Championship en lager

ALenstra

Well-known member
National League North en South liggen voorlopig 2 weken stil vanwege geldtekort. Mogelijk wordt besloten om het hele seizoen niet af te maken.
 

JMD

Well-known member
Altijd leuk om even te kijken hoe het bij de lagere divisies gaat in Engeland.
In alle divisies is veel verschil in aantal duels, dat moet dus wel in ogenschouw genomen worden.

Championship:
Promotie (2 + 1 via PO):
Norwich heeft momenteel de beste papieren, heeft 6 verliespunten minder dan plaats 3. Daarachter een hoop ploegen die dicht bij elkaar staan, Swansea, Watford, Brentford, Reading en Bournemouth vormen de top 6 met een rits ploegen daar binnen een aantal punten achteraan.
Degradatie (3):
Wycombe, Sheffield Wednesday en Rotherham staan op de degradatieplekken, Wycombe staat qua verliespunten onderaan, maar heeft wel nog 2 duels in te halen waarmee het het gat naar de veilige 21e plek kan verkleinen tot 4 punten. Een ploeg of 7 staan vlak boven de degradatiezone, waarbij Derby op plek 21 staat.

League One:
Er zit in League One maar liefst 5 duels verschil tussen de ploeg met meeste en minste duels.
Promotie (2 + 1):
Lincoln, Hull, Peterborough, Doncaster, Portsmouth en Charlton staan nu op de plekken die iets opleveren, maar Sunderland, Accrington, Ipswich en Oxford hebben allemaal minder verliespunten dat Charlton. En zelfs Blackpool (15e) staat qua verliespunten zelfs gelijk met Charlton, maar moet dan wel de 3 duels die het minder heeft gespeeld dan de ploeg uit Zuidoost Londen allemaal winnen.
Degradatie (3):
Burton Albion staat stijf onderaan, maar dan zit er 3 punten tussen plek 17 en 23. Shrewsbury, Rochdale, Bristol Rovers, Northampton, Wimbledon, Swindon en Wigan moeten uitkijken. En zelfs MK Dons moet voorlopig nog uitkijken, het gat naar plek 21 is dan wel 6 punten, maar MK heeft geen inhaalduels.

League Two:
Ook hier 5 duels verschil qua gespeelde duels tussen een aantal ploegen
Promotie (3 + 1):
Eigenlijk staat het hele linkerrijtje hier dichtbij promotie/playoffsplekken. Staat echt op een postzegel.
Degradatie (2):
Onderin staan Southend en Grimsby op de degradatieplekken, het gat naar de 2 ploegen daarboven is klein, maar Barrow en Stevenage hebben nog 2 duels in te halen.

National League:
Hier zelfs 6 duels verschil tussen een aantal ploegen. 1 ploeg heeft pas 14 duels gespeeld (van de 42 te verspelen)...
Promotie (1 + 6):
Torquay United staat bovenaan, nummer 2 Sutton staat 9 punten achter, maar wel met nog 3 duels in te halen.
 

Joost

Well-known member
Door een paar afgelastingen heeft Exeter een aardig druk programma de komende weken. Barrow uit, Oldham uit, Newport uit, Grimsby thuis, Colchester uit.

Dat is in 15 dagen dik 3000km en ruim 35 uur gezellig met zn allen in de bus. En dan zijn ze in januari ook al op en neer geweest naar Harrogate en Carlisle.

Vanaf 19 januari tot en met 13 maart is er onafgebroken een dubbel programma op dinsdag & zaterdag.
 

ALenstra

Well-known member
Harry Redknapp is opgedoken bij Bournemouth. Op verzoek van interim manager Jonathan Woodgate bezoekt hij de trainingen. Redknapp was tussen 1983 en 1992 zelf manager bij Bournemouth.
 

zwammy

Well-known member
Acteur Ryan Reynolds heeft samen met een vriend Wrexham overgenomen . Benieuwd wat er daarmee gaat gebeuren. Vind het wel een goede acteur, is volgens mij ook van Deadpool.
 

Joost

Well-known member
Door een paar afgelastingen heeft Exeter een aardig druk programma de komende weken. Barrow uit, Oldham uit, Newport uit, Grimsby thuis, Colchester uit.

Dat is in 15 dagen dik 3000km en ruim 35 uur gezellig met zn allen in de bus. En dan zijn ze in januari ook al op en neer geweest naar Harrogate en Carlisle.

