Buitenlandse politiek

JMD

Well-known member
Misschien een gekke vraag, maar hoe stemt men? Is er ergens gewoon een 'ouderwetse' stembus waarin je een biljet gooit waarop je 'voor' of 'tegen' aankruist?

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dat vroeg ik me idd al af. Thanks.

En wie heeft Schotland 'land binnen het koninkrijk genoemd'. Is dat ooit lang geleden zo besloten (net zoals het labeltje 'autonome regio' aan Cataloni? is gehangen)?

Dat komt uit het verdrag van de Unie tussen Engeland en Schotland uit 1707 wat GB vormde, al is het pas in 1998 duidelijker ingevuld door het opzetten van een Schots parlement.

JMD

Well-known member
Dat komt uit het verdrag van de Unie tussen Engeland en Schotland uit 1707 wat GB vormde, al is het pas in 1998 duidelijker ingevuld door het opzetten van een Schots parlement.
Aha. Dank. Ooit zo afgesproken dus.
En daarvoor was Schotland afhankelijk???

vakx2.0

Banned
Klopt, die snap ik. Maar dan snap ik je 'WTO is een gedrocht' niet. Het is dan toch juist wel een mooie regeling? (als je er in zit)

Nee, de WTO biedt enkel een heel primitief, weinig rendabel, handelskader.
Bijna elke deal die je buiten de WTO sluit is voordelig. Of dat nu de EEG is. Of een Noorwegen model. Alles is beter dan de kale kaders van de WTO.

De Brexiters deden het voorkomen dat de UK, eenmaal uit Europa, de handen vrij had om de werelzeeen weer op te varen en zoals in de glorious years, overal ter wereld te handelen.
Dat klinkt mooi, nostalgisch, romantisch en patriottisch ... maar het wordt steeds meer mensen duidelijk dat ze er alleen maar mee verliezen.
Het is volgens mij echt onmogelijk om betere handelsverdragen voor elkaar te krijgen, dan dat ze nu genieten als lid van de EU.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Wat zou Grieve dan anders doen dan May? Die zit toch op dezelfde manier vast???

Omdat Grieve mensen van andere partij?n erbij zou betrekken en daar concessies aan wil doen. Omdat zowel Labour als de Conservatieven een extreme vleugel hebben die nooit achter hetzelfde gaan staan als de "gematigden" binnen hun partij, moet er een samenwerking van partij?n komen om er een deal uit te krijgen zonder dat de extremen het kunnen blokkeren. May heeft tot voor kort eigenlijk alleen gepraat met haar eigen partij en de DUP.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Aha. Dank. Ooit zo afgesproken dus.
En daarvoor was Schotland afhankelijk???

Voor 1707 was Schotland onafhankelijk. In de tussenliggende periode was er een soort van afspraak dat de Schotse parlementari?rs bepaalde beslissingen konden nemen voor alleen Schotland als ze het nodig achten, al is daar volgens mij zelden gebruik van gemaakt.

gevegt

Well-known member
Stapelgek, allemaal stuk voor stuk.

Als ze ook maar een greintje van de trots zouden laten zien waar ze altijd zo prat op gaan, stemmen ze donderdag voor No deal.

Bovenaan