden. Startpunt was 0,9.

Vergelijkbaar scenario; voorspellen dat NAC wint de komende 16 wedstrijden en 48 punten haalt en dan niet eindigt op 41+48= 89 punten maar op 95 punten omdat je gemakshalve die drie recente gelijke spelen omzet in een overwinning.
 
Bovenaan