Vanaf 19 januari tot en met 13 maart is er onafgebroken een dubbel programma op dinsdag & zaterdag.
Gisteren om 12 uur pitch inspection; het gaat door.
Gisteren om 4 uur pitch inspection; het gaat door.
Een uurtje voor aftrap; het gaat niet door.

Dus na 6 uur in de bus kon de selectie van Exeter door naar de Indiër en een hotelletje opzoeken om een potje bier te drinken.

Dat lijkt verdacht veel op een voetbaltripje vanuit Nederland...
 

ALenstra

Well-known member
Dover Athletic heeft al zijn personeel inclusief spelersgroep op non-aktief gezet omdat er geen geld meer is. De club uit de National League kan hierdoor het seizoen niet afmaken tenzij er geld komt.
 

JMD

Well-known member
Clubs in de National League North en South (6e niveau) hebben vandaag gestemd voor het stopzetten van het seizoen. De FA gaat zich nu buigen over promotie/degradatie enz...
De clubs in de National League (5e niveau) besloten vandaag juist om door te gaan met het seizoen
 

JMD

Well-known member
Door een paar afgelastingen heeft Exeter een aardig druk programma de komende weken. Barrow uit, Oldham uit, Newport uit, Grimsby thuis, Colchester uit.
Grimsby thuis wordt zojuist afgelast wegens een 'waterlogged pitch'... Zal Grimsby blij mee zijn, dat is een lekkere afstand om voor niks te reizen...
 

JMD

Well-known member
Februari is afgelopen, tijd om weer een blik te werpen op de lagere divisies.
Championship: (2 rechtstreeks promotie, 4 PO, 3 degradatie)
Norwich lijkt op weg om terug te keren in de PL, de ploeg staat aan kop met 10 punten voor op plek 3, Watford. Maar Swansea (op plek 4) heeft nog 2 duels in te halen, en als ze die winnen komen ze op 5 punten van Norwich op plek 2. Brentford staat momenteel op die plek met 7 punten achterstand op Norwich. Voorlopig lijken Reading, Bournemouth, Barnsley en Cardiff te gaan bepalen wie ook nog PO mogen spelen.
Onderin lijkt het eigenlijk al wel een uitgemaakte zaak dat Wycombe degradeert, The Chair Boys staan 11 punten achter op de veilige plek 21, maar wel met nog een duel in te halen. Sheffield Wednesday en Rotherham staan ook onder de streep, maar kunnen door hun inhaalduels te winnen nog wel in de buurt van die veilige plek komen, Huddersfield, Coventry en Birmingham hopen dat ze boven die streep kunnen blijven staan.

League One: (2 rechtstreeks promotie, 4 PO, 4 degradatie)
In deze competitie is er een mega-verschil tussen de ploeg met de meeste en minste duels. Blackpool heeft pas 27 duels gespeeld (van de 46), en de competitie duurt nog een week of 10...
Peterborough heeft 9 verliespunten voorsprong op plek 3 en lijkt op weg richting de promotie. Ook Lincoln (paar jaar terug nog 'non-league') mag langzaamaan gaan dromen van het Championship, alhoewel zij slechts 5 punten voor staan op Portsmouth. Hull staat op plek 3, maar heeft al 32 duels gespeeld (i.t.t. bv Pompey met 30). Blackpool (met die 27 duels) staat 13e, maar heeft minder verliespunten dan de nummer 3... In deze competitie kan dus nog van alles. Ook onderin, de 7 laatste ploegen hebben niet allemaal evenveel duels gespeeld, maar er zit slechts 5 punten tussen de nummer 24 en 18... Voorlopig staan Burton, AFC Wimbledon, Wigan en Northampton op de degradatieplekken.

League Two: (3 rechtstreeks promotie, 4 PO, 2 degradatie)
Cambridge staat op kop, maar qua verliespunten 4e. Ook hier zijn er veel ploegen die bovenin nog heel dicht op elkaar staan. Carlisle staat 10e, heeft nog 5 duels in te halen en heeft minder verliespunten dan Cambridge. Op dit moment staan Cambridge, Forest Green Rovers en Cheltenham Town op de promotieplekken. Onderin is het ook spannend, Southend staat net boven de streep, maar de 2 ploegen eronder (Barrow, Grimsby Town) hebben minder verliespunten.

