Ik las gisteren ook een interessant stuk uit Zweden waar juist blijkt dat het virus erg aan het uitdoven is. Daar zijn veel slachtoffers geweest maar zijn ook in korte tijd heel veel mensen besmet geweest zonder ziek te worden waardoor er al heel veel immuniteit is. Datzelfde patroon kun je bijna leggen op Oost-Brabant en Limburg waar haast geen nieuwe besmetting meer zijn.
Jep.
Volgens mij heb ik hier gisteren ook een artikel gedeeld van een zweedse arts. Die gaf aan dat ze in maart iedereen testten in het ziekenhuis die binnenkwam (ook als het voor bv een gebroken been was) en dat ze allemaal corona hadden. Nu testen ze ook iedereen die binnenkomt op corona en niemand heeft het.
Hij geeft ook aan dat de 'oplevingen' die je hebt bij opheffen lockdowns logisch zijn, maar dat je die nodig hebt om richting die immuniteit te gaan. Zweden heeft dat sneller omdat zij natuurlijk niet dicht zijn gegaan.
Verder blijft het aantal IC-opnames enz laag, zolang dat blijft is er weinig aan de hand lijkt me. Maar omdat IC/ziekenhuisopnames altijd later komen is voorzichtigheid wel van belang. Vandaag 633 besmettingen, maar 'slechts' 240 ervan zijn van gisteren, de overige bijna 400 besmettingen zijn van eerder (het merendeel wel van vorige week), maar ook 1 nog van begin juli.