Championship en lager

Pieros

Active member
Nu voor de 4de keer achter elkaar ontslagen.
Die komt straks terug bij een relatieve kleine club die ff met een naam willen scoren of hij wordt analist bij de TV.

Joost

Well-known member
Wellicht kan hij beter een agent aanstellen die een fatsoenlijke baan voor hem regelt want hij heeft in Engeland echt dramatische keuzes gemaakt. Bij Derby volgde hij Cocu op, wist ze nog net voor degradatie te behouden maar zakte een jaar daarna alsnog na een enorme puntenstraf. Bij Birmingham komt hij bij een club die om onbegrijpelijke reden een manager de laan uit stuurde en Plymouth heeft een heel matige selectie.

Laat hem in League One eens de leiding nemen over een club die wil bouwen.

JMD

Well-known member
In de PL zijn we na vandaag precies op de helft (oke, op het inhaalduel Everton - Liverpool na), in de lagere divisies zijn we het halfwegpunt al gepasseerd. Tijd om even te kijken welke ploegen er nu goed voor staan. En ja, ik weet, er kan nog van alles veranderen. ;)

Championship: (1 en 2 promoveren, 3 t/m 6 PO, 22 t/m 24 degraderen)
De top 4 bestaat uit vertrouwde namen voor het premiership: Leeds staat op kop, gevolgd door Burnley, Sheffield United en Sunderland. Sunderland heeft natuurlijk de laatste jaren zelfs nog League One gespeeld, die hebben het weer goed op de rit daar. Die 4 ploegen lijken het voorlopig uit te gaan maken qua rechtstreekse promotie, het gat tussen plek 2 en 5 is 9 punten. (waarbij Blackburn op plek 7 nog wel op 7 punten kan komen) Achter deze ploegen zitten Middlesbrough, West Bromwich, Blackburn en Watford, 2 hiervan staan op PO-plekken. Blackburn terug in de PL is een hele tijd terug, voor de rest eigenlijk vooral ploegen die wel recent PL hebben gespeeld. Geen type ploeg als Luton ofzo. De hoop qua zoiets moet gevestigd zijn op Bristol City, dat 10e staat. Overigens heeft Bristol nog nooit een ploeg op het hoogste niveau gehad, en is het volgens mij ook de grootste stad die dat nog nooit heeft gehad. Onderin is het vrij spannend, Plymouth staat 3 punten achter op de veilige plek 21, maar wel met nog een duel te gaan. (Van onderaf) Cardiff, Hull, Portsmouth, Luton, Stoke, Oxford, Derby, het is allemaal nog heel tricky. Wat eigenlijk geldt voor het hele rechterrijtje.

League One: (1 en 2 promoveren, 3 t/m 6 PO, 21 t/m 24 degraderen)
Qua punten lijkt het bovenin heel spannend, maar de nummer 1 en 2 hebben minder duels gespeeld dan de nummer 3. Dus op dit moment staan Wycombe en Birmingham er heel goed voor. Wrexham (plek 3) zit zeker nog op het vinkentouw op weg naar de 3e promotie op rij, maar Huddersfield (plek 4) heeft minder verliespunten dan de Welshmen. Reading, Barnsley en Stockport zou je op dit moment inschatten voor de laatste 2 PO-plekken, maar er zit nog een hele grote groep daar vlak achter. Onderin zal het een hele klus voor Burton worden om degradatie te ontlopen, het gat naar de veilige plek 20 is 8 punten. Ook Shrewsbury en Cambridge moeten flink aan de bak in 2025 om de degradatie te ontlopen. Crawley staat qua punten onder de streep, maar qua verliespunten zelfs 19e, Bristol Rovers en Northampton doen het slechter, de laatstgenoemde staat qua verliespunten onder de streep.

League Two: (1 t/m 3 promoveren, 4 t/m 7 PO, 23 en 24 degraderen)
In League Two lijkt de eerste promovendus al bekend: Walsall staat al 13 verliespunten voor op plek 4. Daarachter staat het echter op een postzegel, het hele linkerrijtje heeft de plekken 2 t/m 7 nog in het vizier, en ook de ploeg op plek 14 (Gillingham) staat nog dichtbij. Onderin is het ook heel spannend: Carlisle staat onderaan, maar heeft nog een duel in te halen, qua verliespunten staat Morecambe onderaan. Maar Harrogate, Tranmere, Accrington en Swindon staan in punten dichtbij. Wel hebben Tranmere en Accrington nog 2 duels minder dan Morecambe.