National League: (1 rechtstreekse promotie, 6 PO, geen degradatie (???))
De National League heeft maar 23 ploegen, dus sowieso veel verschil in duels. Dover heeft er pas 15 gespeeld trouwens, maar die zijn bijna op de fles. Bovenin staat Torquay, maar Sutton op plek 2 heeft 3 duels minder gespeeld en slechts 4 punten minder. Ook Hartlepool hoop nog richting plek 1 te kunnen. Op de PO-plekken staan (behalve 2 van de eerder genoemde ploegen) voorlopig Stockport, Wrexham, Eastleigh en Notts County.
 

Joost

Well-known member

Ze doen heel veel dingen goed in Exeter. Wellicht kijk ik er met een iets te roze bril naar omdat het mijn favoriete club is maar het beleid is echt goed. Sinds de club een kleine 20 jaar geleden werd overgenomen door supporters (ik ben ook al 15 jaar een klein beetje eigenaar) is de jeugdopleiding een speerpunt geweest, is er financieel niets geks gedaan en is continuïteit het allerbelangrijkste.

Iedereen beseft dat Premier League een onmogelijk doel is en dat de club daarvoor in de breedte veel te belangrijk is voor de stad. Het stadion is in delen volledig gemoderniseerd en helemaal up-to-date nu en doordat de locatie niet is gewijzigd heeft het zijn charme behouden.

En dan die jeugdopleiding. Het is voor grote clubs heel makkelijk (en eigenlijk schandalig) om jeugdspelers weg te plukken. Toch stonden er afgelopen weekend 6 jeugdproducten in de basis en zijn er de afgelopen jaren flink wat spelers voor mooie bedragen verkocht. Ethan Ampadu werd weggeplukt door Chelsea en is met 20 jaar nu basisspeler bij Sheffield United en heeft al 20 interlands voor Wales op zijn naam.

En nu Watkins die is opgeroepen voor het Engelse elftal, dat is echt een mooie mijlpaal.
 

zwammy

Well-known member
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik altijd even kijk wat ze gedaan hebben, hebben wel m'n sympathie opgewekt bij de promotiewedstrijd, zeker als kleine club. Als het weer kan ga ik weer graag een keer mee Joost 👍
 

erka

Well-known member
Wat zijn eigenlijk verder zoal jullie favoriete clubs uit de Championship of lager?

Bij mij vooral Norwich City en Ipswich Town. Beide clubs komen uit een streek die qua cultuur heel erg lijkt op Noord-Nederland en vooral Ipswich is gezegend met een rijke historie. Daarnaast Sheffield Wednesday. Die horen net als Leeds altijd in de Premiership.
Van de kleinere clubs vind ik Grimsby wel sympathiek. Hele oude club uit een godvergeten vissersdorp. Hopelijk blijven ze erin dit jaar.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Wat zijn eigenlijk verder zoal jullie favoriete clubs uit de Championship of lager?

Macclesfield. Volgend jaar weer aanwezig in een redelijke divisie. Verder Hull en ik kijk ook altijd even wat MK Dons gedaan heeft.
 

zwammy

Well-known member
Coventry city. Machtig mooi logo en shirt. Zag zo'n olifant een bord omhoog houden bij de degradatie eind jaren 90 volgens mij wat ik wel mooi vond, daarna ruzie met stadion eigenaren en een hoop bagger, tis net NAC. De play off maakte het af.
 

Batigoal

Well-known member
Favoriet is een groot woord, maar ik check wel altijd hoe het met Port Vale gaat. Ze hebben een keertje een knotsgek seizoen gehad in de League One met allemaal Portugezen en een paar Nederlanders (en een mooi shirt), dat seizoen heb ik nog weleens wat samenvattingen opgezocht. Uiteraard zijn ze dat seizoen gedegradeerd.

Door leuke carrières op Football Manager heb ik een zwak overgehouden aan Nottingham Forest (sowieso mooie club) en Bristol City.
 

JMD

Well-known member
Wat zijn eigenlijk verder zoal jullie favoriete clubs uit de Championship of lager?
Blackpool eigenlijk vooral.
En ik hou AFC Wimbledon wel in de gaten, gewoon omdat ik het verhaal daarachter mooi vind, en AFC Wimbledon staat ook met stip op mijn lijst om te bezoeken als we weer die kant op mogen.

Verder heb ik inmiddels 40 Engelse duels bezocht (soms ook op 6e niveau) en merk dat ik daardoor steeds meer clubs wel ga volgen, vooral omdat ik me zo ongeveer al die duels nog wel herinner (mooie momenten, hoe de stad was, wat het weer was enz...).
 
Bovenaan