Coronavirus 2

De Wolf

Well-known member
Interessant grafiekje. Ik denk dat de paniek in de VS nu wel compleet zal zijn.

Het is natuurlijk wel appels met peren vergelijken. In de VS wonen net zoveel mensen als het westelijke deel van Europa waar de crisis op dit moment een stuk erger is. Ik maak mij meer zorgen over een land als Spanje wat een grotere curve heeft als Italië.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Maar het absolute aantal doden blijft schrikbarend hoog in Italië en blijft maar sterk toenemen. Het overgrote deel van de patiënten dat overlijdt aan het coronavirus blijkt echter al een andere ziekte te hebben gehad. Onlangs bleek uit onderzoek door het Hogere Gezondheidsinstituut ISS dat slechts 1,2% van de corona-doden geen andere ziekte had. Vrijwel alle mensen die sterven aan het coronavirus hadden dus al minstens één of vaak meerdere andere ziektes.
bron: diverse nieuws sites

Oftewel, ik moet van erka uit honderd appels drie zoeken die al half aangevreten of bruin, of kapot zijn. Doe ik wel hoor, geen probleem

Dat is zo, maar wellicht vergeet je dan dat veel mensen met een onderliggende ziekte juist allerlei dingen doen om te voorkomen dat ze nog zieker worden of zelfs komen te overlijden.

Voorbeeld: mijn beste vriendin heeft MS. Dat is zo'n ziekte die valt onder de risicogroep. Zij leeft al zes jaar een aangepast leven, waardoor zij de progressiviteit van de ziekte behoorlijk onder controle heeft. Zij zou onder normale omstandigheden gewoon oud kunnen worden. Maar als zij Corona oploopt kan dat in één klap fataal zijn. Ik vind dat beangstigend.

Ander voorbeeld: mijn zus heeft vorig jaar een behoorlijke infectie opgelopen na een galsteen operatie. Hierdoor heeft ze ruim twee maanden op de intensive care gelegen. Ze is inmiddels herstellende, maar haar immuunsysteem is nog zeer zwak. Als zij corona krijgt dan gaat ze alsnog dood. Terwijl ze normaal gesproken zo goed als volledig zou kunnen herstellen.

Ohja, beiden zijn jonge moeders.
 

De Wolf

Well-known member
Oftewel, ik moet van erka uit honderd appels drie zoeken die al half aangevreten of bruin, of kapot zijn. Doe ik wel hoor, geen probleem

Het zijn dus drie van die appels uit het sprookje van Sneeuwwitje. Iemand heeft er gif in gespoten en ze zien er nog prima uit.

En de prins die komt in dit geval niet
 
Laatst bewerkt:

Satyr

Administrator
Forumleiding
Het zal wel een taboe zijn, maar is het mogelijk redden van een relatief klein aantal levens al deze ellende waard? Zo goed als alle doden zijn oud en ziek (geweest), waarom hangen we zo vast aan het uitstellen van executie, nu pun intended? Een hele generatie kinderen komt nu in de problemen met school, omdat er misschien ergens een oma dood gaat. Eerder dood gaat, in dit geval.

Ik snap erka zijn punt met de appels wel, maar dat is ook het probleem. We willen in eerste instantie niet dat onze familie er last van heeft. En ja, ik kies met alle rust 3 appels uit.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Het zal wel een taboe zijn, maar is het mogelijk redden van een relatief klein aantal levens al deze ellende waard? Zo goed als alle doden zijn oud en ziek (geweest), waarom hangen we zo vast aan het uitstellen van executie, nu pun intended? Een hele generatie kinderen komt nu in de problemen met school, omdat er misschien ergens een oma dood gaat. Eerder dood gaat, in dit geval.

Ik snap erka zijn punt met de appels wel, maar dat is ook het probleem. We willen in eerste instantie niet dat onze familie er last van heeft. En ja, ik kies met alle rust 3 appels uit.

Omdat mensen niet gelijk dood gaan aan dit virus, maar eerst doodziek worden. Sterker nog, heel veel mensen worden doodziek door dit virus. Al die mensen moeten behandeld worden in het ziekenhuis, welke binnen no time overbelast en overvol zullen zijn. Daardoor is er een hele grote groep mensen die dan niet de juiste zorg kunnen krijgen, waardoor er nog veel meer mensen dood gaan. Je kunt van een ziekenhuis niet verwachten dat ze eerst een scan maken van mensen die al ziek zijn, of heel oud. Bovendien is meer dan de helft van de mensen die nu op de IC ligt onder de 50 jaar.
 

