Buitenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pascallovic

Well-known member
In het geval van AfD zijn het helaas ook neo-nazi's.
Met fel antisemitische uitlatingen.
Hoeveel je ook verschil van politici als Merkel... zo'n AfD biedt niet het soort oplossingen waar je als linker- of rechter democraat op zit te wachten.
Probleem van de rechter democraat in Duitsland is dat ze nergens naartoe kunnen met hun stem. De Duitse versie van de VVD is compleet weggevaagd door Merkel, die doorgaans goed is in haar coalitiepartners leeg te trekken. In het gat op rechts met de vluchtelingenproblematiek is de AfD gedoken en dat kun je ze niet kwalijk nemen. Met Merkels 'Wir schaffen das' heeft ze de partij een voedingsbodem in de maatschappij gegeven.
 

vakx2.0

Banned
Snap ik ook. Maar het feit dat er een voedingsbodem is, is nog geen rechtvaardiging om - met de lessen van de geschiedenis in het hoofd - wederom een stem uit te brengen op jodenhatende idioten die het nazi-gedachtengoed omarmen.

Ik beschouw mezelf ook als rechts. Ben ook tegen de na?viteit om - zonder echt goed plan - de deuren open te zetten en de ellende van de wereld Europa binnen te halen. Tegelijkertijd hoop ik nooit zo stom te zijn om m'n stem te vergooien aan een stel populisten die zelf ook geen echte oplossingen te bieden hebben. Hopelijk zijn meer mensen, in Nederland en in het buitenland, eenzelfde mening toegedaan. Er is m.i. nooit een excuus om op domme haat te stemmen.
 

Pascallovic

Well-known member
Snap ik ook. Maar het feit dat er een voedingsbodem is, is nog geen rechtvaardiging om - met de lessen van de geschiedenis in het hoofd - wederom een stem uit te brengen op jodenhatende idioten die het nazi-gedachtengoed omarmen.

Ik beschouw mezelf ook als rechts. Ben ook tegen de na?viteit om - zonder echt goed plan - de deuren open te zetten en de ellende van de wereld Europa binnen te halen. Tegelijkertijd hoop ik nooit zo stom te zijn om m'n stem te vergooien aan een stel populisten die zelf ook geen echte oplossingen te bieden hebben. Hopelijk zijn meer mensen, in Nederland en in het buitenland, eenzelfde mening toegedaan. Er is m.i. nooit een excuus om op domme haat te stemmen.
Mensen hopen door op haat te stemmen dat de normale politici wakker worden en het signaal eens oppikken. Dat doen ze schijnbaar niet. Je kunt wel op de vertrouwde partijen stemmen, maar dan veranderd er ook niks en vergooi je ook je stem. Het is gewoon een lastige keuze.

Kijk naar de presidentsverkiezingen in de VS. Dan mag je kiezen tussen Clinton of Trump. Daar kun je als kiezer toch helemaal niks mee? Als je echt verandering wilt dan moet je uit armoede maar Trump nemen, maar daar zit je ook niet op te wachten. De realistische vertrouwde keuzes zijn gewoon weg en in alle Westerse landen heb je dit probleem.
 

JMD

Well-known member
Waarom mag je niet zeggen dat een partij fascistisch is als een partij fascistisch is?
Omdat dat begrip uitgehold wordt... Zoals Orwell al zei (met dank aan wikipedia): 'Datgene wat men niet wenselijk acht, wordt fascistisch genoemd.'
http://orwell.ru/library/articles/As_I_Please/english/efasc

En verder wat Lenstra zegt. Iemand wordt 'uitgescholden' voor fascist met de hoop dat mensen van de fascist weglopen, maar het tegenovergestelde is juist vaak het geval. Zie Wilders, die wordt al 10 jaar lang van fascisme beschuldigd. En het gaat toch niet slecht met de PVV...
 
Laatst bewerkt:

vakx2.0

Banned
Omdat dat begrip uitgehold wordt... Zoals Orwell al zei (met dank aan wikipedia): 'Datgene wat men niet wenselijk acht, wordt fascistisch genoemd.'
http://orwell.ru/library/articles/As_I_Please/english/efasc

Fascistisch is deels een containerbegrip, dat inderdaad vaak te pas en te onpas wordt gebruikt.
Anderzijds laat fascisme zich wel degelijk formuleren. Niet alleen door Orwell (auteur van de meesterlijke zin: ... iedereen was er gelijk. Maar sommigen waren meer gelijk dan anderen). En volgens heel wat gangbare definieringen van 'fascisme', kun je zonder overdrijving stellen dat AfD fascistoide is.
 

JMD

Well-known member
Niet alleen door Orwell (auteur van de meesterlijke zin: ... iedereen was er gelijk. Maar sommigen waren meer gelijk dan anderen).
Om precies te zijn: 'All animals are equal, but some are more equal than others' (uit de roman Animal Farm, als kritiek op het communisme/stalinisme)

En even meesterlijke quote van Orwell komt uit 1984 overigens: 'Freedom is the freedom to say that 2 + 2 make four. If that is granted, all else follows'... Leuke quote om op te hangen in een wiskundelokaal overigens, die wordt heel interessant gevonden door leerlingen. :)
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Guy Verhofstadt is aangewezen door het Europese Parlement als onderhandelaar voor Brexit. In Schotland is de regering hier erg blij mee: hij is een uitgesproken voorstander van een onafhankelijk Schotland wat binnen de EU blijft na Brexit
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Corbyn herkozen bij Labour. De Conservatieven blijven het dus voorlopig makkelijk hebben in Groot Brittanie.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Die partij gaat splitsen, kan haast niet anders. Hopelijk gaan ze zich dan ook op hervorming van het kiessteltsel richten, iets waar de steun voor steeds groter wordt, ook binnen Labour.

Het probleem dat je nu hebt is dat je binnen Labour mensen hebt die in Nederland in de "linkervleugel" van het CDA, PvdA, SP of CU zouden zitten. Dat zou in NL ook fout gaan als je die samengooit. De conservatieven zijn overigens ook een flinke mix, die hebben mensen die in Nederland in de "rechtervleugel" van het CDA, VVD, SGP en een deel van de PVV zouden zitten. Die zijn net zo goed tot op het bot verdeeld, het enige verschil is dat die de vuile was veel minder buiten hangen. Met een fatsoenlijk kiessteltsel splitsen beide partijen en krijg je een meer natuurlijke mix.
 

JMD

Well-known member
Corbyn herkozen bij Labour. De Conservatieven blijven het dus voorlopig makkelijk hebben in Groot Brittanie.
Goed nieuws dus.

Maar goed, de eerstvolgende verkiezingen duren in GB nog wel even volgens mij...


Komend voorjaar in Frankrijk, daar ben ik benieuwd naar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan