Cambuur-directeur Ard de Graaf verwacht dat zijn club in augustus weer voor volle tribunes speelt.
LEEUWARDEN Sponsoren staan in de rij, de seizoenkaarten vliegen de deur uit. SC Cambuur heeft na de promotie de wind mee. Algemeen directeur Ard de Graaf gaat ervan uit dat zijn club op 15 augustus in een vol stadion begint.
Johan Stobbe
Ja, 19 december, Heerenveen-thuis, staat met rood omcirkeld in de agenda van Ard de Graaf. ,,Maar die niet alleen’’, zegt de algemeen directeur van Cambuur. Het eerste duel is 15 augustus. Dan begint voor de Leeuwarders het nieuwe avontuur in de eredivisie met een thuiswedstrijd tegen FC Groningen. ,,Daar krijg je energie van. Ook als je op het schema de namen van Ajax en Feyenoord ziet staan en de derby natuurlijk.’’
Een weekje nog hebben de supporters om hun seizoenkaart te verlengen. Het loopt storm. Nooit eerder verkocht Cambuur in twee weken tijd zoveel seizoenkaarten. De teller loopt richting de 6500. In de laatste week zullen ook de resterende kaarten een eigenaar vinden, is de verwachting. ,,Dan zitten we boven de 7000 en dat is ook de max. Dan zijn we op dat gebied uitverkocht’’, weet De Graaf.
De supporters die vorig seizoen hun club onvoorwaardelijk steunden door geen compensatie te vragen voor het gemis aan stadionbezoekjes, betalen als bedankje hetzelfde bedrag voor hun nieuwe seizoenkaart. Nieuwe seizoenkaart- houders betalen 10 procent meer. ,,Als supporters niet verlengen, dan hebben we daar ook wel weer een wachtlijst voor.’’
Dat is bij de sponsoren niet anders. In het hoogste segment, voor een plek op de comfort gallery en ook voor reclame op de ledboarding werkt de club ook al met een wachtlijst. ,,We kunnen niet verder uitbreiden’’, zegt De Graaf. ,,Dat is de tragiek van het oude stadion.’’
Hij hoopt voor de zomer nog op positief nieuws omtrent het nieuwe onderkomen van de club. ,,De beste plekken worden schaars. Je ziet zoveel kansen, maar dan loop je tegen het plafond aan.’’ Bij het vorige eredivisieavontuur, dat tussen 2013 ten 2016 drie seizoenen duurde, was dat niet anders. ,,Alleen hebben we daar nu al na twee maanden mee te maken. We moeten creatief zijn. Het is passen en meten.’’
Net als supporters blijven ook sponsoren de club trouw, ook al hebben talloze bedrijven de gevolgen van de coronacrisis aan den lijve ondervonden. ,,Nagenoeg iedereen heeft de rekening voor 100 procent betaald en pakketten worden volop uitgebreid.’’ Zo’n 95 procent van de ongeveer 300 sponsors blijft zeker. ,,Met de rest zijn we nog in gesprek.’’
Ook heeft De Graaf al zo’n 50 nieuwe sponsoren mogen begroeten. ,,Dat heeft te maken met de successen maar ook met de sfeer die rond de club hangt. Mensen willen erbij horen.’’
Hij merkt ook dat bedrijven die in het verleden louter bij SC Heerenveen zaten, nu bij beide clubs wat doen. Het tekent het belang van Cambuur voor de regio.
Met 1250 sponsorkaarten, ruim 7000 seizoenkaarthouders en 400 kaarten voor uitsupporters is het stadion komend seizoen in elk geval voor 85 procent gevuld. De rest van de bijna 10.000 plekken zal in de losse verkoop ook wel verkopen, is de verwachting.
De Graaf gaat er vooralsnog van uit dat op 15 augustus het stadion vol zit. ,,Het gaat de goede kant op met corona en in juli gaan de evenementen ook weer los. Natuurlijk zijn er allerlei factoren die invloed kunnen hebben, maar als het kan, moet je ook open. We snakken naar voetballen in een vol stadion. Daar is iedereen aan toe.’’
In de organisatie zijn na de promotie ook dingen veranderd. De commerciële en salesafdeling zijn uitgebreid. En ook op de communicatieafdeling is nieuw bloed gekomen. In totaal zijn er zo’n vier banen bijgekomen. Banen die verdwenen nadat Cambuur in 2016 werd teruggeworpen naar de eerste divisie. ,,Met wat nieuwe gezichten maken we een frisse start’’, zegt De Graaf. ,,Het bruist van de energie op de club.’’
Cambuur wil toe naar een begroting van 8,5 miljoen euro (was vorig seizoen in de eerste divisie 5,3 miljoen). Dat is de hoogste uit de clubhistorie en een half miljoen meer dan in het laatste jaar in de eredivisie. Daarvan gaat zo’n 3,2 miljoen op aan de selectie. ,,Met Go Ahead Eagles en RKC zitten we daarmee bij de onderste drie in de eredivisie. Het is een mooie uitdaging om daar bovenuit te piepen.’’
De Graaf verwacht dat zijn club lering heeft getrokken uit de vorige eredivisiejaren. ,,Toen kwamen we zo groen als gras binnen. Nu zijn we volwassener.’’