National League: (1 promoveert, 2 t/m 7 PO)
Ook hier veel verschil in gespeelde duels, maar dat maakt voor plek 1 en 2 niet uit: York en Forest Green voeren de lijst aan. Zij het nipt want qua verliespunten zit OLdham ze op de hielen, en Barnet ook, maar de ploeg uit Noord Londen speelde wel 1 duel meer. Gateshead, Solihull Moors en Rochdale staan er op dit moment het beste voor qua playoffs, maar de achtervolgers zijn er massaal en dichtbij,.

JMD

Well-known member
Heel lang (tot promotie 2008) was Hull het antwoord overigens. Een feitje dat ik om de 1 of andere reden nooit ben vergeten.
Ja, die wist ik ook. En ik dacht dus ergens gelezen te hebben dat het daarna Bristol was... Maar blijkbaar was ik in de war met een andere stad in het zuidwesten van Engeland ;)

Joost

Well-known member
Omdat ik altijd al eens op boxing day voetbal wilde kijken in Engeland hebben we er dit jaar een familievakantietje van gemaakt. Uitvalsbasis was Wycombe van waaruit ik op boxing day Maidenhead United v Wealdstone bezocht. Twee van de weinige semi-profclubs in de Conference die beiden strijden om er in te blijven. Leuk stadionnetje met een fraai allegaartje aan tribunes. Er was geen speciaal uitvak dus iedereen liep rustig door elkaar en tijdens de rust wisselden de supporters van kant. De thuisploeg was een stuk daadkrachtiger voor rust en ging met 1-0 voor de kleedkamer in. Wealdstone knokte zich na de pauze naar 1-1 maar incasseerde al snel de 2-1 en na een rode kaart was het wel klaar. Het werd in de slotfase ook nog 3-1.

Zondags moesten we een aardige afstand overbruggen want ik nam mijn zoon mee naar St James' Park voor Exeter v Crawley. Mijn 8e keer, zijn 1e. Liefst was ik het hele stuk met de trein gegaan maar een combinatie van werkzaamheden, absurde dienstregelingen en dito prijzen deed me besluiten om het 50/50 te doen. In Exeter gingen we gelijk naar het stadionnetje maar waren wat te laat voor de rondleiding. Dat was geen probleem, een van de vele vrijwilligers bracht ons er nog wel even naartoe. Leuk om dit ook eens mee te maken en zoonlief was erg enthousiast. Na een lunch kon de wedstrijd beginnen en daarin was Exeter echt heel slecht. Crawley kwam meer dan terecht op 0-1. Millenic Alli bracht Exeter vanuit het niets op 1-1 maar binnen een minuut was het weer 1-2 en een paar minuten later zelfs 1-4. Met name de 1-3 was de een enorme blunder. Crawley ging begrijpelijkerwijs alleen maar verdedigen in de tweede helft en dat was een slecht plan want Exeter creerde plots kans op kans en schoot eerst de 2-4, toen de 3-4 en in de 93e minuut ook de 4-4 binnen.

En gisteren was het sluitstuk; Wycombe v Exeter. Lekker op het gemakje vanuit ons appartement een klein half uurtje wandelen. Wycombe ging in 1990 van een stadionnetje in het centrum naar een nieuw stadion aan het einde van een industrieterrein en is met de auto zelfs haast onbereikbaar. Het stadion is wel echt prima en qua ligging tussen de heuvels ook fraai. Alleen regende het flink gisteren. De thuisploeg was favoriet en speelt voor promotie maar kon zich voor rust niet door de verdediging van Exeter heen spelen dat zelf ook niet echt tot grote kansen kwam. Exeter scoorde wel maar de scheidsrechter had blijkbaar een overtreding gezien die ik op de beelden niet heb waargenomen. Wycombe verhoogde de druk na rust en de leidde uiteindelijk tot een treffer, een vrije trap van 20 meter werd getoucheerd door de muur en plofte in de hoek waar de keeper niet meer stond. Exeter knokte voor een punt en leek vlak voor tijd beloond te worden toen Crama voor het uitvak een hoekschop binnenkopte. Maar helaas; de scheidsrechter besloot in de 93e minuut een bal die vanaf een meter tegen een arm kwam die nota bene nog langs zijn lichaam hing te belonen met een penalty; 2-1.

Bovenaan