De Wolf

Well-known member
Van een paar maanden niet naar school loop je echt geen leerachterstand op. Ik denk ook dat de zomervakantie ook wordt ingekort want de vakantie naar de Spaanse kust kan iedereen wel vergeten.
 

De Wolf

Well-known member
Nee. Stel dat een miljoen mensen doodziek zouden zijn. Dan zijn er 16 miljoen niet doodziek. Dat laatste, dat is 'veel mensen'.

Stel dat er alleen al 10000 mensen aan de beademing moeten waarvan ook mensen van beneden de 50. Hoe moet dit opgelost worden?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Nee. Stel dat een miljoen mensen doodziek zouden zijn. Dan zijn er 16 miljoen niet doodziek. Dat laatste, dat is 'veel mensen'.

Ja goed idee. Laten we een miljoen mensen doodziek laten worden, zodat Satyr tenminste weer kan darten. Zo veel zijn dat er toch niet.
 

De Wolf

Well-known member
Gaat het alleen om darten?

Je mag gerust een darbord in de garage hangen en je vrienden uitnodigen.
 

JMD

Well-known member
Van een paar maanden niet naar school loop je echt geen leerachterstand op. Ik denk ook dat de zomervakantie ook wordt ingekort want de vakantie naar de Spaanse kust kan iedereen wel vergeten.

Je spreekt in 1 post jezelf tegen. Als het 'paar maanden geen leerachterstand' oplopen juist is dan spreekt dat toch juist voor het feit om scholen maar helemaal te sluiten, zonder de zomervakantie te verkorten.

Overigens verwacht ik dat de examens niet door gaan, dat de scholen zeker niet op 7-4 al weer open gaan, dat die termijn verlengd wordt tot minimaal de meivakantie en dat er tegen die tijd gekeken wordt wat er met de rest van het schooljaar gebeurt.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ja goed idee. Laten we een miljoen mensen doodziek laten worden, zodat Satyr tenminste weer kan darten. Zo veel zijn dat er toch niet.

Jij gebruikt de term 'veel mensen' verkeerd. Als je zo goed bent met de statistieken, dan heb je ook gelezen dat maar een klein percentage echt doodziek wordt.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Stel dat er alleen al 10000 mensen aan de beademing moeten waarvan ook mensen van beneden de 50. Hoe moet dit opgelost worden?

Binnen blijven, allemaal! Dan zijn het maar 9000, verspreid over 6 maanden. In die 6 maanden mag je niks doen, maar misschien verleng je er wel het leven van oma van 81 met 3 maanden mee.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Jij gebruikt de term 'veel mensen' verkeerd. Als je zo goed bent met de statistieken, dan heb je ook gelezen dat maar een klein percentage echt doodziek wordt.

En jij onderschat wat een enorme impact het heeft als er honderdduizenden mensen tegelijk doodziek zijn.
 

De Wolf

Well-known member
Je spreekt in 1 post jezelf tegen. Als het 'paar maanden geen leerachterstand' oplopen juist is dan spreekt dat toch juist voor het feit om scholen maar helemaal te sluiten, zonder de zomervakantie te verkorten.

Overigens verwacht ik dat de examens niet door gaan, dat de scholen zeker niet op 7-4 al weer open gaan, dat die termijn verlengd wordt tot minimaal de meivakantie en dat er tegen die tijd gekeken wordt wat er met de rest van het schooljaar gebeurt.

Het laatste is ook meer een verwachting. Ook ik denk dat we zeker tot mei met deze maatregelen zitten. Dan ga je gewoon druk krijgen dat mensen vinden dat kinderen dan een leerachterstand hebben opgelopen. De scholen zijn uiteindelijk ook onder druk gesloten terwijl het RIVM het advies gaf dat de verspreiding bij kinderen te verwaarlozen is.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
En jij onderschat wat een enorme impact het heeft als er honderdduizenden mensen tegelijk doodziek zijn.

Nou zijn er ineens honderduizenden tegelijk doodziek. Moeten ook allemaal op de IC zeker?

Maar goed, we blijven lekker 3 tot 12 weken binnen, dat heeft in andere landen ook super geholpen.
 

Batigoal

Well-known member
Nou, we zullen de regering laten weten dat alle maatregelen kunnen worden opgeheven, dan kan Satyr tenminste weer darten.
 
Bovenaan