Championship en lager

JMD

Well-known member
Zat tweede kerstdag bij de kelderkraker in League 2 tussen Gillingham en Colchester. Het is nu wel duidelijk waarom die zo laag staan, mijn hemel wat een draak van een wedstrijd. De positieve punten van die middag waren dat de zon scheen, dat ik hoog op de tribune zat (2e ring) waardoor ik over de tribune aan de andere kant van het veld keek en de wijk erachter kon zien, net als een fraai uitzicht op de lucht die langzaam verkleurde van dag naar nacht en een schitterende maan, over de wedstrijd kan ik helemaal niks positiefs benoemen. Het werd overigens 0-1.

De dag erna zat ik in Reading bij Reading - Swansea. Reading speelt bijna 25 jaar in hun 'nieuwe' stadion en het lijkt van buiten echt zo'n one-size-fits-all nieuwbouwblokkendoos. Van binnen is het dat eigenlijk ook, maar wat me positief verraste was de akoestiek, de gezangen van het volle uitvak en de harde kern van Reading bleven heerlijk hangen, het geluid was echt top. Bij Reading speelden o.a. Andy Carroll en Tom Ince (zoon van de manager, Paul Ince), bij Swansea oud-PSVer Piroe. Carroll maakte de 1-0 nadat een voorzet niet goed verwerkt werd, even later kreeg Reading een penalty, maar die werd Jaap-Stam-style hoog overgeschoten. Vlak na rust profiteerde Reading van geklooi in de defensie van Swansea en maakte het 2-0. Swansea leek rijp voor de sloop maar richtte zich op en maakte 2-1. Wat volgde was een belegering van het doel van Reading en Reading dat op de counter probeerde het duel in het slot te doen, ze probeerden dat o.a. met een schot vanaf de middellijn (omdat de keeper zijn doel uit was), maar de bal ging net naast. In de ultieme slotfase kwam zelfs de keeper van Swansea nog mee naar voren bij een corner, maar het werd eigenlijk pas gevaarlijk toen de bal werd verloren en Reading kon counteren naar de 3-1 met een leeg doel. Maar de verdediger van Swansea was sneller dan de aanvaller van Reading en dus bleef het 2-1.
 

JMD

Well-known member
Waar de hoogste niveaus van alle competities door de WK-break nog niet halfweg zijn (de PL zou deze midweek precies halverwege moeten zijn, maar door de afgelasting wegens het overlijden van Queen Elizabeth zijn zij ook nog niet zover) zijn de lagere divisies in Engeland dat al wel. Tijd om eens te kijken wie het goed doen en wie niet.

Championship (1,2 promotie, 3 t/m 6: playoff, 22 t/m 24: degradatie)
Burnley en Sheffield United staan een flinke straat voor en zijn op de goede weg voor een return op het hoogste niveau.
Daarachter zit een hele groep ploegen die om de PO gaan strijden, momenteel hebben (op basis van verliespunten) Blackburn, Watford, Millwall en Luton Town de beste papieren daarvoor.
Onderaan staan Rotherham (dat al 6 jaar op en neer jojoot tussen Championship en League1), Blackpool en Wigan er het slechtst voor.

League 1 (1,2 promotie, 3 t/m 6 playoff, 21 t/m 24 degradatie)
Plymouth en Sheffield Wednesday hebben de beste papieren voor promotie op dit moment. Ipswich, Derby, Bolton en Barnsley hebben nu PO-papieren en onderin hebben Burton, Morecambe, MK Dons en Forest Green Rovers problemen. Met name de laatste 2 vallen op. Forest Green Rovers (de vega-club) is al jaren stormachtig bezig naar boven te gaan op de Leagueladder, dat lijkt nu tot stilstand te komen. En ook MK Dons valt op, toen de Franchiseclub van stad wisselde was dat met het idee dat er in Milton Keynes flinke potentie zat (niet onwaar natuurlijk, Milton Keynes is een echte groeistad (beetje vergelijkbaar met Almere, alleen met veel meer rotondes)) en dat men verwachtte toch echt richting PL/CH te gaan... Dat lukt eigenlijk al jaren niet, sterker nog, ze werden bijgehaald door AFC Wimbledon. Dat degradeerde afgelopen seizoen, tot groot vermaakt van de MK-supporters, en nu zitten zij ook in de problemen, League Two zou echt te laag zijn voor ze.

League 2 (1 t/m 3 promotie, 4 t/m 7 playoff, 23 en 24 degradatie)
Leyton Orient, Stevenage en Northampton liggen op goede koers richting League One. Voor Leyton zou dat heel mooi zijn na de diepe dalen die ze met die idiote eigenaar meegemaakt hebben. Carlise, Bradford, Walsall en Salford staan qua verliespunten er het beste op voor de PO-plekken. Onderin staan Gillingham en Hartlepool nu qua verliespunten op de plekken die degradatie uit de Football league betekenen.

