Coronavirus 2

Joost

Well-known member
Het gemiddeld aantal besmettingen na 5 meldingsdagen is de laatste twee dagen weer wat sneller aan het zakken.

Het laatste bekende gemiddelde is 3758 op 26 januari, dat is 85% van het totaal ongeveer dus uiteindelijk zal die dag rond de 4450 uitkomen.
Maar de daling lijkt door te zetten dus ik schat in dat we op dinsdag ook werkelijk onder de 4000 besmettingen per dag zullen gaan uitkomen. Dat betekend dat we komende week eigenlijk geen gemelde waarden boven de 4000 moeten gaan zien. Met dezelfde snelheid zou dan 23 februari het getal onder de 3000 zakken. Maar volgens de leermeesters is de Britse variant nog steeds in opkomst en zal die de huidige variant doen verdwijnen de komende weken.

Ook de IC bezetting zit weer flink dalend nadat die vorige week aardig tot stilstand was gekomen.

... aanvulling hierop;

Volgens het laatste OMT advies is het aandeel van de Britse variant ondertussen behoorlijk aanwezig. Het aandeel ging van 5% in week 52 naar 12 in week 1 en is in week 2 al 20%. In week 3 zou het al zo'n 30% zijn.

Het is dus wachten op het moment dat die variant de ander heeft verdrongen en wat het effect op de aantallen gaat zijn.

Ook de Zuid Afrikaanse en Braziliaanse variant zijn inmiddels aanwezig en binnengekomen door reisbewegingen. Waarom mensen uit die regio uberhaupt nog het land in mogen zonder direct een quarantainehotel in gezet te worden is me een raadsel.
 

JMD

Well-known member
Ook de Zuid Afrikaanse en Braziliaanse variant zijn inmiddels aanwezig en binnengekomen door reisbewegingen. Waarom mensen uit die regio uberhaupt nog het land in mogen zonder direct een quarantainehotel in gezet te worden is me een raadsel.
Wie zegt dat het via iemand binnen gekomen is die in Zuid Afrika geweest is? Die mutatie is inmiddels in heel Europa al binnen, dus kan ook opgelopen zijn in bv België of Duitsland
 

JMD

Well-known member
Volgens het laatste OMT advies is het aandeel van de Britse variant ondertussen behoorlijk aanwezig. Het aandeel ging van 5% in week 52 naar 12 in week 1 en is in week 2 al 20%. In week 3 zou het al zo'n 30% zijn.
Inmiddels denken ze 50%. Alleen zijn die aantallen op basis van een model. Niet op basis van onderzoek (sequencing)... En dat is echt kwalijk, want die info hebben we wel nodig om te weten hoe het staat met die variant.

Laten we even rekenen (voor de aantallen baseer ik me op de site van de WHO, afgerond op duizendtallen):
Week 1: 12% van 53000 gevallen => 6360
Week 2: 20% van 41000 gevallen => 8200
Week 3: 30% van 37000 gevallen => 11100
De groeifactor in de laatste week is dan 1,34. Maar aangezien de R0 over 4 dagen gaat krijg je dan 1,18 als R0.

Overigens meet men in Zuidoost Engeland inmiddels een R0 van onder de 1 van de Britse variant.
 

Joost

Well-known member
Wie zegt dat het via iemand binnen gekomen is die in Zuid Afrika geweest is? Die mutatie is inmiddels in heel Europa al binnen, dus kan ook opgelopen zijn in bv België of Duitsland

Uit het OMT advies;

In totaal zijn tot nu toe 15 gevallen van infectie met de variant 501Y.V2 (de Zuid-Afrika-variant, verder aangeduid als ZA-variant) aangetroffen waarvan 1x in de kiemsurveillance en 14x op basis van reishistorie en nader onderzoek. Daarnaast zijn in een reisgerelateerd cluster van 18 personen in een fysiotherapiepraktijk 4 gevallen met deze variant vastgesteld. In de afgelopen week zijn 3 gevallen met de Braziliaanse variant P2 gevonden en 2 gevallen met de Braziliaanse variant P1 (501.V3). De twee gevallen met variant P1 zijn aangetroffen in de regio Amsterdam en betreffen reizigers uit Brazilië. De gevallen met de P2 variant in de regio’s Brabant en Gelderland, waarvan 1 met bekende reishistorie vanuit Brazilië. Nader onderzoek is gaande.
 

zwammy

Well-known member
NAC staat bovenaan!!! 1!!1!1!!!1!

Wel fijn dat het kabinet gewoon de cijfers kan aanpassen 🙂
 

Eef de Kip

Well-known member
Dat is idd bijna schandalig te noemen. Ik vind het nog tot daar aan toe dat er nog mensen die kant op gaan maar als nu blijkt dat er daardoor besmettingen hierheen woorden geïmporteerd vind ik het nog onbegrijpelijker.

Verder is het idd wachten op die 100.000 vaccinaties die weer worden terug gedraaid.
Hoe ingewikkeld is het eigenlijk om die vaccinaties te tellen?
 

Joost

Well-known member
Inmiddels denken ze 50%. Alleen zijn die aantallen op basis van een model. Niet op basis van onderzoek (sequencing)... En dat is echt kwalijk, want die info hebben we wel nodig om te weten hoe het staat met die variant.

Laten we even rekenen (voor de aantallen baseer ik me op de site van de WHO, afgerond op duizendtallen):
Week 1: 12% van 53000 gevallen => 6360
Week 2: 20% van 41000 gevallen => 8200
Week 3: 30% van 37000 gevallen => 11100
De groeifactor in de laatste week is dan 1,34. Maar aangezien de R0 over 4 dagen gaat krijg je dan 1,18 als R0.

Overigens meet men in Zuidoost Engeland inmiddels een R0 van onder de 1 van de Britse variant.