In de National League lijkt het tussen Notts County en Wrexham te gaan om wie rechtstreeks promoveert (en in beide gevallen dus: terugkeert) naar de Football League. Opvallen in de National League is verder dat ploegen als Scunthorpe, Torquay, Oldham en Yeovil, alle vier ploegen die in een redelijk recent verleden nog in League Two of hoger speelden nu echt onderin rondhangen en het niet onmogelijk is dat er van die 4 ploegen er een stuk of 2/3 degraderen naar het 6e niveau
 

Joost

Well-known member
Notts County en Wrexham smijten met geld, niet zo gek dat die bovenaan staan.

Bij Crawley zit nu een gekke crypto eigenaar, eigenlijk is dat een club van niks maar deze dwaas gun je zelfs Crawley niet. Hooguit Stevenage.
 

Joost

Well-known member
Je hebt een hekel aan stevenage?
De rol die die club gespeeld heeft bij de degradatie van Macclesfield in 2020 toen het seizoen gestaakt werd wegens Corona is zo dubieus, die moeten echt al twee keer degraderen wil dat een beetje compenseren.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
De rol die die club gespeeld heeft bij de degradatie van Macclesfield in 2020 toen het seizoen gestaakt werd wegens Corona is zo dubieus, die moeten echt al twee keer degraderen wil dat een beetje compenseren.
Achteraf is het goed uitgepakt voor het nieuwe Macclesfield.
 

JMD

Well-known member
De laatste speelronde van de Championship, League 1 en League is op 7 en 8 mei, dat is een zondag en maandag. Zaterdag 6 mei is de kroning van Charles tot koning van Engeland. League 1 op 7-5 (13.00 NL), League 2 op 8-5 13.30 NL tijd en Championship op die dag om 16.00...
 

JMD

Well-known member
In Engeland is die maandag een vrije dag.
Jep. Was ik idd er vergeten bij te zetten. Bank Holiday it is...

Maar las al wel op twitter veel reacties dat steeds minder bedrijven daar gehoor aan geven, dus dat het voor supporters lastiger zou zijn naar dat duel te gaan.
 

Joost

Well-known member
Jep. Was ik idd er vergeten bij te zetten. Bank Holiday it is...

Maar las al wel op twitter veel reacties dat steeds minder bedrijven daar gehoor aan geven, dus dat het voor supporters lastiger zou zijn naar dat duel te gaan.
Dat zijn waarschijnlijk dezelfde type supporters die in Nederland klagen als hun club eenmaal per seizoen op zondagavond om 20:00 moet spelen maar wel op donderdagavond zonder morren naar een Europa League wedstrijd gaan om 21:00.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

JMD

Well-known member
Dat zijn waarschijnlijk dezelfde type supporters die in Nederland klagen als hun club eenmaal per seizoen op zondagavond om 20:00 moet spelen maar wel op donderdagavond zonder morren naar een Europa League wedstrijd gaan om 21:00.
Nou ja, als het normaal op zaterdag- of zondagmiddag gespeeld zou worden en het gaat nu naar maandag, terwijl dat steeds minder een vrije dag is, snap ik het wel dat er geklaagd wordt.

Dat er nu mensen klagen dat bv Carlisle op de laatste speeldag naar Londen moet en dat dat op maandag niet te doen is als ze op dinsdag moeten werken vind ik wel BS, want diezelfde problemen had je bv ook op zondag gehad.
 

Joost

Well-known member
Nou ja, als het normaal op zaterdag- of zondagmiddag gespeeld zou worden en het gaat nu naar maandag, terwijl dat steeds minder een vrije dag is, snap ik het wel dat er geklaagd wordt.

Dat er nu mensen klagen dat bv Carlisle op de laatste speeldag naar Londen moet en dat dat op maandag niet te doen is als ze op dinsdag moeten werken vind ik wel BS, want diezelfde problemen had je bv ook op zondag gehad.
Als de wedstrijd eerst op zondag stond dan was de navolgende maandag toch een vrije dag?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Burnley won gisteren van WBA en kan alvast Premier League geld gaan uitgeven. Het gat naar plek drie is en blijft gigantisch.
 

Pascallovic

Well-known member
Dat helicoptergeld na degradatie blijft toch een groot voordeel. Zo vaak dat ploegen die uit de PL vliegen snel terugkeren, omdat ze nog 3 jaar extra geld t.o.v. de concurrentie krijgen.
 

Pascallovic

Well-known member
Ik ga overigens weer proberen om eind mei de play-off finales van de EFL bij te wonen. League One en League Two lukt altijd wel. Championship is altijd lastig. Maar goed 2 van 3 is ook leuk. Hopelijk dat er wat mooie clubs in komen. Heb zelf een zwak voor Derby County, die zijn wel aardig op play-off koers. Uit League Two zou ik momenteel Carlisle wel leuk vinden om die dan te zien. Mijn eerste keuze Leyton Orient staan zo ver voor op de nummer 3, dat die mochten ze nog in de play-offs komen ik die de finale niet zie halen.
 

Jef400

Well-known member
Lijkt mij ook wel gaaf. Al staan bij mij halverwege maart maart eerst Sheffield Wednesday en Stockport County op het programma
 
Bovenaan