Die Britse variant lijkt vooral heel wispelturig.
In het VK zelf is hij heel aardig rondgegaan, van 5 december 15.000 besmettingen naar 60.000 op 8 januari. Maar op 31 januari alweer gedaald naar 24.000.

Volgens mij zijn de maatregelen in het VK vrijwel gelijk aan die in Nederland.

In België is de variant inmiddels verder verspreid dan in Nederland en daar gaan de cijfers wel wat omhoog maar heel erg fors is dat niet. Ze zitten daar nog steeds rond de 2500 per dag ondanks dat er veel meer mogelijk is.
 

De Wolf

Well-known member
Zal mij niets verbazen dat de Britse variant niet zo besmettelijk is en de Britten met de kerst met zijn allen om tafel zaten.
 

Joost

Well-known member
Zal mij niets verbazen dat de Britse variant niet zo besmettelijk is en de Britten met de kerst met zijn allen om tafel zaten.
Dat valt wel mee. De cijfers gingen in heel december sterk omhoog en Kerstmis heeft niet voor een sterker effect gezorgd.

De roep om meer evenwicht en te accepteren dat er meer risico is wordt steeds groter;

 

JMD

Well-known member
Zal mij niets verbazen dat de Britse variant niet zo besmettelijk is en de Britten met de kerst met zijn allen om tafel zaten.
Precies.
Plus: 1 week voor kerst werden de winkels opengegooid... Eenieder die weleens in Engeland geweest is vlak voor kerst weet wat voor drukte het daar normaal al is in winkels in die tijd, laat staan als de winkels net een paar weken gesloten zijn geweest.

Lekker in die binnenklimaten allemaal dicht op elkaar, ideale verspreiding. Daarna met zijn allen met kerst aan tafel en bingo... Voeg daarbij de in permanente staat van ontbinding verkerende NHS en de volle ziekenhuizen (die elke winter wel een keer vol liggen) zijn verklaard.
Dagenlang ging het in de media nergens anders over, nu het al weken terugloopt hoor je er weinig van...
 

JMD

Well-known member
De roep om meer evenwicht en te accepteren dat er meer risico is wordt steeds groter;

Wat ook logisch is. Vooral dat stukje dat ongeveer 50% normaal gesproken de IC verlaat met blijvende schade is veelzeggend. Bij corona wordt dat niet geaccepteerd, maar dat is dus vaak voorkomend. Men lijkt maar niet te willen beseffen dat dood gaan bij het leven hoort.

Goed dat hier nu steeds meer aandacht voor komt, corona is momenteel niet het grootste probleem, de angst is dat. Door te laten zien dat corona vooral gevaarlijk is bij mensen met andere aandoeningen krijg je een ander debat. Net als bv de geestelijke gesteldheid bij mensen door alle dingen die niet kunnen...
 

Maasveld

Well-known member
Inmiddels denken ze 50%. Alleen zijn die aantallen op basis van een model. Niet op basis van onderzoek (sequencing)... En dat is echt kwalijk, want die info hebben we wel nodig om te weten hoe het staat met die variant.

Laten we even rekenen (voor de aantallen baseer ik me op de site van de WHO, afgerond op duizendtallen):
Week 1: 12% van 53000 gevallen => 6360
Week 2: 20% van 41000 gevallen => 8200
Week 3: 30% van 37000 gevallen => 11100
De groeifactor in de laatste week is dan 1,34. Maar aangezien de R0 over 4 dagen gaat krijg je dan 1,18 als R0.

Overigens meet men in Zuidoost Engeland inmiddels een R0 van onder de 1 van de Britse variant.
En hoe zit dat als je de nieuwe rekenmethode gebruikt?
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Hankie

Well-known member
Wie zegt dat het via iemand binnen gekomen is die in Zuid Afrika geweest is? Die mutatie is inmiddels in heel Europa al binnen, dus kan ook opgelopen zijn in bv België of Duitsland

Bij mijn jongste dochter (kleuters) zijn er 2 kinderen (tweeling) afgelopen weken lekker naar Brazilië geweest voor familie bezoek. Bij mijn zoontje zat er een meisje in Ethiopië dus het gebeurd om de haverklap.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Joost

Well-known member
Het kabinet wil winkels volgende week beperkt weer open laten gaan voor het afhalen van bestellingen. Klanten kunnen dan online of per telefoon bestellen en hun bestelling ophalen bij de winkel. De versoepeling zou ingaan op 8 februari.

Een definitief besluit is er nog niet, vooral de vrees voor de Britse coronavariant maakt elke mogelijke versoepeling nog onzeker. Naar verwachting hakt het kabinet morgen definitief de knoop door.

Gisteren werd al bekend dat kinderopvang en basisscholen weer open kunnen en dat de avondklok, als de cijfers blijven dalen, ook stopt volgende week.

Wat is dit nu voor iets raars. Zijn er dan nog winkels waar je niet allang kunt afhalen?
Ik heb vorige week nog iets bij een lokale speelgoedwinkel besteld en later die dag opgehaald.
 

De Groene Scout

Well-known member
In Haaksbergen kun je volgens mij bij alle winkels op afspraak afhalen of laten bezorgen. Dat is dus hier geen versoepeling, maar iets dat al geregeld is.
 

Eef de Kip

Well-known member
De roep om meer evenwicht en te accepteren dat er meer risico is wordt steeds groter;

Het wachten is nu op 4 intensivisten die iets anders willen

Verder: " Als enkele maatregelen loslaten betekent dat er meer mensen besmet raken, ziek worden en de ziekenhuizen vollopen, dan is een selectiever IC-opnamebeleid nodig. "

Ofetwel, we laten een bepaalde groep mensen gewoon doodgaan.
Succes met deze discussie.
 
Bovenaan